Bukefalos 28 år!

Husdrömmen som blev en mardröm

Vad mycket ni fått gå igenom, fy faen vad samhället och dess kryphål ställer till det!!
Man måste kunna varje paragraf, varje kryphål och kanske bli en sådan som lurar andra för att slippa bli utsatt själv.
Jag lider med er och kan inte hjälpa till.

Så mycket som man betalar i försäkringar varje år är det sjukt att man inte kan få bättre hjälp. Vi har fått "bråka" i varje steg med försäkringsbolaget för att i huvudtaget få veta vad som händer, skriva en sjukt bra motivering till varför vi skulle få ett annat boende betalt och inte bo i huset under vattenskaderenoveringen.
Den enda skadan försäkringsbolaget tog på sig var vattenskadan på 1 x 3 m. Det var en gammal vattenskada i närheten också, men den räknades inte med! Dem skiljde på skadorna och tog tex bara av en bit av en stock för den andra delen ingick inte i skadan. Alltså lämnade dem mögel kvar.

Det var också en av anledningarna att vi avsa byggfirman som försäkribgsbolaget hade avtal med (en annan orsak var att byggfirman snacka skit om oss att vi var idioter som köpt ett hus som lukta mögel. Det lukta INGENTING innan vi började riva upp golvet).

Försäkringsbolaget betalar bara vårt boende månaden ut. Dem tänker inte ersätta mer trots att hussvampen inte är åtgärdad eller att huset inte ens är beboeligt än :/
 
Lite update: Det var hussvamp även på andra sidan väggen på övervåningen. En bärande vägg så klart!
Snickarna vi anlitat kom ut i förra veckan och har nu stompat (satt stöttor) på både över och undervåning. Tror de sitter totalt 10-12 st.
Den svampskadade väggen uppe är nu borttagen. Det blir andra planer med badrummet och en annan planlösning för att slippa bygga ny bärande vägg. Kommer stötta upp med limträbalk istället.
Vinden har vi skottat ur spån över två rum. Tror det blev över 40st 250L säckar.

Grunden kommer att fyllas upp med hasopor (skumglas) istället för att gjutas.
Det blev alldeles för dyrt att gjuta den stora ytan + att vi har inte tid att vänta minst 3-4 månader innan golvet får läggas. Sen kändes det osäket att tillföra ett fuktigt material i ett svampskadat hus.

Hela undervåningen är ett skal. Halva övervåningen är ett skal. Just nu en rätt tung period så en jäkla tur att snickarna kom in nu så något händer under tiden vi är på jobbet.

I slutet av veckan kommer anticimex ut. Sen vänder det hoppas jag.
 
Visstja ...
Tur i oturen att sambon propsa på att barnen skulle få se huset en sväng efter dagis idag.
Luktade bra bränt på övervåningen och det visade sig att en propp i princip glödde. Hade kunnat gått riktigt illa om vi inte hade gått ut då utan till kvällen istället.
Gammal el är verkligen inte att lita på! Rubbet ska bort sen och bytas ut mot nytt.
 
Visstja ...
Tur i oturen att sambon propsa på att barnen skulle få se huset en sväng efter dagis idag.
Luktade bra bränt på övervåningen och det visade sig att en propp i princip glödde. Hade kunnat gått riktigt illa om vi inte hade gått ut då utan till kvällen istället.
Gammal el är verkligen inte att lita på! Rubbet ska bort sen och bytas ut mot nytt.
Oj hjälp!
Ja elen måste man ju verkligen se över om det är gammalt..
 
Ansökan till programmet Bygglov har öppnat igen :O Vågar man söka??? Vill egentligen inte blotta mitt liv i tv, men all hjälp vi kan få är ju guld värt.
Om man i huvudtaget har en chans att komma med, säkert tusentals som söker

Förbinder man sig till något genom ansökan? Annars kan ni ju söka och fatta beslut ifall de vill ha er med?
 
Ni ska söka tycker jag! Då blir försäkringsbolaget lite schysstare med

Har inget med försäkringsbolaget att göra längre. Dem anser sig klara med vattenskadan och är ett avslutat kapitel.
Vi fick inte ens maila/ringa dem mer sista månaden. Dem tyckte att vi var för jobbiga med våra frågor (väsentliga frågor i mina ögon; dvs vad vi skulle bli ersatta om vi fortsatte reparera vattenskadan själva efter att vi avsa oss byggfirman dem hade avtal med, hur det kommer sig att inte hussvampen räknas med i vattenskadan eftersom vårt prov vi lämnade in visade att svampen börjat växa igen efter att vattenskadan skedde, frågor om dem ersatte asbetssaneringen vi var tvungna att göra i anslutning till vattenskadan, vi ville ha ut papper på vad byggfirman exakt hade gjort för åtgärder och vad vi hade kvar att göra om vi tog över reparationen av vattenskadan själva osv.)

Vi kontaktade även försäkringsbolagets reklamationsman? (heter det så???) att vi var missnöjda med vår kontaktperson. Men kan säga att den personen var ännu värre och förbjöd oss att kontakta vår kontaktperson igen... Bra service....
 
Har inget med försäkringsbolaget att göra längre. Dem anser sig klara med vattenskadan och är ett avslutat kapitel.
Vi fick inte ens maila/ringa dem mer sista månaden. Dem tyckte att vi var för jobbiga med våra frågor (väsentliga frågor i mina ögon; dvs vad vi skulle bli ersatta om vi fortsatte reparera vattenskadan själva efter att vi avsa oss byggfirman dem hade avtal med, hur det kommer sig att inte hussvampen räknas med i vattenskadan eftersom vårt prov vi lämnade in visade att svampen börjat växa igen efter att vattenskadan skedde, frågor om dem ersatte asbetssaneringen vi var tvungna att göra i anslutning till vattenskadan, vi ville ha ut papper på vad byggfirman exakt hade gjort för åtgärder och vad vi hade kvar att göra om vi tog över reparationen av vattenskadan själva osv.)

Vi kontaktade även försäkringsbolagets reklamationsman? (heter det så???) att vi var missnöjda med vår kontaktperson. Men kan säga att den personen var ännu värre och förbjöd oss att kontakta vår kontaktperson igen... Bra service....

Tror nog många (inkl. undertecknad) skulle vilja veta vilket försäkringsbolag det handlar om?
 
Tror nog många (inkl. undertecknad) skulle vilja veta vilket försäkringsbolag det handlar om?

Vill inte namnge det här. Dem som undrar får skriva PM så svarar jag där istället.
Vore vänligt om det inte skrivs ut här sen bara. OM vi ska starta en process emot dem (om vi får någon ork över till det) så känns det dumt att ha hängt ut dem.
 
Hittade tråden idag. En sån fruktansvärd situation ni hamnat i! Tycker absolut ni ska söka till bygglov, det lär ju inte skada.
Har tyvärr inget mer att bidra med, men hejar på er iaf!
 
Har inget med försäkringsbolaget att göra längre. Dem anser sig klara med vattenskadan och är ett avslutat kapitel.
Vi fick inte ens maila/ringa dem mer sista månaden. Dem tyckte att vi var för jobbiga med våra frågor (väsentliga frågor i mina ögon; dvs vad vi skulle bli ersatta om vi fortsatte reparera vattenskadan själva efter att vi avsa oss byggfirman dem hade avtal med, hur det kommer sig att inte hussvampen räknas med i vattenskadan eftersom vårt prov vi lämnade in visade att svampen börjat växa igen efter att vattenskadan skedde, frågor om dem ersatte asbetssaneringen vi var tvungna att göra i anslutning till vattenskadan, vi ville ha ut papper på vad byggfirman exakt hade gjort för åtgärder och vad vi hade kvar att göra om vi tog över reparationen av vattenskadan själva osv.)

Vi kontaktade även försäkringsbolagets reklamationsman? (heter det så???) att vi var missnöjda med vår kontaktperson. Men kan säga att den personen var ännu värre och förbjöd oss att kontakta vår kontaktperson igen... Bra service....
Herregud, låter som en jävla soppa
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 090
Senast: Solvira
·
Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 493
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp