Bukefalos 28 år!

Husköpstråden del 3

Ok, så kom säljares mäklares värdering! Inte för att jag är någon expert, men det känns som en rätt optimistiskt värdeökning sedan köp från deras sida . I morgon får jag tag på en ”köpmäklare” som kan förhandla för oss nybörjare och så satsar jag på att de kan styra oss genom det hela och förhoppningsvis sänka priset lite ;). Det går framåt nu :nailbiting:! Ska också skicka in papper till en tjänst som kan inhämta finansieringsförslag från flera banker, så vi har lite att gå på när det är dags för förhandling :).

Håller alla tummar!
 
Håller alla tummar!

Tack! Rådgivaren gav beskedet att värderingen låg i den högre delen av den förväntade prisökningen, men att priset inte var orealistiskt :) . Vi fick rådet att försöka få ner det med 50.000 kr, eftersom säljarna slipper mäklarutgifter och ”besväret” med att sälja huset på marknaden. Får se vad de säger till det, om det blir ett nej så är det inte hela världen liksom, eftersom vi fortfarande tycker att huset är värt priset och det absolut borde vara inom lånemöjligheterna:up:. Ska prata med banken i början på nästa vecka!

Känns ju ändå bra att köpa ett hus som är tillräckligt attraktivt för att stiga mycket i värde på gaska kort tid och med en svajig världssituation!
 
Stor visningshelg denna helg, tror vi ska på 4 st i morgon. Har rasslat till på Hemnet senaste veckorna så vi är hoppfulla.

Ett parhus som vi ska titta på i morgon ligger ute för 7 750 000 :-. Senast det såldes gick det för 5 150 000 :- år 2019 och innan dess 5 300 000 :- år 2018. Det har gått upp sen dess och några liknande/likadana har gått för kring 6 800 000 :- senaste åren. Men, jag förstår inte alls detta utgångspris? Känns väldigt konstigt. Aja, vi ska titta på det i varje fall.

Annars ett bostadsrättsradhus nere vid havet, ett vitt sött kedjehus och en större villa. Det skulle sitta fint att hålla lite i plånboken just nu med tanke på ränteläge och inflation, så budar det iväg så har vi lite is i magen. Många säljare gick ut hårt efter semestern tyckte jag, vissa fick vad de ville och en del fick till och med en bra budgivning. Men många fick det inte och kom nu tillbaks med lägre budstart eller acceptpris.
 
Det blev inget med huset jag skrev om tidigare i tråden, det var inte intressant.

Nu har jag dock tagit tag i att ta reda på mer om ett hus i grannbyn. Ett litet, äldre hus som stått tomt så länge jag har bott i trakten (10+ år). Jag gissar att det är från förra sekelskiftet minst, med lite små ekonomibyggnader och en lite knepig tomt. Förmodligen rejält låg standard men ser omskött ut från vägen iaf. Jag har hört tidigare att en äldre herre har varit ut och påtat lite då och då men nu när jag frågade en stallkompis så hade han tydligen dött och frun äger det nu. Jag fick också numret till en man i byn (känner honom på nivån att jag hälsar om vi möts och han kör skolbussen) som har hjälpt till att hålla efter gräset kring huset. Pratade med honom nyss och frun har tydligen sagt att det ska säljas men tidsperspektivet är oklart. Han skulle höra av sig om han hör något.
 
Tack! Rådgivaren gav beskedet att värderingen låg i den högre delen av den förväntade prisökningen, men att priset inte var orealistiskt :) . Vi fick rådet att försöka få ner det med 50.000 kr, eftersom säljarna slipper mäklarutgifter och ”besväret” med att sälja huset på marknaden. Får se vad de säger till det, om det blir ett nej så är det inte hela världen liksom, eftersom vi fortfarande tycker att huset är värt priset och det absolut borde vara inom lånemöjligheterna:up:. Ska prata med banken i början på nästa vecka!

Känns ju ändå bra att köpa ett hus som är tillräckligt attraktivt för att stiga mycket i värde på gaska kort tid och med en svajig världssituation!
Säljarna har accepterat budet, så nu ska vi bare hitta den rätta banken :up: ! Allt känns helt galet, det var ju inte alls planerat att vi skulle köpa hus nu och så ramlar husET liksom ner i knät bara så där:love:!
 
Det blev inget med huset jag skrev om tidigare i tråden, det var inte intressant.

Nu har jag dock tagit tag i att ta reda på mer om ett hus i grannbyn. Ett litet, äldre hus som stått tomt så länge jag har bott i trakten (10+ år). Jag gissar att det är från förra sekelskiftet minst, med lite små ekonomibyggnader och en lite knepig tomt. Förmodligen rejält låg standard men ser omskött ut från vägen iaf. Jag har hört tidigare att en äldre herre har varit ut och påtat lite då och då men nu när jag frågade en stallkompis så hade han tydligen dött och frun äger det nu. Jag fick också numret till en man i byn (känner honom på nivån att jag hälsar om vi möts och han kör skolbussen) som har hjälpt till att hålla efter gräset kring huset. Pratade med honom nyss och frun har tydligen sagt att det ska säljas men tidsperspektivet är oklart. Han skulle höra av sig om han hör något.
Eller så ber du om telefonnummer och hör av dig själv?
Det kan känas jobbigt at sälja. Om man vet att nån är intresserad så kanske det är lättare.

Vet en bekant som helt enkelt knakade på och fick köpa
 
Hus som täcker alla våra behov, är charmigt och till bra pris men radonmätning visar 170 +/- 30 vardagsrum och 190 +/- 30 i sovrum. Ny radonsug är installerad. 60-tals hus så sannolikt viss blå betong i konstruktionen. Hur hade ni tänkt? Deal breaker?
 
Hus som täcker alla våra behov, är charmigt och till bra pris men radonmätning visar 170 +/- 30 vardagsrum och 190 +/- 30 i sovrum. Ny radonsug är installerad. 60-tals hus så sannolikt viss blå betong i konstruktionen. Hur hade ni tänkt? Deal breaker?
Är mätningarna nya och under vilken årstid är de gjorda? Vad har tidigare mätningar gett och vid vilka årstider är de från? Det är svårt att säga något om enskilda mätresultat när det är över lång tid som det kan ge hälsoeffekter. +/- 30 låter som stor felmarginal på mätvärdet, är det enligt standard?
 
Är mätningarna nya och under vilken årstid är de gjorda? Vad har tidigare mätningar gett och vid vilka årstider är de från? Det är svårt att säga något om enskilda mätresultat när det är över lång tid som det kan ge hälsoeffekter. +/- 30 låter som stor felmarginal på mätvärdet, är det enligt standard?

Mätningen gjordes januari till april 2018 och radonsugen sattes in innan, år 2016. Så kan ju hända att köpare bör göra en ny mätning.

Det verkar vara ett stort företag som gjort enligt metodbeskrivning från Strålsäkerhetsmyndigheten, vet inte varför det är så stor felmarginal. Kanske har man ansett att man inte kunnat få precisa resultat?
 
Hus som täcker alla våra behov, är charmigt och till bra pris men radonmätning visar 170 +/- 30 vardagsrum och 190 +/- 30 i sovrum. Ny radonsug är installerad. 60-tals hus så sannolikt viss blå betong i konstruktionen. Hur hade ni tänkt? Deal breaker?

Jag är visserligen färgad av mitt jobb... men radon är en av de saker jag har en extrem respekt för (det och vissa tungmetaller). OM jag skulle gått vidare med objektet hade jag velat kolla upp mätningarna ordentligt och om det går att göra fler åtgärder än de som är gjorda.

Men det är ett himla stort "om".
 
Hus som täcker alla våra behov, är charmigt och till bra pris men radonmätning visar 170 +/- 30 vardagsrum och 190 +/- 30 i sovrum. Ny radonsug är installerad. 60-tals hus så sannolikt viss blå betong i konstruktionen. Hur hade ni tänkt? Deal breaker?
Jag har läst att radongränsvärdet ska vara under 200, om det stämmer så hade inte varit så orolig? Men sen får man ju fortsätta mäta var 10:e år så att det inte stiger. Där jag bor är det generellt ganska höga radonhalter pga Brunkebergsåsen, det är det väl där ni bott i stan också? Fast i lägenhet kanske man inte gör radonmätning på samma sätt?
 
Jag har läst att radongränsvärdet ska vara under 200, om det stämmer så hade inte varit så orolig? Men sen får man ju fortsätta mäta var 10:e år så att det inte stiger. Där jag bor är det generellt ganska höga radonhalter pga Brunkebergsåsen, det är det väl där ni bott i stan också? Fast i lägenhet kanske man inte gör radonmätning på samma sätt?

Ja precis, den ligger precis under så det ska ju vara lugnt. Men jag undrar om det är en sån sak man kommer att gå och vara orolig för? Har den stigit? Tänk om mätningarna inte stämmer osv. Vad händer om man gör renoveringar i huset, kan mer radon frigöras? Bebisar gör ju också att man blir extra orolig, befogat eller inte.

Vi har också extremt höga halter i marken där vi bor nu i stan så det stämmer. Om jag inte fått det helt om bakfoten (vilket kan hända) så är man aningens mer skyddad inne i lägenhet, om radonet kommer från marken? Tänker att man spenderar mesta tiden inomhus och att hus är bra isolerade? Medan om radonet kommer inifrån byggnaden så är man mer exponerad? Tänker om det är halvtaskig ventilation, alla timmar man sover osv.

Jag vet ju så lite om detta så vore trist att släppa huset om det inte är någon fara. Men andra brister som hus kan ha känns mer lätthanterliga på något vis, detta känns så diffust och också ev. farligt.
 
Ja precis, den ligger precis under så det ska ju vara lugnt. Men jag undrar om det är en sån sak man kommer att gå och vara orolig för? Har den stigit? Tänk om mätningarna inte stämmer osv. Vad händer om man gör renoveringar i huset, kan mer radon frigöras? Bebisar gör ju också att man blir extra orolig, befogat eller inte.

Vi har också extremt höga halter i marken där vi bor nu i stan så det stämmer. Om jag inte fått det helt om bakfoten (vilket kan hända) så är man aningens mer skyddad inne i lägenhet, om radonet kommer från marken? Tänker att man spenderar mesta tiden inomhus och att hus är bra isolerade? Medan om radonet kommer inifrån byggnaden så är man mer exponerad? Tänker om det är halvtaskig ventilation, alla timmar man sover osv.

Jag vet ju så lite om detta så vore trist att släppa huset om det inte är någon fara. Men andra brister som hus kan ha känns mer lätthanterliga på något vis, detta känns så diffust och också ev. farligt.
Jo men så är det ju, man ska ju också göra extra mätning vid renovering.

Hur är radonhalterna generellt i marken där ni kollar hus? Utifrån det borde man kunna få indikation på om det är i marken eller i huset? Vi bor i kedjehus, har inte gjort någon radonmätning då alla hus är byggda med samma material och andra har gjort det.

Är ändå relativt billigt att radonsäkra, hade kompisar som hade radonvärde på runt 400, tror de betalade 45’ efter rot för radonsäkring (extra isolering plus mer ventilation har jag för mig).
 
Hus som täcker alla våra behov, är charmigt och till bra pris men radonmätning visar 170 +/- 30 vardagsrum och 190 +/- 30 i sovrum. Ny radonsug är installerad. 60-tals hus så sannolikt viss blå betong i konstruktionen. Hur hade ni tänkt? Deal breaker?
Vardagsrummet ligger precis under önskat värde, kanske har sugen inte kickat in än

Edit:Man ska läsa klart innan man skriver :o
 
Det blev inget med huset jag skrev om tidigare i tråden, det var inte intressant.

Nu har jag dock tagit tag i att ta reda på mer om ett hus i grannbyn. Ett litet, äldre hus som stått tomt så länge jag har bott i trakten (10+ år). Jag gissar att det är från förra sekelskiftet minst, med lite små ekonomibyggnader och en lite knepig tomt. Förmodligen rejält låg standard men ser omskött ut från vägen iaf. Jag har hört tidigare att en äldre herre har varit ut och påtat lite då och då men nu när jag frågade en stallkompis så hade han tydligen dött och frun äger det nu. Jag fick också numret till en man i byn (känner honom på nivån att jag hälsar om vi möts och han kör skolbussen) som har hjälpt till att hålla efter gräset kring huset. Pratade med honom nyss och frun har tydligen sagt att det ska säljas men tidsperspektivet är oklart. Han skulle höra av sig om han hör något.
Jag säger som @tanten , hör av dig personligen till änkan och berätta att du är nyfiken på huset!
 
Mätningen gjordes januari till april 2018 och radonsugen sattes in innan, år 2016. Så kan ju hända att köpare bör göra en ny mätning.

Det verkar vara ett stort företag som gjort enligt metodbeskrivning från Strålsäkerhetsmyndigheten, vet inte varför det är så stor felmarginal. Kanske har man ansett att man inte kunnat få precisa resultat?
Ah, läser nu att de angett marginalen pga variationer i årstid samt boendevanor.
Aha, det lät ju bättre. Jag hade nog räknat med att värdet var i det översta spannet av felmarginalen och läst på vad myndigheterna säger om det. Är det drömhuset eller bara ett helt okej hus. Känns ju som att en radonsug från 2016 borde vara så bra den kan vara, eller hur dyra är de kontra är det rimligt att byta ut den vart 5:e år.
 
Spanar på budgivningarna i de kringliggande kommunerna. Få når upp till utgångspris. Inga lockpriser här inte. Är det säljarna eller mäklarna som inte hängt med?
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
393
· Visningar
24 171
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
93 94 95
Svar
1 882
· Visningar
99 677
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 370
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 460
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp