Bukefalos 28 år!

Husköpstråden del 3

Knogarna vitnar och naglarna blir mer och mer nedbitna :nailbiting: ! Säljarna/vännerna fick inte svar från banken idag, så nu måste vi vänta tills på måndag innan vi förhoppningsvis kan gå vidare i processen:arghh:.

Medan jag otåligt väntade, fixade jag papper till banken; budget, diverse papper om inkomst mm. Det var ändå svårt att få något jobb gjort idag eftersom jag har fått nytt jobb (chef i samma avdelning men annat team), vilket först blir offentligt på måndag.

Det händer mycket nu tycker min stackars hjärna!
 
Knogarna vitnar och naglarna blir mer och mer nedbitna :nailbiting: ! Säljarna/vännerna fick inte svar från banken idag, så nu måste vi vänta tills på måndag innan vi förhoppningsvis kan gå vidare i processen:arghh:.

Medan jag otåligt väntade, fixade jag papper till banken; budget, diverse papper om inkomst mm. Det var ändå svårt att få något jobb gjort idag eftersom jag har fått nytt jobb (chef i samma avdelning men annat team), vilket först blir offentligt på måndag.

Det händer mycket nu tycker min stackars hjärna!

Hur har det gått?
 
Nu har vi sålt :) Det blev ingen raketförsäljning detta, men det var inte väntat heller. Men vi fick sålt, och med en mindre vinst, så vi ska vara nöjda. Två utav våra spekulanter har inte lyckats få sina lägenheter sålda och därmed inte kunnat buda, vilket säger en del om marknaden just nu. Vi hoppas att det ska spegla av sig även på kommande husförsäljningar.

En trevlig ung kille köpte vår lägenhet, jag tror han kommer trivas som fisken i vattnet i vår lilla pärla. Positivt är också att vi lyckades trycka fram tillträdet till dryga 3 månader, vilket är långt för en liten lägenhet. Det köper oss lite tid, så vi slipper bli pressade till köp om det nu skulle dra ut på tiden. Har vi riktigt tur så kanske vi till och med slipper ett glapp i mellan och kan matcha husets tillträde. Hoppas!
 
Så sjukt just nu. Vi sålde en liten tvåa på Kungsholmen. Tittar jag på Hemnet så finns det 77 st mindre tvåor till salu, bara på Kungsholmen 😅 197 st små tvåor Stockholm inom tull. Sjukt att vi ens lyckades sälja. Han som köpte vår hade varit på 8 visningar i helgen.
 
Så sjukt just nu. Vi sålde en liten tvåa på Kungsholmen. Tittar jag på Hemnet så finns det 77 st mindre tvåor till salu, bara på Kungsholmen 😅 197 st små tvåor Stockholm inom tull. Sjukt att vi ens lyckades sälja. Han som köpte vår hade varit på 8 visningar i helgen.
Här är det alltid brist på hästgårdar vilket driver upp priserna något kolossalt oavsett skick 😅 hade inte haft nerver eller budget till budgivning, thank god for privat försäljning
 
Radiotystnad från mäklaren. Trots deras enda bud. (besvärliga morsan vill inte ligga på och tjata på dem om att själva ta initiativ....)
Jag spekulerar om säljaren velar?

Jag tror att säljaren förhalar för att se om det kommer fler intressenter och bud. Det kan indikera att säljaren vill ha mer för bostaden. Jag som har letat stuga i drygt 2 år har följt en del sådana budgivningar. Många ställen ligger ute väldigt, väldigt länge med bud - till och med månader - utan att det händer något. Ibland går det så långt att budgivarna tröttnar, drar tillbaka bud och köper något annat. "Lång näsa på dig", brukar jag tänka då.
 
Radiotystnad från mäklaren. Trots deras enda bud. (besvärliga morsan vill inte ligga på och tjata på dem om att själva ta initiativ....)
Jag spekulerar om säljaren velar?

Om det inte finns några konkreta aktiviteter på gång (och det kan man inte veta), så är i såna fall den nämnda strategin att tidsbegränsa budet inte alls fel. Det leder i alla fall till ett konkret beslut inom kort från säljaren.
 
Jag tror att säljaren förhalar för att se om det kommer fler intressenter och bud. Det kan indikera att säljaren vill ha mer för bostaden. Jag som har letat stuga i drygt 2 år har följt en del sådana budgivningar. Många ställen ligger ute väldigt, väldigt länge med bud - till och med månader - utan att det händer något. Ibland går det så långt att budgivarna tröttnar, drar tillbaka bud och köper något annat. "Lång näsa på dig", brukar jag tänka då.
Budet ligger 180' under utgångspris. På ett överprisssatt hus. :)
 
Budet ligger 180' under utgångspris. På ett överprisssatt hus. :)

Ett annat alternativ är att komma med ett nytt, något höjt, bud som är tidsbegränsat väldigt kort. Kan motiveras med att man vill gå vidare med andra objekt om det drar ut på tiden. Det kan vara en framgångsstrategi. Då lyfter man säljaren ur situationen de räknat på med några tusenlappar OCH sätter press.

Det var så undertecknad blev husägare första gången. Här är sista budet, kontrakt idag, annars får ni leta nya köpare. Vi var också enda budgivare tills det dök upp en till och säljarna ville avvakta för att se hur högt denne ville bjuda. Det blev kontrakt samma dag. Under kontraktsskrivningsprocessen ringde mäklarens telefon oavbrutet från den nye budgivarens nummer.
 
Jag tror att säljaren förhalar för att se om det kommer fler intressenter och bud. Det kan indikera att säljaren vill ha mer för bostaden. Jag som har letat stuga i drygt 2 år har följt en del sådana budgivningar. Många ställen ligger ute väldigt, väldigt länge med bud - till och med månader - utan att det händer något. Ibland går det så långt att budgivarna tröttnar, drar tillbaka bud och köper något annat. "Lång näsa på dig", brukar jag tänka då.

Jag tror vi kommer se mycket sånt under hösten. Jag tycker inte det är fel i sig, men mäklaren måste ju hålla budgivarna informerade och ge dem möjlighet att välja om budet ligger kvar eller inte. Som köpare skulle jag absolut tidsbestämma budet. Det kan ju också hända att säljarna återkommer och ger ett motbud så får man förhandla.

Det är ju (tyvärr) lite strategier och spel bakom det här med husförsäljning.
 
Ett hus där vi kikar fick in bud 600 tkr under budstart, men sedan var det ändå några budgivare som drog upp det hela vägen till utgångspris. Jag antog att de sålde då. Men nu är det tillbaks två veckor senare, samma utgångspris, alla bud raderade. Envisa jäklar, får se hur det går för dem.
 
Ett hus där vi kikar fick in bud 600 tkr under budstart, men sedan var det ändå några budgivare som drog upp det hela vägen till utgångspris. Jag antog att de sålde då. Men nu är det tillbaks två veckor senare, samma utgångspris, alla bud raderade. Envisa jäklar, får se hur det går för dem.
Det kan även vara köpare som inte fick låna för sin bank, behöver inte vara säljarna som strular.
 
Ok, så kom säljares mäklares värdering! Inte för att jag är någon expert, men det känns som en rätt optimistiskt värdeökning sedan köp från deras sida . I morgon får jag tag på en ”köpmäklare” som kan förhandla för oss nybörjare och så satsar jag på att de kan styra oss genom det hela och förhoppningsvis sänka priset lite ;). Det går framåt nu :nailbiting:! Ska också skicka in papper till en tjänst som kan inhämta finansieringsförslag från flera banker, så vi har lite att gå på när det är dags för förhandling :).
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
393
· Visningar
24 159
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
93 94 95
Svar
1 882
· Visningar
99 667
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 370
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 460
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp