Bukefalos 28 år!

Husköpstråden del 3

👍 Det låter jätteskönt att ha nära till det.

------------

En sak jag funderar över när jag tittar på hemnet är att vissa hus ser ut att ha nästan noll förvaring?! Vart gör folk av alla sina grejer?
Och nej, man behöver inte ha en massa onödiga saker (jag är inte förtjust i saker), men en hel del saker behöver man ju dock ha och de tar nog lätt mer plats än man kan tro, tror jag.

Har ni bra med förvaringsmöjligheter i huset? Eller kanske externt förråd? Kallt/varmt?

Jag reflekterade över samma sak, i framför att nybyggda hus. Gamla hus har ju oftast källare eller vind. Vi valde bort små hus med obefintlig förvaring. Vi måste kunna få undan saker och om det är något som drivit mig till vansinne i vår lilla lägenhet så är det att saker inte får plats. Nu blev det ett ganska nytt hus för oss men ett stort hus som hade rätt mycket förvaring, och skulle vi behöva mer finns det yta att bygga fler garderober.

Så det är mitt tips. Har huset ingen naturlig förvaring se till att det finns ytor där man enkelt kan fixa det.
 
:P Jo, den där har jag hört ett par ggr.
Men vad var perfekt läge för er?
Cykel/gång-avstånd till jobbet? Är det värt att betala mer för ifall det skulle behövas?
Eftersom huspris + pendling ändå blir lika mycket pengar...?
Det ultimata vore ju cykelavstånd från ett billigare hus. Win-win.
Mycket funderingar.
För oss var det att det fanns möjlighet att åka buss (trots att det är på landet), att det fanns skola/förskola i närheten, lugnt läge (längst in på en liten grusväg) och möjlighet att ha häst.
Två toaletter var också mycket viktigt samt att det inte fanns några akuta renoveringsgrejer (vi köpte ett renoveringsobjekt men allt funkade osv).

Jobb kan ändras så det var inte ett av våra kriterier.
 
Vi har vind på huset. Garage på 80kvm plus vind på garaget. Sen har vi också en gäststuga. Plus förråd ute för trädgårdsgrejer.
Alltså mycket förvaring innebär mest att vi sparar mer (skit).
Jag hade hellre sett att vi hade mer förvaring inne i huset i form av garderober, städskrubb etc.
Det jag saknar idag är en tvättstuga med bra förvaring. Nu är vår tvättstuga i hallen och det blir trångt när de två ska kombineras.
Jag hade gärna haft ett större badrum, men hade jag inte haft kids hade jag inte brytt mig för fem öre om storleken på badrummet. Men nu är jag sällan ensam därinne haha

Jo, jag håller med där om att ju mer förvaring desto mer skit samlar namn på sig också.... Lite balansgång där! Som sagt lite förvaring behövs ju dock...
Det där med tvättstugan kan jag hålla med om... främst någonstans att hänga kläder på tork tänker jag...Det behöver man kanske inte göra just i en tvättstuga iofs, men det tar dock lite plats.

Jag reflekterade över samma sak, i framför att nybyggda hus. Gamla hus har ju oftast källare eller vind. Vi valde bort små hus med obefintlig förvaring. Vi måste kunna få undan saker och om det är något som drivit mig till vansinne i vår lilla lägenhet så är det att saker inte får plats. Nu blev det ett ganska nytt hus för oss men ett stort hus som hade rätt mycket förvaring, och skulle vi behöva mer finns det yta att bygga fler garderober.

Så det är mitt tips. Har huset ingen naturlig förvaring se till att det finns ytor där man enkelt kan fixa det.

Ja, precis! Så länge det finns ytor går det nog att lösa, men så man inte köper för litet hus.
Men vi sa det också som ni skriver att vinden går ju oftast att nyttja :). Toppen ifall man skulle förälskat sig i ett lite mindre hus.

------------

Vi var på visning igår.
Fint hus, lite för nära vägen och lite för stort dock, men absolut jättefint.
Men - vi tittade på eldragningen som enligt mitt sällskap såg hemmagjord ut.
Jag frågade mäklaren om det och hon sa att varken elen eller vatten/avlopp kontrolleras vid besiktningen.... Det trodde jag?! Hon hänvisade till försäkringsbolaget tror jag det var...
Ska man alltså helst ta dit en nisse till som kontrollerar elen och en till nisse som kollar vatten/avlopp...?
Eller vet de på försäkringsbolaget om man frågar dem? Det var ju just försäkringen jag funderade över, men eldragningar måste väl vara godkända av elektriker, eller?

En annan sak mitt sällskap påpekade var ang duschen med kakelgolv på övervåningen. Att det inte var jättesmart ifall det skulle börja läcka... Är det något ni tänkt på?
Våtrumsmatta skulle alltså vara säkrare, men helst ingen dusch/bad alls på övervåningen... för säkerhets skull. Jag känner att det kan jag absolut ha i åtanke när vi letar vidare utan problem, men är det något ni andra tänkt på?
 
Jo, jag håller med där om att ju mer förvaring desto mer skit samlar namn på sig också.... Lite balansgång där! Som sagt lite förvaring behövs ju dock...
Det där med tvättstugan kan jag hålla med om... främst någonstans att hänga kläder på tork tänker jag...Det behöver man kanske inte göra just i en tvättstuga iofs, men det tar dock lite plats.



Ja, precis! Så länge det finns ytor går det nog att lösa, men så man inte köper för litet hus.
Men vi sa det också som ni skriver att vinden går ju oftast att nyttja :). Toppen ifall man skulle förälskat sig i ett lite mindre hus.

------------

Vi var på visning igår.
Fint hus, lite för nära vägen och lite för stort dock, men absolut jättefint.
Men - vi tittade på eldragningen som enligt mitt sällskap såg hemmagjord ut.
Jag frågade mäklaren om det och hon sa att varken elen eller vatten/avlopp kontrolleras vid besiktningen.... Det trodde jag?! Hon hänvisade till försäkringsbolaget tror jag det var...
Ska man alltså helst ta dit en nisse till som kontrollerar elen och en till nisse som kollar vatten/avlopp...?
Eller vet de på försäkringsbolaget om man frågar dem? Det var ju just försäkringen jag funderade över, men eldragningar måste väl vara godkända av elektriker, eller?

En annan sak mitt sällskap påpekade var ang duschen med kakelgolv på övervåningen. Att det inte var jättesmart ifall det skulle börja läcka... Är det något ni tänkt på?
Våtrumsmatta skulle alltså vara säkrare, men helst ingen dusch/bad alls på övervåningen... för säkerhets skull. Jag känner att det kan jag absolut ha i åtanke när vi letar vidare utan problem, men är det något ni andra tänkt på?
Vi har dusch på övervåningen och ett bra kaklat badrum håller många år. Vi har just nu matta men ska förhoppningsvis kunna lägga klinker vid renovering.
 
Vi var på visning igår.
Fint hus, lite för nära vägen och lite för stort dock, men absolut jättefint.
Men - vi tittade på eldragningen som enligt mitt sällskap såg hemmagjord ut.
Jag frågade mäklaren om det och hon sa att varken elen eller vatten/avlopp kontrolleras vid besiktningen.... Det trodde jag?! Hon hänvisade till försäkringsbolaget tror jag det var...
Ska man alltså helst ta dit en nisse till som kontrollerar elen och en till nisse som kollar vatten/avlopp...?
Eller vet de på försäkringsbolaget om man frågar dem? Det var ju just försäkringen jag funderade över, men eldragningar måste väl vara godkända av elektriker, eller?

En annan sak mitt sällskap påpekade var ang duschen med kakelgolv på övervåningen. Att det inte var jättesmart ifall det skulle börja läcka... Är det något ni tänkt på?
Våtrumsmatta skulle alltså vara säkrare, men helst ingen dusch/bad alls på övervåningen... för säkerhets skull. Jag känner att det kan jag absolut ha i åtanke när vi letar vidare utan problem, men är det något ni andra tänkt på?

El ingår inte i en standardbesiktning. Du kan antingen be att få se fakturor från när elen gjordes, så du vet vad som är gjort av en behörig elektriker, eller betala för en särskild elbesiktning med kostnadsförslag. Fanns det jordfelsbrytare?

Aldrig hört det om badrum på övervåning sålänge det är gjort med våtrumsbehörighet. Hur skulle det funka i lägenhetshus menar du, där finns ju flera badrum på varje våning?

Vi har kaklat badrum med badkar på övervåningen, det bekymrar mig inte alls.
 
Jo, jag håller med där om att ju mer förvaring desto mer skit samlar namn på sig också.... Lite balansgång där! Som sagt lite förvaring behövs ju dock...
Det där med tvättstugan kan jag hålla med om... främst någonstans att hänga kläder på tork tänker jag...Det behöver man kanske inte göra just i en tvättstuga iofs, men det tar dock lite plats.



Ja, precis! Så länge det finns ytor går det nog att lösa, men så man inte köper för litet hus.
Men vi sa det också som ni skriver att vinden går ju oftast att nyttja :). Toppen ifall man skulle förälskat sig i ett lite mindre hus.

------------

Vi var på visning igår.
Fint hus, lite för nära vägen och lite för stort dock, men absolut jättefint.
Men - vi tittade på eldragningen som enligt mitt sällskap såg hemmagjord ut.
Jag frågade mäklaren om det och hon sa att varken elen eller vatten/avlopp kontrolleras vid besiktningen.... Det trodde jag?! Hon hänvisade till försäkringsbolaget tror jag det var...
Ska man alltså helst ta dit en nisse till som kontrollerar elen och en till nisse som kollar vatten/avlopp...?
Eller vet de på försäkringsbolaget om man frågar dem? Det var ju just försäkringen jag funderade över, men eldragningar måste väl vara godkända av elektriker, eller?

En annan sak mitt sällskap påpekade var ang duschen med kakelgolv på övervåningen. Att det inte var jättesmart ifall det skulle börja läcka... Är det något ni tänkt på?
Våtrumsmatta skulle alltså vara säkrare, men helst ingen dusch/bad alls på övervåningen... för säkerhets skull. Jag känner att det kan jag absolut ha i åtanke när vi letar vidare utan problem, men är det något ni andra tänkt på?
Gällande sista frågan så har jag faktiskt aldrig hört någon som fått läckage pga av kakel i badrum. Hade bara badrum med kakel i hela uppväxten i alla hus vi bodde i och har alltid haft kakel i badrummet i mina lgh. Aldrig varit något problem. Det förutsätter såklart att badrummet är gjort fackmässigt. Skulle jag göra om ett badrum så skulle jag absolut lägga in kakel.

Vid köp av hus skulle jag såklart vilja ha en besiktning av bla badrum (inkl våtrumsbehörighet eller vad det kallas). Eller ja, en besiktning av hela huset. När säljarna har gjort förbesiktning är det jätteviktigt att kolla vad besiktningsman har exkluderat från besiktning och då göra i vart fall en besiktning på det. Gällande elen vet jag inte hur man gör besiktning men absolut kolla/fråga när/hur den installerades, vad för el det är etc. Finns nog frågor att hitta gällande vad man bör fråga efter
 
Vid köp av hus skulle jag såklart vilja ha en besiktning av bla badrum och såklart elen. Eller ja, en besiktning av hela huset. När säljarna har gjort förbesiktning är det jätteviktigt att kolla vad besiktningsman har exkluderat från besiktning och då göra i vart fall en besiktning på det.
Sedan är ju badrum jättesvårt att besiktiga, eftersom du inte kan bedöma tätskiktet under kaklet utan en förstörande provtagning och då har man brutit tätskiktet.. så finns det våtrumsintyg av behörig fackman är det värt mycket.

En till grej jag skickar med angående badrum, är det äldre än 10-12 år spelar det ingen större roll om det finns våtrumsintyg om man får en läcka, de flesta försäkringsbolag täcker inte det ändå. Så kolla vad försäkringsbolaget har för avskrivningstid för badrum/tätskikt. Har ett färskt exempel på detta i nära släkten nämligen. Och då är det ju dumt att välja bort ett hus på just de grunderna.
 
Sedan är ju badrum jättesvårt att besiktiga, eftersom du inte kan bedöma tätskiktet under kaklet utan en förstörande provtagning och då har man brutit tätskiktet.. så finns det våtrumsintyg av behörig fackman är det värt mycket.

En till grej jag skickar med angående badrum, är det äldre än 10-12 år spelar det ingen större roll om det finns våtrumsintyg om man får en läcka, de flesta försäkringsbolag täcker inte det ändå. Så kolla vad försäkringsbolaget har för avskrivningstid för badrum/tätskikt. Har ett färskt exempel på detta i nära släkten nämligen. Och då är det ju dumt att välja bort ett hus på just de grunderna.
Jag tror det beror lite på försäkringsbolag och hur omfattande försäkring man har. Tar man billigaste så tycker jag de gnäller över allt, medan de ofta betalar direkt om man har den mest omfattande.
 
Jag tror det beror lite på försäkringsbolag och hur omfattande försäkring man har. Tar man billigaste så tycker jag de gnäller över allt, medan de ofta betalar direkt om man har den mest omfattande.
Det här gällde ett av de största på marknaden. Kanske annorlunda där du bor?
 
Det är inte omfattningen på badrumsförsäkring som skiljer mellan dyraste/största hemförsäkringarna, typ liten, mellanförsäkring eller storförsäkring eller vad de nu kan heta.
Ja jag vet inte om jag förstår sig fel. Jag menar att båda "nivåerna" ersätter samma sak på papper, men har man den billigaste versionen gör de allt för att hitta kryphål för att slippa ersätta medan de kanske ser genom fingrarna om man har en dyrare?

Men kanske det är annorlunda där.
 
Ja jag vet inte om jag förstår sig fel. Jag menar att båda "nivåerna" ersätter samma sak på papper, men har man den billigaste versionen gör de allt för att hitta kryphål för att slippa ersätta medan de kanske ser genom fingrarna om man har en dyrare?

Men kanske det är annorlunda där.
Det som ersätts är ju det som omfattas av försäkringen. Du får kanske ge något exempel på det du menar för jag tror inte försäkringsbolaget kommer undan det som står på papper oavsett om det är billigt eller dyrt. Och när vi valde försäkring så jämförde vi "Mellan" och "Stor" och det var inte omfattning på exempelvis badrum som skiljde dem åt, det var andra saker.
 
El ingår inte i en standardbesiktning. Du kan antingen be att få se fakturor från när elen gjordes, så du vet vad som är gjort av en behörig elektriker, eller betala för en särskild elbesiktning med kostnadsförslag. Fanns det jordfelsbrytare?

Aldrig hört det om badrum på övervåning sålänge det är gjort med våtrumsbehörighet. Hur skulle det funka i lägenhetshus menar du, där finns ju flera badrum på varje våning?

Vi har kaklat badrum med badkar på övervåningen, det bekymrar mig inte alls.

Okej, tack!
Ja, jag känner att jag vill ha så mycket koll jag kan få på allt som har med hus att göra. Jordfelsbrytare vet jag faktiskt inte om det fanns.

Okej, nej jag vet... Jag pratade med mitt sällskap också och hen sa att det var nog mest så att det kändes lite sisådär i just det badrummet i just det huset i kombo med elen och lite annat. Sen en ovana vid att ha dusch/bad uppe också tror jag.

Sedan är ju badrum jättesvårt att besiktiga, eftersom du inte kan bedöma tätskiktet under kaklet utan en förstörande provtagning och då har man brutit tätskiktet.. så finns det våtrumsintyg av behörig fackman är det värt mycket.

En till grej jag skickar med angående badrum, är det äldre än 10-12 år spelar det ingen större roll om det finns våtrumsintyg om man får en läcka, de flesta försäkringsbolag täcker inte det ändå. Så kolla vad försäkringsbolaget har för avskrivningstid för badrum/tätskikt. Har ett färskt exempel på detta i nära släkten nämligen. Och då är det ju dumt att välja bort ett hus på just de grunderna.

Oj, 10-12 år?! Det är ju ingenting... alltså det här med försäkringar känns ju nästan lite som ett skämt... ska absolut kolla mer på detta.

En nära släkting till mig betalade in full premie många år, fick en läcka (inte just i badrummet dock), och fick svaret att det var för gammalt också... hen fick dock iaf ersättning för att själv göra jobbet (vet inte hur pass mkt det täcker), men inte för hantverkare.
--------

Vi ska på bankmöte ang löfte/bolån snart, vet de mycket om sånt här eller bör man boka möte med försäkringsbolaget också alltså för att fråga sånthär (alltså jag menar generellt, inte ang ett spec hus)?
 
En annan sak mitt sällskap påpekade var ang duschen med kakelgolv på övervåningen. Att det inte var jättesmart ifall det skulle börja läcka... Är det något ni tänkt på?
Våtrumsmatta skulle alltså vara säkrare, men helst ingen dusch/bad alls på övervåningen... för säkerhets skull. Jag känner att det kan jag absolut ha i åtanke när vi letar vidare utan problem, men är det något ni andra tänkt på?

Enligt min man som är byggutbildad så gäller det främst hus som rör sig endel med årstiderna, ex timmerhus. Vi har därför valt att ha matta i badrummet. Hade helst velat ha kakel för att det är finare egentligen.
 
Alltså jag blir lite bestört måste jag säga... gick in o läste nu om våtrumsintyg och hittade det här att det är garanti på 10 år. Men sen då? Ingen renoverar väl badrummet var 10e år.
Så om man får en läcka sen då?
Som sagt min släkting fick ersatt för att kunna göra jobbet själv iaf, det verkar ju nästan bra då? Sen vet jag inte hur mycket hen betalt i försäkring iofs...
Är kanske nästan bättre att ha ett eget spar-"försäkrings"-konto på banken...

Ska läsa på om "vanliga" hus/hemförsäkringar också...
 
Okej, tack!
Ja, jag känner att jag vill ha så mycket koll jag kan få på allt som har med hus att göra. Jordfelsbrytare vet jag faktiskt inte om det fanns.

Okej, nej jag vet... Jag pratade med mitt sällskap också och hen sa att det var nog mest så att det kändes lite sisådär i just det badrummet i just det huset i kombo med elen och lite annat. Sen en ovana vid att ha dusch/bad uppe också tror jag.



Oj, 10-12 år?! Det är ju ingenting... alltså det här med försäkringar känns ju nästan lite som ett skämt... ska absolut kolla mer på detta.

En nära släkting till mig betalade in full premie många år, fick en läcka (inte just i badrummet dock), och fick svaret att det var för gammalt också... hen fick dock iaf ersättning för att själv göra jobbet (vet inte hur pass mkt det täcker), men inte för hantverkare.
--------

Vi ska på bankmöte ang löfte/bolån snart, vet de mycket om sånt här eller bör man boka möte med försäkringsbolaget också alltså för att fråga sånthär (alltså jag menar generellt, inte ang ett spec hus)?
Bankpersonerna med bolån kan inget om försäkringar, så du hör med försäringspersonerna separat :)
 
Alltså jag blir lite bestört måste jag säga... gick in o läste nu om våtrumsintyg och hittade det här att det är garanti på 10 år. Men sen då? Ingen renoverar väl badrummet var 10e år.
Så om man får en läcka sen då?
Som sagt min släkting fick ersatt för att kunna göra jobbet själv iaf, det verkar ju nästan bra då? Sen vet jag inte hur mycket hen betalt i försäkring iofs...
Är kanske nästan bättre att ha ett eget spar-"försäkrings"-konto på banken...

Ska läsa på om "vanliga" hus/hemförsäkringar också...
Är det fel på ett badrum från början visar det sig ofta snabbt (dvs innan 10 år) eller så är det så pass gammalt att det ändå nått sin tekniska livslängd och du borde ha med i din budget att det är dags att byta badrum snart ändå. Statistiskt är det sällan det blir fel i "mellangamla" badrum.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
15 16 17
Svar
339
· Visningar
20 907
Senast: Cavallo
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
85 86 87
Svar
1 736
· Visningar
90 925
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 667
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 206
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp