Husköpstråden del 3

Är det fel på ett badrum från början visar det sig ofta snabbt (dvs innan 10 år) eller så är det så pass gammalt att det ändå nått sin tekniska livslängd och du borde ha med i din budget att det är dags att byta badrum snart ändå. Statistiskt är det sällan det blir fel i "mellangamla" badrum.

Aha okej. Ja, jag tänker mig att ett badrum bör fungera i +-30 år iallafall. Sen kan man behöva fundera på att renovera, det känns okej.
 
Aha okej. Ja, jag tänker mig att ett badrum bör fungera i +-30 år iallafall. Sen kan man behöva fundera på att renovera, det känns okej.
Teknisk livslängd kan vara mellan 15-50 år, räkna med det kortaste när du budgeterar för framtida renoveringar så är du på den säkra sidan och allt därutöver är bonus. Sedan vill du kanske renovera innan du börjar få skador som sprider sig till andra delar av huset..
 
Det som ersätts är ju det som omfattas av försäkringen. Du får kanske ge något exempel på det du menar för jag tror inte försäkringsbolaget kommer undan det som står på papper oavsett om det är billigt eller dyrt. Och när vi valde försäkring så jämförde vi "Mellan" och "Stor" och det var inte omfattning på exempelvis badrum som skiljde dem åt, det var andra saker.
Exempel: köpt hus med renoverat badrum. Fårr en plötslig skada.

Billig försäkring: har du bevis på att ett proffs gjort renoveringen? Utan bevis ingen ersättning

Dyr: ok vi ersätter. Inga frågor
 
Aha okej. Ja, jag tänker mig att ett badrum bör fungera i +-30 år iallafall. Sen kan man behöva fundera på att renovera, det känns okej.
Om man tänker så så händer detta
32554351.jpg


Under golvskivorna är det vattenskada o uppsågat, vilket avspeglar sig i taket på vardagsrummet
 
Alltså, det kan ju vara för att jag aldrig förr behövt fundera så mycket på detta, men renoverar folk sina badrum så väldigt mycket oftare alltså?

Inte för att det är det vanligaste samtalsämnet kanske, men borde ju ändå dykt upp i konversationer tänker jag.
Vi kanske är snålare här där jag bor o väntar längre? :p
 
Alltså, det kan ju vara för att jag aldrig förr behövt fundera så mycket på detta, men renoverar folk sina badrum så väldigt mycket oftare alltså?

Inte för att det är det vanligaste samtalsämnet kanske, men borde ju ändå dykt upp i konversationer tänker jag.
Vi kanske är snålare här där jag bor o väntar längre? :p

Det tror jag inte. Våra badrum kommer att vara prick 20 år och vi har inga planer på att kasta oss över dem. Man får se över försäkringen bara, det kan ju hända att den täcker sämre och sämre ju äldre badrummet är så bra att kolla upp vad som gäller där. Vi kommer renovera dem i framtiden någon gång, om fem år kanske, mest för att de är ganska fula och eftersom de då är 25 år så känns det OK.
 
Exempel: köpt hus med renoverat badrum. Fårr en plötslig skada.

Billig försäkring: har du bevis på att ett proffs gjort renoveringen? Utan bevis ingen ersättning

Dyr: ok vi ersätter. Inga frågor
Har du ett konkret exempel på att det är så det funkar? I Sverige alltså, inte i det land du bor? Eller är det vad du tror händer?
För mitt nära exempel stämmer inte alls överens med det.
 
Har du ett konkret exempel på att det är så det funkar? I Sverige alltså, inte i det land du bor? Eller är det vad du tror händer?
För mitt nära exempel stämmer inte alls överens med det.
Jaha ok. Jag undrade bara. Det där var ett verkligt exempel. Jag bara antar att det dunkar så överallt, det känns väldigt logiskt.
 
Alltså jag blir lite bestört måste jag säga... gick in o läste nu om våtrumsintyg och hittade det här att det är garanti på 10 år. Men sen då? Ingen renoverar väl badrummet var 10e år.
Så om man får en läcka sen då?
Som sagt min släkting fick ersatt för att kunna göra jobbet själv iaf, det verkar ju nästan bra då? Sen vet jag inte hur mycket hen betalt i försäkring iofs...
Är kanske nästan bättre att ha ett eget spar-"försäkrings"-konto på banken...

Ska läsa på om "vanliga" hus/hemförsäkringar också...
Garantier - om du köper en maskin eller en bil så har du en viss garantilängd.
10 år för företaget att ansvara för ditt badrum är ändå en lång tid.
Efter det torde det andra andra bolag som går in och hjälper.
 
Garantier - om du köper en maskin eller en bil så har du en viss garantilängd.
10 år för företaget att ansvara för ditt badrum är ändå en lång tid.
Efter det torde det andra andra bolag som går in och hjälper.

Aha, ja just det, lite olika saker det ja. Tack. Jag har nog funderat så mycket så jag snurrat in mig själv.
 
Var och tittade på ett hus idag.

Stora sakerna är gjorda Fasad, tak, avlopp, dränering, egen brunn i bra skick bytt el
Jättefräscht

Bestämmer jag mig för huset så läggs det inte ut utan jag får köpa det direkt.

Mina största farhågor. Badrummet är i källarplan. Finns möjlighet till liten toalett på entréplan men det blir en större kostnad.
Köket är stort luftigt men upplägget är konstigt. Plats för kylskåp men ingen frys
Den finns i källaren. Finns ingen bra plats samt så känns det som om köket är i 2 delar Ena "hörnet" är diskbänk, dsikmaskin. Andra sidan ugn spis och massa ytor.
Vet inte hur jag ska tänka riktigt.
Huset har mycket som talar för sig och det mesta stora jobbiga är gjort

:) Hur går tankarna?
 
Detta; tolkar jag det rätt om jag tänker att man alltså kan välja att löpande betala mindre i ränta (jämka)?
Och, om jag gör det, varför vill man inte göra så alltid...? Inget dömande, bara undrar.
 

Bifogade filer

  • 20221117_142900.jpg
    20221117_142900.jpg
    277,3 KB · Visningar: 67
Fundering nr 432;

Byasamfälld vattenledningsförening, vad innebär det egentligen?
Jag förstår det som att det är det istället för kommunalt vatten och att flera hushåll gått samman om en brunn och så betalar man tillsammans vad detta kostar?
Vad brukar sånthär kosta? Betalar man i månaden eller får man en smäll rätt vad det är?
Man kan såklart ringa föreningen och prata med dem, men jag känner just nu att min kunskap (förstås, jag har aldrig behövt ha med sånt här att göra) är lite blurrig och hade gärna förstått lite mer...
 
I lördags kopm min vän ut och besiktigade huset så nu skrivs papper.

Inga konstigheter. Känns också bra att min vän som besiktigade huset gjorde det extra grundligt. Jobbat med husbesiktningar mestadels på nyproducerade hus i över 20 år. Fann inget som vi inte redan visste om och som inte är akut att lösas eller måste göras eller är svårt.

De har lovat byta foder runt fönstren så det är klart men i vår/sommar flyttar jag

Ska bara få sålt mitt nu då
 
I lördags kopm min vän ut och besiktigade huset så nu skrivs papper.

Inga konstigheter. Känns också bra att min vän som besiktigade huset gjorde det extra grundligt. Jobbat med husbesiktningar mestadels på nyproducerade hus i över 20 år. Fann inget som vi inte redan visste om och som inte är akut att lösas eller måste göras eller är svårt.

De har lovat byta foder runt fönstren så det är klart men i vår/sommar flyttar jag

Ska bara få sålt mitt nu då

Grattis!
 
Fundering nr 432;

Byasamfälld vattenledningsförening, vad innebär det egentligen?
Jag förstår det som att det är det istället för kommunalt vatten och att flera hushåll gått samman om en brunn och så betalar man tillsammans vad detta kostar?
Vad brukar sånthär kosta? Betalar man i månaden eller får man en smäll rätt vad det är?
Man kan såklart ringa föreningen och prata med dem, men jag känner just nu att min kunskap (förstås, jag har aldrig behövt ha med sånt här att göra) är lite blurrig och hade gärna förstått lite mer...
Det beror nog på föreningen och dess ekonomi. I "min" vattenförening oss betalar permanentboende 500 kr och fritidsboende 400kr per år.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
255
· Visningar
17 556
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
78 79 80
Svar
1 580
· Visningar
83 455
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 084
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 987
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp