Husköpstråden del 3

Ni som fått lånelöfte, hur har ni "styrkt var handpenningen kommer från"? Jag har sparat ihop till det mesta och fått lite från mamma liksom...
Jag fick en del av handpenningen från mamma respektive pappa, det ville banken då ha gåvobrev på (inget avancerat alls). Övriga pengar var sparade och det såg ju banken själva att det kom från arbete.
 
Jag ska på visning på fredag. Håll tummarna.
Pga tiden komemr jag behöva gå på visningen själv. Jag ska ju köpa själv, så beslutet är mitt, men det hade varit gött att ha med ett par ögon till. Men det får ju gå.
Vi skulle ha en jour-lista med folk som kunde vara medföljande här på Buke :laugh:
Jag har frågat pappa och hans fru nu. Hon har varit mäklare och han är gammal lantbrukare som har koll på gamla hus och ekonomi och sånt. Vore guld om de kunde följa med men stor risk att de inte kan.
 
Ni som fått lånelöfte, hur har ni "styrkt var handpenningen kommer från"? Jag har sparat ihop till det mesta och fått lite från mamma liksom...

I mitt fall var det arv och i sambons fall sparade pengar, vi köpte huset kontant (utan lån) så sambons bank skötte alla såna detaljer men skicka bouppteckningen från min pappa så de såg vart mina pengar kom ifrån.
 
Ni som fått lånelöfte, finns det någon regel för hur mkt man får låna utifrån hur mkt man har i inkomst? Vad skulle man behöva tjäna i månaden för att få låna 3 mill?
 
Ni som fått lånelöfte, finns det någon regel för hur mkt man får låna utifrån hur mkt man har i inkomst? Vad skulle man behöva tjäna i månaden för att få låna 3 mill?
Det beror ju på hemmavarande barn etc. Du behöver ha visst mycket över efter fasta kostnader varje månad, vilket de skrev upp nyss.
 
Var på visning idag då.
Litet, lågt i tak oen del fix. Men det visste jag.
Två saker som jag är mest brydd över:
Mkt opraktiskt och litet duschrum, där besiktningsmannen noterat sprickor i kaklet men inte ökad fukt. För lågt i snedtak för att kunna ställa duschkabin, men något behöver nog göras.
Fel lutning på marken vid ena knuten. Behöver grävas ur lite där, men det skulle jag nog kunna fixa med handkraft. Frågan är om skadan redan är skedd.

Vi skulle absolut kunna bo där.

Jag har begärt genomgång med besiktningsmannen också.
 
På vår front är det stiltje nu. :(

Eller, vi ska på en (kanske möjligen två) visning/ar på onsdag och så finns det ett liiite intressant hus som ligger som kommande.
Men inget av dem känns som Huset.
Men men, vi sitter inte i sjön, is i magen var det va.
 
Högst troligt budgivning den här veckan.
Så jäkla läskigt, vilken bergochdalbana!
Håll tummarna, det ska till ett mirakel om det här går vägen.
Jag kan ha yttrat att jag behövde en rådgivare som berättar för mig hur jag ska göra och vad som är rimliga bud och varför måste jag bestämma allt sånt här själv? Finns det ingen vuxen som kan ta hand om det här?
Sen la vi ett bud och det var det ingen annan som gjorde, så det gick över ganska fort. Men så läskigt att kasta sig ut i budgivning. Håller tummarna!
 
Jag kan ha yttrat att jag behövde en rådgivare som berättar för mig hur jag ska göra och vad som är rimliga bud och varför måste jag bestämma allt sånt här själv? Finns det ingen vuxen som kan ta hand om det här?
Sen la vi ett bud och det var det ingen annan som gjorde, så det gick över ganska fort. Men så läskigt att kasta sig ut i budgivning. Håller tummarna!
Ja läskigt! Jag vill absolut inte flytta ihop, och jag vill äga mitt boende själv (som ensam ägare), men just nu hade det ju varit betydligt lugnare att dela det med någon.
 
Vår "budgivning" var jätteintressant :)
Nu hade huset förvisso legat ute i flera månader, men så när vi va där så säger mäklaren "jag tror utan problem att ni får huset om ni lägger 75000 under utgångspris"... Både jag å sambon kollar till på mäklaren och bara "ok" .. Går vidare i huset och då säger mäklaren "ja jag tror tom de skulle släppa huset för 85000 under utropspriset" ... Vi går vidare och efter att visningen är slut står vi på gatan och pratar och han säger igen "de släpper nog för 85000 under utropspris och visst även 75000 under är ju billigt men kan man komma ner 10 000 till är det ju inte negativt"

Han sa inte exakt 75000 men sa slutsumman han trodde de skulle släppa för gentemot ursprunsgpriset...
Redan i bilen från huset sa då sambon "vi köper det" och så ringde vi och la 85000 under ursprungspriset som vi sedan betalade... =)
 
Vår "budgivning" var jätteintressant :)
Nu hade huset förvisso legat ute i flera månader, men så när vi va där så säger mäklaren "jag tror utan problem att ni får huset om ni lägger 75000 under utgångspris"... Både jag å sambon kollar till på mäklaren och bara "ok" .. Går vidare i huset och då säger mäklaren "ja jag tror tom de skulle släppa huset för 85000 under utropspriset" ... Vi går vidare och efter att visningen är slut står vi på gatan och pratar och han säger igen "de släpper nog för 85000 under utropspris och visst även 75000 under är ju billigt men kan man komma ner 10 000 till är det ju inte negativt"

Han sa inte exakt 75000 men sa slutsumman han trodde de skulle släppa för gentemot ursprunsgpriset...
Redan i bilen från huset sa då sambon "vi köper det" och så ringde vi och la 85000 under ursprungspriset som vi sedan betalade... =)

Bra med en ärlig mäklare!
 
När vi köpte hus så berättade mäklaren för alla som var på visningen att det varit sättningar i huset. Det visade sig inte alls stämma … Säljaren var sådär nöjd när vi tillsammans gick runt med besiktningsmannen och vi frågade mer kring sättningarna som varit.
 
Lite som oss när vi sålde vår hästgård för över 20 år sen.
Visst det ligger definitivt på oss som ägare att kolla upp men ändå...
Vi köpte gården som 9 ha, sålde den som 9 ha, men när den såldes av de som köpt av oss visade det sej att den var det dubbla... 18 ha... LITE skillnad ... SÅ hade vi med vetat om att den va 18 sen när vi skulle sälja hade det ju gett bättre även för oss då 9 ha anses ju va litet... Men men ...
 
Lite som oss när vi sålde vår hästgård för över 20 år sen.
Visst det ligger definitivt på oss som ägare att kolla upp men ändå...
Vi köpte gården som 9 ha, sålde den som 9 ha, men när den såldes av de som köpt av oss visade det sej att den var det dubbla... 18 ha... LITE skillnad ... SÅ hade vi med vetat om att den va 18 sen när vi skulle sälja hade det ju gett bättre även för oss då 9 ha anses ju va litet... Men men ...
Men hur kunde det bli fel på det viset :confused:?
 
Lite som oss när vi sålde vår hästgård för över 20 år sen.
Visst det ligger definitivt på oss som ägare att kolla upp men ändå...
Vi köpte gården som 9 ha, sålde den som 9 ha, men när den såldes av de som köpt av oss visade det sej att den var det dubbla... 18 ha... LITE skillnad ... SÅ hade vi med vetat om att den va 18 sen när vi skulle sälja hade det ju gett bättre även för oss då 9 ha anses ju va litet... Men men ...
Är du säker på att de som köpte av er inte hade köpt till mark? Det är ganska vanligt att hästgårdar väljer att försöka göra om möjlighet dyker upp.

Känns som en konstig sak att få om bakfoten både för ägare (jag har massor med papper som anger yta) och mäklare (om nu sån var med!).
 
Men hur kunde det bli fel på det viset :confused:?
Bra fråga... Vi köpte gården på exekutiv auktion, och sålde som sagt 2002 ish så det var ju innan den "riktiga" dataålderns era... Och sålde via en "vanlig" mäklare, de som sålde sen använde en "lantbruksinriktad" mäklare som då även fått tillgång till kartorna digitalt mm och säkerligen tyckte det inte stämde med att det "bara" var 9 ha. Han dubbelkollade (mätte) och så var det dubbelt så mkt ish...
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 676
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
78 79 80
Svar
1 585
· Visningar
83 609
Senast: zassoo
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 094
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 988
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp