Bukefalos 28 år!

Husmanskost.

Jag har dagar då jag skulle kunna döda för kokt köttkorv och potatismos :d:d:d eller raggmunk och fläsk. Sambon har deklarerat att han hellre dör av svält än att äter det så blir det bara när jag kommer hem till mamma och pappa. Men mammas mat är godast! :heart
Åh - i ungdomen hade jag ett gäng som levde i relationer där motpaten inte gillade lever. Så vi åt levermiddagar hemma hos mig.

Skaffa dig köttkorvskompisar :D
 
Äter husmanskost varje dag typ. Uppvuxen med det och äter fläskpannkaka, stroganoff, isterband, lasagne, spagetti och köttfärssås, pannkakor, köttfärslimpa, pannbiff, stuvade makaroner och köttbullar m.m. jämt och ständigt. Absolut ingen tråkig mat, snarare supergott :d:love:

Men beställer inte ofta på restaurang för då testar jag gärna annat :)
Men räknas verkligen lasagne och spaghetti med köttfärssås som husmanskost? Det är ju italienska maträtter från början? Inser nu att jag har lite dålig koll på vad som egentligen går under termen "husmanskost", men jag har alltid tänkt att det måste vara något absolut svenskt i alla fall...
 
Nyfiken fråga: Vad är egentligen skillnaden på köttfärslimpa och köttbullar? Min farmor gjorde köttfärslimpa någon gång, och som jag minns det var det bara som en enda stor avlång köttbulle som åts med precis samma tillbehör. Men jag var typ fem år gammal, så om jag gör bort mig alldeles nu med min fråga så skyller jag på det :p
 
Jag äter gärna husmanskost då och då! Helst på lite finare lunchrestauranger, typ på KONFERANGS. Det är lagom, då får jag en portion, blir nöjd med det, och slipper laga det själv för då blir det ju flera portioner.
 
Nyfiken fråga: Vad är egentligen skillnaden på köttfärslimpa och köttbullar? Min farmor gjorde köttfärslimpa någon gång, och som jag minns det var det bara som en enda stor avlång köttbulle som åts med precis samma tillbehör. Men jag var typ fem år gammal, så om jag gör bort mig alldeles nu med min fråga så skyller jag på det :p
Jag tycker inte alls att köttfärslimpa och köttbullar smakar likadant? Fast det är kanske för att jag kan bli rätt kreativ med smaksättningen av köttfärslimpa.... :)
 
Jag äter nästan jämt husmanskost. Korvstroganoff. Olika typer av soppor. Köttfärslimpa.
Köttbullar med mos och lingonsylt.
Pitepalt. Pannkakor. Våfflor.
Osv osv.
 
Men räknas verkligen lasagne och spaghetti med köttfärssås som husmanskost? Det är ju italienska maträtter från början? Inser nu att jag har lite dålig koll på vad som egentligen går under termen "husmanskost", men jag har alltid tänkt att det måste vara något absolut svenskt i alla fall...

Kanske dom inte gör? Jag är uppvuxen med det så för mig ingår dem där liksom. Men svensk husmanskost på papper kan man kanske inte klassa dem som?
 
Men räknas verkligen lasagne och spaghetti med köttfärssås som husmanskost? Det är ju italienska maträtter från början? Inser nu att jag har lite dålig koll på vad som egentligen går under termen "husmanskost", men jag har alltid tänkt att det måste vara något absolut svenskt i alla fall...

O ja numer :). Även många äldre av våra rätter kommer ursprungligen ftån andra länder. Om några generationer räknas förmodligen tacos som husmanskost när man sedan försvenskat den tillräckligt.
Nyfiken fråga: Vad är egentligen skillnaden på köttfärslimpa och köttbullar? Min farmor gjorde köttfärslimpa någon gång, och som jag minns det var det bara som en enda stor avlång köttbulle som åts med precis samma tillbehör. Men jag var typ fem år gammal, så om jag gör bort mig alldeles nu med min fråga så skyller jag på det :p
Jag tycker att det är ganska stor skillnad. Limpan innehåller mer fett och är saftigare. En annan smak och konsistens eftersom den varit i ugnen. Köttbullarna har jag mindre lök i än limpan men är nog en smaksak :)
 
Kanske dom inte gör? Jag är uppvuxen med det så för mig ingår dem där liksom. Men svensk husmanskost på papper kan man kanske inte klassa dem som?
Jag vet inte, för mig skulle de nog snarare klassas som "vardagsmat", helt enkelt. Nåja, det är inte så noga! :)
 
O ja numer :). Även många äldre av våra rätter kommer ursprungligen ftån andra länder. Om några generationer räknas förmodligen tacos som husmanskost när man sedan försvenskat den tillräckligt.
Jag tycker att det är ganska stor skillnad. Limpan innehåller mer fett och är saftigare. En annan smak och konsistens eftersom den varit i ugnen. Köttbullarna har jag mindre lök i än limpan men är nog en smaksak :)
Ah, då är jag med. Tack! :)
 
Åh, blev sugen på det nu!
Jag gillar husmanskost, fast äter bara fisk och vegetariska alternativ. Blev sjukt sugen på vegobullar, potatismos, gräddsås, lingon, inlagd gurka och rårivna morötter nu :love::d
 
Jag äter inte husmanskost särskilt ofta och så har det varit alltsedan jag blev vegetarian strax före tonåren. Numera är jag inte längre vegetarian utan äter fisk och någon gång i halvåret kött (helst ej fläsk), så husmanskost vore möjligt. Jag ser absolut tjusningen, sådär nån gång ibland, men jag skulle inte vilja äta så för ofta. Mammas dillkött minns jag med glädje, men mycket annan husmanskost känner jag bara från skolmatsalen, så min bild av raggmunk, potatisbullar och sånt där är nog inte helt rättvis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp