Bukefalos 28 år!

Hyper på kvällarna?

A

Atalantha

Min och sambons blandrastik på 2 år har blivit alldeles hyper på kvällarna. Kvällspromenaden är värst. Då kan hon gå och gnälla och pipa av iver hela vägen ner från lägenheten på tredje våningen i en ekande trappuppgång mellan 23-00 på kvällarna :angel: Spelar ingen roll om det bara var 2 timmar sedan sista promenaden.. Väl ute fortsätter hon och är alldeles uppe i varv, och lugnar sig inte heller när vi kommer in... Vi stimulerar henne mycket i vanliga fall, dock har sista veckan har varit stressig, så då har det varit lite mindre. Hon får både psykisk och fysiskt stimulering.. Tips någon? Är jättetacksam för förslag!
 
Sv: Hyper på kvällarna?

Hmmm, det kan ju faktiskt vara ett tecken på överstimulering...
Om hon behöver nattkissa kanske ni inte behöver gå en hel promenad utan kanske bara låta henne kissa direkt/nära utanför porten?
Jag märker med min valp att om vi tar en längre(30 min) promenad vid 19-20 så kan inte hon varva ner innan 22. Så jag tar en längre promenad på dan och kiss/bajs nära porten innan läggning,då mår hon bäst(och garanterat jag också):)
Svårt att uttala sig ordentligt om er hund när man inte vet alla detaljer...
 
Sv: Hyper på kvällarna?

Så är vår valp också, kissa måste vi nästan göra i lugn och ro precis utanför huset. Tar vi en prommis blir det så spralligt att han helt glömmer att han är kissis, å så blir det inne istället när han varvar ner :p
 
Sv: Hyper på kvällarna?

Förutom det där med över/understimulering.

Passivitetsträning. Något vi är skitdåliga på över lag. Passa på när hunden redan ligger och softar. Gå förbi hunden och droppa en godbit, hunden ska inte resa sig, sen lägger du bara till en bestämt kommando.

Hur det låter spelar ingen roll bara det är samma hela tiden, vi kan ta tex "Coola ner dig". Sen provar du kommandot i en lugn miljö för att se om det har fastnat. Lek tex med hunden, sen ger du plötsligt kommando "Coola ner dig!" Lugnar sig hunden är det bara att berömma.

Kom ihåg att beroende på hur duktiga vi är på att berömma, desto snabbare vill hunden åt berömmet, alltså ändra sitt beteende.

Sen är det bara att låta det inlärde beteendet träffa på svårare och svårare störningar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 092
Senast: Snurrfian
·
Äldre Har bott i min lägenhet i tre år snart, och det är generellt ett lugnt område jag bor i. Aldrig haft problem med att grannarna i mitt...
Svar
8
· Visningar
5 099
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 205
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 413
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp