"Hyra" ut hästar til arbetsplats

V

Vivian86

Jag jobbar med missbrukare, och på mitt jobb har vi bygd et stall med plats för nio hästar. Jobbet har inga egna hästar, men jag har haft mina hästar där över et år nu. Avtalet har änn så länge varit at jobbet står för stallet og fodret.

Enkelt stall, utan varmvatten etc. men med stora fina boxar. Litet uteområde. Långt och besvärligt at tömma skottkärran när man mockar och långt at bära vatten. Hästarna har fri tilgång til silage ute, och får hösilage och kraftfoder inne.

Mot det får patienterna sköta och rida hästarna fyra dagar i veckan. Jag är alltid med, så jag har bra möjlighet at se till at dom behandlas bra.

Jag har alla andra utgifter på hästarna, och utrustning. Det är ganska mycket, då flera av hästarna behöver jävnlig uppföljning av akupunktur, kiropraktikk, hovslagare, tandläkare och en sällan gång även veterinär.

Nu har det börjat kännas lite som at jag inte har så mycket av hästen själv, men fortfarande många utgifter. När hästen andvänds fyra dagar av patienter har jag inte så mycket kvar. Några av dom har behov at ha ledigt minst en dag i veckan, mens några måste jag rida varje dag så dom inte blir för pigg för patienterna. Det känns lite som at alt jag gör med hästarna är för at dom ska fungera bra til patienterna sedan.

Dessutom blir det ekonomisk dyrare, när patienter rider dom såpass mycket, dom behöver jävnare uppföljning av akupunktören blandt annat. Dessutom har jag alltid haft mina hästar barfota, och lärt mej verka dom själv. Men för at dom ska fungera optimalt oavsett väglag med patienter, måste jag nu sko dom. Betydlig utgift när man har flera hästar.

Jag kan ha hästarna hemma i mitt pappas stall, och nu känns det lite som at ensilaget, spånet och kraftfodret inte gör det värt at "hyra" ut dom til jobbet.

Finns det någon annan som "hyr" ut sina hästar på något liknade vis? Eller har ni några tankar på vad slags avtal ni skulle vilja ha för at göra det?

Blev långt och invecklad det här, men hoppas någon orkar läsa och vill dela med sej sina tankar:)
 
Sv: "Hyra" ut hästar til arbetsplats

Hej! Tycker själva iden låter fantastiskt men att du ska stå för ALLA
dessa utgifter så som skoning Vet låter orimligt. Du ska se över alla dessa
Kostnader och berätta för din Chef. Försäkring osv. Har NI kollat upp vad som
Händer om Någon blir skadad mm???
 
Sv: "Hyra" ut hästar til arbetsplats

Tack för svar! :)

Arbetsplatsen har försäkring som täcker alt av skador på människor, det står i vårat kontrakt.

Jag har pratat med min chef, och föreslagit at jag betalar uppstallning för två hästar som jag bara ska andvända privat, och at jobbet täcker alla utgifter på dom fyra andra. At det blir som at dom har dom på helfoder.

Det är ju detta som blir lösningen för jobbet även om jag tar hem mina hästar. Då måste dom köpa eller hitta andra hästar att ha på helfoder. Dom kommer ändå inte användas mer enn fyra dagar i veckan, då behovet/kapasiteten till at göra det inte finns. Dessa hästar kommer ju jag at få ansvaret för, och kommer använda mycket av min arbetstid på at sköta och träna dom. Med mina egna hästar andvänder ju jag min fritid till hovslagare, kiropraktor etc. Samt at jag "rider till" dom, mellan patenterna andvänder dom.

Min chef var öppen för ideen, men sa själv at hon inte har aning om vad det innebär, och ville at jag skulle sätta opp en estimerad månadskostnad.

Men hon ifrågasatte redan under det samtalet, hur en i byn kan ha 60 islandshästar til turridning, när jag sa at tandbehandling kan komma på några tusen per år. Hans hästhållning är inte något jag är interesserad av at mina ska gå under, han är nöjd med at ensilagbalen fryser på vinteren så dom får slipat tänderna på den. :crazy: Och sa redan då at jag inte är interesserad av at dom ska få något mindre när jobbet betalar, änn vad jag kostar på dom själv.

Men detta tror jag kommer til at bli lite jobbigt, at jag kommer känna på at jag inte kan "lyxa" på dom så mycket när jobbet betalar.

Kansje vore det bättre at jobbet betalade en viss sum i hyra per månad för hästarna, så står jag fortfarande för alla utgifter själv? Då känns det lite friare hur man andvänder pengarna.
 
Sv: "Hyra" ut hästar til arbetsplats

Låter lite luddigt mm. Hästarnas värde blir ju inte högre av ATT patienterna rider dom och De flesta rider vell mer en BRA? Så måste du ju rida till DOM och det är tid och pengar. Du vet ju att allt runt HÄstar KOSTAR pengar men din CHEF verkar ju ha noll koll så det blir nog bäst att du TAr med någon SOM har Kunskaper OCH Kan berätta dessa saker på ett mer Pedagogiskt och utförligt sätt. Hur MYCKET EN Häst kostar som andvänds som HJÄLPMEDEL eller terapi
 
Sv: "Hyra" ut hästar til arbetsplats

Tror du har rätt! Jag ska prata med andra som sysslar med det samma imorgon:)
 
Sv: "Hyra" ut hästar til arbetsplats

Oj, det later snarare som att du sponsrar dem med hastar.

Hyr ut dem per timme istallet.

200kr skulle jag ta per timme och hast.
 
Sv: "Hyra" ut hästar til arbetsplats

200kr skulle jag ta per timme och hast.

Löser det problemet? Hur många timmar per dag kan varje häst vara uthyrd, och vilka behov har hästarna sedan? (Vila, tillridning, hovvård, massör etc etc.)

Kommer hyran att täcka kostnaderna? Kommer TS att kunna ha nöje av hästarna på deras "fritid" eller blir det fortfarande mest hovvård och tillridning kvar åt TS?

Om hästarna så gott som enbart används av patienterna, och det jobb TS lägger ner på dem i stort sett går ut på att hålla hästarna i skick för att klara jobbet med patienterna, så borde TS ju också få betalt för den tid hon lägger på hästarna, oavsett om några patienter är med eller inte under tiden.

Vem fodrar hästarna och släpper ut och in dem sju dagar i veckan? Gör TS det på sin fritid?
 
Sv: "Hyra" ut hästar til arbetsplats

Vem fodrar hästarna och släpper ut och in dem sju dagar i veckan? Gör TS det på sin fritid?

Jag som har alt ansvaret ja, men ungefär fyra dagar i veckan sköts ju stallet och hästarna av patienterna på dagen. På kvällarna gör jag alt. Jag tar även hand om alla hästar och andra djur i stallet på hälg. En get, två minigrisar och massa kaniner och marsvin.

Jag är fortfarande intresserad av at använda dom (eller hästar iallafall) i jobbet, det betyder mycket för patienterna. Men jag känner at jag inte vill sponsra, som Viva nog ganska så rätt kallade det.

På et vis känner jag at det vore enklast at dra sej ut ur jobb-stallet privat, ha mina hästar hemma, och så får vi skaffa andra hästar at andvända på arbetsplatsen.
 
Sv: "Hyra" ut hästar til arbetsplats

Att hyra ut hästarna ställer ju större krav på dig än om du skulle låna ut de på foder till din arb givare.

Om du hyr ut dom och en häst skulle bli skadad måste du ju tex kunna ersätta den skadade hästen med en annan hel..

Hur som helst så tycker jag att din chef på något sätt torde stå för de kostnader som hästarna ni använder i verksamheten faktiskt kostar.
Ta fram ett kostnadsförslag som tex:

Kostnader 4 hästar:

Grovfoder X kg * 4hästar = Xkg * grovfoderpris =
Kraftfoder X kg * 4hästar = Xkg * kraftfoderpris =
Strö X kg * 4hästar = Xkg strö * ströpris =
Skoning 4hästar * X hovslagarpris =

Osv så rabblar du upp alla kostnader som dina hästar har per månad ink förslitning på utrustning mm och presenterar för din chef och då får chefen ta ställning till om denne vill använda dina hästar som ni vet fungerar i verksamheten eller så tar du hem dom och då får chefen fixa andra hästar till verksamheten som säkert inte blir billigare...
 
Sv: "Hyra" ut hästar til arbetsplats

Löser det problemet? Hur många timmar per dag kan varje häst vara uthyrd, och vilka behov har hästarna sedan? (Vila, tillridning, hovvård, massör etc etc.)

Kommer hyran att täcka kostnaderna? Kommer TS att kunna ha nöje av hästarna på deras "fritid" eller blir det fortfarande mest hovvård och tillridning kvar åt TS?

Om hästarna så gott som enbart används av patienterna, och det jobb TS lägger ner på dem i stort sett går ut på att hålla hästarna i skick för att klara jobbet med patienterna, så borde TS ju också få betalt för den tid hon lägger på hästarna, oavsett om några patienter är med eller inte under tiden.

Vem fodrar hästarna och släpper ut och in dem sju dagar i veckan? Gör TS det på sin fritid?

Varfor staller du dessa fragor till mig?
Om du Vill veta vem som fodrar hastarns sa ar det battre att fraga ts.

Ts har sagt att hastarna gar 4 ggr i veckan vilket a 200kr tim ger ca 3500kr I manaden per hast. Anvands de 2 timmar om dagen far du dubbla summan.

Dessa intakter kan Ts i sin tur anvanda for att HYRA in sina hastar samt betala alla omkostnader.

Problemet lost.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: warg
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
36 470
Senast: ameo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 388
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp