Hyra ut stall till eget företag?

Frågan är snarast om du ska momsredovisa, det hade jag lagt mig vinn om att få klarlagt. Om du är skyldig att momsregistrera dig är det dels mer jobb, dels kommer du ju att antingen få höja priset eller få mindre vinst per uthyrd box. Om du tar 1000 kr för en boxplats får du ju betala en del som moms medan grannen (privatperson) som hyr ut för 1000 kr slipper betala in 200 kr i moms utan bara redovisar ev. vinst.
dom hyr ut svart då....
 
Det är väl klart du kan hyra ut som privatperson? Varför skulle du inte kunna göra det vitt?

Är det så pass många platser behöver du tillstånd oavsett om du är näringsidkare eller privatperson. Samma gäller med försäkring etc.
https://hastsverige.se/hast-manniska/hastforetagande/tillstand-hastverksamhet/
Ok nu tror jag att jag förstår vad du menar :) de flesta gårdar där man kan ha häst brukar ju i regel vara jordbruksfastigheter, men du menar om man har en privatbostadsfastighet och hyr ut enstaka boxplats på den? Det torde vara högst begränsat på antalet boxar man kan ha iom att fastigheten inte är så stor och går att redovisa som inkomst i kapital istället. Sedan beror det ju givetvis även där även på omfattningen. Skulle det räknas som större omfattning så kan man ändå bli momsskyldig.
 
Det är alltid 25% moms på uthyrning av stallplats! Det är inget man bara kan bestämma själv hur man vill ha det...tänk vad bra det hade varit då om alla vi bara bestämmer att man kan behålla de där 25% själv, då hade det ju t.o.m kunnat bli riktigt lönsamt :)
Och om du läser mitt svar är det inte TS som ska göra det avvägandet, utan SKV. Jag har t ex en verksamhet jag inte får momsregistrera.

dom hyr ut svart då....
Hur tänker du nu? Moms har inget med det att göra. Alls.
Svart verksamhet är att en inte skattar för sin inkomst.

Ok nu tror jag att jag förstår vad du menar :) de flesta gårdar där man kan ha häst brukar ju i regel vara jordbruksfastigheter, men du menar om man har en privatbostadsfastighet och hyr ut enstaka boxplats på den? Det torde vara högst begränsat på antalet boxar man kan ha iom att fastigheten inte är så stor och går att redovisa som inkomst i kapital istället. Sedan beror det ju givetvis även där även på omfattningen. Skulle det räknas som större omfattning så kan man ändå bli momsskyldig.

Du måste hålla isär moms och skatt. Moms är i o f s en skatt, men jag tycker det känns som du blandar ihop inkomstdeklaration med momsredovisning.

Nu efter en sida kommer ju TS fram till att det inte är en småhusfastighet utan en jordbruksfastighet, och då förändras ju förutsättningarna eftersom det redan är en näringsverksamhet som har boxuthyrningen,
 
Här är en artikel jag tycker på ett bra sätt summerar svårigheterna med hästverksamhet.

https://www.tidningenridsport.se/skatteverkets-attityd-mot-hastverksamhet-har-hardnat/
Jag tror det är bättre du läser på skatteverket! Det finns många grenar inom hästverksamhet! Har du en jordbruksfastighet är det ALLTID moms på uthyrning av stallplatser! Och uthyrning av stallplatser är faktiskt uthyrning av en fastighet, inte hästverksamhet. :)

Momsplikt vid viss uthyrning
Det finns vissa undantag från huvudregeln att uthyrning av fastighet inte är momspliktig. I följande fall är uthyrning alltid momspliktig utan att tillämpa regler om frivillig skattskyldighet:

  • byggnad eller mark för djurhållning
https://www.skatteverket.se/foretag...attskyldighet.4.18e1b10334ebe8bc80005741.html

Skatteverket anser att uthyrning av stallplats ska beskattas i inkomstslaget kapital eller i inkomstslaget näringsverksamhet beroende på om fastigheten är en privatbostadsfastighet eller en näringsfastighet.
 
Och om du läser mitt svar är det inte TS som ska göra det avvägandet, utan SKV. Jag har t ex en verksamhet jag inte får momsregistrera.


Hur tänker du nu? Moms har inget med det att göra. Alls.
Svart verksamhet är att en inte skattar för sin inkomst.



Du måste hålla isär moms och skatt. Moms är i o f s en skatt, men jag tycker det känns som du blandar ihop inkomstdeklaration med momsredovisning.

Nu efter en sida kommer ju TS fram till att det inte är en småhusfastighet utan en jordbruksfastighet, och då förändras ju förutsättningarna eftersom det redan är en näringsverksamhet som har boxuthyrningen,
det ÄR alltid moms på uthyrning av stallplatser på en jordbruksfastighet. Det räknas inte som hästverksamhet, det räknas som uthyrning av fastighet. Hyr du ut din betesmark till djur är det moms på det också. Jag blandar inte ihop det :)
 
Och om du läser mitt svar är det inte TS som ska göra det avvägandet, utan SKV. Jag har t ex en verksamhet jag inte får momsregistrera.


Hur tänker du nu? Moms har inget med det att göra. Alls.
Svart verksamhet är att en inte skattar för sin inkomst.



Du måste hålla isär moms och skatt. Moms är i o f s en skatt, men jag tycker det känns som du blandar ihop inkomstdeklaration med momsredovisning.

Nu efter en sida kommer ju TS fram till att det inte är en småhusfastighet utan en jordbruksfastighet, och då förändras ju förutsättningarna eftersom det redan är en näringsverksamhet som har boxuthyrningen,
Så uthyrning av stallplatser utgör en verksamhet per automatik på en jordbruksfastighet. Oavsett vad man vill eller tycker. Man är i stort sett alltid en fysisk person som äger en jordbruksfastighet. Skall man som juridisk person förvärva en jordbruksfastighet krävs förvärvstillstånd och det krävs väldigt speciella själ för att det skall vara möjligt att genomföra.

"Ofta bedrivs flera typer av hästverksamhet samtidigt. En grundprincip är att en hästföretagare även kan ha privata hobbyhästar. Uthyrning av stallplatser på en näringsfastighet som i sig utgör näringsverksamhet smittar i sig inte bedömningen om övrig hästverksamhet utgör näringsverksamhet. "

Uthyrning av stallplatser

Uthyrning av stallplatser på en näringsfastighet är att betrakta som näringsverksamhet vilket direkt följer av regleringen i 13 kap. 1 §2 st . IL. Uthyrning av stall på privatbostad, exempelvis ett komplementhus - garage etc. har normalt karaktären av kapitalinkomst. Omfattningen och användningen av privatbostadsfastigheten som stall kan dock påverka bedömningen av om byggnaden är att anse som privatbostad eller en näringsfastighet. Denna bedömning påverkar även i vilket inkomstslag "hyran" ska beskattas. 31
 
Och om du läser mitt svar är det inte TS som ska göra det avvägandet, utan SKV. Jag har t ex en verksamhet jag inte får momsregistrera.


Hur tänker du nu? Moms har inget med det att göra. Alls.
Svart verksamhet är att en inte skattar för sin inkomst.



Du måste hålla isär moms och skatt. Moms är i o f s en skatt, men jag tycker det känns som du blandar ihop inkomstdeklaration med momsredovisning.

Nu efter en sida kommer ju TS fram till att det inte är en småhusfastighet utan en jordbruksfastighet, och då förändras ju förutsättningarna eftersom det redan är en näringsverksamhet som har boxuthyrningen,
Uthyrning av stallplatser

Uthyrning av stallplatser på en näringsfastighet är att betrakta som näringsverksamhet vilket direkt följer av regleringen i 13 kap. 1 §2 st . IL. Uthyrning av stall på privatbostad, exempelvis ett komplementhus - garage etc. har normalt karaktären av kapitalinkomst. Omfattningen och användningen av privatbostadsfastigheten som stall kan dock påverka bedömningen av om byggnaden är att anse som privatbostad eller en näringsfastighet. Denna bedömning påverkar även i vilket inkomstslag "hyran" ska beskattas. 31

Detta bekräftar dock att har du ett riktigt stall på en privatbostadsfastighet, du kanske har 2 ha och den inte är klassad som jordbruksfastighet, och inte bara hyr ut en stallplats i ditt garage eller komplementshus så kan själva stallet anses som en näringsfastighet trots allt.
 
Litet sidosteg; hur vet jag hur mycket jag ska skatta?
Lantbruksfastighet och planer på att hyra ut stallplats till 1-2 hästar.
 
Litet sidosteg; hur vet jag hur mycket jag ska skatta?
Lantbruksfastighet och planer på att hyra ut stallplats till 1-2 hästar.

Beror ju på hur mycket du tjänar. Och om du kan räntefördela utifrån ett högt eget kapital, isf är det 30% kapitalvinstskatt enbart.
 
Beror ju på hur mycket du tjänar. Och om du kan räntefördela utifrån ett högt eget kapital, isf är det 30% kapitalvinstskatt enbart.
Hej du skattar på ev vinst. Hur mycket skatt det blir beror på din totala inkomst från anställning + vinst i din enskilda firma ihop.

https://starta-enskildfirma.se/information-enskild-firma/skatt

Jösses komplicerat.. kanske är en anledning till att folk inte tjänar pengar på stallplatser.
 
Ja det är ju tyvärr dom som hyr ut svart som gör det svårt för andra som gör rätt för sig att ta skäligt betalt... :/

Jag tänkte mer att jag, som liten aktör i sammanhanget, endast tar en sådan hyra att den går plus minus noll. Dvs ingen vinst. Det är väl inte samma som att hyra ut svart?
Om skattskyldigheten beräknas på vinst.
 
Jag tänkte mer att jag, som liten aktör i sammanhanget, endast tar en sådan hyra att den går plus minus noll. Dvs ingen vinst. Det är väl inte samma som att hyra ut svart?
Om skattskyldigheten beräknas på vinst.
Nej absolut inte. Det var inte så jag menade. Men det har ju felaktigt påståtts att det inte är 25% moms på uthyrning i tråden. Det är ju klart att det blir väldigt fel och orättvist i prissättningen för dem som gör rätt och har moms i sin stallhyra... Jag ber om ursäkt om det på något sätt uppfattades att jag skulle mena att du inte gör så eller tolkades på annat sätt.
 
Det känns rätt meningslöst att fortsätta diskutera när det bara tuggas om. De urklippt jag har fått slängt i ansiktet är ju PRECIS det jag angav redan i inlägg 6.

Precis som jag i början av tråden avhandlade frågan om moms.

Jag tackar för mig och lämnar tråden då diskussionsklimatet verkar att snabbt ha gått söderut.
 
Det känns rätt meningslöst att fortsätta diskutera när det bara tuggas om. De urklippt jag har fått slängt i ansiktet är ju PRECIS det jag angav redan i inlägg 6.

Precis som jag i början av tråden avhandlade frågan om moms.

Jag tackar för mig och lämnar tråden då diskussionsklimatet verkar att snabbt ha gått söderut.
Ja jag kan helt enkelt ha missuppfattat ditt inlägg 🤗 i det inlägg där du specade att inte betala moms och hur mycket man sparade på det om du menade att det endast var vid privatbostadsfastighet eftersom det inte framgick eller Det finns ju undantag uppenbarligen där med att man ändå kan vara momsskyldig.
 
Vi är på g att köpa en hästgård och gör detta då som privatpersoner, upplagt som ett vanligt bolån. Sen är tanken att jag startar upp ett företag som jag hyr ut själva hästverksamheten till (och i företaget hyr jag sedan ut boxar, ridhus mm, som inackordingar). Detta för att klara av bolånen på ett tryggt sätt.
Någon som har erfarenhet av detta? Vad gäller med momser och skatter? Vilken bolagsform skulle vara bäst?
Den vanligaste bolagsformen på en jordbruksfastighet är enskild firma. Men räknar ni med att ha en hög omsättning och stor vinst kan det vara fördelaktigare att driva verksamheten i ett AB och hyra/ arrendera stall, ridhus och hagar av er enskilda verksamhet. Råder er att isf sätta upp en kalkyl och boka tid med en redovisningsekonom som har erfarenhet av jordbruksfastigheter och AB. Tänk på att lånen på fastigheten skall delas upp, ni har inte rätt att dra av hela räntekostnaden i näringsverksamheten. Den vanligaste är att man går efter fastighetstaxeringen. Uppgår privatbostadshuset och tillhörande tomtmark till ja vi kan ta som exempel 50% av taxeringsvärdet, då skall 50% av bolånen betalas privat (som ni sen också får ränteavdrag för) och 50% av lånen skall tas upp i näringen (som ni då givetvis inte får ränteavdrag för) detsamma gäller alla kostnader som är knutna till det privata boendet som el,sopor, tv, internet, renoveringar etc etc det får inte dras av utan skall betalas privat.
 
Jag tänkte mer att jag, som liten aktör i sammanhanget, endast tar en sådan hyra att den går plus minus noll. Dvs ingen vinst. Det är väl inte samma som att hyra ut svart?
Om skattskyldigheten beräknas på vinst.
Sitter lite i din sits. Förr drev jag företaget aktivt med träningar, tillridningshästar och stallplatser. Numera på hobbynivå. När jag skalade ner så försvann det vinstdrivande syftet och då får jag heller inte dra av några kostnader enligt skatteverket. Numera icke vinstdrivande mer åt kollektivhållet. Bilr det pengar över blir det ny flis på ridbanan eller så. Håller med om att det är komplicerat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 743
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 580
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 115
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp