Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jag kan förstå din tanke Tacitus, jag har själv varit likadan. Men inte blev jag rikare för det.
Jag trivs bättre nu när allt inte handlar om pengar, utan i det här fallet hästar. Jag älskar allt som har med hästar att göra och visst, det känns bra när hyrorna rullar in, men det är ju bara siffror. Nu har ju inte vårt stall så jätte jätte höga utgifter så vi klarar det bra.
Att vi skulle höja hyran, utan att meddela hyregästerna, är för mig otänkbart. De blir meddelade i god tid så att de kan flytta ut om det inte passar.
Näh, för mig är det viktigaste att man har bra tillit för sina "kunder" och att de känner de kan prata och disskutera och jag hjälper alltid om det är något de undrar över. :)

Allt behöver inte handla om pengar.

Jag´kommer tex att sätta en stallhyra där jag känner att det är värt för mig att hysa inackorderingar. Sedan kan jag absolut värdera hjälp tex när jag åker bort och tävlar eller liknande väldigt högt.men då värderar jag det, tex i timpeng och drar sedan av det på stallhyran där jag från början har prissatt allting i detalj.
Självklart höjer man inte hyran utan att meddela hyresgästerna! Detta ska aviseras i god tid. Det handlar inte om tyranneri, men jag har inte råd att bekosta någon annans häst.jag bor inte i något dyrt område,men efter att ha räknat på allt så kommer min hyra att ligga på gränsen för att det egentligen inte ska kosta mig något. Dock tar de flesta häromkring minst 1000:- mindre för samma tjänst! Det måste vara ohållbart i längden!
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Nej, tar du själv beslutet att åtgärda felen, utföra arbetet, så kan du inte s a s "anställa" dig själv och sen ta betalt.

Däremot har din hyresvärd brutit det ingångna avtalet så då är frågan om du kan bestrida hyran skriftligen alt flytta med omedelbar verkan utan att iaktta uppsägningstid. Det kan säkert ngn bevandrad i juridik besvara bättre.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Väl valda ord, kunde inte uttryckt det bättre själv:bow:
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Nej, tar du själv beslutet att åtgärda felen, utföra arbetet, så kan du inte s a s "anställa" dig själv och sen ta betalt.

Däremot har din hyresvärd brutit det ingångna avtalet så då är frågan om du kan bestrida hyran skriftligen alt flytta med omedelbar verkan utan att iaktta uppsägningstid. Det kan säkert ngn bevandrad i juridik besvara bättre.

Nu e det ju inte så att jag på eget bevåg fixa felen utan dom bad mig. Det där med att jag skulle ha betalt va bara en tanke. Inget jag skulle tänka mig att göra.

Vi ska ha möte snarast då det andra som känner som jag. Vill helst inte flytta då min pålle trivs som fisken i vattnet. Då får jag som matte nog finna mig :crazy:
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Utan att läsa mkt av tråden så svarar jag såhär:

Jag tycker det är rätt sjukt att vissa stallägare utnyttjar andra för att ex ha råd med egna hästar (?) eller för att de helt enkelt är giriga.
Vet itne om det är vanligt, men om det förekommer så..

När det bara finns ett stall eller väldigt begränsat med stall så att folk måste ställa sina hästar där - varför ska man då dra ner på standarden och höja priset? Det är precis vad som händer här, typ hela tiden.
De höjer priserna på allting och drar ner på all service/standard. :confused:
Hade de höjt priserna för att kunna behålla/höja en bra standard - ja då är det ju självklart att de måste få höja.!
Nu var det bara väldigt kortfattat, men det ÄR verkligen så i det stall jag tvingas stå i, tyvärr.
Skulle mer än gärna betala 5000kr mer för att stå i ett Bra stall!

På tal om bete och hyra så betalar vi till reducerat pris på sommaren MEN har då ingen tillgång till box (Vi får betala för både spån och box isf) mer än när vi ska göra iordning för ridning. Vill vi ha vatten i hagen får vi fixa det själva - trots att deras ridskolehästar också går i hagen (Enligt dem räcker sjön..)
Staket har de inte bytt på flera år, och de gånger det ses till/sträcks är på allaktivitetsdagar, dvs då av oss hästägare.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Skönt med en hyresgäst som svarar! Word :D
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Kl

För min del som bor i ett område med låga hyror är det billigare att inte ha någon hyresgäst, därför har jag valt att ha boxen tom.

De flesta häromkring tar en hundring eller två i kallhyra och släpper ut, tar på täcke och fodrar för den summan, i min värld är det helt orimligt.

Bara slitaget av stallet och staketen kostar mej mer än 1200 per år, ska man sedan lägga på vad lånen kostar, bara räntan på 300 kr/månad (enbart för en box i stallet) så blir det löjligt.

Om det hade varit någon mening med att ta in någon så hade kallhyran behövt ligga på runt 2000 kr och därutöver ev. service och foder.

Det är ju bara att titta på foder priserna, förra året hade jag tur och fick tag på hö billigt, hela säsongen kostade mej 3000 kr för två hästar, i är kommer det bli minst det dubbla.

Hade jag då haft en hyresgäst som ansåg att denne inte ville betala mer, standarden höjs ju inte och jag kan inte sänka kallhyran utan hyresgästen hade fått betala det dubbla för hö´t med, ja det tjafset vill jag inte ens ta.

Jag tror att det är ett fåtal som kan få sina egna hästar att gå runt genom att ta inhysningar, däremot om man bara räknar pengar och inte tittar på tiden, lånen, underhåll och dylikt så kan jag förstå att vissa hyresgäster tror att stallägaren kan ha häst gratis.

Att det skulle vara någon sorts demokrati är totalt uteslutet.
Om någon kommer hem till mej, oavsett i vilket ärende så är det mina reglar som gäller.
Att man visar hänsyn när man kommer hem till någon och inte kräver en massa saker som är orimliga för att man bara tittar i sin egen plånbok är inte rimligt.

Visst är det roligt med hästar, men att inte få betalt för det man gör och att man dessutom ifrågasätts om man gör det är verkligen märkligt.

Alla som tycker att det är dyrt, sätt er in i vad lån och underhåll kostar.
Ordna eget foder och ta hem och förvara det.
Ordna egna staket, vattenbaljor och el.

Om man som ts väljer en hage 3 km bort från stallet så hade inte jag räknat med annat än att köpa ett eget aggregat, varför krångla mer än nödvändigt?
Och att man får köra vatten om man väljer en hage 3 km från stallet är väl inte heller så konstigt?
För mej som "egen" är det helt självklart.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

För min del som bor i ett område med låga hyror är det billigare att inte ha någon hyresgäst, därför har jag valt att ha boxen tom.

Håller med om allt i ditt inlägg och även jag har valt att ha tomma boxar i mitt stall istället för att ha inackorderingar. Jag har provat, men marknadshyrorna är inte ens i närheten av vad som krävs för att det ska gå runt och ge nån slags lön för arbetet man lägger ner.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Vårt stall skulle inte gå runt utan våra inhyrda.

Jag bor, tack och lov, på ett litet lantställe, mina vänner är bönder och vi får bra pris på kraftfoder. Plus att vi har en hästbutik så vi får in övrigt foder till inköpspris. Så i mitt fall, är det ingen katastrof med en hyra på 2200kr / mån, inklusive allt. Skulle jag bo i stockholm vore det en annan femma. Pengar är inte allt, som jag tidigare skrev, men de behövs. Men endå, så är tjänster och gentjänster, i mitt fall, en bra lösning.

Jag har varit som du... och hållit på och sålt mig alldeles för billigt eftersom jag tycker om hästar, vilket jag inte kommer att gå tillbaka till.

Haha, vi har bytt riktingar till det motsatta. :D

Jag jobbar heller inte gratis, klart jag tar betalt, MEN jag värdesätter tjänster och gentjänster MINST lika mycket, jag har haft så stor nytta av att ha ett litet spelöga här i nejden.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Skämtar du?

Ingen är tvungen att ha häst installad i ett visst stall, man kan nämligen välja att inte ha häst. Eller välja ridskolan eller var som helst. Eller flytta till en ort där det finns mer gott om stall.
Det är INTE en mänsklig rättighet att ha tillgång till billigt (självkostnadspris) stall.
Att ha häst är en dyr och obekväm men väldigt givande hobby.

Det är klart att det INTE är någon demokrati: jag betalar för att få en viss tjänst och vara. Jag väljer själv att tacka ja eller nej till givet erbjudande. Antingen vill jag ha det eller också får jag flytta. Sedan kan man förstås förhandla och föreslå något annat än det som beskrivs eftersom frågan är fri.

Jag tycker också att det är absurt att anklaga stallägare för att vara giriga och utnyttja någon stackares utsatta situation. Självklart bör en stallägare som säljer tjänsten uthyrning av box med viss service, ha rätt att ta betalt över självkostnadspris.
Vilken timlön har du själv? Tänk också på timlön före skatt, arbetsgivaravgift, A-kass, inbetalning av andra sociala avgifter (till försäkringskassa och liknande). En person som livnär sig på att hyra ut hästboxar får nämligen inte behålla de pengarna som betalas in. De ska inhandla eller själv producera strö, foder och annat material, de ska betala en viss andel av intäkten i skatt och sociala avgifter innan de får ut vinsten som är det de får som lön.
Om du vill ha ut 50kr (lågt!!!) efter skatt per timme, räkna med att stallägaren behöver få in minst 100-150 kr/timme. Stallägaren har inte 40 tim arbetsvecka utan mycket längre. Intressant att räkna innan man anklagar stallägare för att vara giriga och utnyttja dig stackare.

Jag är inhyrd i stall med helpension. Mycket tacksam mot min stallägare. Skulle inte falla mig in att klaga om hyran höjs.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Kl


Om man som ts väljer en hage 3 km bort från stallet så hade inte jag räknat med annat än att köpa ett eget aggregat, varför krångla mer än nödvändigt?
Och att man får köra vatten om man väljer en hage 3 km från stallet är väl inte heller så konstigt?
För mej som "egen" är det helt självklart.

Kan ju tillägga att maten inte räckte i övriga hagar så valde o valde. (där kanske jag överdrev). Om du tycker det e rimligt att vi ska stå för eget aggregat o fixa vatten dit upp. För vad betala vi då 1000kr? Då borde vi rimligtvis bara betalat 600kr. Men nej vi betala lika mkt som dom som fick el i sina hagar vatten o salt. Vi betalar för att dom ska tillhandahålla en hage o service (enligt kontrakt). Det e ju inte mina problem att hagen e för "jobbig" för dom att dra el till.


Jag tycker att det e en självklarhet att man som stallägare har förpliktelser. Har man i ett kontrakt skrivit att man ska stå för underhåll av allmäna utrymmen, stå för fullservice osv så ska det va så. Dom flesta här tycker att ett stall ska drivas som vilket förtag som helst men dom flesta företagen på marknaden oavs om det e I*a el ngt annat anpassar sig efter den marknaden o efterfrågan som finns. Inget företag fungerar om man hela tiden höjer priser o sänker standarden. Tror ni tex att en restaurang skulle överleva om man höjde matpriserna o tog bort all service?

Man har självklart även förpliktelser som hyresgäst o jag e absolut inte omöjlig. Jag gillar att va i stallet o inte rädd för att ta i. Men nu har jag valt att stå på ett fullservice stall för att jag har ett jobb som förhindrar mig att ta stallpass osv. Och jag skulle gladligen betala 6papp i månaden för att få den tjänsten. Men nu har mina hyresvärdar satt en hyra o en service men uppfyller inte deras krav. Vi därimot förväntas uppfylla våra. Vilket vi oxå gör kan ju tilläggas ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Har du fortfarande inte flyttat ifrån krångelstället? :confused:
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Har du fortfarande inte flyttat ifrån krångelstället? :confused:

Jag ville inte peka ut nått stall med den här tråden. Det va inte för att diskutera just mitt stall ;). Men ja jag står kvar flyttar dock snart. :bow:
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Skämtar du?

Ingen är tvungen att ha häst installad i ett visst stall, man kan nämligen välja att inte ha häst. Eller välja ridskolan eller var som helst. Eller flytta till en ort där det finns mer gott om stall.
Det är INTE en mänsklig rättighet att ha tillgång till billigt (självkostnadspris) stall.
Att ha häst är en dyr och obekväm men väldigt givande hobby.
Öööh nej jag skämtar inte.
Visst kan man välja att inte ha häst, men det är inget alternativ för mig iom att jag haft hästen i flera år redan.
Det är ridskolan hon står på. :grin:
Flytta gör jag itne om jag inte har jobb på annan ort såklart, vilket jag håller på att kolla efter dock.


Vilken timlön har du själv? Tänk också på timlön före skatt, arbetsgivaravgift, A-kass, inbetalning av andra sociala avgifter (till försäkringskassa och liknande). En person som livnär sig på att hyra ut hästboxar får nämligen inte behålla de pengarna som betalas in. De ska inhandla eller själv producera strö, foder och annat material, de ska betala en viss andel av intäkten i skatt och sociala avgifter innan de får ut vinsten som är det de får som lön.
Om du vill ha ut 50kr (lågt!!!) efter skatt per timme, räkna med att stallägaren behöver få in minst 100-150 kr/timme. Stallägaren har inte 40 tim arbetsvecka utan mycket längre. Intressant att räkna innan man anklagar stallägare för att vara giriga och utnyttja dig stackare.
Min timlön är rätt orelevant iom att jag itne jobbar med hästar och jag vet mkt väl om att en lön kostar pengar MEN nu är det så att de inte har någon anställd som arbetar på anläggningen (=Dvs inga som helst utgifter på detta!) utan det kommer folk från af som har hand om stallet. De perioder det inte finns någon får hästägarna hjälpas åt så gott det går.
Foderkostnaden står vi för själva (till största del).

Jag är medveten om stallets utgifter och inkomster.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

600 kr är väl för boxen?
Givetvis kostar det att ha hästen på bete, 400 kr är inte mycket i månaden det är i runda slängar vad arrendet kostar, sedan antar jag att staketet fanns eller behövde ni köpa material och stängsla själva med?

Sedan är det givetvis fel av dem att inte följa kontraktet.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Knapplån: Varför är det inte lika accepterat att stallhyror höjs lika väl som att alla andra priser höjs...?
Egentligen borde stallhyrorna öka med ett antal % varje år - i takt med övriga ökningar.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Knapplån.

Jag har eget stall och tycker inte att man ska räkna in gårdslånen i stallhyran, eftersom jag har valt att bo här själv, sen väljer jag ju om jag vill hyra ut stallplatser eller inte. Tänk om jag räknar med stallinkomster och sen så får jag ingen som ställer sig här, hur löser jag då mina lånkostnader :confused:

Sen tycker jag det är väldigt irriterande med hästägare som tycker att dom ska få stå till ett billigt underpris. Som sagt så kostar stallet i drift, det ska hållas fräscht såsom nya krokar här och där, ny målarfärg även där den installade hästen bor och vistas, alla som står installade vill ha ett fint och funktionellt staket, det kostar, mm varför ska jag som stallägare endast betala för det och inhyrda bara slinka med? Nej sånna kostnader måste räknas med i hyran, dock inte helt, då jag oxå är med och sliter på det.

Sen tycker jag det är konstigt att det skiljer sig så i pris vart man bor i landet :confused: Visst en gård i stockholm kostar mer i inköp, men i drift har jag svårt att tänka mig att den är dyrare :confused: Det är ju inte heller billigare för mig i drift och underållskostnader bara för att mitt stall ligger 2 mil utanför stan än dom som bor 3km bort från stan, eller hur :crazy:

Sen går ju alla andra priser upp, tex hö/ensilage, strö + övriga foderkostnader då måste ju hyran oxå höjas, Den som tar eget hö/ensilage får oxå högre kg.pris, högre dieselkostnad, högre priser på slitage och reservdelar, högre priser på både gödsel och frö, det höet ska ju gå att sälja till samma pris som det som man köper för men då tycker många att man antagligen ska lägga alla dessa timmar gratis för ni gör ju eget hö, då kan man ju hellre sälja ut det på marknaden för då betalar folk, utan att klaga till den som dom kommer till.
Men där ser man ju att folk oxå tycker att dom ska bli "sponsrade " Alla dessa trådar som dykt upp om hur hutlöst dyrt det har blivit, det är ju bara för att det kostar med att tillverka, och även i år så blev skördarna mindre men utgifterna lika stora som förra året tex.

Detta blev ju lite flummigt men det kostar att ha häst även för de flesta stallägare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Visst är omkostnaderna större runt stora städer. Självklart. Mindre odlad mark gör att det finns mindre grovfoder. Det som finns blir dyrare, och det som kommer "utifrån" transporteras vilket medför större kostnader. Högre priser generellt (mat etc) gör också att det är mer acceptabelt att höja priset på t ex havre.

Tillgång och efterfrågan styr, i Stockholm ligger lönenivån högre än Tomelilla, det går att höja priset på box utan att folk får gå från hus och hem för att betala för hästen.

Större stad-dyrare hästhållning.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Utan att läsa mkt av tråden så svarar jag såhär:

Jag tycker det är rätt sjukt att vissa stallägare utnyttjar andra för att ex ha råd med egna hästar (?) eller för att de helt enkelt är giriga.
Vet itne om det är vanligt, men om det förekommer så..

Är det girigt att tjäna pengar på att ha en verksamhet? är i så fall alltid girigt att begära lön när man är anställd också?

Och varför får inte en vinst i ett stall användas för att bekosta egna hästar?

och sist men inte minst. vem tvingar hästäagre att stå i stall de inte tycker är prisvärda?
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jo men jag menar att egentligen så kostar ju inte diesel och fröet mer än vad det kostar för oss som någon annan stans :confused: sen att vi har mera marker det är inte det jag menar. Utan om jag köper staket till en 4hektar hage så kostar ju det mig lika mycket som för en i stockholm, och antagligen så kostar det mig lika mycket att odla 5hektar mark oxå, det var så jag menade, men självklart kan jag ha fel.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 881
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 900
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Bestämde mig i år för att hyra ut boxar eftersom jag inte har alla mina hästar hemma, och för att jag tänkte att det vore trevligt med...
2
Svar
39
· Visningar
5 962
Senast: Korven
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 393
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp