Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

J

JennyTuff

Hejsan.

Skulle vara intresant att ta upp diskutionen om man som hyresgäst i ett stall ska finnas sig i allt? Ska man det om man står i fullservice stall? Gäller bara demokrati i kollektiv stall?

Jag pratar nu inte om ngt specifikt stall snarare i allmänhet om stall ;).

Ett ex på vad jag reagerat på:
- Höja hyran sänka standarden? Okej?


Har även en fråga om mitt stall som egentligen inte hör till ämnet (lr kanske lite). På höst/vinter/vår betalar vi 600kr i kallhyra då ingår: hage, allmäna utrymmen o box. Men på sommaren betalar vi 1000kr för hage, allmäna utrymmen o box (vilken man inte använder om man har sin häst på bete).
Ni som driver stall, kanske kan svara på varför man gör så?

Skulle bara va kul o höra lite olika åsikter från både hyresvärdar o hyresgäster.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Har aldrig varit med om att det varit dyrare på sommaren. Det va lite märkligt. Antagligen gör dom så för att dom tycker att det är mer jobb på sommaren med tanke på puttsning av betesmarkerna. Annars förstår jag inte.

Hos oss kostar det ca 2000:- vintertid då med fullservice. Sommar tid med boxplats att tillgå 800:- (inkl. tillsyn, vatten, salt & kalk) End bete utan box 625:-
 
Senast ändrad:
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Har aldrig varit med om att det varit dyrare på sommaren. Det va lite märkligt.

Hos oss kostar det ca 2000:- vintertid då med fullservice. Sommar tid med boxplats att tillgå 800:- (inkl. tillsyn, vatten, salt & kalk) End bete utan box 625:-

Nej jag har hlr aldrig varit med om det. Tänkte om ngn hade ett jätte bra svar på det så jag slipper grubbla. Skulle lätt kunna betala om tillsyn mm hade ingått men det gör det inte heller... Hmmm.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Det är inte så att bete ingår?

Hm, alltså dom hagar som hästarna har på sommaren ingår även på vintern. I allafall vad jag förstått för vill vi så får vi använda dom året runt.

Missuppfatta jag frågan nu kanske?
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jag är själv hyresvärd och tar samma hyra på sommaren som på vintern fast jag tycker egentligen inte det är orimligt att det finns dom som höjer hyran på sommaren - av flera orsaker.

Stallet, boxen och andra utrymmen har du kvar och är fri att använda om du vill - det är ju upp till dig själv om du gör det eller inte - precis som när du hyr en lägenhet eller något - hyresvärden behöver få in sina pengar oavsett om du är där eller inte.

Vad gäller betet då. Bete är foder och foder kostar. Hyresvärden väljer att låta din häst äta fodret "på plats" istället för att slå det och sen sälja det som hö. Om du tänker efter så har du nog ändå mindre kostnader på sommaren än på vintern. Jag känner i alla fall ingen som bara betalar för 1100 kr/mån vintertid för både foder och stallplats.

Sen vet jag också hur mycket mer sommarsäsongen kostar för hyresvärden. Det plockar på heeela tiden. Småsaker som man som hyresgäst inte tänker på. Någon stolpe här och lite tråd där, laga och fixa, göra om och göra nytt. Underhåll helt enkelt.

Många hyresvärdar kanske väljer att ha en lite högre hyra året om för att täcka upp för detta men egentligen är det ju bättre för hyresgästen om man höjer lite på sommaren eftersom man då inte har så höga foderkostnader.

Sen är det kanske lätt att som hyresgäst glömma bort att hyresvärdar oftast driver stallet som en verksamhet och syftet med en verksamhet är att den ska gå med vinst - oavsett vilken bransch det gäller.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jag tycker att man kan ha åsikter och föra en diskussion om saker och ting. I slutänden är det trots allt stallägaren som bestämmer och det är bara att gilla läget eller byta stall.

Sedan tror jag att det är viktigt att man hittar ett stall där man känner att man har samma grundinställning till de viktiga bitarna som stallägaren, annars blir det lätt problem.

Det är ju även olika hur service-inriktad en stallägare är, kan de ta emot önskemål och ha som målsättning att förbättra sin tjänst gentemot de inackorderade (inom rimliga gränser förstås).

Jag vet dock många stall som hellre har sådan inackorderingar som inte är så insatta i saker och ting och därför inte ställer några som helst krav på ex maskning, foder etc. De som har kunskaper klassas som jobbiga för att de kan ifrågasätta saker...
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jag anser att en hyresgäst ska gå med på allting i kontraktet. Vill hyresvärden höja hyran/sänka standard ska denne omförhandla kontrakten med med en en tid som står i kontraktet innan det nya börjar gälla.

Att hyran är högre på sommaren kan bero på att du kanske får bete som ingår då. Kostnaderna för staketunderhåll är i allmänhet mycket högre för sommarhagar än för vinterhagar då sommarhagarna brukar vara större. Har du skrivit på ett avtal med olika hyror för olika månader är det bara att gilla läget. Jag tycker dock du ska vara nöjd för kostnaderna att bedriva stall är i många fall högre än en tusenlapp i kallhyra, räkna tex på kapitalkostnad för gården, någon maskin som behövs, vägar som skall plogas och underhållas, gården som skall målas och övrigt normalt underhåll, kostnader för staket, el, vatten mm
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Det är ingen demokrati, nej. Stallägaren har beslutsrätten punkt. De upprättade kontrakten ska följas och hyreshöjningar är inte förhandlingsbara, behöver inte förklaras eller motiveras etc.

Beroende på hur kontrakten är skrivna så kan ändringar göras med befintligt kontrakt i annat fall säger man upp det gamla kontraktet och ett nytt godtages eller ej, vill man inte godta så flyttar man. Uppsägningstider gäller från båda håll, liksom att höjningar brukar följa motsvarande uppsägningstid = man kan inte höja från en dag till en annan utan det kan gälla t e x med 1-2 månaders varsel beroende på hur lång uppsägningstid man har.

Ang regler i stallet, alltså ej hyresrelaterat utan ordningsregler och i viss mån rutiner så kan stallägaren ändra dessa utan att ha någon slags omröstningar, ja. Trivs man inte med reglerna; säg upp platsen.

Det är väldigt enkelt tycker jag, förstår inte alla de som är hyresgäster men tror att de har rätt att styra och ställa som om de ägde stallet själva. Vill man styra och ställa allt efter eget behov; köp eget stall.

Sen kan man visst, om man vill, som stallägare föra diskussioner, prata igenom saker, förklara bakgrund till vissa beslut etc MEN samtidigt göra väldigt klart att tagna beslut gäller. Som hyresgäst; kom gärna med tips på bra lösningar men se dem som tips, inget annat. Blir det inte som man vill så ska man låta bli att; motarbeta tagna beslut, prata skit om stallägaren, underminera god stämning för att man inte fick som man ville m m.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jag är sjäv hyresvärd och hos oss kostar det 1500kr/mån på sommaren när hästen är på bete. Vi sköter om vattningen, hästägaren behöver i princip inte komma till stallet om h*n så inte vill. Hästägaren har tillgång till box och sadelkammaren och allt annat. Hästägaren får gärna kompletera med havre eller annat, men sköter detta själv i sådana fall.

Vintertid är hyra 2200kr / mån. Där ingår foder, spån, täcke, hage, tillgång till ridbanan och andra ridvägar, vattenspiltan osv. I fodret ingår; vetekli, krossad havre, järn, mineraler m.m Vi blandar också fodret. De hyresgäster vi har haft och har litar på vår kunskap och har aldrig blandat sig i vad deras hästar får för mat :angel: De är bara nöjda att deras häst är blank och välmående. :laugh:

Det enda som fattas är ett ridhus...

Vi har haft turen att ha super bra hyresgäster som hjälper till och tar in / lägger ut våra hästar och hjälper till med kvällsfodringen nu som då. I sin tur hjälper vi dem med vaccinering / avmaskning / skoning, vi tar in deras häst ifall de är på jobb osv. Allt handlar ju om en mänsklig baland, tjänster och gentjänster.

Jag har hellre ett funktionerande stall så som jag nämt, än att jag ska sitta och räkna pengar. Kundservice är A och O! :laugh:
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Hejsan.

Skulle vara intresant att ta upp diskutionen om man som hyresgäst i ett stall ska finnas sig i allt? Ska man det om man står i fullservice stall? Gäller bara demokrati i kollektiv stall?

Jag pratar nu inte om ngt specifikt stall snarare i allmänhet om stall ;).

Ett ex på vad jag reagerat på:
- Höja hyran sänka standarden? Okej?


Har även en fråga om mitt stall som egentligen inte hör till ämnet (lr kanske lite). På höst/vinter/vår betalar vi 600kr i kallhyra då ingår: hage, allmäna utrymmen o box. Men på sommaren betalar vi 1000kr för hage, allmäna utrymmen o box (vilken man inte använder om man har sin häst på bete).
Ni som driver stall, kanske kan svara på varför man gör så?

Skulle bara va kul o höra lite olika åsikter från både hyresvärdar o hyresgäster.


Konstigt att erat höjs på sommaren. Vi betalar 500:-/mån för samma sak som er, och på sommaren halveras det, dvs 250:-/mån under dom månader hästarna går på bete.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

min hyresgäst betalar alla månader utom juni,juli,augusti 1500:-
i detta ingår:

-ett nybyggt stall med 13 kvadrat box med gimmex gummimatta och vattenkopp.
-Fri tillgångg på hö ute i för hästar godkänd foderhäck
-in/utsläpp samt mockning 7 dagar per vecka
-täckes och lindservice
-spån max 4 balar per månad
-1kg krafft per dag
-3dl betfor per dag
-b-vitamin 1dl/dag vår och höst

-tvättrum med tvättmaskin och täckestork
-sadelkammare


Fina skogshagar samt åkermark.

Sommartid betalas kallhyran på 500:- OM hästen flyttas till annat bete annars 700:- om hon ska går kvar.....med max 2 kg hö per dag - detta gäller OM det finns tillfredsställande bete.

Allt detta står inskrivet i kontrakten och detta gäller ovillkorligen från bägges håll OM foderpriser eller spånpriser inte stiger drastiskt!

det funkar bra för oss!

Men jag kan ju säga att vi alltid har en öppen dialog om allt - det underviker man en massa missförstånd på. Men jag har byggt ett stall för en massa pengar för att jag vill sköta rulliansen inte för att någon hyresgäst ska ställa kraven!
Vi arbetade fram kontraktet tillsammans så att det känns ok för oss bägge men i grund och botten är det mitt stall och jag som bestämmer!
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Det är ju stallägaren som gör upp reglerna så för hyresgästen är det eg bara att le o se glad ut eller flytta därifrån.

Jag flyttade. ;)

Står nu i kollektiv och det är super. Stallägarna bestämmer ju fortfarande om vissa saker och där har vi ju återigen inget att säga till om om vi inte kan övertyga dem om ngt annat. Men de gör aldrig ändringar utan anledning och är aldrig omöjliga. Vi har också skrivet i kontraktet att ändringar av hyran ska meddelas med en uppsägningstids försprång så att de som vill får en vanlig uppsägningstid på sig att flytta om de vill.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jag har erfarenhet från att vara både hyresvärd och att vara inhyrd och att driva kollektivstall... och som anställd av stall som drivs i någon av dessa former....

Ägnar du dig åt tillämpad demokrati i kassan på I*a också ?

En boxplats är som vilken vara eller tjänst som helst - antingen köper du den för angivet pris eller också så får du handla nån annanstans alternativt låta bli att handla.... inte fasen håller mataffären stort möte med alla kunder om dom ska höja priset på oxfilé eller inte !

I ett kollektivstall så är det just det... ett kollektiv och där gäller någon form av demokrati... eller ibland anarki !

Men ett "vanligt" inackorderingsstall är en affärsrörelse, vilket inte har någonting med demokrati att göra... syftet med en affärsrörelse är att sälja varor eller tjänster så att man går med vinst i slutändan, precis som I*a eller videoaffären runt hörnet !

Att höja hyran eller sänka standarden är lite av samma sak, det handlar om att öka inkommsterna / minska utgifterna vilket för det mesta kräver en kontraktsändring... men att blanda in nån form av medbestämmande för inackorderingarna skulle ske över min döda kropp. Om jag vill öka vinsten eller inte är inget som angår dom, det enda dom kan ta ställning till är om dom vill köpa varan eller ej.

Tacitus... som har stall hemma med en del tomma boxar, men där vi har slutat upp med att hyra ut stallplatser då vinstmarginalen är på tok för liten med rådande marknadspriser.
 
Senast ändrad:
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jag har erfarenhet från att vara både hyresvärd och att vara inhyrd och att driva kollektivstall... och som anställd av stall som drivs i någon av dessa former....

Ägnar du dig åt tillämpad demokrati i kassan på I*a också ?

En boxplats är som vilken vara eller tjänst som helst - antingen köper du den för angivet pris eller också så får du handla nån annanstans alternativt låta bli att handla.... inte fasen håller mataffären stort möte med alla kunder om dom ska höja priset på oxfilé eller inte !

I ett kollektivstall så är det just det... ett kollektiv och där gäller någon form av demokrati.

Men ett "vanligt" inackorderingsstall är en affärsrörelse, vilket inte har någonting med demokrati att göra... syftet med en affärsrörelse är att sälja varor eller tjänster så att man går med vinst i slutändan, precis som I*a eller videoaffären runt hörnet !

Att höja hyran eller sänka standarden är lite av samma sak, det handlar om att öka inkommsterna / minska utgifterna vilket för det mesta kräver en kontraktsändring... men att blanda in nån form av medbestämmande för inackorderingarna skulle ske över min döda kropp. Om jag vill öka vinsten eller inte är inget som angår dom, det enda dom kan ta ställning till är om dom vill köpa varan eller ej.

Tacitus... som har stall hemma med en del tomma boxar, men där vi har slutat upp med att hyra ut stallplatser då vinstmarginalen är på tok för liten med rådande marknadspriser.


Håller med dig till fullo....vi tjänar inte en spänn på att hyra ut boxen - det går jämnt upp. Vi gör det dock eftersom hyresgästen är en mkt god vän till mig och för att hästarna älskar varandra :rofl:
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jag är sjäv hyresvärd och hos oss kostar det 1500kr/mån på sommaren när hästen är på bete. Vi sköter om vattningen, hästägaren behöver i princip inte komma till stallet om h*n så inte vill. Hästägaren har tillgång till box och sadelkammaren och allt annat. Hästägaren får gärna kompletera med havre eller annat, men sköter detta själv i sådana fall.

Vintertid är hyra 2200kr / mån. Där ingår foder, spån, täcke, hage, tillgång till ridbanan och andra ridvägar, vattenspiltan osv. I fodret ingår; vetekli, krossad havre, järn, mineraler m.m Vi blandar också fodret. De hyresgäster vi har haft och har litar på vår kunskap och har aldrig blandat sig i vad deras hästar får för mat :angel: De är bara nöjda att deras häst är blank och välmående. :laugh:

Det enda som fattas är ett ridhus...

Vi har haft turen att ha super bra hyresgäster som hjälper till och tar in / lägger ut våra hästar och hjälper till med kvällsfodringen nu som då. I sin tur hjälper vi dem med vaccinering / avmaskning / skoning, vi tar in deras häst ifall de är på jobb osv. Allt handlar ju om en mänsklig baland, tjänster och gentjänster.

Jag har hellre ett funktionerande stall så som jag nämt, än att jag ska sitta och räkna pengar. Kundservice är A och O! :laugh:

Vilken härlig inställning du har! Hos dig vill jag stå. :bump:
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

tack för åsikter!

Känns dock aningen befängt att jämföra ett stall med I*a.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

I stallet där jag står är stämningen mellan hyresvärden och gästerna jättefin.
Stallägaren har all rätt att ändra på saker och ting, vi som "bara" betalar har inte så mycket att säga till om, vilket passar oss utmärkt. Men om stallägaren plötsligt skulle få för sig att höja stallhyran och i samband med det sänka standarden tror jag att jag skulle bli lite sur. Sånt är ju inte ok. Och att höja priserna på sommaren, det förstår jag inte?
Hos oss kostar det 3000,- i månaden och där ingår allt som vi ber om. Även motion av hästen om man inte hinner själv.
Jag trivs i stallet och med inställningen stallägaren har :)
Som hyresgäst måste man komma ihåg att hyresvärden inte sysslar med någon välgörenhet, utan det handlar om affärer. Kanske inte lika strikt som i någon annan bransch, men det är mycket tidskrävande och arbetssamt att driva ett stall och hålla alla kunder nöjda.

Ursäkta, blev flummigt :p
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

tack för åsikter!

Känns dock aningen befängt att jämföra ett stall med I*a.

Varför skulle det vara befängt ?

Vill inte du ha betalt på ditt jobb... eller föredrar du att betala för att arbeta ?

Tyvärr så är det så det ofta ser ut bland folk som har inackorderingar.... 1500-2000 så kan man i bästa fall gå jämnt upp - om man inte har ett nybyggt stall för då går man troligtvis back på den hyran.

En stallhyra bör i de flesta fall ligga på minst 3000-4000 kr/månad, annars innebär det att man jobbar gratis eller rentav sponsrar andras hästhållning.
Kan man inte öka på hyran tillräckligt mycket så måste man gå andra vägen och minska ner på servicen och standarden i övrigt.

Om fler stallägare lär sig att jobba lite mera som om det var en I*a-butik så skulle hästnäringen tas mer på allvar, hästskötare och stallpersonal skulle få vita löner som dom kan leva på, arbetsmiljön skulle drastiskt förbättras och statusen på hästyrken skulle stiga !

Det måste kosta pengar att ha häst - annars leder det till slavlöner, skattefusk, usla anställningsvillkor och urusel arbetsmiljö.... precis som det ser ut i 99% av alla stall idag.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

problemet är att 9 av 10 stall som jag har varit i påstår sig ha beten inte har det. Maten räcker helt enkelt inte, markerna används året runt och är fulla med parasiter och stallägarna kan ingenting om foder, utan vill bara komma undan lite billigare. Det borde finnas en definition där så att man kan sätta dit den typen av hyresvärdar på vilseledande marknadsföring!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 882
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 900
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Bestämde mig i år för att hyra ut boxar eftersom jag inte har alla mina hästar hemma, och för att jag tänkte att det vore trevligt med...
2
Svar
39
· Visningar
5 962
Senast: Korven
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp