Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Tja, vi köper stolpar och tråd MYCKET billigare om vi kör några mil utanför stan (Malmö) än om vi väljer att handla det i stan. Det mesta är dyrare runt större städer eftersom det i de flesta fall är ett högre löneläge i större städer. Folk har mer pengar att röra sig med, högre smärtgräns.

5000 kr för en box utanför en liten håla i Smålands djupa skog tror jag är rätt saftigt. I Stockholm är det fullt acceptabelt.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jo men jag menar att egentligen så kostar ju inte diesel och fröet mer än vad det kostar för oss som någon annan stans :confused: sen att vi har mera marker det är inte det jag menar. Utan om jag köper staket till en 4hektar hage så kostar ju det mig lika mycket som för en i stockholm, och antagligen så kostar det mig lika mycket att odla 5hektar mark oxå, det var så jag menade, men självklart kan jag ha fel.

Den stora skillnaden ligger ju i vad anläggningen kostar att införskaffa. Gårdar och mark runt större stöder är mångdubbelt dyrare.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jojo det skrev jag oxå men jag tycker inte att inhyrda ska betala mitt boende. och som sagt det är högre löner.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Men nu köper jag ej i butik, för det jag vill ha finns ej där, utan jag handlar på postorder och där tror jag att det är samma priser i för alla.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jojo det skrev jag oxå men jag tycker inte att inhyrda ska betala mitt boende. och som sagt det är högre löner.

Det är ju inte bara bostaden i sig som är dyrare. hela gården med stallar och ofta framförallt markpriserna är högre. Varför skall inte hyresgästerna betala för kostnader för stall och mark?

Om marken kostar 250 000 - 300 000 kr/ha så blir det inte billigt att hålla hästar.

Sen är det ju tillgång och efterfrågan. Många människor gör ju att det blir många som söker stallplats så då stiger ju priserna. Det är dock samma tillgång och efterfrågan som skickar upp priserna på gårdar.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

ALLA handlar inte postorder. Och det är obestridligen så att priserna på ALLT är högre i städerna. Vilket jag tror vi har illustrerat vid det här laget...
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jojo det skrev jag oxå men jag tycker inte att inhyrda ska betala mitt boende. och som sagt det är högre löner.

Fast om jag har tio boxar i stallet och åtta av dom är uthyrda innebär det ju att jag även har hagmark till åtta hästar utöver mina egna. Då måste även dom hästägarna vara med och betala för att utnyttja min mark, annars kan jag lika gärna sälja den till grannen. Och marken kring storstäder är MYCKET dyrare än i glesbygdsområden.
Och även stallet är i så fall dimensionerat för 8 hästar mer än jag har användning för, alltså ska hästägaren betala för att få utnyttja en del av mitt stall, som även det är mycket dyrare vid storstäderna än i glesbygdsområden.

/Camilla
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jaja men då är det väl så att de inackorderade ska vara med och betala för gården.

Lovisaleonora_ Okej alla måste inte handla på postorder men vill ma ha riktigt bra saker så får man nästan göra det, och även ibland tjänar man ju på att göra det.

Jag tycker vi säger så här att det är väl dyrare att ha boxar där då, men men.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Fast ofta i storstäderna så har du väl kanske 10 boxplatser men knappt hagmark till 2 utav dom :confused: sen är det klart att det finns stora gårdar oxå, men mest är det väl små marker stora stall.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Fast ofta i storstäderna så har du väl kanske 10 boxplatser men knappt hagmark till 2 utav dom :confused: sen är det klart att det finns stora gårdar oxå, men mest är det väl små marker stora stall.

Här runt Uppsala är det blandat av stora stall med små marker och tvärtom, och har haft hästarna uppstallade med båda lösningarna :)
Tyckte nästan de var fler stallar med för lite mark nere i skåne än vad jag sett här uppe.

/Camilla
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jag är själv hyresvärd och tar samma hyra på sommaren som på vintern fast jag tycker egentligen inte det är orimligt att det finns dom som höjer hyran på sommaren - av flera orsaker.

Stallet, boxen och andra utrymmen har du kvar och är fri att använda om du vill - det är ju upp till dig själv om du gör det eller inte - precis som när du hyr en lägenhet eller något - hyresvärden behöver få in sina pengar oavsett om du är där eller inte.

Vad gäller betet då. Bete är foder och foder kostar. Hyresvärden väljer att låta din häst äta fodret "på plats" istället för att slå det och sen sälja det som hö. Om du tänker efter så har du nog ändå mindre kostnader på sommaren än på vintern. Jag känner i alla fall ingen som bara betalar för 1100 kr/mån vintertid för både foder och stallplats.

Sen vet jag också hur mycket mer sommarsäsongen kostar för hyresvärden. Det plockar på heeela tiden. Småsaker som man som hyresgäst inte tänker på. Någon stolpe här och lite tråd där, laga och fixa, göra om och göra nytt. Underhåll helt enkelt.

Många hyresvärdar kanske väljer att ha en lite högre hyra året om för att täcka upp för detta men egentligen är det ju bättre för hyresgästen om man höjer lite på sommaren eftersom man då inte har så höga foderkostnader.

Sen är det kanske lätt att som hyresgäst glömma bort att hyresvärdar oftast driver stallet som en verksamhet och syftet med en verksamhet är att den ska gå med vinst - oavsett vilken bransch det gäller.


````Jag känner i alla fall ingen som bara betalar för 1100 kr/mån vintertid för både foder och stallplats. `````

;) då känner du mej nu

jag betalar 1200 kr i månaden å där ingår in/utsläpp,hö,spån/torv,mockning..

+ att hon är vääldigt snäll,bara nu dom senaste två veckorna så har hon hjälpt mej medmin häst fixat kamomill the som stod vid mina saker i går,skrivit upp namn på min helosan flaska,hjälpt mej att klippa manen ¨på hästen.. å framför allt gör rent ena hoven pga bärrandsröta varje morgon:love::love::D
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Tja, vi köper stolpar och tråd MYCKET billigare om vi kör några mil utanför stan (Malmö) än om vi väljer att handla det i stan. Det mesta är dyrare runt större städer eftersom det i de flesta fall är ett högre löneläge i större städer. Folk har mer pengar att röra sig med, högre smärtgräns.

5000 kr för en box utanför en liten håla i Smålands djupa skog tror jag är rätt saftigt. I Stockholm är det fullt acceptabelt.




:confused::confused: då skulle ja alldrig ha råd me häst...
ja ska bo på landet å ha feta ardennrara som ja kör i skogen med:devil:

nääj skämt å sido,men åp landet ska ja bo... asså ja fattar de inte 5000kr för en box i sthl,de där e ju ett billigt vbl lixom.. själv betalar ja 1200 kr i månaden å då ingår allt förutom krafftfoder,mineralsten..
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

*KL*

Ärligt talat förstår jag inte den här diskussionen öht... Vad spelar det egenltigen för roll om hyresgästen är med och betalar kostnaderna för anläggningen och annat (vilket för mig är det enda vettiga) eller om dom så är med och betalar stallägarens semester för den delen???

Stallägaren sätter ett pris som är rimligt för denne och talar om vad som ingår. Hyresgästerna väljer att antingen godta pris och tjänster eller inte, att antingen hyra i det stallet eller ej. Svårare än så är det väl inte???

Det är självklart upp till stallägaren att sätta en summa som h*n är nöjd med, oavsett om man vill bedriva välgörenhet eller om man vill ha betalt för allt inklusive sitt arbete samt en liten (!) vinst!

Varför tjafsa om det, det är väl bara att flytta eller inte flytta in om det inte passar?

Kontraktsbrott är en annan sak, båda parter ska givetvis följa det som man kommit överens omi kontrakt och förändringar ska aviseras i god tid så att hyresgästen kan välja att leta annat, såvida hyresgästen inte misskött sig dvs, då är det omedelbar uppsägning som gäller.

Hittar man en hyresvärd man kan diskutera fram olika alternativa lösningar med är det ju jättebra, då kan man förhandla. Om inte så är det bara att gilla läget.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Håller fullständigt med dig!

Har själv problem med en av mina hyresgäster just nu som klagar på att hon inte får plats med alla sina saker, täcken mm, i sadelkammaren. I själva stallet finns hur mkt plats som helst, men hon vill att sakerna ska ligga varmt.. :grin:

Ingen av mina andra 7 hyresgäster gnäller...
Förslag?
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Håller fullständigt med dig!

Har själv problem med en av mina hyresgäster just nu som klagar på att hon inte får plats med alla sina saker, täcken mm, i sadelkammaren. I själva stallet finns hur mkt plats som helst, men hon vill att sakerna ska ligga varmt.. :grin:

Ingen av mina andra 7 hyresgäster gnäller...
Förslag?

När det gäller förbättringar som önskas av hyresgästerna så kan man ju räkna på vad investeringen kostar och sen räkna ut vilken höjning av stallhyran det innebär. Är hyresgästerna fortfarande intresserade så kan man fundera vidare ju.

Men att göra investeringar ör en enda hyresgäst är nog inte rimligt.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Nej, det finns inte en chans!

Kikar hon i kontraktet så ser hon också att hon har allt hon blivit lovad, dvs ett eget skåp för saker och ett visst utrymme i sadelkammaren. Räcker inte det så är det hennes problem..

Det anser då jag iaf.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jag står i ett stall i ungefär samma område som TS och det skiljer markant. Jag betalar ett jäkla underpris, det vet jag, men stallet och ridbanan är inte tiptop, vi hjälps åt väldigt mycket men då tycker jag endå det är värt att betala en lägre hyra.. hos oss ingår det hö, korn, halm och mineraler, betalar lite mer än 1000 lappen. På sommaren betalar vi betydligt mindre. Jag tycker det är helt ok om man bedriver stallet VITT, som ett företag/verksamhet och tar ut det som många tycker är höga priser. Men då förväntar man ju sig som hyregäst självklart att kontrakt följs och att man inte behöver tjata om det. Självklart ska man ha vad man betalar för, annars är det kontraktbrott.
Har själv vart med om att för luddiga hyreskontrakt där inte hyrevärden själv inte visste vad vissa saker enligt lagar och paragrafer betydde, h*n hade bara skrivit in det för en annan hyresvärd hade skrivit det i sina kontrakt till SINA hyregäster.. då anser jag att man bör inte ha kontrakt om man inte ens själv vet vad som står i det..
och många vad jag har hört bedriver sin verksamhet SVART och tar hutlösa priser, det kan ju knappast gå ihop sig med dom som tar vitt. en svartjobbare får ju knappast samma lön som en som jobbar vitt och det måste väll vara samma sak i hästavärlden att du inte kan ta samma pris för tjänster om det är svart än om du har det som ett företag??
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

I mitt stall så tycker jag att det råder demokrati, allas röster är lika mycket värda. Det är dock alltid stallägaren som har sista ordet.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Självklart kan man alltid diskutera med stallägaren men det ska vara sakliga diskussioner. Bäst är att ha ett tydligt kontrakt där man kan se vad som gäller.

men samtidigt är det stallägarens stall, är jag inte nöjd med servicen eller priset får jag finna mig ett nytt stall.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

*kl*

Kör ett litet inhopp...

I många fall så lönar det sig inte att ta "svart" betalning om man har företag... i synnerhet inte i småföretag utan några anställda, då anställer man sig ju självt svart :confused: - idiotiskt !

Man får ingen pension, kan inte göra avdrag för investeringar, kan inte dra någon moms - kort sagt så är skattesystemet i de flesta fall sådant att man många gånger förlorar på att köra alltihop svart.

Det som möjligen kan funka är att ta 70% vitt och 30% svart, man måste ju ha lite vita pengar så att man kan göra avdrag och kanske få någon form av pension etc.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 881
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 900
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Bestämde mig i år för att hyra ut boxar eftersom jag inte har alla mina hästar hemma, och för att jag tänkte att det vore trevligt med...
2
Svar
39
· Visningar
5 962
Senast: Korven
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 393
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp