Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Det är inte så att hyresvärden arrenderar extra hagar sommartid? För då kan det ju kosta en slant extra.

Vi gör så. Visst kan man välja att ha kvar sin häst i småhagarna runt stallet, men då måste man stödfodra. ½ km från gården har vi sommarbete, men det får vi arrendera = extra kostnad.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Jag kan förstå din tanke Tacitus, jag har själv varit likadan. Men inte blev jag rikare för det.
Jag trivs bättre nu när allt inte handlar om pengar, utan i det här fallet hästar. Jag älskar allt som har med hästar att göra och visst, det känns bra när hyrorna rullar in, men det är ju bara siffror. Nu har ju inte vårt stall så jätte jätte höga utgifter så vi klarar det bra.
Att vi skulle höja hyran, utan att meddela hyregästerna, är för mig otänkbart. De blir meddelade i god tid så att de kan flytta ut om det inte passar.
Näh, för mig är det viktigaste att man har bra tillit för sina "kunder" och att de känner de kan prata och disskutera och jag hjälper alltid om det är något de undrar över. :)
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Så du menar att ni på fullt allvar tycker att det känns ok om ni sponsrar hyresgästernas hästar, att ni inte tar inhyrda för att tjäna på det utan mest för att det ska vara "mysigt o trevligt"?

Har man gott om pengar och få vänner så skulle jag förstå den inställningen, annars är det svårt att tro på.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Så du menar att ni på fullt allvar tycker att det känns ok om ni sponsrar hyresgästernas hästar, att ni inte tar inhyrda för att tjäna på det utan mest för att det ska vara "mysigt o trevligt"?

Har man gott om pengar och få vänner så skulle jag förstå den inställningen, annars är det svårt att tro på.

Problemet är att det är djuren som blir lidande om stallägaren inte är ansvarsfull, bussig och serviceinriktad. Jag betalar personligen hellre en hög hyra och får service även om jag inte är där och hästen behöver skötsel, än en låg hyra och svar i stil med att "ta av grimmorna ingår inte i priset, inte sjukhagar heller, och börjar det ösregna och storma får väl ägaren se till att sätta på täcke då".
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Ja är man beredd att betala vad det kostar med full service så ska man självfallet få det man betalar för - det ska man inte behöva påtala.

Jag vänder mig emot att en del som hyr in sig inte verkar förstå vad foder, strö, el, vatten, underhåll av hagar och byggnader, kostnader för bränsle vid transportering av foder o strö, arbetstimmar etc etc utan på fullt allvar tror att man för en billig penning ska få allt det där. Vad som är ÄNNU konstigare det är alla de stallägare som inte vågar erkänna att de faktiskt vill tjäna på att hyra ut eller de som tycker att det viktigaste inte är hyran de får in utan att det är "mysig stämning" i stallet. Att man tar betalt för sina tjänster innebär inte automatiskt otrevlig stämning!
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Så du menar att ni på fullt allvar tycker att det känns ok om ni sponsrar hyresgästernas hästar, att ni inte tar inhyrda för att tjäna på det utan mest för att det ska vara "mysigt o trevligt"?

Har man gott om pengar och få vänner så skulle jag förstå den inställningen, annars är det svårt att tro på.

Sponsrar? Kan du förklara lite närmare?
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Det är inte så att hyresvärden arrenderar extra hagar sommartid? För då kan det ju kosta en slant extra.

Vi gör så. Visst kan man välja att ha kvar sin häst i småhagarna runt stallet, men då måste man stödfodra. ½ km från gården har vi sommarbete, men det får vi arrendera = extra kostnad.

Bonden i mitt fall äger all mark inom flera mils area. Dom hagarna vi valde att använda ligger ca 3km från stallet. Det roliga va att han kom ner o sa Tack, för att ni använder dom, då får jag bidraget. Inget med det dock klart han ska ha bidrag ;).

Jag har absolut inte problem med att betala mer men då ska jag f*n ha valuta för pengarna. Har tagit reda på att hur det ligger till; Bonden tar 600kr för betet dom som sköter stallet tar 400kr o fine jag skulle lätt betala det om vi fick det vi skulle för pengarna (som dom lovat) alltså hagtillsyn EL salt o vatten. Men vi hade ingen el inget salt o det va minst sagt bökigt att få dit vatten. Som tur va så sammarbete vi alla som hade häst i hagen löste det själva.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Ja är man beredd att betala vad det kostar med full service så ska man självfallet få det man betalar för - det ska man inte behöva påtala.

Jag vänder mig emot att en del som hyr in sig inte verkar förstå vad foder, strö, el, vatten, underhåll av hagar och byggnader, kostnader för bränsle vid transportering av foder o strö, arbetstimmar etc etc utan på fullt allvar tror att man för en billig penning ska få allt det där. Vad som är ÄNNU konstigare det är alla de stallägare som inte vågar erkänna att de faktiskt vill tjäna på att hyra ut eller de som tycker att det viktigaste inte är hyran de får in utan att det är "mysig stämning" i stallet. Att man tar betalt för sina tjänster innebär inte automatiskt otrevlig stämning!

Personligen så fattar jag att allt kostar precis som det gör i "vanliga" livet. Dock kan jag tycka (som du skrev) att man ska få det man betalar för. I mitt fall så e det bara kallhyran som e billig vi betalar höga priser för servicen och annat. Det är inte dålig stämning i vårt stall men det lär bli om dom fortsätter bryta mot våra kontrakt ;)
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Ja alltså bryter de mot kontraktet är det väl solklart vad som gäller, har ni ett giltigt kontrakt och stallägaren ej följer det överenskomna så är det ju bara att bestrida hyran i så fall?

I annat fall så tycker jag att man som hyresgäst måste förstå att hyresvärden inte behöver förklara sig vid en hyreshöjning, vad som kostar mer etc, så länge man sköter höjningen korrekt dvs respekterar den uppsägningstid som gäller för det gamla kontraktet. Du har ju inte med att göra ö h t vilken hyra stallägaren sätter. Men som sagt, bryter de mot kontraktet - bestrid hyran!
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Ja, att man sätter hyran UNDER de faktiska kostnaderna alltså, vilket en del verkar göra. Det kallar jag för att sponsra andras hästägande.

Även att sätta hyra = självkostnadspris är ju en form av sponsring såvida man inte i gengäld tar emot service från sina hyresgäster, som t ex schema för mockning, utsläpp, fodringar m m.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Nu har jag en teori. Säkert helt befängd. Om man som vi har ett kontrakt där det står att samtliga tjänster ingår sju dagar i veckan och så bestämmer sig stallägarna helt plötsligt för att vi inhyrda ska ta helger. Borde jag inte då rent tekniskt sätt kunna ta betalt för dom tjänsterna jag utför? Det står även i vårt kontrakt att hyresvärden står för underhåll av samtliga gemensamma utrymmen. Jag har ett antal gånger lagat staket och fixat små saker. Då borde jag alltså kunna ta betalt för det med? Eller är jag ute o cyklar?

Vi har ju svart på vitt i ett kontrakt att dom ska utföra dessa tjänster. När jag då utför dom så innebär det i princip att dom anställer mig?
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Oj knapplåna visst dig sorry!
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Vi har ju svart på vitt i ett kontrakt att dom ska utföra dessa tjänster. När jag då utför dom så innebär det i princip att dom anställer mig?

Du kan inte kräva betalt för saker du inte fått i uppdrag att utföra. Jag kan inte göra ett jobb som jag tycker ska utföras och sedan skicka faktura till den det berör och kräva betalt för det jag har gjort.

Även om jag samlar ihop alla kundvagnarna på ICA i flera timmar, kan jag ju inte skicka en faktura till dem på 2000 kr för nedlagt arbete. De har inte beställt arbetet.

Jag förstår hur du menar, men om man inte gillar nya förutsättningarna får man helt enkelt flytta.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Du kan inte kräva betalt för saker du inte fått i uppdrag att utföra. Jag kan inte göra ett jobb som jag tycker ska utföras och sedan skicka faktura till den det berör och kräva betalt för det jag har gjort.

Även om jag samlar ihop alla kundvagnarna på ICA i flera timmar, kan jag ju inte skicka en faktura till dem på 2000 kr för nedlagt arbete. De har inte beställt arbetet.

Jag förstår hur du menar, men om man inte gillar nya förutsättningarna får man helt enkelt flytta.


Okej, men jag ju fått i uppdrag att utföra dom! Det e ju inte så att jag på eget bevåg helt plötsligt bestämde att nu ska jag ha stalltjänst varje lördag. Dom har ju beställt arbetet?!
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Nej, ni har ju inte kommit överens om något pris för tjänten, uppenbarligen.

Hur gick kontraktsändringen till? Sades ni upp och fick nya kontrakt att skriva på?
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Nej, ni har ju inte kommit överens om något pris för tjänten, uppenbarligen.

Hur gick kontraktsändringen till? Sades ni upp och fick nya kontrakt att skriva på?

Jaja skit samma va bara en teori. Men när jag jobbar i verkliga livet så förutsätter jag att jag får betalt. Trodde det va olagligt i Sverige att ha arbetskraft som jobbar gratis?

Vi sades inte upp o inga nya kontrakt. Dom gamla fortfarande.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Kräv nya kontrakt då. Som gäller enligt uppsägningstiden. Kontraktsändringar ska ju ske efter uppsägningstid, d v s om uppsägningstiden är två månader ska ju inte ändringarna träda ikraft förrän efter två månader.

Det är inte olagligt att jobba gratis. Jag gör det ofta. Rätt ofta faktiskt. Men man kan ju inte lova folk månadslön på 20 000 kr och sedan förutsätta att de ska jobba gratis.

Det handlar ju om VAD MAN KOMMER ÖVERENS OM. Du kan inte ensidigt kräva att du ska få rabatt på stallhyran med 1500 kr för att du tycker att din insats är värd det. Du måste ju komma överens med motparten.

Eller flytta.
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

hejsan!!
Jag ahr sån tur att jag kan hjälpa till med fodring, in-utsläpp, mockning, å pyssel som om det vore ens eget nästan. två tjejer , 6 hästar varav fyra är stallägarens.
jag betalar femhundra med hö och halm för två glupska nordisar:=
jag skäms nästan;)
men visst jag kan välja att betala 1200 för två med samma utan att hjälpa till men jag kan inte låta bli:)
senen go stämning, en go göbbe, roliga stunder uppväger möe sk slit. men familjen har ju halkat av lite men det tar vi igen nu
kram
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Varför skulle det vara befängt ?

Vill inte du ha betalt på ditt jobb... eller föredrar du att betala för att arbeta ?

Tyvärr så är det så det ofta ser ut bland folk som har inackorderingar.... 1500-2000 så kan man i bästa fall gå jämnt upp - om man inte har ett nybyggt stall för då går man troligtvis back på den hyran.

En stallhyra bör i de flesta fall ligga på minst 3000-4000 kr/månad, annars innebär det att man jobbar gratis eller rentav sponsrar andras hästhållning.
Kan man inte öka på hyran tillräckligt mycket så måste man gå andra vägen och minska ner på servicen och standarden i övrigt.

Om fler stallägare lär sig att jobba lite mera som om det var en I*a-butik så skulle hästnäringen tas mer på allvar, hästskötare och stallpersonal skulle få vita löner som dom kan leva på, arbetsmiljön skulle drastiskt förbättras och statusen på hästyrken skulle stiga !

Det måste kosta pengar att ha häst - annars leder det till slavlöner, skattefusk, usla anställningsvillkor och urusel arbetsmiljö.... precis som det ser ut i 99% av alla stall idag.

Gud vad jag håller med dig!!!

Få vet hur mycket arbete och tid det handlar om att ha inackorderingar.
Givetvis är detviktigt med bra kontrakt och att man somstallägare aviserar förändringar (tex ändrad standard eller hyreshöjning) i rimlig tid men vadå demokrati? Det är ju en affärsrörelse, som i för inhysningen i bästa fall handlar om att inte stallägaren ska behöva betala för dess hästinnehav!

Jag blir vansinnig på dessa låga stallhyror som folk knappt kan försvara för vissa inhyrningar!

Köp en egen gård då, och foder,staket,bensin, och för att inte prata om all tid som måste investeras!

(obs det sista var givetvis inte riktat till dig Tacticus! :angel:
 
Sv: Hyresgäst = "gå med på allting gäst"

Tja... jag tycker avsevärt mycket bättre om hästar än om människor, men det innebär inte att jag jobbar gratis.

Mina tjänster kostar 100-250 kr i timmen beroende på hur skatter etc hamnar, det är vad arbete kostar numera.

Även om jag råkar att hyra ut stallplatser så måste jag ju för tusan ha pengar att leva för precis som alla andra... och jobbar man hemma på gården så innebär ju det att man får mindre tid och ork över för att ha vanliga jobb = stallet måste ge dom inkommsterna istället.

Jag har varit som du... och hållit på och sålt mig alldeles för billigt eftersom jag tycker om hästar, vilket jag inte kommer att gå tillbaka till.

Sen handlar inte allt om pengar - det finns massor med saker som aldrig skulle göra för pengar och man blir ju inte rik på 100-250 kr/timme.... men ett hederligt jobb ska ge en hederlig lön , även om man jobbar med något som man tycker om.

Och angående medbestämmande... många inackorderingsstall är faktiskt hemma hos nån, vilket faktiskt borde leda till att inackorderingarna ska visa ökad respekt och hänsyn än om dom var på I*a - det är mitt hem och där ska det fasen inte vara nån "hönsgård".
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 881
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 900
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Bestämde mig i år för att hyra ut boxar eftersom jag inte har alla mina hästar hemma, och för att jag tänkte att det vore trevligt med...
2
Svar
39
· Visningar
5 962
Senast: Korven
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp