hyresgästföreningen protesterar

S

skogstomte

mot den sk hyresskatten.

och motiverar detta med att hyresgästerna inte får varken rot eller ränteavdrag

Men så vitt jag vet så får ju fastighetsägare till hyresfastigheter göra avdrag för alla kostnader. Både ränte o underhåll oberoende av %andel av intänker
 
Sv: hyresgästföreningen protesterar

Som fastighetsägare så får man bara göra avdrag mot hyran.
En hyra som är betalad med hyresgästens skattade pengar.

En bostad som är hyresrätt kostar minst 20% mera varje månad än motsvarande ägd bostad bara p.g.a. skatten.
Jag är hyresvärd och tycker att Hyresgästföreningen har rätt i detta.
Det är faktiskt inte klokt.
 
Sv: hyresgästföreningen protesterar

Som fastighetsägare så får man bara göra avdrag mot hyran.
En hyra som är betalad med hyresgästens skattade pengar.

En bostad som är hyresrätt kostar minst 20% mera varje månad än motsvarande ägd bostad bara p.g.a. skatten.
Jag är hyresvärd och tycker att Hyresgästföreningen har rätt i detta.
Det är faktiskt inte klokt.
som villaägare får du bara göra avdrag upp till 50 000 lite beroende på din inkomst. skattade pengar

har du hyresintäkter på 1 miljon.
så får du renovera, klippa gräs, putsa fönster, plantera blommor och göra avdrag för hela det beloppet

så på vilket sätt är en hyresfastighet missgynnad?
 
Sv: hyresgästföreningen protesterar

På så vis att allt betalas med hyresgästernas skattade pengar.

Om jag har räntekostnader på fastigheten så får jag bara dra av räntorna mot hyrorna.
Om en villaägare har räntekostnader så dras dessa mot villaägarens löneinkomster och sänker därmed villaägarens skatt.
Den som bor i hyresrätt betala därför hela räntan med skattade pengar.

Om alla hyresgäster fick göra rotavdrag på förbättringar i sin bostad så skulle hyresgästerna spara massor av skattepengar.
Bostadshyra är inte momspliktig så momsen betalar hyresgästerna också med skattade pengar.
En hyresvärd får inte göra avdrag för moms, det får man bara göra motsvarande momssatsen på verksamheten.

"Hyrskatten" som Hyresgästföreningen kallar det gör hyresrätter dyra att bo i och alldeles för dyra att bygga så att nyproduktion kostar en förmögenhet i hyra.
 
Sv: hyresgästföreningen protesterar

På så vis att allt betalas med hyresgästernas skattade pengar.
Vad skilljer det sig mot villaägaren, han betalar ju sina kostnader med skattade pengar?
Om jag har räntekostnader på fastigheten så får jag bara dra av räntorna mot hyrorna.
Om en villaägare har räntekostnader så dras dessa mot villaägarens löneinkomster och sänker därmed villaägarens skatt.
Den som bor i hyresrätt betala därför hela räntan med skattade pengar.
Det stämmer väl inte, hyran är ju en inkomst som motsvarar villaägarens inkomst.
Om alla hyresgäster fick göra rotavdrag på förbättringar i sin bostad så skulle hyresgästerna spara massor av skattepengar.Visst men då skulle hyresvärden naturligtvis avstå från avdragsrätt. Man kan ju inte ha dubbla avdragsrätter eller hur. antingen eller
Bostadshyra är inte momspliktig så momsen betalar hyresgästerna också med skattade pengar.Vilket även villaägaren gör, så var ligger skillnaden
En hyresvärd får inte göra avdrag för moms, det får man bara göra motsvarande momssatsen på verksamheten.Och var ligger skillnaden ?

"Hyrskatten" som Hyresgästföreningen kallar det gör hyresrätter dyra att bo i och alldeles för dyra att bygga så att nyproduktion kostar en förmögenhet i hyra.

För hyresfastighet så har du rätt att fullt ut dra räntekostnader, energikostnader, underhåll och utsmyckning. Har du samma förmånliga avdragsrätt som villaägare?


ps tack till datanisse eller nissa på buke.
var lite struligt med datorproblem och alias men nu är allt ok igen
skogstomte och lbb tackar för sig
 
Senast ändrad:
Sv: hyresgästföreningen protesterar

För hyresfastighet så har du rätt att fullt ut dra räntekostnader, energikostnader, underhåll och utsmyckning. Har du samma förmånliga avdragsrätt som villaägare?


ps tack till datanisse eller nissa på buke.
var lite struligt med datorproblem och alias men nu är allt ok igen
skogstomte och lbb tackar för sig

Så det var du som var lbb precis som jag trodde :D
 
Sv: hyresgästföreningen protesterar

För hyresfastighet så har du rätt att fullt ut dra räntekostnader, energikostnader, underhåll och utsmyckning. Har du samma förmånliga avdragsrätt som villaägare?

Med ROT och ränteavdrag så blir det förmånligare för de boende i ägd bostad än i hyresrätt.

Nu så skal vi räkna.

En villa kostar 2,4 mille att köpa.
Det blir räntor på 6 000:-/månad.
Som får dras mot inkomna hyror som hyresgästen betalar med skattade pengar.
Den som hyr betalar alltså hela beloppet.

Den som äger får dra av 20% och betalar 4800:-/månad.

Om villan renoveras när den är mer än 5 år och ägs så får ägaren dra av ROT på 50% av kostnader upp till 100 000:-/år tror jag att det var om den bor i villan.

Om villan hyrs ut så får ägaren dra av kostnaden mot den hyra som hyresgästen betalar med sin skattade lön.
D.v.s hela kostnaden betalas med av hyresgästen skattade pengar.

Vad är det som du inte förstår med det?
 
Sv: hyresgästföreningen protesterar

Med ROT och ränteavdrag så blir det förmånligare för de boende i ägd bostad än i hyresrätt.

Nu så skal vi räkna.

En villa kostar 2,4 mille att köpa.
Det blir räntor på 6 000:-/månad.
Som får dras mot inkomna hyror som hyresgästen betalar med skattade pengar.
Den som hyr betalar alltså hela beloppet.
vänta ett tag nu, så du menar att avdragen inte spelar ngn roll för hyran?
Den som äger får dra av 20% och betalar 4800:-/månad.

Om villan renoveras när den är mer än 5 år och ägs så får ägaren dra av ROT på 50% av kostnader upp till 100 000:-/år tror jag att det var om den bor i villan. 50000 stämmer bättre

Om villan hyrs ut så får ägaren dra av kostnaden mot den hyra som hyresgästen betalar med sin skattade lön.
D.v.s hela kostnaden betalas med av hyresgästen skattade pengar.

Vad är det som du inte förstår med det?

Och om jag som villaägare är skuldfri, får jag då skriva ner värdet på fastigheten eller dra hela kostnaden för underhållet.

Finansieringen är ju ett annat kapitel.

Hyresfastigheten har rätt att dra av underhåll till 100% av det utlagda . Det gäller även kostnader för renhållning, sandning, snöröjning plantering, gräsklippning.
Vad gäller för villan?

Antingen får hyresgästen avdragsrätterna eller hyresvärden, båda vore ju idioti.

Om vi nu räknar.
Vad är avdragsgillt för hyresvärden.
Uppvärmningskostnader,
Yttre El
Yttre och inre underhåll
Snöröjning
Gräsklippning.
Plantering av rabatter
Städning av trappor, källare o andra gemensamma ytor såvida inte hyresgästerna har den skyldigheten.

Alla dessa avdrag får göras till det fulla beloppet dvs om det finns hyresintäkter för dem.

Vad får villaägaren dra
Yttre o inre underhåll max 50 000
Ev rutavdrag.
men sedan är det stopp.


Finansieringskostnaderna tog jag inte med eftersom de är individuella.

för du inser väl att om inte hyresvärden får göra de avdrag som är förbundna med hyresfastigheten så skulle hyran höjas 40-50_%
 
Senast ändrad:
Sv: hyresgästföreningen protesterar

Men hallå du är på helt fel spår.
Du verkar inte alls begripa hur skatteeffekterna slår.

Jag ger upp.
Och konstaterar att vissa kan inte räkna och då är det ingen idé att jag försöker att lära dem, jag blir bara trött.

Hyresgästföreningen och jag är i alla fall överens.
 
Sv: hyresgästföreningen protesterar

Men hallå du är på helt fel spår.
Du verkar inte alls begripa hur skatteeffekterna slår.

Jag ger upp.
Och konstaterar att vissa kan inte räkna och då är det ingen idé att jag försöker att lära dem, jag blir bara trött.

Hyresgästföreningen och jag är i alla fall överens.

Data från just hyresgästföreningen
6bc1df31ce.png

Och här ser man ju klart och tydligt hur mycket mer borätt/villa får eller hur?

Men, om hyreshusägaren har lån på kåken får han då inte göra ränteavdrag?
Varför är dessa då inte med?
Och avdragen för underhåll, energi ja alla de kostnader som om de inte vore avdragsgilla till fullo skulle belasta hyran.
men det är klart, ta bort dessa avdrag och höj hyran istället.....
 
Senast ändrad:
Sv: hyresgästföreningen protesterar

Men snälla du begriper ju ingenting.
Läs den där PDF-filen med broschyren som förklarar hur det hänger ihop.

Jag orkar inte förklara för dig för jag tycker att du fattar alldeles för trögt.
 
Sv: hyresgästföreningen protesterar

Men snälla du begriper ju ingenting.
Läs den där PDF-filen med broschyren som förklarar hur det hänger ihop.

Jag orkar inte förklara för dig för jag tycker att du fattar alldeles för trögt.

Jag ber om ursäkt om jag är långsam.
Men är det inte så att hyresvärdens ekonomiska situation inte får påverka hyran utan det är bruksvärdet som avgör hyran?

Alltså kan vi helt skippa räntorna.

Så ser vi på underhållet, det är till 100% avdragsgillt för en hyresfastighet, 100 av befintliga intäkter.

Vad det gäller en villa så är det maximerat till 50 000 om du har inkomst till det eller 100 000 om ni är två som äger kåken oberoende om reparationen kostat 250 000.

Dessutom gör bruksvärdet att värden inta kan få ut den hyra som marknaden kan ge.


men menar du allvar,menar du att hyresgästen ska överta underhållet och rotavdraget enligt samma principer som en villa och värden slippa uh eller ?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 811
Senast: _Taggis_
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 479
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
25 074
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Det har min arbetsgivare begärt nu, och jag klandrar dem inte, jag har varit sjukskriven 9 ggr i år. Jag hänvisas till en läkare på...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
18 550
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp