Bukefalos 28 år!

Hyror och boende

Kan du ge något exempel på vad som skulle kunna stimulera nybyggande?

Hyresregleringen gäller ju inte alla. I alla fall inte dem som vill skaffa ett eget boende.

I praktiken har du 4 val om du vill komma in på bostadsmarknaden:
- Stå ett par decennier i bostadskö
- Köpa en bostadsrätt
- Köpa ett svartkontrakt
- Betala ockerhyra som någon stoppar svart i egen ficka
Jag har inga färdiga lösningar, självklart är det en komplicerad fråga. Jag skulle, som ett exempel, gärna se ökade subventioner för byggande av billiga hyresrätter, men det är naturligtvis inte heller en fullständig lösning. Det är dock mer sannolikt att det fungerar än att en avreglering av hyresmarknaden gör det, det har vi gott om data som stöder. Ingenstans där hyresmarknaden har avreglerats har det lett till ökat byggande. Inte på ett enda ställe. Varför skulle det göra det här?
 
Kan du ge något exempel på vad som skulle kunna stimulera nybyggande?

Hyresregleringen gäller ju inte alla. I alla fall inte dem som vill skaffa ett eget boende.

I praktiken har du 4 val om du vill komma in på bostadsmarknaden:
- Stå ett par decennier i bostadskö
- Köpa en bostadsrätt
- Köpa ett svartkontrakt
- Betala ockerhyra som någon stoppar svart i egen ficka
Här finns en rapport som beskriver hur andra länder gör för statliga stimulanser av bostadsbyggande. Anledningen till att stimulanser behövs är de som @asfaltsflickan nämner, dvs. fastighetsägare tjänar inte på att bygga fastigheter som personer med normal inkomst kan betala, då inkomsterna för fastighetsägarna ökar om efterfrågan hålls hög. Hög efterfrågan skapas av att hålla antalet tillgängliga bostäder nere.

https://www.hyresgastforeningen.se/...tod-for-nyproduktion-av-hyresratter-i-europa/
 
Och jag menar att det finns andra sätt att stimulera byggande än att införa ett system som i värsta fall leder till motsatsen, och i ”bästa” fall faller ut så som det har fallit ut på alla andra ställen där det införts. Att tro att vi skulle få ett helt annat utfall än andra länder ser jag som naivt och orealistiskt. Och utsatta människors boende och liv är inte något jag anser att vi bör experimentera med i hoppet om att vi skulle vara världsunika.

Kan du ge något exempel på vad som skulle kunna stimulera nybyggande?

Hyresregleringen gäller ju inte alla. I alla fall inte dem som vill skaffa ett eget boende.

I praktiken har du 4 val om du vill komma in på bostadsmarknaden:
- Stå ett par decennier i bostadskö
- Köpa en bostadsrätt
- Köpa ett svartkontrakt
- Betala ockerhyra som någon stoppar svart i egen ficka
Och med marknadshyror blir alternativen vaddå?

- Stå några decennier i bostadskö
- Köpa bostad
- köpa svartkontrakt
- betala ockerhyra som någon stoppar svart i egen ficka
- betala ockerhyra som någon stoppar vitt i egen ficka

Varför har vi det system som vi har idag? (Det var inte tänkt att användas så här och under så lång tid..)

Varför ska vi subventionera dem som har attraktiva lägenheter istället för att släppa in våra ungdomar (och äldre) på bostadsmarknaden?
 
Här finns en rapport som beskriver hur andra länder gör för statliga stimulanser av bostadsbyggande. Anledningen till att stimulanser behövs är de som @asfaltsflickan nämner, dvs. fastighetsägare tjänar inte på att bygga fastigheter som personer med normal inkomst kan betala, då inkomsterna för fastighetsägarna ökar om efterfrågan hålls hög. Hög efterfrågan skapas av att hålla antalet tillgängliga bostäder nere.

https://www.hyresgastforeningen.se/...tod-for-nyproduktion-av-hyresratter-i-europa/
Tack för länken, men hyresgästföreningen står på sina medlemmars (som redan har en bostad) sida. De lever på att det finns en hyresreglering, inte vad som är bra för befolkningen i ett land.
 
Jag har inga färdiga lösningar, självklart är det en komplicerad fråga. Jag skulle, som ett exempel, gärna se ökade subventioner för byggande av billiga hyresrätter, men det är naturligtvis inte heller en fullständig lösning. Det är dock mer sannolikt att det fungerar än att en avreglering av hyresmarknaden gör det, det har vi gott om data som stöder. Ingenstans där hyresmarknaden har avreglerats har det lett till ökat byggande. Inte på ett enda ställe. Varför skulle det göra det här?

Du har rätt i att det är en komplicerad fråga.
 
Kan du ge något exempel på vad som skulle kunna stimulera nybyggande?

Hyresregleringen gäller ju inte alla. I alla fall inte dem som vill skaffa ett eget boende.

I praktiken har du 4 val om du vill komma in på bostadsmarknaden:
- Stå ett par decennier i bostadskö
- Köpa en bostadsrätt
- Köpa ett svartkontrakt
- Betala ockerhyra som någon stoppar svart i egen ficka


Varför har vi det system som vi har idag? (Det var inte tänkt att användas så här och under så lång tid..)

Varför ska vi subventionera dem som har attraktiva lägenheter istället för att släppa in våra ungdomar (och äldre) på bostadsmarknaden?

Hur blir dyrare hyror ett bättre sätt att släppa in folk på hyresmarknaden? Om det blir marknadshyror på nyproducerat, så kommer dessa hyror bli HÖGA. (de som bygger vill ha så mkt pengar som möjligt, vilket de som hyr ut också vill). Alternativet är då bostadsbidrag (för de som kan få detta) och då subventionerar vi igen folks bostäder.

Ingen vill idag bygga "billiga" hyresrätter pga mindre lönsamt. Varför skulle nån vilja bygga billiga hyresrätter bara för att marknadshyror införs? Det är billiga bostäder som behövs. Dels för unga som är nya på marknaden, men också för äldre som sitter relativt billigt i för stora hus men som inte vill/kan betala 2-5ggr mer för en betydligt mindre lägenhet.
 
Därför att diskussionen egentligen inte rör marknadshyror just nu. Det är redan fritt att sätta en marknadsmässig hyra de första 15(?) åren på en nybyggd hyresrätt.
Det är INGA andra hyreslägenheter som berörs än just nybyggda. Det gör hela diskussionen så snedvriden. Folk tror att befintliga hyresgäster ska drabbas av någon marknadshyra.

Bostadsköerna kan börja rulla på om fler lägenheter kommer ut på hyresmarknaden. Med fler lägenheter så blir till slut inte efterfrågan lika stor.

Med fler hyresrätter till förfogande, med möjlighet att få igen kostnader när man bygger nytt, så regleras hyrorna så småningom. Tyvärr går det alldeles för långsamt. Att bo på en dyr adress kan få kosta mer än att bo på en billigare adress. Det viktigaste är att fler kan få ett tryggt boende.

Som bostadsrättsägare så är det här inget som gynnar mig. För nuläget gör att min bostadsrätt är värd väldigt mycket. För mig personligen så är det långt bättre om det finns få hyresrätter på marknaden, för det driver upp priserna något groteskt på bostadsrätter.
Fullt medveten om att det rör nybyggnation- i dagsläget.

Om det redan är fritt- vad är skillnaden mot idag?
 
Tack för länken, men hyresgästföreningen står på sina medlemmars (som redan har en bostad) sida. De lever på att det finns en hyresreglering, inte vad som är bra för befolkningen i ett land.
Så är det såklart, även om jag tror att hyresgästföreningen inte bara vill representera sina medlemmar, utan även presumtiva nya sådana 😊. Jag önskar jag hade andra källor, men jag vet inte vilken organisation/grupp/person som kan närma sig en neutralitet i den här frågan. Det gäller nog de flesta samhällsfrågor/politiska frågor. Jag får svara med en motfråga - kan du ge ett exempel på hur marknadshyror underlättat för befolkningen att få en bostad? Där befolkningen inte bara är de mer bemedlade?
 
Sverige har haft bostadskriser med jämna mellanrummen. Bara på 1900-talet hade vi dels efterkrigstiden, dels på 1960-70-talet. Båda gångerna byggde vi oss ur den, bl.a genom att genom att subsidiera så att byggandet av hyresrätter var mer lönsamt. Det är de sista ca 20 åren när subsidierna dels slopades och bolånen blev så billiga (även det statens fel/förtjänst genom att de skapade SBAB med avsikt att sänka bolånekostnaderna) att det lönade sig att köpa. Det tillsammans med att sälja ut allmännyttan har skapat den boendemarknad vi har idag där det är extrema hyror på nybyggda hyresrätter och att det byggs alldeles för lite hyresrätter samtidigt som det är billigare att köpa än att hyra.

Det är delvis därför bankerna (SBAB inkluderad) skärpt villkoren för bolån för att svenska folket allmänt är högt belånade och det beror till stor del på billiga bolån. Det är för lönsamt att bygga BR jmf med HR idag helt enkelt och det är den största ekvationen som måste viktas. Sedan kan man tycka vad man vill om hur man bygger idag med mycket biyta och lägenheter bara en begränsad andel av befolkningen har möjlighet att hyra.

Vissa krav får inte tummas på, men, visst är det kanske omöjligt i dagens politik, men det skulle göra det billigare att bygga om staten hade rätt till expropriation i högre utsträckning än tidigare och att rätten att överklaga begränsas vad gäller att bygga just hyresrätter. Det skulle ta bort den största kostnaden/svårigheten att bygga i storstäderna, och försena byggande genom ständiga överklagande. Slussen tex har överklagats i årtionde och gått igenom ett antal byggföretag.
 
Eftersom Helsingfors tas upp som jämförelse till Stockholm så ofta så gick jag in och tittade på ett bostadsbolags websida, där hyresrätter förmedlas. Och visst var det dyrt; en 1:a eller 2:a(30-40 kvm) i en Helsingforsförort får man betala som lägst 8-9000 i månaden. Vill man närmare centrum får man gå ner i storlek och upp i pris (26-29 kvm för 910-915 e/m är de två billigaste lägenheterna jag hittar hyfsat centralt). Den billigaste 3:an kostar 10500/mån, sedan fanns det ett gäng som kostade 10800-11000. Alla i förort. Ungefär lika mycket kostar en större 1:a eller liten 2:a centralt.

Så ja, höga hyror. Men samtidigt känns det helt overkligt för mig som genomlevt Stockholms hyresmarknad att bara sitta och bläddra genom hundratals lägenheter för uthyrning, varav många är tillgängliga för inflyttning redan nu. Förstahandskontrakt. När jag jämför Helsingfors med Stockholm EFTER att jag fått ett förstahandskontrakt, tack vare ett först-till-kvarn-system för vissa lägenheter hos en hyresvärd som numera tagit bort detta(mina 3 år i kö hade inte räckt långt), känns det enbart dåligt. Men när jag tänker på hur det var att dela de 35 kvm jag hyrde i andrahand med en kompis, eftersom jag annars inte skulle ha råd med ockerhyran, så känns det som om det skulle vara både trivsammare och mer prisvärt att ha bott tillsammans med henne i en liten 2:a i en Helsingforsförort.

Och utifrån det här kan jag alltså dra slutsatsen att jag inte har en aning om hur man bäst kommer tillrätta med situationen.
 
Eftersom Helsingfors tas upp som jämförelse till Stockholm så ofta så gick jag in och tittade på ett bostadsbolags websida, där hyresrätter förmedlas. Och visst var det dyrt; en 1:a eller 2:a(30-40 kvm) i en Helsingforsförort får man betala som lägst 8-9000 i månaden. Vill man närmare centrum får man gå ner i storlek och upp i pris (26-29 kvm för 910-915 e/m är de två billigaste lägenheterna jag hittar hyfsat centralt). Den billigaste 3:an kostar 10500/mån, sedan fanns det ett gäng som kostade 10800-11000. Alla i förort. Ungefär lika mycket kostar en större 1:a eller liten 2:a centralt.

Så ja, höga hyror. Men samtidigt känns det helt overkligt för mig som genomlevt Stockholms hyresmarknad att bara sitta och bläddra genom hundratals lägenheter för uthyrning, varav många är tillgängliga för inflyttning redan nu. Förstahandskontrakt. När jag jämför Helsingfors med Stockholm EFTER att jag fått ett förstahandskontrakt, tack vare ett först-till-kvarn-system för vissa lägenheter hos en hyresvärd som numera tagit bort detta(mina 3 år i kö hade inte räckt långt), känns det enbart dåligt. Men när jag tänker på hur det var att dela de 35 kvm jag hyrde i andrahand med en kompis, eftersom jag annars inte skulle ha råd med ockerhyran, så känns det som om det skulle vara både trivsammare och mer prisvärt att ha bott tillsammans med henne i en liten 2:a i en Helsingforsförort.

Och utifrån det här kan jag alltså dra slutsatsen att jag inte har en aning om hur man bäst kommer tillrätta med situationen.
Kul inblick! Jag tycker det låter fint för mig med, då jag skulle ha råd med en mindre lägenhet i Helsingfors vilket jag förmodligen inte kunna lösa i Sthlm, trots mina 13 år
i bostadskö där 😁. Det verkar alltså finnas ett bra utbud av hyresrätter för den som har en någorlunda betalningsförmåga. Frågan är ifall hyresrätterna ökat i antal totalt sett eller om de som inte har råd fått flytta ut? Menar inte att låta kritisk mot dig, är genuint nyfiken!
 
Kul inblick! Jag tycker det låter fint för mig med, då jag skulle ha råd med en mindre lägenhet i Helsingfors vilket jag förmodligen inte kunna lösa i Sthlm, trots mina 13 år
i bostadskö där 😁. Det verkar alltså finnas ett bra utbud av hyresrätter för den som har en någorlunda betalningsförmåga. Frågan är ifall hyresrätterna ökat i antal totalt sett eller om de som inte har råd fått flytta ut? Menar inte att låta kritisk mot dig, är genuint nyfiken!

Jag kollade faktiskt just den länken du la in om statlig stimulans till byggande av bostäder, där gavs Finland som exempel. :D

Men ja, det verkar ha byggts en hel del nya hyreslägenheter. Ett problem är att antalet ARA-lägenheter(subventionerade med avsevärt lägre hyra) har minskat.

Det här är en intressant artikel(på svenska) från december 2020 som utgår från en europeisk undersökning där man tar upp problemen som uppstått och behöver lösas. Men det sägs också att "Trots ojämlikheten så är det ändå färre personer som lider av oskäligt höga boendekostnader i Finland än i övriga Europa.".

En stor andel av finländarnas inkomster går till att betala hyra: “Vi borde se bostadspolitiken som en människorättsfråga och inte som en investering” | Inrikes | svenska.yle.fi
 
Det här med hyror är väl alltid aktuellt men nu mer än någonsin. Hur tänker ni om det? Hur stor andel av lönen är ni beredda att betala för att bo? Finns det gränser för hur mycket en hyreslägenhet får kosta i absoluta pengar? Hur ser ni på den bostadsbrist som finns och vad är botemedlet?
Jag är uppvuxen i Sthlm med allt vad det innebär ang boende. Jag är lyckligt lottad och hade en pappa som köpte en lägenhet åt mig.
Jag var under flera år sjukskriven och betalade då 50% av vad jag fick i månaden. Lägenheten var obelånad.

Nu bor jag med sambo på gård i Södermanland. Vi hur ett himla trevligt ställe för mindre än hälften av vad sambos ena dotter betalar för deras hyreslägenhet i Sthlms-trakten just utanför tullarna. Det är förvisso en nybyggd och trevlig 4:a. Men det finns inte en chans att jag skulle betalat så mkt i just hyra.
Om det var ”till mig själv” i form av att jag ägde bostaden kunde jag absolut betala så mkt eller lite mer. Men i hyreskostnader - never ever!

Nu lägger jag ca 1/4 eller 1/5 av inkomst på boendet IOM att vi är två som delar.
Då har vi stort hus med 4 stora rum, kök, tvättstuga, möblerbar hall på övervåning etc. Vi har också en lada, ett litet gästhus och ska även inreda ett mindre gästhus/uthyrningshus.
Drömmen är att ha råd att köpa och hinna med att sköta en liknande egen gård. Med stall!
Det kan då absolut få ha en betydligt(!) högre månadskostnad. För det blir ju till oss och inte bara pengar i sjön.
 
Fast nu tror jag du har missförstått? En privat hyresvärd har idag möjlighet att välja sina hyresgäster.

Tillägger att frågan berör nybyggnation.

Sen vore det väl skönt om vi någon gång kan få lite mer balans i tillgång och efterfrågan? Som det ser ut nu så får man redan betala marknadshyror, men då som andrahandshyresgäst under en viss period. Sen måste man flytta när den boende ska ha tillbaka sin lägenhet.

I Stockholm lämnas många lägenheter till bostadstockholms kö. De som inte gör de, kan såklart välja redan nu. De stora antal som hyrs ut via kön, kan inte välja.
Visst behövs det balans. Men jag tycker inte marknadshyror verkar ge balans. Att fler behöver bostadsbidrag för att kunna ha råd med hyran, är i mina ögon inte balans. Att öka segregationen genom att utestänga de med lägre inkomst från attraktiva områden, är i mina ögon inte balans.

Nyproduktion nu. Men knappast i längden.
 
s


Oreglerad är nog ingen som föreslår. En så viktig marknad som bostäder behöver reglering och maktbalansering.
Nej jag kan inte se att någon föreslår oreglerad marknad.

Inte heller föreslår någon rena marknadshyror. Debatten har blivit skev. Man går tills storms mot något som inte finns.

Bostäder är så viktigt att det måste finns regleringar och lagar. Något annat är otänkbart.
 
Det här med hyror är väl alltid aktuellt men nu mer än någonsin. Hur tänker ni om det? Hur stor andel av lönen är ni beredda att betala för att bo? Finns det gränser för hur mycket en hyreslägenhet får kosta i absoluta pengar? Hur ser ni på den bostadsbrist som finns och vad är botemedlet?
Om man räknar bort amortering på lån (den är frivillig) snittar jag 7-8000kr/månad.
Det är ett litet hus med ca 8 hektar mark, både bete, vall och skräpmark.

Då ingår lösdrift med kameraövervakning, boxplats året om, sommarbete, vinterhage, ridbana, utrymme att förvara småbal och rundbal, 10min ridning till ridhus och detsamma till vettiga ridvägar.
Visserligen hade jag bara behövt en häst om jag varit inhyrd, men hade jag haft häst på samma villkor någon annanstans hade jag behövt en väldigt billig lägenhet för att klara samma månadskostnad.

Gällande hyresrätter är jag kluven. Vi som bor i mindre samhällen kan ha kö på ett ställe och sen står det tomma hyreshus en mil bort. Hur får man folk att bosätta sig där det finns bostäder?
 
Nej jag kan inte se att någon föreslår oreglerad marknad.

Inte heller föreslår någon rena marknadshyror. Debatten har blivit skev. Man går tills storms mot något som inte finns.

Bostäder är så viktigt att det måste finns regleringar och lagar. Något annat är otänkbart.
Jag håller helt med om att regleringar och lagar behövs men det är ju inte det som diskuteras utan fri hyressättning i nyproduktion. Det är att införa något nytt och som stärker fastighetsägaren ensidigt. Det är också ett första steg på vägen mot marknadshyror om man ska tro på vad representant från centern sagt och hur utvecklingen gått i andra länder. På vilket sätt ska hyresgästen stärkas? Vilka regleringar och lagar kommer behövas?
 
Om man räknar bort amortering på lån (den är frivillig) snittar jag 7-8000kr/månad.
Det är ett litet hus med ca 8 hektar mark, både bete, vall och skräpmark.

Då ingår lösdrift med kameraövervakning, boxplats året om, sommarbete, vinterhage, ridbana, utrymme att förvara småbal och rundbal, 10min ridning till ridhus och detsamma till vettiga ridvägar.
Visserligen hade jag bara behövt en häst om jag varit inhyrd, men hade jag haft häst på samma villkor någon annanstans hade jag behövt en väldigt billig lägenhet för att klara samma månadskostnad.

Gällande hyresrätter är jag kluven. Vi som bor i mindre samhällen kan ha kö på ett ställe och sen står det tomma hyreshus en mil bort. Hur får man folk att bosätta sig där det finns bostäder?
Bra kommunikationer och vettigt utbud på mataffärer
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 270
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
257
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 652
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 112
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp