Det är ett problem, inte det stora problemet. Och det löses knappast genom att ge fastighetsägare ännu större makt.I så fall är väl det stora problemet att det saknas förtroende för Hyresnämnden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ett problem, inte det stora problemet. Och det löses knappast genom att ge fastighetsägare ännu större makt.I så fall är väl det stora problemet att det saknas förtroende för Hyresnämnden?
Nog rivs det hus, visserligen inte lika stor utsträckning som förr, kanske. Men nog rivs det och byggs nytt. Och det omvandlas gamla hyreslägenheter till bostadsrätter, med mera...
Det är baserat på vad som har skett på andra ställen där man har börjat med nybyggen. Igen undrar jag vad som säger att Sverige skulle vara helt världsunika så att vi kan få ett annat resultat?Det rivs inte hus för att byggas nya annat än i undantagsfall och hela poängen med förslag som detta är att skapa fler bostäder, vilket skulle minska spekulationen på bostadsmarknaden.
Som sagt, att säga att hela hyresbeståndet till slut skulle få marknadshyror bara för att man inför fri hyressättning på nybyggen är en enorm överdrift.
Absolut att man får ta ansvar för sina handlingar, men en rotorsaken till detta är ju ändå att centern vägrade backa. Misstroendeomröstningen var ju bara symptomet, så att säga.I min värld får man nog ta ansvar för sina handlingar och det är den som röstar för ett misstroende som skapar en regeringskris, inte den som röstar med regeringen. Oavsett vad man tycker om sakfrågan.
Dels genom att andelen nybyggda lägenheter per automatik ökar varje år om det byggs nya lägenheter. Dels genom renoveringar, som beskrivet i förslaget. Dels genom att hyrorna på befintliga hyreslägenheter förhandlas med utgångspunkt från hela beståndet, inklusive den ökande andelen lägenheter med fri hyressättning.
Hur många lägenheter renoveras idag för underhåll, utan att man ökar standarden och chockhöjer hyran som det är?Renoveringar som görs pga underhållsbehov kommer inte att göra att lägenheten räknas som ny enligt det här förslaget. Dock tycker jag att det, om den här typen av förändring genomförs, måste finnas tydliga regler så att det inte blir möjligt att klämma in en massa renovering i samband med nödvändig renovering och på det viset lyckas klassa en lägenhet som nybyggd. Överlag skulle det behövas ordentlig reglering.
Hyran i lägenheterna med fri hyressättning påverkas också av hur hyran ser ut i de hyror som inte har fri hyressättning. Men jag har aldrig påstått att hyrorna inte skulle gå upp om förslaget genomförs. Jag är absolut inte odelat positiv till det, tvärtom skulle jag vilja att man tittade mycket mer på vad som skulle krävas att man också gjorde för att förhindra de negativa effekterna och ta med dessa i ett eventuellt förslag.
Däremot har jag svårt för mardrömsscenarion när man diskuterar.
Det spelar inte så stor roll egentligen. C vill införa marknadshyror på nya hyresrätter. V är starkt emot alla olika varianter av marknadshyror oavsett om det gäller hela eller delar av bostadsmarknaden.Det rivs inte hus för att byggas nya annat än i undantagsfall och hela poängen med förslag som detta är att skapa fler bostäder, vilket skulle minska spekulationen på bostadsmarknaden.
Som sagt, att säga att hela hyresbeståndet till slut skulle få marknadshyror bara för att man inför fri hyressättning på nybyggen är en enorm överdrift.
Det är baserat på vad som har skett på andra ställen där man har börjat med nybyggen. Igen undrar jag vad som säger att Sverige skulle vara helt världsunika så att vi kan få ett annat resultat?
Och vad säger att vi även skulle vara världsunika och få ett ökat byggande av marknadshyror? Det har inte heller skett någon annanstans.
Hur många lägenheter renoveras idag för underhåll, utan att man ökar standarden och chockhöjer hyran som det är?
Det ska vara en vettig hyra så att jag kan betala den på min låga inkomst.Om man räknar bort amortering på lån (den är frivillig) snittar jag 7-8000kr/månad.
Det är ett litet hus med ca 8 hektar mark, både bete, vall och skräpmark.
Då ingår lösdrift med kameraövervakning, boxplats året om, sommarbete, vinterhage, ridbana, utrymme att förvara småbal och rundbal, 10min ridning till ridhus och detsamma till vettiga ridvägar.
Visserligen hade jag bara behövt en häst om jag varit inhyrd, men hade jag haft häst på samma villkor någon annanstans hade jag behövt en väldigt billig lägenhet för att klara samma månadskostnad.
Gällande hyresrätter är jag kluven. Vi som bor i mindre samhällen kan ha kö på ett ställe och sen står det tomma hyreshus en mil bort. Hur får man folk att bosätta sig där det finns bostäder?
Som har gått från en reglerad hyresmarknad till av avreglera en del av beståndet utan att övriga påverkas? Jag tar gärna exempel.Vi skulle verkligen inte vara världsunika om det fanns lägenheter här som inte hade marknadshyror bara för att det införts på delar av beståndet. Det finns flera länder där hyressättningen ser olika ut för olika lägenheter.
Det spelar inte så stor roll egentligen. C vill införa marknadshyror på nya hyresrätter. V är starkt emot alla olika varianter av marknadshyror oavsett om det gäller hela eller delar av bostadsmarknaden.
Och de reglerna finns inte i förslaget, utan en vag skrivelse om att vad som räknas som tillräckligt omfattande renoveringar ska ”avgöras från fall till fall”.Läste du vad jag skrev? Det är ju precis det som jag ser som en risk som måste lösas med strikta regler om den här typen av förslag klubbas genom.
Problemet med de lägenheter som får hyresökning efter stambyte idag tror jag är ofta kan vara att de innan stambytet inte nådde upp till de höga byggkraven som ställs för nybyggnationer. Då kan det nog vara svårt att hävda att det handlar om någon lyxrenovering som skett - trots att hyresgästen var fullt nöjd och belåten med standarden och förbättringen var onödig i det hänseendet.
Jag skulle ju till och med påstå att det är fysiskt omöjligt att riva en fastighet![]()
Och de reglerna finns inte i förslaget, utan en vag skrivelse om att vad som räknas som tillräckligt omfattande renoveringar ska ”avgöras från fall till fall”.
Min hyresvärd är i full färd att renovera lägenheter vid utflyttningar. Det räcker med lite snyggare material och rostfria vitvaror så kan de höja hyran med runt 30% redan idag. Standarden är i övrigt exakt likadan som i min orenoverade lägenhet.
Och jag menar att mardrömsscenariot är alldeles för sannolikt för att chansa, i synnerhet nu när samhället är instabilare än på länge. Det är ett experiment med enbart ett hittills påvisat utfall, och de som riskerar att drabbas är de allra mest utsatta och sårbara, som inte har möjlighet att återhämta sig om experimentet skulle få samma utfall som alla andra gånger det har provats.Och det är därför jag inte argumenterar för att förslaget ska genomföras som det ser ut nu men inte heller anser att man kan hävda att fri hyressättning på nybyggda lägenheter(vilket förslaget handlar om men som inte är detsamma som förslaget) kommer att leda till ett mardrömsscenario.
Som har gått från en reglerad hyresmarknad till av avreglera en del av beståndet utan att övriga påverkas? Jag tar gärna exempel.
Ok, så fortfarande en försämring för samtliga hyresgäster. Så vi argumenterar om ren semantik nu?Utan att övriga påverkas är inte samma sak som att övriga beståndet får marknadshyra, vilket var det påstående jag vände mig mot.
Jag har själv givit exempel på hur övriga beståndet kan påverkas negativt; om hur det blivit färre billiga ARA-lägenheter i Finland; subventionerna för att bygga sådana gör det inte tillräckligt lönsamt utan det byggs fria hyresrätter i stället.
Och jag menar att mardrömsscenariot är alldeles för sannolikt för att chansa, i synnerhet nu när samhället är instabilare än på länge. Det är ett experiment med enbart ett hittills påvisat utfall, och de som riskerar att drabbas är de allra mest utsatta och sårbara, som inte har möjlighet att återhämta sig om experimentet skulle få samma utfall som alla andra gånger det har provats.
Ok, så fortfarande en försämring för samtliga hyresgäster. Så vi argumenterar om ren semantik nu?