Hyror - vem skall betala?

Håller med dig helt!

Som socialarbetare vet jag att många familjer lever på gränsen ekonomiskt, de som inte beviljas lån till bostadsrätter utan får hyra dyrt i andra hand. Där finns det knappast 25% marginal, de måste flytta till mindre bostäder med längre resvägar till sin arbetsplats. Deras barn får bo trängre och får mindre tid med sina föräldrar.
Jag ser en annalkande katastrof.
Där ekvationen är att hyresvärdar måste ta ut högre hyror som hyresgästerna inte klarar av för annars går hyresvärden i konkurs.
I vilket fall som helst så blir människor utan vettig bostad och hyresvärdar utan fastigheter.
 
Det har de inte.
Förr så fick hyresvärdar spara i reparationsfonder, men det är borttaget sedan många år.
Enda vinsten är värdeökningen, så genom att köpa och sälja fastigheter går det att göra pengar.
Hyresregleringen gör det i det närmaste omöjligt att göra positivt Rörelseresultat.
Jag känner att jag inte vet så mycket om det här, men "vårt" kommunala bolag gör massa vinst hela tiden. Hur funkar det då?

Screenshot_20221126_115617_Samsung Internet.jpg
 
Det bror nog på vad man har för typ av boenden att hyra ut samt hur högt belånad man själv är skulle jag säga.

Jag driver också företag och om man inte får ut någon vinst så är det helt klart en dålig affärsidé man har från start.
Men hyreshus med många lägenheter är inte "någon annans bostad", de är ett företagande som måste gå runt.
 
Såg någon expert uttala sig på TV här om dagen gällande den höjda räntan, och menade att svenska folket har goda marginaler. ”Man får hålla i pengarna lite. De flesta hushåll kan spara in 25% på minskad konsumtion.” Jag kände bara… really? Alltså, jag vet att väldigt många har goda marginaler och att vi kunnat konsumera mycket tidigare. Men att göra en så grov generalisering när många går på knäna nu kändes unket.

Jag har inte hört det specifika inslaget, så det kan förstås varit uttryckt på ett unket sätt och har ingen åsikt om. Men rent generellt tycker jag att det är bra att vi pratar om att det är väldigt stora skillnader i ekonomisk situation i vårt land. Det ÄR stor skillnad mellan boendekostnader, elberoende, elkostnader, bilberoende osv och förstås inkomster.

I ett annat inslag sades det att den disponibla inkomsten har ökat med 40% de senaste åren, och en del av denna ökning av levnadsstandard har lagts på sånt som nu är svårt att dra in på, som en stor eller dyr bostad, finansierad med lån. Men många har också lagt mer pengar på resor, matvanor, mer restaurang och take away-kaffe, inredning och nöjesrenovering, kläder, utflykter med barnen varje helg osv, och detta går faktiskt utmärkt att dra in på.

Det ÄR så att många faktiskt inte lider så himla mycket, och anledningen till att jag vill att vi pratar om skillnaden som faktiskt finns är att jag vill se mer riktade bidrag och annan typ av stöd, som då kan vara större för mottagaren och billigare för den gemensamma kassan, än de generella som vi nu sett.
 
Så hemskt..

Tänker att eftersom de pratade om just räntan så kanske han enbart menade folk som ägde sitt boende i sin kommentar. En får väl hoppas det. Men tror trots det inte att alla sitter på den här typen av marginaler. Tänker bland annat på de som sitter i samma sits som oss, med flera småbarnsår framöver även om vi har god ekonomi när båda jobbar 100%. Men med föräldraledigheter, VAB mm. och inte säkert att man klarar heltid mm. Samt vad barn kostar.
Många av de lägenheter som hyrs ut i andra hand är bostadsrätter så räntehöjningen påverkar kostnaden även där.
 
Jag känner att jag inte vet så mycket om det här, men "vårt" kommunala bolag gör massa vinst hela tiden. Hur funkar det då?

Visa bifogad fil 106370
Jag gissar att de behöver ett högt eget kapital för kommande underhåll... tyvärr syns inte det i resultat utan på kassaflöde. Ett fastighetsbolag kan gå med vinst(tyvärr för det får de skatta på) men går back på kassaflöde, dvs bolaget måste låna för att ha pengar på konto och kunna betala löpande kostnader. Ohållbart i längden.
 
Samtidigt går det väldigt bra för många hyresvärdar så frågan är vad som skiljer er åt? För högt belånade bostäder? Skick på bostäder För högt underhåll etc
Inte min bransch men det är ju ungefär samma byggstenar inom alla företag
Belåning, läge, anskaffningsvärde och renoveringar.
Nya kök och badrum är mycket dyra.
Vi som har ägt våra fastigheter länge klarar oss bättre då vi ligger inne med eget kapital som vi få skippa avkastning ifrån under en period. Men hyresvärdar som måste ut med räntor, amorteringar och höga driftskostnader kommer att få det svårt. Nyproduktion kommer att bli knepigt att dra runt.
Räkningar måste ju betalas även i ett hyreshus, annars så blir det kallt och mörkt.
 
Jag har inte hört det specifika inslaget, så det kan förstås varit uttryckt på ett unket sätt och har ingen åsikt om. Men rent generellt tycker jag att det är bra att vi pratar om att det är väldigt stora skillnader i ekonomisk situation i vårt land. Det ÄR stor skillnad mellan boendekostnader, elberoende, elkostnader, bilberoende osv och förstås inkomster.

I ett annat inslag sades det att den disponibla inkomsten har ökat med 40% de senaste åren, och en del av denna ökning av levnadsstandard har lagts på sånt som nu är svårt att dra in på, som en stor eller dyr bostad, finansierad med lån. Men många har också lagt mer pengar på resor, matvanor, mer restaurang och take away-kaffe, inredning och nöjesrenovering, kläder, utflykter med barnen varje helg osv, och detta går faktiskt utmärkt att dra in på.

Det ÄR så att många faktiskt inte lider så himla mycket, och anledningen till att jag vill att vi pratar om skillnaden som faktiskt finns är att jag vill se mer riktade bidrag och annan typ av stöd, som då kan vara större för mottagaren och billigare för den gemensamma kassan, än de generella som vi nu sett.

Absolut. Min poäng var bara att det inte per automatik innebär att man har mycket goda marginaler bara för att man äger sitt boende. Vad jag förstått är det ju kring 60% av svenskarna. Visst krävs det en viss marginal vid köpet av bostaden men dels har ju reglerna kring detta ändrats med tiden, samt att det kan ha hänt saker med folks ekonomi sedan köpet osv. Så visst ska vi prata om våra skillnader och framför allt den höga konsumtion som många haft. Men jag tror det blir en tankevurpa om man per automatik tror att alla som äger har dessa marginaler.
 
Jag ser en annalkande katastrof.
Där ekvationen är att hyresvärdar måste ta ut högre hyror som hyresgästerna inte klarar av för annars går hyresvärden i konkurs.
I vilket fall som helst så blir människor utan vettig bostad och hyresvärdar utan fastigheter.
Det går helt enkelt inte ihop. Antar att många mindre hyresvärdar slås ut och många familjer blir trångbodda.
 
Belåning, läge, anskaffningsvärde och renoveringar.
Nya kök och badrum är mycket dyra.
Vi som har ägt våra fastigheter länge klarar oss bättre då vi ligger inne med eget kapital som vi få skippa avkastning ifrån under en period. Men hyresvärdar som måste ut med räntor, amorteringar och höga driftskostnader kommer att få det svårt. Nyproduktion kommer att bli knepigt att dra runt.
Räkningar måste ju betalas även i ett hyreshus, annars så blir det kallt och mörkt.

Nyproduktion tar dubbelt så höga hyror här redan, så nog klarar de sig alltid. Sen är det en 10-15 år till innan de behöver lägga ut några pengar på de första renoveringarna..
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har inte hört det specifika inslaget, så det kan förstås varit uttryckt på ett unket sätt och har ingen åsikt om. Men rent generellt tycker jag att det är bra att vi pratar om att det är väldigt stora skillnader i ekonomisk situation i vårt land. Det ÄR stor skillnad mellan boendekostnader, elberoende, elkostnader, bilberoende osv och förstås inkomster.

I ett annat inslag sades det att den disponibla inkomsten har ökat med 40% de senaste åren, och en del av denna ökning av levnadsstandard har lagts på sånt som nu är svårt att dra in på, som en stor eller dyr bostad, finansierad med lån. Men många har också lagt mer pengar på resor, matvanor, mer restaurang och take away-kaffe, inredning och nöjesrenovering, kläder, utflykter med barnen varje helg osv, och detta går faktiskt utmärkt att dra in på.

Det ÄR så att många faktiskt inte lider så himla mycket, och anledningen till att jag vill att vi pratar om skillnaden som faktiskt finns är att jag vill se mer riktade bidrag och annan typ av stöd, som då kan vara större för mottagaren och billigare för den gemensamma kassan, än de generella som vi nu sett.
Och de med ägt boende har ju i de allra flesta fall tjänat pengar på det. Det har inte kostat nånting att bo där - man har räknat med vinst när man säljer. Det ägd boendet subventioneras dessutom enormt! Alla ska in i samma system med ägt (sjukt högt belånat) boende, och nu när det svajar lite blir det plötsligt panik om man skulle behöva dra ner lite på sin levnadsstandard och avstå Thailandssemestern...

Det är fruktansvärt stora skillnader i ekonomisk situation i Sverige, framförallt kopplat till bostad!
 
Det gör de tyvärr inte.
Kostnaderna är så galna.

Ja, för man tänkte att man skulle kamma hem hela kostanden för produktionen väldigt snabbt. När hyreshus byggdes på 60-talet så var det en långtidsinvestering som skulle först börja löna sig efter en ca 30 år.

Ändå så sätts hyrorna för nyproduktion skyhögt. Långsiktighet, vad är det?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 797
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 988
Senast: kolblakkur
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp