Hyror - vem skall betala?

Och de som har ägt boende som (eventuellt) inte kan bo kvar får väl sälja då och flytta in i hyresbostad (och då förstås ändå har en del pengar kvar)...
 
Absolut. Min poäng var bara att det inte per automatik innebär att man har mycket goda marginaler bara för att man äger sitt boende. Vad jag förstått är det ju kring 60% av svenskarna. Visst krävs det en viss marginal vid köpet av bostaden men dels har ju reglerna kring detta ändrats med tiden, samt att det kan ha hänt saker med folks ekonomi sedan köpet osv. Så visst ska vi prata om våra skillnader och framför allt den höga konsumtion som många haft. Men jag tror det blir en tankevurpa om man per automatik tror att alla som äger har dessa marginaler.

Ok, jag hörde/såg som sagt inte inslaget så vet egentligen inte vad du argumententerade mot, utan tolkade det som att du ville att man bör prata om dem som har det svårt istället för dem som inte har det svårt. Glöm inte de fattiga, typ. Men om hen uttryckte det som att det är en självklarhet att de som bor i dyra bostäder också har god likviditet så var det väldigt olyckligt, ofta så är ju "rikedomen" hos dessa personer låst.
 
Ja, för man tänkte att man skulle kamma hem hela kostanden för produktionen väldigt snabbt. När hyreshus byggdes på 60-talet så var det en långtidsinvestering some skulle först börja löna sig efter en ca 30 år.

Ändå så sätts hyrorna för nyproduktion skyhögt. Långsiktighet, vad är det?
När det byggdes på 60-talet så var byggandet starkt subventionerat.
Det fanns statliga räntebidrag som betalade en stor del av räntan och marken ägdes av den kommun som byggde.
Dessutom så var byggtekniken billig.
Miljonprogrammet var inte avsett att vara estetiskt, det var avsett till att få tak över huvudet på människor.
 
Ingen i hela min huslänga äger mer än en bil per familj, hälften vet var Thailand ligger. Lite grov kam kanske?

Men det är väl rätt självklart att det är olika? Att vare sig din huslänga eller de @Inte_Ung refererar till gäller alla.

De flesta jag känner som bor en bit från en stadskärna har två bilar, och en rätt stor andel bland dem som har tonåringar har även egna A-traktorer åt dem. När jag var ung så samåkte de jag kände, t o m längre ut på landet, medan det idag verkar vara mycket vanligare med en förväntad levnadsstandard att var och en i familjen ska kunna komma och gå som man vill utan att behöva samordna sig med någon annan.

Jag känner också många som reser utomlands eller på skidresa minst 1 gång om året. Inte alla jag känner, men många.

Anekdotiskt, precis som din iaktagelse, och båda två kan därmed vara korrekta samtidigt.
 
De flesta?
Fastighetsskatt, utomhusskötsel, material, reparationer, underhåll, sopor, vatten, osv osv. Allt utom räntor de senaste åren.
alltså det betalar ju jag. Förutom skatten. Här betalas kallhyra till värden och sen får man betala allt annat, sopor, försäkring, vatten, värme, el osv.
 
Men hur skall hyresvärdarna få ihop ekonomin när kostnaderna ökar med flera 100% och hyrorna bara får höjas med 2%?
Varifrån skall pengar till värme, räntor och underhåll komma?
Om man får flera hundra procents ökade kostnader så har man förmodligen gjort någon form av felsatsning såsom att ha direktverkande el som ingår i hyran (och rörligt elpris/bundit det på en hög nivå) och på det dålig isolering. Men ja ökade kostnader ställer till det om man inte kan få täckning. Och har höga lån med rörliga räntor.
 
alltså det betalar ju jag. Förutom skatten. Här betalas kallhyra till värden och sen får man betala allt annat, sopor, försäkring, vatten, värme, el osv.
Kallhyra skall vara en ersättning för ägarens kapital, underhåll och framtida renoveringar.
Och så fastighetsavgiften.
 
Jag tror att det finns en risk att det kommer att bli förfärligt.
Riktade bostadsbidrag där de behövs som bäst vore önskvärt.
Problemet är att även med höjda bostadsbidrag, så som under pandemin så ska de ändå i många kommuner räknas som en inkomst när man beräknar försörjningsstödet - så kommer det ändå inte till de allra sämst ställtda barnfamiljerna.
 
Om man får flera hundra procents ökade kostnader så har man förmodligen gjort någon form av felsatsning såsom att ha direktverkande el som ingår i hyran (och rörligt elpris/bundit det på en hög nivå) och på det dålig isolering. Men ja ökade kostnader ställer till det om man inte kan få täckning.
De ökar ju flera hundra gånger även med en effektiv värmepump.
Även om det är från en lägre nivå.

Hur tycker du att man borde ha gjort?
 
Visst gör hyresvärdar vinst men vinsten ska täcka framtida underhåll. Visst, det finns värdar som inte sköter sig.

Och @Hippocampus , det låter otroligt märkligt med en 50% höjning. Men även märkligt att hyresvärden inte fått ökade kostnader. Det är otroligt om så är fallet.
Nej vinst är det man kan stoppa i fickan, nödvändigt underhåll ingår inte i vinsten. I och för sig är det väl en del som struntar i underhåll och lägger mer i fickan men då blir skicket på bostaden därefter.
 
Problemet är att även med höjda bostadsbidrag, så som under pandemin så ska de ändå i många kommuner räknas som en inkomst när man beräknar försörjningsstödet - så kommer det ändå inte till de allra sämst ställtda barnfamiljerna.
Men det är ju ett administrativt fel.
Något som går att åtgärda om man vill.
 
Problemet är att även med höjda bostadsbidrag, så som under pandemin så ska de ändå i många kommuner räknas som en inkomst när man beräknar försörjningsstödet - så kommer det ändå inte till de allra sämst ställtda barnfamiljerna.
Å andra sidan så måste ju en högra hyra räknas som en högre utgift också.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 797
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 988
Senast: kolblakkur
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp