I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

P

Paryscha

Jag ska berätta från början...
Vi var sju styckna som för ett tag sedan planerat en långtur till en bekant till oss, vi kom ca 12 km på en stig i skogen (det var blött och jävligt) när det dök fram en stor vattenpöl som en av mina hästar (ett 13 årigt arabsto) ville undvika genom att gå på sidan av den när plötsligt marken bara försvann under henne, ryttaren kunde snabbt komma upp på fast mark igen men hästen låg med endast huvudet över marken och kämpade för sitt liv. Hon kämpade en bra stund innan hon bara "låg" där och inte orkade kämpa mer,det var min mamma som red henne och stog och drog i tyglarna allt vad hon hade men hon orkade inte ta sig upp. Allt det här kom som en chock för mig så jag kunde först inte få fram ett ord, så jag hoppade av min häst och sprang fram för att hjälpa till att dra och skrek och smackade åt hästen att hon skulle försöka en gång till, det tog inte lång tid innan hon fattade och tog ett jätte språng framår och fick upp framknäna på fast mark. Vi forsatte dra och smacka på henne för att få henne att kämpa en gång till och till slut stog hon framför mig på alla fyra benen..
Hon skrapade upp framknäna så illa att vi var tvugna att tillkalla transport till platsen (så nära som gick, vi fick gå en bit) så vi kunde få henne till stallet för att undersöka såren nogrannare (Hon blödde kraftigt och var så skitig).Vi spolade rent med vatten och jodopax men jag var rädd över att hon skulle ha skadat någon av lederna så vi åkte in till ATG i Karlstad..
De sa att hon hade haft en j***a tur med ett par mm till godo :crazy: Hon står nu på kliniken på observation då hon börjat få lite feber, och att de inte kunde få såren riktigt rena..
Nu är jag väldigt glad över att hon lever, för ett tag trodde jag att jag skulle mista min allra bästa vän! :cry:
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

Vilken tur att de gick bra!
Hoppas hon blir helt återställd

Har hört att hästar stannar av med flit när dom hamnar i den situationen.
Först kämpar dom som attan i panik,
sen stannar dom av, samlar krafter för att sedan "explodera".
Så de stämemr tydligen eftersom din häst också gjorde de.
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

shit vad läskigt!!! men sicken tur att hon tog sej upp!!! klappa om henne!
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

Vad otäckt! Det är läskigt att det finns sådana där sankmarker som liksom inte syns! Vilken tur att ni var många. Att vara ensam i en sådan situation måste vara outhärdligt! Hoppas pållen repar sig fort!
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

Vad otäckt! Det är läskigt att det finns sådana där sankmarker som liksom inte syns! Vilken tur att ni var många. Att vara ensam i en sådan situation måste vara outhärdligt! Hoppas pållen repar sig fort!
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

Usch vad läskigt. Måste vara alla hästvänners mardröm att råka ut för något sådant. Håller alla tummar jag kan för att hon ska repa sig.
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

Va obehagligt, tur att det gick bra i alla fall. Berätta mer om hur det gick sen...
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

Hemsk upplevelse!

En boxgranne till mig var med om en lite liknande sak för drygt två år sedan. Det var ett fullblod som var ute med två andra. Han sjönk inte lika långt men stod fast med vatten och sankmark en bit ovanför magen. Han gjorde samma sak som din kämpade som fasen för att sedan till synes ge upp... Han fick hämta lite krafter innan dom tillslut manade honom till ett försök till och då kom han upp.

Han klarade sig dock till synes utan skador men hade fått lite muskulära törnar...
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

Fy vad läskigt! Man blir ju helt panikslagen när sånt händer, klump i halsen, magen och everywhere!

En gammal ponny och jag gick ner oss när jag var 15 eller nåt, han kom bara inte upp, till slut kom jag på att det var martingalen som hindrade honom eftersom han inte kunde höja huvudet, så snart jag knäppte loss det under dyn så kravlade han sig upp hel-skakig stackarn :(
Resultatet var en svullen sena som tryckte på griffelbenet, som gick av, operation och vila en månad. Yippi :(
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

Vad otäckt viken tur att er käre vän klarade sig o givetvis din mamma
vad ochså med en liknande händelse med mitt gammla sto för många år sedan
hon skrapade ochså upp sig ganska rejält.jag hoppas det läker fort?
mvh Anne
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

Ja de här var nog det värsta jag varit med om! :crazy: Paryscha är rätt ok efter omständigheterna, står nu på boxvila ett par dagar.. Hon fick en rejäl sträkning i ryggmusklerna också, och det är det de på kliniken var mest oroliga för.. Men hon håller på att repa sig sakta men säkert! Tack till er alla! // Sarah :)
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

Oj oj oj vilken skräckupplevelse, tur att det gick bra. Hoppas det läker ordentligt och att hon blir återställd. Karlina vill ha kvar sin syster...... Kram på dig, Sofia
 
Sv: I dag höll jag på att fölora min bästa vän!!

Läskigt, tur att det gick så bra som det gjorde! Håller tummarna!!
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 884
Senast: kryddelydd
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 226
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 908
Senast: scizofren
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp