Bukefalos 28 år!

I form utan träns - övningar?

Fossing

Trådstartare
Brukar väldigt sällan skriva i häst-delen av det här forumet, men nu känner jag att jag skulle behöva lite tankar från andra.

Jag har, efter att ha tränat och tävlat både hopp och dressyr, nu pensionerat min lilla ponny (dvs han tävlas inte längre). Men för att ha något att sträva mot och behålla peppen i ridningen har jag börjat ett nytt projekt: rida utan sadel och träns.

Det går mycket bra, han är känslig och vi känner varandra väl så det var inte så stora problem att ta av tränset (största problemet är väl att matte ska sitta still och inte ge trippla signaler :D). Han lyssnar fint, är avslappnad och glad. Kan stanna, svänga, rida tempoväxlingar och annat smått och gott i skritt och trav. Jag har inte brytt mig om att galoppera utan träns eftersom han inte går i form ännu och det nog bara skulle förstöra.

Där kom vi till ett problem som inte har blivit löst ännu: Formen! Jag har försökt förbereda så att han med träns går i form på mer eller mindre lösa tyglar. Jobbat mycket med att han ska hitta sin egen form och bära sig själv = lite klurigt om man har gått hopp och dressyr i nitton år, men han är lättlärd så nu går han fint, behöver bara påminnas i munnen då och då, resten av tiden lyssnar han på sätet.

Grejen är att han verkar behöva den där "påminnelsen" för att öht börja lyssna på sätet, och det kan man ju inte ge när man inte har träns. Har provat att ha träns men inte använda det förutom de här sporadiska ihopsamlingarna, men det funkar inte alls, det känns som att han går och spänner sig och väntar på att jag ska ta i tyglarna.

Nu gör vi så att vi rider kanske 3/4 av passet med träns, och sedan tar jag av det och gör samma övningar utan träns. Då har det ibland hänt att han har börjat jobba i en låg låg form :love: varpå han såklart får massa massa beröm!

Jag skulle ändå behöva lite input här. Ni som rider utan träns, hur har ni gjort? Vilka övningar har ni använt er av? Jag har inte halsring på kanske jag ska tillägga, och han är i hyfsad form och kondition (dvs: det är inte det att han inte orkar). Jag har provat med lite bommar för att han ska börja arbeta bak, men det blir mest tallyhooooo och jättekul med hoppning :D Och bakbenen på andra sidan ridbanan...
 
Sv: I form utan träns - övningar?

Jobbat mycket med att han ska hitta sin egen form och bära sig själv = lite klurigt om man har gått hopp och dressyr i nitton år,

Har hästen inte gått i rätt form på 19 år så lär det vara svårt att få till det nu. Går hästen i rätt form även om man har träns så bär den sej själv helt och hållet, det har inte med bettet att göra. Att hästen har ett litet stöd på bettet är inte desamma som att hästen inte bär sej själv. Hästar ska alltid bära sej själva.

Så börja med att rid barbacka med träns och få hästen i rätt form så den först och främst bär sej själv.

Jag började rida min häst i repgrimman först, när allting fungerade där så var inte övergången till utan grimma så svår. Rider i princip likadant som med träns/grimma. Sen rider jag alltid med ett spö för att få lite hjälp med inramningen, tycker det är lättare då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: I form utan träns - övningar?

Tror att du missförstod mig med avsikt? Självklart är han riden i form. Han har blivit riden på ett traditionellt engelskt vis, alltså fått stöd från ryttaren både i handen och från skänklarna (inte så illa som "sparka på där bak och dra där fram", men åt det hållet) för att jobba i form. Det jag jobbar nu med är att han ska arbeta utan så mycket stöd från mig och ja, resten står ju i originalinlägget.
Uttryckte jag mig verkligen så otydligt?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: Teilani
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 068
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp