I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag tyckte att det var viktigt att upprepa för att visa att mitt erbjudande var på riktigt och inte bara något otrevligt som jag slängde ur mig.

Bra tänkt! :bow:

Det är alldeles för lätt att slänga ur sig att: Jag skulle så GÄRNA tagit honom om jag inte, varit arbetslös/ småbarnsmamma/haft fullt i stallet/ pluggat osv. osv.

Man gör INTE TS en tjänst genom detta!!! Det kan lätt ge TS en bild av att det finns massor av folk som vill ha hennes häst, något som inte är sant.

För ärligt talat det finns nästan alltid ett "OM". Tror att det finns många som för en kort sekund tänker "jag tar den" men sedan så kopplas verkligheten på och då backar man. Kan man VERKLIGEN ta hästen så säg för all del det, men annars kan man faktiskt lika väl vara tyst. :cool:

Ps. Jag menar naturligtvis inte Niexhen som jag har förstått varit seriös i sitt erbjudande.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

KL

I knepiga, hårt pressade situationer är man inte alltid logisk och rationell.

I en dylik situation är det ganska vanligt att man efter att äntligen tagit ett andetag, fått ur sig sin värsta rädsla, undertryckande känslor och öppnat ventilen såsom TS gjorde med tråden kan det ske att en kreativitet i tänkandet infinner sig, av automatik.

Detta är för Människor som har balans i liv och tänkande ej logiskt men Ska såklart välkomnas och berömmas! Det är ju en ny energi som infunnit sig.
Kreativitet är nyttigt i sig sen kanske det inte alltid tar en logisk form.

Har man svårt att förstå TS Tillvägagångsätt behöver man ju i alla fall inte förolämpa, om man nu besitter balans i livet och har svårt att se logiken, är det bättre att antingen vara tyst eller ge stöd. TS är dock en Människa som vi alla andra, fast i en sits som ingen av oss vill vara i, men kanske vissa av oss HAR varit i och kan förstå.

PRESS, Är det sista som fungerar och press, är det många i denna tråden som utsatt TS för. Förmodligen i all välmening, men också i en Massa EGO-Tänkande.

Man tjänar inte en krona på att öppna en Blogspot-blogg, då skulle jag varit miljonär med alla mina bloggar och tuentals besökare varje vecka. Jag ser den aktionen från TS som ett steg mot kraft, energi och kreativitet och TS har även orkat ta sig samman och haft spekulant ute på Hästen, Verkligen strongt Jobbat!

Hur många hade inte blivit till ett offer och inte gjort ett dyft?

Det är fantastiskt med nätverket Bukefalos, men ibland är det rentav stötande så många präktiga Människor det verkar finnas.

Och att återupprepande gånger, Inte_Ung, föreslå att någon ska ÄTA upp TS Älskling, det är inte bara stötande, det är rentav SpyÄckligt. Jag mår illa av att någon bara kan upprepat föreslå det.

Nu verkar det ju gå på rätt håll, STÖD istället för att STJÄLP och Nej, jag tycker inte många i tråden har gjort det, Jag tycker de flesta har använt TS läge för att avreagera sig, precis som Alltid när det kommer till ngt dyligt på Buke.

//Carola

:bow:
Bra skrivet!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nu är det så att jag kan alt om hur man blir skuldfri redan man lär sig mycket hur både sosial och KFM funkar Vi har en plan hur jag ska bli fri fort och det är målet jag vägrar ha det så här hela livet.

Om du lärt dig allt borde du redan ha sökt om skuldsanering. Beviljas den fryses för det första skuldräntan. Med den redogörelse du gjort för ekonomin här på forumet verkar det som att det du betalar knappast ens täcker räntekostnaderna vilket gör att din skuld ÖKAR hela tiden.

Tiden för skuldsanering är max 5 år. Sedan är du fri. Den tiden lever du på existensminimum och får inte dra på dig nya skulder. Kronofogden tar fram ett förslag på en betalningsplan som normalt löper under fem år. Betalningsplanen grundas på din betalningsförmåga. Betalningsförmågan bestäms utifrån vad du (och din familj) behöver för ert uppehälle. Det belopp som du får behålla bestäms med utgångspunkt i förbehållsbeloppet vid utmätning av lön. Med de inkomster som överstiger förbehållsbeloppet ska du betala av dina skulder.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

KL

Men snälla nån, ingen av oss sitter i position att egentligen anse nått om TS val.... det enda vi kan göra är skriva och berätta om hur vi personligen skulle gjort....

JAG hade förmodligen gett bort pålle... av den enkla anledningen att även vi har begränsat med pengar, ska jag då betala varje månad för något som kostar ganska mkt vill jag verkligen att det ska vara värt det.... jag ska uppleva glädje, lycka och tillfredsställelse...INTE sorg, ångest, dåligt samvete, rädsla och panik....

Hästar kostar mkt, är stort ansvar och är ibland osäker investering.... då måste man få ut nått av sina pengaplaceringar, arbetsinsatser och prioriteringar... det får inte TS just nu...mer än elände, sorg och bekymmer....
kanske kan det ändras, med rätt hjälp men om inte, ja, då är det upp till TS på vilket sätt hon vill aveckla.... visst, all hjälp är kanske bra hjälp men det måste kännas BRA för TS i HENNES mage, hjärta och själ.....
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

KL

Men snälla nån, ingen av oss sitter i position att egentligen anse nått om TS val.... det enda vi kan göra är skriva och berätta om hur vi personligen skulle gjort....

JAG hade förmodligen gett bort pålle... av den enkla anledningen att även vi har begränsat med pengar, ska jag då betala varje månad för något som kostar ganska mkt vill jag verkligen att det ska vara värt det.... jag ska uppleva glädje, lycka och tillfredsställelse...INTE sorg, ångest, dåligt samvete, rädsla och panik....

Hästar kostar mkt, är stort ansvar och är ibland osäker investering.... då måste man få ut nått av sina pengaplaceringar, arbetsinsatser och prioriteringar... det får inte TS just nu...mer än elände, sorg och bekymmer....
kanske kan det ändras, med rätt hjälp men om inte, ja, då är det upp till TS på vilket sätt hon vill aveckla.... visst, all hjälp är kanske bra hjälp men det måste kännas BRA för TS i HENNES mage, hjärta och själ.....

:bow: Precis vad jag satt och tänkte på...........
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag tänker inte hänga ut hela min privata ekonomi och liv för mycket men jag vet och jag gör vad jag kan.
och jag vet hur man får skuldsanering tyvärr är jag inte skyldig tillräckligt mycket för att få det. så kan man säga men jag ändå skyldig så mycket att programmet Lyxfällan inte ville ta i mig med tång:crazy:
Jag gör mitt bästa för att bli skuldfri fort men det är en lång väg att vandra.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

TS jag blir VÄLDIGT bekymrad när jag hör att du har en spekulant som backar för att hästen är för stor :eek:. Den som ska köpa denna hästen måste vara MKT rutinerad, kunning och veta vad den ger sig in på. En sådan person hade knappast backat pga storlek (som fö inte är ngn storlek att tala om). Kanske måste du vara ännu tydligare vid första kontakt så att du inte får "fel" spekulanter. Får du fel köpare denna gången så är ju risken större att hästen börjar vandra o.d

Självkart vet jag det, nu bor den här ev kandidaten nära och kan åka och titta och känna efter flera gånger. Funkar det inte funkar det inte men jag tänker ge det en chans så länge den vill försöka.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nu har jag läst flera inlägg liknande detta och började undra om jag missat ngt :grin:. Har därför lustläst infon som TS ger:

Fram tom 4 års ålder försökte TS rida/ rida in några gånger men ramlade av. Vid denna tid sparkade hästen henne så illa att hon behövde omhändertas av ambulans! Därefter gör Ts inga försök på ett tag. Hästen sätts ut på annons men ingen vill köpa.

I januari i år dvs hästen är nu 6 år gör TS tilsammans med en annan tjej nya försök att rida som slutar med att hästen sticker och bockar av. I somras hittar Ts en fodervärd där det inte heller fungerar.

Detta står i det allra första inlägget TS gör, som är en lång redovisning av hästens beteende. Det står ingenting om att hästen har fungerat med andra ryttare. Däremot att Ts anser att det fungerar på backen. Det finns dock tidigare trådar som vittnar om att även longering är ett problem.

I senare inlägg står det att TS sett andra vid bla provridning som kunnat rida hästen. Vilket i sig verkar märkligt med tanke på att hästen knappt verkar varit ordentligt inriden vid den tidpunkten. Ingen har ju heller nappat vilket kanske talar för att det inte varit ngn succe..

Jag säger inte att detta nödvändigtvis måste vara ett stort problem, men man är ju naiv om man påstår att hästen i dagsläget fungerar normalt. Detta är en häst som nu blir 7 år!!! och ännu ej blivit regelbundet riden och fungerat normalt. Om det har funnits ngn vid ngt tillfälle som har kunnat rida hästen så säger det absolut INGENTING. Många "problemhästar" kan fungera utmärkt 2 ggr men explodera den 3:e. Ngt som är ett välkänt faktum för alla oss som har haft "förmånen" att få jobba med problemhästar.:cool:

Nu har du missförstått mig lite. Tjejen som hjälpte mig med A i våras klarade av han galant dock drog han med mig och bockade. Jag ramlade inte av då men vart ju räddare för han. Sen har andra kunnat longera och tömköra honom men med mig har han misskött sig. Den ända som ramlat av djuret är jag alla andra har suttit kvar men sen är jag inte frisk i kroppen vilket gör att jag ramlar av lättare. Sen har det framkomit i efterhand att det funkat bra hoss fodervärden förutom bocksprång som fodervärden inte ramlat av. Men fodervärden vart gravid och ville inte riskera något. Vart det tydligare nu?:)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

TS jag blir VÄLDIGT bekymrad när jag hör att du har en spekulant som backar för att hästen är för stor :eek:. Den som ska köpa denna hästen måste vara MKT rutinerad, kunning och veta vad den ger sig in på. En sådan person hade knappast backat pga storlek (som fö inte är ngn storlek att tala om). Kanske måste du vara ännu tydligare vid första kontakt så att du inte får "fel" spekulanter. Får du fel köpare denna gången så är ju risken större att hästen börjar vandra o.d

Kan bara hålla med.
All info måste fram för att hästen ska ha en chans. Storlek i sig har ju ingen betydelse egentligen(inte mycket iaf, även shettisar kan vara farliga felhanterade)
RÄTT person med stor kunnighet och känsla måste ta hand om hästen.
Det är inte rätt mot någon att inte alla korten kommer fram på bordet...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Min empati finns hos den stackars hästen som inte har bett om att bli satt i sin situation.
Den har inte mycket till val och är säkert inte särskilt lycklig över vad den har blivit utsatt för eller hur den har det nu.
Min uppfattning är att hästen inte litar på människor efter det som har hänt.
Den beter sig som skolans skräck som blivit så av att ha det jobbigt hemma.


Ja djur är ju på nåd och onåd utelämnade till oss människor.
Håller med dig i sak att ta bort hästen är mest humant om den far illa. Men om andra alternativ finns ska dom utredas först tycker jag. Ett liv är ett liv också när det gäller djur.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Bra tänkt! :bow:

Det är alldeles för lätt att slänga ur sig att: Jag skulle så GÄRNA tagit honom om jag inte, varit arbetslös/ småbarnsmamma/haft fullt i stallet/ pluggat osv. osv.

Man gör INTE TS en tjänst genom detta!!! Det kan lätt ge TS en bild av att det finns massor av folk som vill ha hennes häst, något som inte är sant.

För ärligt talat det finns nästan alltid ett "OM". Tror att det finns många som för en kort sekund tänker "jag tar den" men sedan så kopplas verkligheten på och då backar man. Kan man VERKLIGEN ta hästen så säg för all del det, men annars kan man faktiskt lika väl vara tyst. :cool:

Ps. Jag menar naturligtvis inte Niexhen som jag har förstått varit seriös i sitt erbjudande.

Jag skrev att jag hade kunnat tänka mig ta mig an honom, jag vet att jag troligtvis skulle klara av honom och det är nog många som tänker MEN:et finns ju där. Jag har redan 3 hästar och en 4:e på gång (föl), men i min värld så är det inte bara hästar utan hittills i år har det kommit hit 2 hästar, en papegoja, 2 gäss, 10hönor och 3 pärlhöns som ägarna ledsnat på, eller av olika anledningar inte kan ha dom kvar. Och som Nixehen sade, så ringer det folk om både det ena och det andra. Och kanske är det bara vi som är så "dumma"(om ni missförstår mig rätt, med tanke på allt arbete..) att ta emot allt möjligt och omöjligt.

Jag skulle vilja ha en ridhäst, mina klumpedunsar, förutom flingan, är ju inte direkt ridhästmodell. Men anser mig inte ha den tiden att utbilda hästen, för det tar en attans tid och pengar. Och ju äldre den blir ju "svårare" är det.

Men jag hoppas att TS hittar en bra ägare och kan sälja den istället för att behöva ge bort den eller ta bort den. Men var ärlig för allt i världen, det är i mitt tycke alldeles för lätt att reklammera en häst för både det ena och det andra.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Du har en god början till ett mini zoo eller 4H gård :D
Ringer när jag vill dumpa en ridhäst ;)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Med andra ord så är det en helt vanlig häst som kan ställa till det lite om ryttaren är rädd. Ni har bara kommit in i en ond cirkel att du blir räddare och räddare och hästen tar över mer och mer. Sånt är svårt att ta sig ur.

Tror du borde ha en bra chans att få hästen såld även om det är svårt att hitta rätt köpare. Det är alltid svårt även för dom som säljer rutinerade hästar som inte kräver en lite kunnigare ryttare.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

kl

Lite tankegångar bara.. Inget som direkt hjälper TS men saker jag kom att tänka på när jag läste.

Jag tycker det är märkligt att potenciella köpare backar ur för att hästen inte har ett färdigt pass, när TS erbjuder att stå för den kostnaden bara de köper hästen.. Jag antar nu att situationen med passet är något spekulanterna visste om innan de provred hästen då man givetvis informerar om sådana saker. Men likväl om så inte var fallet tycker jag ändå att det låter konstigt att backa ur av den enkla anledningen. Det skulle inte jag göra om jag ville köpa just den hästen.

Jag tror att spekulanterna angav detta som anledning istället för att säga till TS att de inte tyckte om hästen, att den inte passade eller annan orsak till varför de avstod från köp. Därmed inte säkert att hästen blir mer lättsåld för begärd summa bara för att den har pass. Men TS bör ändå se till att skaffa det omgående, det är trots allt lag på det sedan flera år tillbaka och vill hon sälja, slakta eller dyl så behövs det.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Du har en god början till ett mini zoo eller 4H gård :D
Ringer när jag vill dumpa en ridhäst ;)

Jag har nog snart allt utom ko, får, get och grisar.. Så 4Hgård kan jag nog kvalificera mig till.. :eek: Jag har 4 olika sorter rashöns förutom pärlhönsen och några korsningar, annars finns det katter och kanin med.. Flingan är ponny och sen klumparna är ju både rid och dragdjur, så det är ju en ren ridhäst jag behöver:o

Annars är ju någon av de fyra andra djurena välkomna, just dom sorterna har jag ju faktiskt inte:laugh:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Kompisen var tvungen att chippa sin bruksnordis när hon skaffade pass. Nordisen har full stam och fulla papper.

Min häst är en Brandenburger, hon är brännmärkt med deras (fula...) märke på vänster lår.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

OK. Men jag tror jag läst någonstans att ALLA raser ska ha chip, enda undantaget är travhästar av varm & kallblodsras som är frysmärkta av STC.

Kan det inte vara så att din brandenburger är chippad sen tidigare? Borde stå i passet?

Är det denna märkningen du har?
200px-Brandenburger_Brand_0001.jpg


eller denna?
impressum.jpg


Då bör din häst vara chippad, brännmärket visar "bara" var din häst är stamboksförd.

Mitt Kwpn sto har ett stiliserat lejon på en sköld med en krona ovanpå. Nu brännmärks inte hästarna längre pga nya regler. Är även chippad i holland, och jag svensk registrerade henne i svenska stamboken, då kollade dom chipet så det var rätt häst. (Gjordes även vid vet.besiktningen på kliniken när jag köpte henne)

Jag kan ha tokfel, men tycker bara det lät lite märkligt att din inte behövde chip eller jag har missat någon information?.
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag hittade den missade informationen Kopparberg.

Ett upprop att inte införa chipning av hästarna. (jag personligen skulle tycka att en brännmärkning är mer traumatisk än en chippning som tar 2 sekunder att göra :confused:

http://www.openpetition.de/petition/zeichnen/der-heissbrand-muss-erhalten-bleiben

Google cromes underliga översättning från Tyska till svenska:

Förbundsrådet har nyligen beslutat att förbjuda benet brand hos hästar och i stället använda chip för att identifiera hästen.

Orsak: Förutom det faktum att chipping i föl mer stress och smärta utlöser utomlands normalt inte lämplig läsare tillgängliga, och det finns ingen europeisk eller världsomfattande nätverk databas. Dessutom chip "och" gå kan manipuleras, enkel att ta bort och oftare inte läsbar.
Branden, tillsammans med pass, vilket inkluderar grafik med speciella insignier hästen är ansluten till identifiera är fortfarande den bästa garantin för en häst snabbt och enkelt. För uppfödare är branding inte bara ett viktigt verktyg för inledande identifiering av sina hästar. För många köpare, är varumärket (varumärke), också en viktig försäljningsargument - antingen det Hanoverian, Holsteiner, Trakehner, Oldenburg och Westfalen. Branden, för varje låg omedelbart igenkännbar, under århundraden blivit en viktig kulturell tillgång. Vad vi bevittnar i dag med den varma elden, kan upprepas i morgon på en annan fråga. Hästen uppfödare kan inte stämplas för att tillfoga lidande, bara för att de använder en märkning metod som har visat sig framgångsrikt i århundraden.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

När jag frågade sas det att redan brännmärkta hästar inte behöver chippas. Min KWPn:are är visserligen chippad,men dansken är bränd.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
646
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
887
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp