I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Inlägg 131.

Sällskap har han inget men vi ska prova att sätta in en shetis hingst idag och vi hoppas det funkar den äter halm som kommer från sin ägare. Funkar det inte med shetisen så har han en lösdrift med islänningar som han ser från sin hage den ligger ca 50m därifrån och de har sin mattplats så han ser dem och han får även foder i det hörnet av hagen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Kontakta Djurenschans.se . Har placerat om en av mina gamla Varmblodsston genom dom (de hette Livlinan innan) då det inte gick att sälja henne pga hög ålder. Hon fick det hur bra som helst.
Gör ett försök och börja tänk på dig själv:)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*kl*

Jag läste i nåt inlägg där TS skrev att försäkringsperioden gick ut nästa år någon gång och därför inte kunde göra den billigare men jag hade inga problem med att minska livvärdet i höstas mitt under försäkringsåret. Jag minskade värdet från 55 000,- till 15 000,- och minskade premien med hälften. Har så klart kvar fullständig veterinärvårdsförsäkring.
Fundera på det TS!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det ær så mkt konstigheter i denna tråden att jag næstan børja vædra troll :o
Man undarar ju hur det øvht gått att førsækra in en sådan korsning som inte har några meriter før en så stor summa?

Sen kan jag inte låta bli att tænka: jag som har en mkt god ekonomi anser mig inte ha råd att førsækra ngn av mina hæstar till en sådan summa. Tycker då att det låter mærkligt att ngn som lever under existensminimum kan vælja att øverførsækra en ung, frisk hæst. Till vilken nytta?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*kl*
Är jag den enda som reagerar på att sällskapsshettisen förväntas att leva på enbart halm, på en lösdrift nu när det dessutom är så jäkla kallt? :eek:

Låter mycket märkligt, det är inte god hästhållning, vad är det för tomtar som har hästar egentligen:confused:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Om man ska ha ut livvärdet på försäkringen så är det marknadsvärdet som betalas ut. Kan hästen inte ens säljas för en symbolisk summa så kommer TS bara att få ut det minsta beloppet oavsett hur mkt hästen är försäkrad i. En korsning av det här slaget som inte har några meriter har ju inget större marknadsvärde (vilket ju är bevisat här). Därför ska den ha en försäkring som i princip bara täcker veterinärvård. Kostar på vårt försäkringsbolag ca 200 kr/ mån.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men om inte shettisen och A funkar ihop verkar det som om han ska bo själv i stallet? Kul för shettisen att äta halm. Klart den äter det om den inte får något annat.
Försäkringen låter även den helt fantastisk, 500 kr för 85000 i livvärde och 20% självrisk, ingen rörlig del, den måste ju vara a2 försäkrad för annars hade den varit dubbel så dyr. Min häst har då mycket sämre försäkringsvillkor och avgiften är nästan lika mycket. Men det är ju andra handsuppgifter om hur mycket den är försäkrad i så man ska inte spekulera så mycket.

Känns som om det är så mycket i tråden som är fel. Har man skulder tycker inte jag man ska ha en häst som äter upp massa pengar varje månad, särskilt om man inte får ut något av hästen. Även om jag har förstått att vissa andra tycker det är en rättighet att ha häst så är det inte det. Sen är det självklart synd om TS som får betala av skulder hon inte dragit på sig själv. Men det är väl även synd om de som lånat ut sina pengar och inte får tillbaka dem? Kan ju vara småföretagare som kanske går i konkurs om de inte får sina pengar? Vem vet?

Jag tycker TS ska sänka priset på sin häst så hon blir av med den på direkten, eller t.o.m skänka bort det. Vem är det som säger att bara för att den kostar 15.000 så blir det ingen vandringspokal? Är det en garanti? Eller att man tror att man väljer en bra köpare, det är inte säkert. Och vill man garantera sig att det inte blir en vandringspokal tar man bort den. Så enkelt är det tyvärr även om det gör ont i hjärtat. Folk har nämnt att om man skänker bort den så kan den som får hästen köra den till slakt och tjäna pengar på det. Men är inte det bra då? Då blir hästen ingen vandringspokal och TS har ju ändå inte råd att avliva den?

Hoppas det löser sig för dig nu TS så att du blir av med hästen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Folksam hästen var 5 år & jag höjde honom från 5.000 till 15.000 som var max utan vet. besiktning.
If hästen var 10 år & fd ägaren slutade tydligen betala in premien, jag fick försäkra om hästen igen & då var maxtaket 5.000. Vet besiktning krävdes för att höja livvärdet.

Minns ingenting om att åldern skulle inverka förutom den magiska 16 års gränsen. Efter det sjunker hästarna i värde varje år.

Fölen har jag kunnat försäkra för valfri summa.
Korsninen försäkrade jag i If för 25.000
Halvblodsfölet har jag för mig är försäkrad för 35.000 i Agria.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*kl*
Är jag den enda som reagerar på att sällskapsshettisen förväntas att leva på enbart halm, på en lösdrift nu när det dessutom är så jäkla kallt? :eek:

Jag reagerar på en massa saker men har slutat "lägga mig i" där jag inte är önskad :grin:

Önskar bara alla inblandade, inkl hästarna lycka till.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Rent generellt kan man höja en häst i If med 10 000:-/år. Men den måste ju givetvis uppfylla den vanliga acceptpolicyn -där är ålder, grundvärde och ev tidigare försäkring avgörande. Kan bara svara för hur det funkar i If.

I övrigt brukar inte försäkringsbolaget, iaf inte If, argumentera om vilket värde man vill försäkra in sin häst i -man litar på kunden (såvida det inte verkar helt uppåt väggarna) -men det är mycket troligt att man kan komma att bli tvungen att styrka värdet OM något händer och livförsäkringen ska betalas ut. Det är då det kan bli problem. Det är ingen garanti att man får ut det livvärde man har försäkrat in för -det står i villkoren, och man får helt enkelt inte överförsäkra. Sedan är det många gånger inga bevis efterfrågas om livvärdet verkar rimligt även om det är några tusen över, marknaden svänger ju hela tiden och man kan inte hålla på att ändra försäkringen hela tiden. Men stora skillnader kommer inte att godtas. Och har man uppgett felaktiga uppgifter har försäkringsbolaget rätt att neka ersättning öht. När dom inte gör det är det för att dom är sjysta.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nu kan du försäkra in en 10-årig häst i A1 i 10 000:- utan vet intyg -men med en djurägarförsäkran där man lovar att hästen är frisk. Och om hästen i sig är värd 10 000:- såklart

Vet intyg krävs för värden över 10 000:- efter 6 års ålder, och för värden över 30 000:- om hästen är 5 år eller under. (man kan nyförsäkra in en häst upp till och med 15 års ålder)

Detta gäller If.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

hmm jag har danne försäkrad i If. Bytte från Agria förra sommaren.

Hade max vetvård i Agria men ingen livförsäkring då det skulle bli snuskigt dyrt (vi pratar X antal tusen/ månad) Att jämföra med Tussi (nordsv bruks) som oxå hade max vetvård i Agria + en mindre livförsäkring på 10 000 :- (kostade en tredjedel av Dannes försäkring utan liv)

Bytte alltså Danne till If:s max vetrinärvård + 50 000:- i liv. Inga problem, no questions asked sas och då var hen 5 år. Iofs så köptes han för nästan 100 som 2½ åring med röntgen och allt + att han som 4 åring fick högsta poäng av vet på kvalitén så kanske att det spelade in??

Jag och ombudet diskuterade t om att försäkra honom i 100 000 men jag tyckte det blev för dyrt :o Hellre max vetvård faktiskt

(det intressanta är att jag har billigare försäkring på Danne nu än vad jag hade i Agria och då har jag dessutom liv numer)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men om inte shettisen och A funkar ihop verkar det som om han ska bo själv i stallet? Kul för shettisen att äta halm. Klart den äter det om den inte får något annat.
Försäkringen låter även den helt fantastisk, 500 kr för 85000 i livvärde och 20% självrisk, ingen rörlig del, den måste ju vara a2 försäkrad för annars hade den varit dubbel så dyr. Min häst har då mycket sämre försäkringsvillkor och avgiften är nästan lika mycket. Men det är ju andra handsuppgifter om hur mycket den är försäkrad i så man ska inte spekulera så mycket.

Känns som om det är så mycket i tråden som är fel. Har man skulder tycker inte jag man ska ha en häst som äter upp massa pengar varje månad, särskilt om man inte får ut något av hästen. Även om jag har förstått att vissa andra tycker det är en rättighet att ha häst så är det inte det. Sen är det självklart synd om TS som får betala av skulder hon inte dragit på sig själv. Men det är väl även synd om de som lånat ut sina pengar och inte får tillbaka dem? Kan ju vara småföretagare som kanske går i konkurs om de inte får sina pengar? Vem vet?

Jag tycker TS ska sänka priset på sin häst så hon blir av med den på direkten, eller t.o.m skänka bort det. Vem är det som säger att bara för att den kostar 15.000 så blir det ingen vandringspokal? Är det en garanti? Eller att man tror att man väljer en bra köpare, det är inte säkert. Och vill man garantera sig att det inte blir en vandringspokal tar man bort den. Så enkelt är det tyvärr även om det gör ont i hjärtat. Folk har nämnt att om man skänker bort den så kan den som får hästen köra den till slakt och tjäna pengar på det. Men är inte det bra då? Då blir hästen ingen vandringspokal och TS har ju ändå inte råd att avliva den?

Hoppas det löser sig för dig nu TS så att du blir av med hästen.

Man kan ha skulder och ha häst. Vi har skulder så det räcker och blir över men ska skaffa häst för vi kommer ha råd med det varje månad iaf. Men förstår din andemening, ha inte häst om du inte har råd. Det är ju inte billigt, det kostar ju en hel del. Att leva på soc och ha häst tycker jag verkar smått otroligt, då socpengar är så lite så det ska (med rätta) endast täcka det allra nödvändigaste...

Har också läst tråden av och till och tycker en hel del är rätt suspekt.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ja, jag menade nog skulder hos kronofogden =). Givetvis kan man ha skulder t.ex huslån, billån t.o.m lån på hästen men då förutsatt att man har jobb så man drar in pengar man kan betala av lånen på. Har man skulder hos kronofogden har det ju faktiskt gått så långt att man inte kan betala tillbaka sina lån/skulder normalt. Men du förklarade bra det jag menade =)
Socpengar är ju även det pengar vi andra betalar genom skatten och det ska, som du säger, gå till det allra nödvändigaste. Men tror inte hon får socpengar? Kanske a-kassa? Vet ej var hennes pengar kommer från.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Bytte du till "A2 Liv" 50' eller "A1 Liv och användbarhet" i 50'???
Om det sistnämda så är det väldigt konstigt om inte hästen är A1 försäkrad innan eller att dom krävde in vetintyg. Det hade jag isf kollat upp så det inte blir strul om du behöver utnyttja Liv/anv.barhet försäkringen. Det kan bli fel...

A2 -dvs ren livförsäkring utan användbarhet -kan man försäkra in upp till 300 000 (om hästen är värd det och under 15 år) utan vetintyg, men det är en helt annan sak.

Att du kunde byta över till vetXtra är för att hästen var 5 år eller yngre. För 6 år och äldre krävs vetintyg om hästen inte har likvärdig försäkring tidigare.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

kl

hur mycket har hästen i veterinärvård då?

Jag hade 120 000kr veterinärvård på min häst men ringde F-bolaget när jag blev arbetslös (då, ett par år sedan).
Jag sa som det var och att min häst är en hobbyhäst och inte utsätts för varken påfrestningar eller skaderisker lika mycket som en tävlingshäst tex.

Så jag sänkte till 60 000kr veterinär som dom sa räcker väldigt långt. Det som drar iväg är om hästen måste bli kvar på ett djursjukhus i flera dagar...
Men jag sa då att hästen är ju ev. inte värd dom pengarna i liv så jag skulle nog avliva om skadan var så pass illa så hästen skulle bli konvalecent i flera år.

Det tyckte dom lät vettigt för en hobbyhäst (dessutom valack så inget avelsvärde). Jag tog även bort någon slags försäkring jag hade för veterinärens resor och medicin. Det kan bli mycket men det ska vara jäkligt illa för att det ska kosta mer än självrisken jag har så den tog jag bort.

Jag mer än halverade min årskostnad.


Jag tycker inte att TS häst heller är speciellt utsatt för risker så därför kanske hon kan kolla på veterinärförsäkringen och ring och prata med bolaget!

85 000 livförsäkring på den hästen låter helt sjukt! Jag hade tagit bort livförsäkringen helt och bara haft veterinär om jag varit TS!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nej det stämmer inte, jag har nytecknat en häst i 100' vetvård och 50' liv hos IF i somras. Men det kanske beror på om det är liv eller liv med användbarhet? *tänker*
Nu såg jag att det var skillnad. Min är A2 liv 25' och A1 liv med anv. 25'.
Inget vet.intyg.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ja precis, det är en annan sak med A2 än A1 - du är under gränsen på A1-an där och därför behövde du inte intyg. :)

Undantaget är föl och unghästar upp till 2 år som man kan försäkra in i en special unghästförsäkring för upp till 50 000 i A1 utan vet intyg.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Kl, och hör egentligen inte hit, men nu diskuterar ni försäkringar.

Det är intressant hur alla resonerar, och seabaz, ditt resonemang har jag själv haft och flera vänner, att man inte har max i vet vård för att man kanske väljer att ta bort ifall de skadas rejält.

Jag har två vänner som velat avliva sina hästar i stället för op och utsätta dem för svår konvalecens.

I båda fallen vägrade försäkringsbolagen att låta ägarna få ut livförsäkring ifall de valde avlivning pga den goda prognosen som de ansåg.

Den första hästen slet av tåsträckan i en staketskada, all hud försvann och slets bort runt omkring och han förorade mycekt blod. Levde knappt när de kom till klinik. Hästen genomgick 2 operationer då första misslyckades och han spräckte upp allt genom ett fall gången (häst på 700 kg).

Idag 1½ år senare har hästen haft benröta 2 ggr och såret runt benet har inte läkt. Det är fortfarande god prognos och hästen får inte avlivas för att få ut försäkringspengarna.
( Min vän äger inte hästen nu, hon fick skänka bort honom då hon inte hade råd att sköta konv som beräknades till ca 100 000).

Ett annat fall var buköppning, där fick inte ägaren välja att ta bort hästen för försäkringsbolaget iom att buköppningen hade god prognos. Ägaren vill avliva, inte utsätta sin häst för konv efter buköppning.
De buköppnade och sedan när den dog 1 månad senare pga av komplikationer var det inga problem att få ut försäkringspengarna.

Vet flera fall där ägare inte fått säga nej till buköppning.

Kan vara bra att veta att det inte är säkert att man får ut livförsäkringen om man väljer bort att op svåra skador eller sjukdom.

Har man sin häst försäkrad runt 100 000 och över är det ett svårt övervägande att avliva utan att få igen pengarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
849
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp