I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Märkligt egentligen.

Brännmärkningen är egentligen bara te.x rasförbund eller stuteriets märke.

Chippning är till för att identifiera en specifik enskild häst?

Hittade detta på jordbruksverkets hemsida under hästpass:
¨
Hästarna ska vara märkta
Från och med 1 juli 2009 ska alla hästar som får nytt pass vara märkta med chip. Travhästar får dock märkas med frysmärkning. Alla hästar kommer också att få ett Universal Equine Lifetime Number (UELN) när de registreras. Numret motsvarar våra personnummer och följer hästen hela livet. Ett hästpass i kombination med att hästen är märkt gör att det går att spåra hästen om den av någon anledning kommer bort. Det innebär också att det går att knyta resultat från utställningar och tävlingar till avelsarbete i framtiden.

Registrera din importerade häst i Sverige
Kravet på pass gäller även importerade hästar. Har hästen ett pass utfärdat av en godkänd organisation i EU ska du inte ansöka om ett nytt pass. Om du däremot importerar en häst från ett land utanför EU måste du kontakta din passutfärdande förening i Sverige inom 30 dagar för att ansöka om ett pass eller för att registrera din häst i Sverige. Din passutfärdande förening kan informera dig om vad som gäller för just din häst.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

sunda förnuftet säger ju att en brännmärkning är bara för att det är antingen en speciell ras eller som i spanien står för ett speciellt stuteri ,
Det är ju inte så att alla hästar har ett specifikt brännmärke ?
Spanjorerna brännmärker sina hästar MEN har chippat dom i många många år,

Chippet är specifikt för just denna individen så man är säker på att det är just denna häst som menas i passet.

Tex en spansk häst som alla pappaer stämmer på MEN som inte är chippad kan man garantera att just denna individ finns inte upptagen i stamboken,
Utan oftast så är det falska pass, Nu finns det en liten procent att chippet skulle ha slutat att fungera (hände min egen hingst ) men då tar man blod och skickar in för att kolla så att det är denna individ och sen chippar man om med nytt chip,

På spanska hästar var det vanligare förr inan pass tiden att det var falska papper , men chippet fanns där om dom var reggade ;) Och fanns det tvivel så kollades blodet som sagt,

Så jag tycker det är underligt att din häst inte skulle behöva chippas ,

En fråga har du tagit ut vet så att denna har kolat din häst så det inte ligger ett chip någonstans och skramlar;) Jag har hitta chip i rumpan på äldre PRE hästar !!!!!

Tesora
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag tycker det är märkligt att potenciella köpare backar ur för att hästen inte har ett färdigt pass, när TS erbjuder att stå för den kostnaden bara de köper hästen..

Just nu är det rätt svårt att sälja hästar, det är tom svårt att hitta någon som vill ta en på foder. Vi har själva en hyfsat trevlig ponny som vi pga ryttarbrist försökt hitta en vettig fodervärd till i snart 2 år. Så jag kan däremot förstå att det är knivigt att hitta nåt vettigt åt en stor, lätt oregerlig, "drummel" till häst.

Har en bekant som föder upp/rider till tävlingshästar och ponnyer och dom har fn ca 20 olika hästar och nästan total stiljte när det gäller köpare.

Så just nu ÄR det svårt. Det är vinter och dessutom lågkonjunktur. Många som hade råd att ha egen häst eller häst på foder för en 4-5 år sedan har inte möjligheten längre. Många har inte ens råd att ta bussen eller bilen hem till en hästägare och rida- även om ridningen är gratis. För det finns inte pengar till vare sig bussbiljett eller bensin!
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jo det är jag helt med på! Men då är det ju inte avsaknaden av pass som fått spekulanterna att backa ur, utan något annat. Ska man sälja häst idag och inte kan vänta ut köpare får man nog tyvärr sälja under hästens "värde" i många fall. Efterfrågan styr priset.

:)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det är den (fula) märkningen hon har. Tex Hannoveranerförbundet har ju i allafall en snygg brännmärkning!

ID-kontrollanten som har fyllt i min hästs tyska pass för registrering hos ASVH sa hon inte är chippad, jag kan inte heller hitta något i passet som säger att hon ska vara det. Likaså så sa samma ID-kontrollant att hon inte behövde chippas. ID-kontrollanten är också veterinär.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ja nog håller jag med om att en brännmärkning måste vara mer traumatisk än att chippa hästen! :crazy:
När kompisens nordis chippades stod han och sov, nu är han i och för sig väldigt lugn och tålig, men jag tror inte ens den tåligaste hästen står och sover när den brännmärks!

Min pålle är nu registrerad i ASVH, och de ville inte heller ha någon chippning, de ville bara att ID-kontrollanten skulle fylla i passet att virvlar och sådant stämde.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

KL
Vill bara skriva att jag läst "nästan" hela tråden (inte vanligt för att vara mej) och jag kan sätta mej in i din situation, har varit i liknande. Jag vet vilken desperation du känner, och maktlöshet. Men vill bara säja att jag hoppas du kämpar på. Låter som din häst är väldigt fin och jag tror hans reaktion är en helt normal reaktion från en häst (skriver "jag tror" eftersom jag inte sett honom) som sätts i den situtionen han sattes i.
Hoppas bara det löser sig för dej nu, håller tummarana, känner maktlösheten att jag inte kan hjälpa dej, bara ge dej en stor styrkekram och (psss...du vet bortom mörker finns ljus, även om du inte ser det nu..)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

kl

har läst hela tråden nu och en sak som slår mig iaf är att hästens försäkring med tanke på ras/korsning är väl j*vligt dyr...?
har bara antagit att TS skrivit in så mycket den kostar/månad och det låg på 500kr någonting va? tror inte min halvblodsvalack ligger så dyrt ens...
livvärde kan man väl höja/sänka tills hästen är typ 15 år? oavsett ras? man kanske för stunden kan lägga om den så att det är typ bara vet.vård.
sen verkar det ju rätt konstigt att dels ha den (om jag förstått saken rätt!) högt försäkrad (livvärde på 15tkr antar jag?) och en självrisk budget när TS inte kan stå med bil+transport för att köra hästen någonstans? den kan ju bli hur sjuk den vill och ändå behöva nödslaktas för att den inte kommer därifrån.
rent praktiskt tänkt menar jag, vill inte hoppa på någon men det tänkte jag på medans jag läste och ingen annan verkar ha tagit upp det? kanske bara är blåst och läst illa men ja.
hoppas verkligen det löser sig för TS & hästen så att alla kan få andas ut och må bra.
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Enligt uppgift från TS så är han försäkrad för 85'000kr i livvärde. Därav den sanslöst dyra försäkringen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Väldigt märkligt som sagt.
När jag reggade min holländare i ASVH , det första id kontrollanten gjorde, var att ta fram avläsaren & kolla chippet & jämnföra displayens nummer med passet. :confused:

Det är kanske inget krav på importerade hästar utan det är nyregistrerade hästar som ska ha sitt första pass det gäller om jag förstod jbv`s text korrekt?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Enligt uppgift från TS så är han försäkrad för 85'000kr i livvärde. Därav den sanslöst dyra försäkringen.

:eek: 85.000?! Men, hur går det till? Kan man ha så hög försäkring på en häst som inte är värd i närheten den summan? (ursäkta TS, för dig är han fantastisk, men jag menar rent pengamässigt) Hur blir det vid ev försäljning? Går man inte på försäljningssumman då? För köparen menar jag, köper man hästen för 15.000 kan man väl inte försäkra den för 85' ? Eller har jag fel? Annars måste väl hästen ha några sorts meriter som visar att den är värd mer? Tävlingsresultat eller avelsresultat?

Jag blev bara nyfiken :)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Så var det när jag köpte min häst, jag fick höja försäkringen max 15000kr över det jag köpte honom för. Fast det kanske är olika för olika bolag.

Annars är det väldigt ologiskt att man skulle få försäkra en häst i nåt den inte är värd och den är ju inte värd mer än vad köparen faktiskt betalar hur bra den än är.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men det är klart att en häst kan vara mer värd än vad man får köpa den för.
Fick köpa min förra häst för mycket mindre än vad den är värd för att de var jag som köpte henne.
Är nog lite samma med den jag kommer köpa nu. Den är värd mer än vad jag får köpa den för men dom tycker det är viktigare med ett bra hem än pengarna.
Så man måste ju få höja försäkringen med mer om den är värd det...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Om det inte är ändrat så vet jag minst ett försäkringsbolag där man utan veterinärbesiktning kan höja hästen ett visst antal tusen/år utan att veterinärbesiktiga eller att ombud måste se hästen. När jag läste det sist var det 5.000:-. Men jag vet faktiskt inte om det fortfarande finns?

Att ha råd att ha min häst försäkrad i en så hög summa som 85.000:- är en omöjlighet för mig, det blir för dyrt! Jag nöjer mig med att ha mycket lägre summa och i stället ha full veterinärvård.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det som händer är att om liversättning ska betalas ut kan försäkringsbolaget ifrågasätta värdet, och det gör dom om det verkar det minsta konstigt eller överförsäkrat. Då måste man kunna styrka det försäkrade värdet med köpekontrakt, kvitto, tävlingsmeriter eller annat och man går efter vad likvärdiga hästar säljs för på marknaden.

Så att ha en häst högt överförsäkrad är bara dumt - dyra premier och ju mer överförsäkrad desto mindre chans att få ut ersättning om det händer något. I ts fall kan jag nog garantera att hon inte skulle få ut några 85' -hon kan mycket väl bli nekad någon ersättning alls eftersom man då anser att det lämnats felaktiga uppgifter. Om hon har tur får hon 70-90 % av vad en sådan häst ligger på marknadsmässigt, beroende på bolag.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Folksam hade för några år sedan max 15.000 sen skulle man vet besikta.
En tidigare vuxen oförsäkrad häst hade IF max 5.000:- för att höja skulle hästen vet.besiktas. Tror inte ens den var fullförsäkrad i dom 5.000:-. snart 1½ sedan.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Har med ålder osv att göra, men generellt kan man höja med 10 000 om året i IF utan bes, såvida hästen är frisk och dess värde har ökat med motsvarande såklart.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*kl*
Är jag den enda som reagerar på att sällskapsshettisen förväntas att leva på enbart halm, på en lösdrift nu när det dessutom är så jäkla kallt? :eek:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Oj. Kan inte hitta det när jag söker, någon aning om vars det står i tråd?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
869
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp