I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag förstår det så vill inte C sitta i regering med S? Jag tycker annars att det vore det bästa upplägget för samarbeta, att man delar på styret och ansvaret.

Om man inte vill sälja sig till att förhandla med SD, så har C ett stort problem med att få igenom sin politik även i ditt förslag. Så jag håller inte med om att de har sånt guldläge som du påskiner.

C kan väl inte sitta i en Alliansregering som behöver stöd från SD. Lööf har ju tydligt deklarerat att hon/C inte vill/kan sitta i en sådan regering. Skulle de ändra kurs där nu så kommer svekdebatternas svekdebatt att omgående starta. Den politiska spelplanen är nog minst sagt rörig just nu....
 
C behöver inte förhandla med SD det räcker om M+KD gör det och C sedan stödjer den regeringbildningen. Då får man antagligen rent praktiskt genom mer av det som man själva vill utan att samtidigt stödja S med allt vad det innebär.

Så du menar att C lamt ska skicka fram M och KD under 4 år för att förhandla igenom deras politik? Det är inte särskilt ansvarsfullt utifrån deras syn om att SD:s invandringsfientliga politik inte ska få fäste i Sverige.
 
Så du menar att C lamt ska skicka fram M och KD under 4 år för att förhandla igenom deras politik? Det är inte särskilt ansvarsfullt utifrån deras syn om att SD:s invandringsfientliga politik inte ska få fäste i Sverige.
Det beror väl ändå på vad det nu är vad SD kräver vilket är något som M+KD kommer behöva ta i betänkelse för vid eventuellt förhandlingar med SD. I värsta fall så blir det nyval vilket nog inte blir en katastrof för C med tanke på att man so far inte brutit några löften. Dvs att släppa fram S var på inga sätt enda eller kanske ens bästa alternativet och man hade därmed råd att kräva ganska hårda eftergifter.
 
C kan väl inte sitta i en Alliansregering som behöver stöd från SD. Lööf har ju tydligt deklarerat att hon/C inte vill/kan sitta i en sådan regering. Skulle de ändra kurs där nu så kommer svekdebatternas svekdebatt att omgående starta. Den politiska spelplanen är nog minst sagt rörig just nu....

Precis, jag tycker inte alls att de har det särskilt enkelt nu. Förutsatt att de inte tycker att det är ok att gå i förhandling med SD, själva eller genom M+KD.

Det är ju dock inte osannolikt att en M+KD-regering allt tydligare kommer att dra alltmer åt det nationalistiska hållet och driva invandringskritiska frågor på egen hand i större utsträckning, när de "slipper" C och L i regeringen. Då kan det ju bli lite hårklyveri huruvida de tagit stöd av SD eller inte, om M och KD redan inkorporerat deras politik i sin egen innan de går till C och L för stöd.
 
Det beror väl ändå på vad det nu är vad SD kräver vilket är något som M+KD kommer behöva ta i betänkelse för vid eventuellt förhandlingar med SD. I värsta fall så blir det nyval vilket nog inte blir en katastrof för C med tanke på att man so far inte brutit några löften. Dvs att släppa fram S var på inga sätt enda eller kanske ens bästa alternativet och man hade därmed råd att kräva ganska hårda eftergifter.

När SD har öppet mål kommer de med allra största sannolikhet driva invandringskritiska krav, eftersom det är deras hjärtefråga. Apropå att inte släppa sina hjärtefrågor vid förhandlingar, vilket ju var uppe nyss.

Jag tror C vann på Annies agerande tidigare i denna historia, men jag är inte så säker på att det tas emot lika väl inför ett nyval, beroende på vad som händer fram till dess. Risken finns att hon uppfattas som lika maktgalen som kritikerna till SL och UK beskriver dem.
 
När SD har öppet mål kommer de med allra största sannolikhet driva invandringskritiska krav, eftersom det är deras hjärtefråga. Apropå att inte släppa sina hjärtefrågor vid förhandlingar, vilket ju var uppe nyss.

Jag tror C vann på Annies agerande tidigare i denna historia, men jag är inte så säker på att det tas emot lika väl inför ett nyval, beroende på vad som händer fram till dess. Risken finns att hon uppfattas som lika maktgalen som kritikerna till SL och UK beskriver dem.
Och om SD får genom för mycket som man inte vill stödja så gör man inte det, inte svårare än så. Jag tycker man verkar ha spelat det hela rätt bra efter omständigheterna och vilken kritik mot det som framförs säger mer om vad kritikerna själva röstade på än något som C konkret gjort fel (än).
 
När SD har öppet mål kommer de med allra största sannolikhet driva invandringskritiska krav, eftersom det är deras hjärtefråga. Apropå att inte släppa sina hjärtefrågor vid förhandlingar, vilket ju var uppe nyss.

Jag tror C vann på Annies agerande tidigare i denna historia, men jag är inte så säker på att det tas emot lika väl inför ett nyval, beroende på vad som händer fram till dess. Risken finns att hon uppfattas som lika maktgalen som kritikerna till SL och UK beskriver dem.
Det är väl ett rätt tacksamt mål, eftersom genom att driva just det och bara det vinner man sympatier från i stort sett hela den pomitiska skalan.
 
Det är väl ett rätt tacksamt mål, eftersom genom att driva just det och bara det vinner man sympatier från i stort sett hela den pomitiska skalan.

Att de håller vad de lovat har jag inget problem med, men att tro att man kan hämta stöd från dem under kommande fyra åren utan att behöva ge efter i deras kärnfråga tycker jag är naivt.
 
Att de håller vad de lovat har jag inget problem med, men att tro att man kan hämta stöd från dem under kommande fyra åren utan att behöva ge efter i deras kärnfråga tycker jag är naivt.
Naturligtvis blir det så att man tar med deras politik i sin egen, om man är beroende av dem för en parlamentarisk majoritet. På ungefär det viset S har gjort under många mandatperioder visavi V. Jag ser ingen principiell skillnad.
 
Naturligtvis blir det så att man tar med deras politik i sin egen, om man är beroende av dem för en parlamentarisk majoritet. På ungefär det viset S har gjort under många mandatperioder visavi V. Jag ser ingen principiell skillnad.

Men då kanske man ska sluta ge sken av att det går att stödja en ren Alliansregering utan att ta en stor risk i att behöva förhandla med SD.
 
Men då kanske man ska sluta ge sken av att det går att stödja en ren Alliansregering utan att ta en stor risk i att behöva förhandla med SD.
Risken är inte större än att S är tvungen att förhandla med V. Och det ser jag som en del i det politiska spelet. S gick inte heller för långt (om man ser till socialdemokratiska värderinger) i sitt samarbete med V. Jag tror inte heller Alliansen skulle gå för långt (om man ser till de borgerliga värderingarna) vid förhandlingar med SD
 
Risken är inte större än att S är tvungen att förhandla med V. Och det ser jag som en del i det politiska spelet. S gick inte heller för långt (om man ser till socialdemokratiska värderinger) i sitt samarbete med V. Jag tror inte heller Alliansen skulle gå för långt (om man ser till de borgerliga värderingarna) vid förhandlingar med SD

Då tror vi olika. Med tanke på sprickan inom Alliansen där två av partierna ligger mycket närmre SD än de andra två så ser jag stor risk för ännu större slitningar under kommande 4 år om de skulle sätta sig i en regering tillsammans som är beroende av förhandlingar med SD.
 
Då tror vi olika. Med tanke på sprickan inom Alliansen där två av partierna ligger mycket närmre SD än de andra två så ser jag stor risk för ännu större slitningar under kommande 4 år om de skulle sätta sig i en regering tillsammans som är beroende av förhandlingar med SD.
Då sitter man i exakt samma position som S skulle sitta i. Man gör då ett demokratiskt val, hur långt man är beredd att gå och vad man kan vinna på det. En betydligt tajtare migrationspolitik , betydligt tuffare ekonomiska villkor( som resten av oss förmodligen också får) är väl ngr saker som man troligtvis får majoritet för i gruppen.
 
Risken är inte större än att S är tvungen att förhandla med V. Och det ser jag som en del i det politiska spelet. S gick inte heller för långt (om man ser till socialdemokratiska värderinger) i sitt samarbete med V. Jag tror inte heller Alliansen skulle gå för långt (om man ser till de borgerliga värderingarna) vid förhandlingar med SD
Men S och V delar ju politisk bakgrund, de står redan nära varandra i många frågor. Det går inte att jämföra med alliansen och SD..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 139
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 958
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 869
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 731
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp