I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara för att ni feminister inbillar er att ni skapar frihet betyder inte att ni gör det. Ni har successivt minskat den individuella friheten. Bara en sådan sak att ni infört lagar som ger kvinnor fler rättigheter än män.

Och kom inte med att det handlar om rättvisa. Med samma logik hade man kunnat ge män fler rättigheter. Det handlar bara om var man tittar.

Män har ju historiskt sett alltid haft fler rättigheter i det ”moderna samhället”. Ett tydligt exempel är ju kvinnlig rösträtt som i sammanhanget faktiskt är ett hyfsat nytt påfund. Att vi nu försöker utjämna skillnaderna betyder inte att männen ”förlorar” rättigheter även om du verkar uppleva det så.
 
Män har ju historiskt sett alltid haft fler rättigheter i det ”moderna samhället”. Ett tydligt exempel är ju kvinnlig rösträtt som i sammanhanget faktiskt är ett hyfsat nytt påfund. Att vi nu försöker utjämna skillnaderna betyder inte att männen ”förlorar” rättigheter även om du verkar uppleva det så.

Alltid i det moderna samhället? Sedan 1921 i Sverige har vi levt i ett samhälle där kvinnor har fler rättigheter än män.

Innan 1921 hade kvinnor rättigheter som män inte hade. Exempelvis rätten att inte behöva inställa sig vid krig. För egen del skulle jag välja den sistnämnda rättigheten alla dagar i veckan.

Det finns inga rättigheter som utjämnas idag. Det vi ser är att feministerna ger kvinnorna än fler rättigheter än män, än de redan hade .
 
Att ge kvinnor fler rättigheter än män idag för att män hade en rättighet som kvinnor inte hade för hundra år sedan är minst sagt bisarrt.

Då borde det med samma logik vara hög tid att ge män fler rättigheter än kvinnor. Så gott som ingen nu levande svensk man har levt i något annat än att kvinnor har fler rättigheter än män.
 
Att ge kvinnor fler rättigheter än män idag för att män hade en rättighet som kvinnor inte hade för hundra år sedan är minst sagt bisarrt.

Då borde det med samma logik vara hög tid att ge män fler rättigheter än kvinnor. Så gott som ingen nu levande svensk man har levt i något annat än att kvinnor har fler rättigheter än män.
Vilka rättigheter har kvinnor som män saknar?
 
Vilka rättigheter har kvinnor som män saknar?

Exempelvis:
* Rätt till bidrag om de organiserar sig.
* Rätt till särskilt beaktande av dennes situation om denne är i nöd.
* Rätt att i alla lägen neka kroppsvisitation av person av motsatt kön.

Notera att de två förstnämnda rättigheterna tillkommit på 2000-talet.
 
Innan 1921 hade kvinnor rättigheter som män inte hade. Exempelvis rätten att inte behöva inställa sig vid krig. För egen del skulle jag välja den sistnämnda rättigheten alla dagar i veckan

Det var för det första ingen rättighet för kvinnor, det var en skyldighet för män. Männen på den tiden vågade ju knappt släppa ut sina kvinnor ensamma på stan, för gud vet vad som kunde hända. Var säkert många kvinnor som hellre hade dragit ut i krig än vara fastkedjade i sina hem. Men eftersom kvinnor hade få rättigheter att bestämma själva över sina liv bestämde männen att såhär skulle det vara. Ändå har det funnits massvis med kvinnor inom det militära genom alla tider men det var inte förrän 1989! som kvinnor fick lönearbeta inom försvaret på samma villkor som män. Du får gnälla på de inskränkta männen som tyckte att kvinnor inte hade rättigheten att ta värvning!



https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/kvinnan-i-forsvaret/
 
Jag trodde att tråden handlade om i väntan på regeringen. Mig veterligen finns andra trådar som behandlar jämlikhet o feminism.

Det är högst relevant eftersom en feministisk regering ställs mot ett regeringsalternativ (M+KD) som anser att människor ska ha samma rättigheter oavsett kön. Att den sistnämnda vill lägga ner den feministiska jämställdhetsmyndigheten visar att man tar mansdiskriminering på allvar.
 
Senast ändrad:
Att feministerna anser att det inte är diskriminering att ge män färre rättigheter och fler skyldigheter än kvinnor, är en del i mansdiskrimineringen.

Du får gärna visa mig forskningsrapporten vars resultat redovisar att det sker en omfattande strukturell mansdiskrimineringen i det svenska samhället. Antingen det, eller sluta upp med det rent av löjeväckande påståendet.
 
Du får gärna visa mig forskningsrapporten vars resultat redovisar att det sker en omfattande strukturell mansdiskrimineringen i det svenska samhället. Antingen det, eller sluta upp med det rent av löjeväckande påståendet.

Behövs ingen forskningsrapport. Det räcker att läsa lagen.
 
Om det han säger stämmer att dessa saker gäller endast kvinnor och inte män så är det väl inte direkt kontroversiellt att påstå att det inte är jämlikt. Alla kön borde väl vara lika inför lagen?
 
Om det han säger stämmer att dessa saker gäller endast kvinnor och inte män så är det väl inte direkt kontroversiellt att påstå att det inte är jämlikt. Alla kön borde väl vara lika inför lagen?

Det är att halmgubba att påstå att det sker en omfattande strukturell "mansdiskriminering" i Sverige. Seriöst, "om det han säger stämmer"? Slår mig ärligt talat för pannan över hur snabbt du så lättvindigt ger stöd åt sådana påståenden i alla dessa trådar som rör kön och jämställdhet. Kräv bevis istället. Var källkritisk. En människas uppfattning kan inte styra en diskussion kring jämställdhet. Det blir ett skevt argumentationsfel.
 
Jag är ganska säker på att det inom vissa områden finns vissa fördelar för kvinnor, dock är jag rätt övertygad om att områdena där männen har fördelar är väldigt många många fler.
Ja kvinnor har fördelar när det kommer till vårdnadstvister, men det har nog ganska lite med regeringsfrågan att göra.
 
Om det han säger stämmer att dessa saker gäller endast kvinnor och inte män så är det väl inte direkt kontroversiellt att påstå att det inte är jämlikt. Alla kön borde väl vara lika inför lagen?

Det stämmer. Om du vill kan jag ge dig exakta paragrafer i lagen.

Problemet är att feministerna i regeringen och feministerna här på bukefalos tycker att det är rätt att kvinnor har fler rättigheter än män och att det är rätt att män har fler skyldigheter än kvinnor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 113
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 902
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 823
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 722
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp