I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gissar att du snart kommer att bli mansdiskriminerad och fråntagen dina rättigheter att skriva off-topic smörja i en tråd på ett kvinnodominerat forum, på ett forum där kvinnor (och andra män) fortfarande kommer att ha rätt att uttrycka sina åsikter. Hemsk tanke, va?

Det är ingen rättighet att skriva på Bukefalos så dålig jämförelse.
 
Män har inga rättigheter som kvinnor inte har.
Rent juridiskt sett har du rätt, vad än vissa säger. Ty ingenstans i svensk lagstiftning gör man skillnad pga kön. Att sedan individer gör det (värderar utifrån kön) är en annan femma. Och det är betydligt svårare att komma åt, utan att man faller i diskrimmineringsfällan. Possitiv och eller negativ sådan.
 
Jag gissar att du snart kommer att bli mansdiskriminerad och fråntagen dina rättigheter att skriva off-topic smörja i en tråd på ett kvinnodominerat forum, på ett forum där kvinnor (och andra män) fortfarande kommer att ha rätt att uttrycka sina åsikter. Hemsk tanke, va?
Vilka rättigheter har män, som inte kvinnor i det svenska samhället har. Arvsrätten är densamma, rösträtten är densamma, äganderätten är den samma Rätten att framföra fordon, på land,vatten och i luften är de samma. Alla juridiska lagar gäller båda könen, utan skillnader.Sedan finns det ngr föreningar som har exklusiva rättigheter för kvinnor och andra för män, men det handlar då inte om "rättigheter" så som man normalt beskriver dem.
 
Det enda rätta är väl att avskaffa alla diskrimineringar, inte fixa till nya. Negativ och positiv diskriminering är av ondo. Arbetsplatser, studieplatser ska tilldelas efter kompetens. Inte pga kön, etnicitet eller andra orsaker.
Är feminism detta så ställer jag upp. Men vill man ( ;) ) fixa till nya diskrimineringar så som att reglera tillsättningar i olika församlingar utöver vad sittande stämma beslutar , reglera köns eller etnisk fördelning till studieplatser eller arbetsplatser ,så..nej tack
 
Vilka rättigheter har män, som inte kvinnor i det svenska samhället har. Arvsrätten är densamma, rösträtten är densamma, äganderätten är den samma Rätten att framföra fordon, på land,vatten och i luften är de samma. Alla juridiska lagar gäller båda könen, utan skillnader.Sedan finns det ngr föreningar som har exklusiva rättigheter för kvinnor och andra för män, men det handlar då inte om "rättigheter" så som man normalt beskriver dem.
När det gäller rättigheter mellan män och kvinnor i samhället är det samma sak som att säga att en person på 1.20 har samma rättigheter att ta ner saker från översta hyllan i köket som en person på 1.90. Visst kan den korta ta ner saker men måste hämta en stege först.
 
Enligt lagen har män och kvinnor samma rättigheter men precis som den strukturella rasismen är svår att komma åt, är den strukturella könssegregeringen också det.

Det finns kvinnor som blir gravida som plötsligt får ändrade (försämrade) arbetsuppgifter.
Det kan vara svårare att göra karriär.
Det kan vara svårare att göra sin röst hörd.

Ja...massor av "små" saker i vardagen som kan göra att kvinnor visserligen har samma möjligheter men ändå inte har samma möjligheter.
 
Enligt lagen har män och kvinnor samma rättigheter men precis som den strukturella rasismen är svår att komma åt, är den strukturella könssegregeringen också det.

Det finns kvinnor som blir gravida som plötsligt får ändrade (försämrade) arbetsuppgifter.
Det kan vara svårare att göra karriär.
Det kan vara svårare att göra sin röst hörd.

Ja...massor av "små" saker i vardagen som kan göra att kvinnor visserligen har samma möjligheter men ändå inte har samma möjligheter.
karriär grundas ju på hur attraktiv man är för uppdragsgivaren. behöver, eller anser sig uppdragsgivaren behöva en individ som kan prioritera uppdraget före andra saker , ja då väljer uppdragsgivaren en sådan person och betalar då därefter. Gör man som individ andra prioriteringar, så har man naturligtvis rätt till det, men kan då naturligtvis inte begära samma förmåner som för dem som lägger allt på uppdraget. Det är ju samma sak i skolan, den som lägger ner energi på sin utbildning har större valmöjligheter än den som inte gör det
 
karriär grundas ju på hur attraktiv man är för uppdragsgivaren. behöver, eller anser sig uppdragsgivaren behöva en individ som kan prioritera uppdraget före andra saker , ja då väljer uppdragsgivaren en sådan person och betalar då därefter. Gör man som individ andra prioriteringar, så har man naturligtvis rätt till det, men kan då naturligtvis inte begära samma förmåner som för dem som lägger allt på uppdraget. Det är ju samma sak i skolan, den som lägger ner energi på sin utbildning har större valmöjligheter än den som inte gör det

Fullständigt verklighetsfrånvänt inlägg.
 
När det gäller rättigheter mellan män och kvinnor i samhället är det samma sak som att säga att en person på 1.20 har samma rättigheter att ta ner saker från översta hyllan i köket som en person på 1.90. Visst kan den korta ta ner saker men måste hämta en stege först.
och den korte har motsvarande fördelar på andra nivåer. Så det jämnar ut sig i längden ;)
 
Bara förutsatt att fördelarna då uppväger nackdelarna och så är ju inte fallet alls i dagens samhälle eftersom det är mer anpassat efter den långa....
jag skulle tro att nackdelarna med att vara lång + 200 är ungefär lika stora som för dem som är -160
 
och den korte har motsvarande fördelar på andra nivåer. Så det jämnar ut sig i längden ;)

Om det skulle vara så enkelt som du beskriver det i inlägg #973 och ovan så skulle ju inte diskriminering på arbetsplatsen och klassklyftor inom utbildning existera. Det är betydligt fler faktorer som spelar in än den enskilda människan. Din förenklade bild av omvärlden visar endast att du inte vet vad du talar om och helt saknar förmågan till någon som helst samhällsanalys som går utöver den enskilda individens val och påverkan.
 
Om det skulle vara så enkelt som du beskriver det i inlägg #973 och ovan så skulle ju inte diskriminering på arbetsplatsen och klassklyftor inom utbildning existera. Det är betydligt fler faktorer som spelar in än den enskilda människan. Din förenklade bild av omvärlden visar endast att du inte vet vad du talar om och helt saknar förmågan till någon som helst samhällsanalys som går utöver den enskilda individens val och påverkan.
Varför inte. Menar du att folk inte skulle välja att prioritera olika saker? Det är ju det, det hela handlar om. Individen gör sina prioriteringar, uppdragsgivare sina och slutresultatet för individen blir då en kombination av dessa.
Jag kan bara se till mig själv, väljer jag att umgås med vänner o familj då en viktig kund verkligen behöver hjälp, ja då tar denne både sina pengar och sina uppdrag ngn annan stans. Vilket på sikt starkt påverkar min standard och mina möjligheter att välja. Stannar en individ hemma, ofta för vab exempelvis, så passar sig uppdragsgivaren att göra sig beroende av den individen och befordrar hellre en annan..så fungerar det ute i verkliga livet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 022
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 660
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 646
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp