I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår inte heller. Skulle min hyra chock-höjas så skulle jag och sambo köpa i stället, känns som en bättre investering om man ändå ska ha höga månadskostnader. Men det byggs ju redan svindyra lägenheter i den här stan som ingen har råd att bo i, och de som har råd att bo i dem (mao har råd med 10 000 - 20 000 kr i månaden) köper i stället givetvis, förutsatt att det finns en insats. De som inte har en insats får glatt tacka ja och försöker sedan desperat byta bort dem på bytes-sajter. Känns som att de som vill bo en dyr hyreslägenhet i det långa loppet är ytterst få?
Jag tycker mig också se att dyra, rätt nybyggda, lägenheter blir genomgångsbostäder. Kanske är det vad politiken vill?

Jag menar, i mitt hus har många bott i decennier. Jag gillar att en hyresrätt kan vara ens hem under mycket lång tid (min partner har bott i vår lägenhet sedan huset byggdes 1979), men kanske vill inte den där marknadsinriktade politiken det av något skäl som jag har missat?
 
Jag tycker mig också se att dyra, rätt nybyggda, lägenheter blir genomgångsbostäder. Kanske är det vad politiken vill?

Jag menar, i mitt hus har många bott i decennier. Jag gillar att en hyresrätt kan vara ens hem under mycket lång tid (min partner har bott i vår lägenhet sedan huset byggdes 1979), men kanske vill inte den där marknadsinriktade politiken det av något skäl som jag har missat?

Jag fattar inte heller detta med marknadshyror. Segregationen ökar, låginkomsttagare får flytta men de som har råd att betala lär köpa BR.
 
Ja V kan ju rösta emot men hur menar du att det skulle ge ngt reellt resultat? Mer än en symbolisk missnöjessignal från V? Tex marknadshyror där kommer ju S, L, C och Mp få stöd av M och KD. Då kvittar det ju vad V tycker.

Om V skulle göra gemensam sak tillsammans med M, KD och SD och fälla regeringen, vad hade det rent krasst tillfört för V?
Jag tänker att om v fäller den här regeringen, så är det inte exakt samma sak som att "göra gemensam sak med m, kd och sd, eftersom det knappast lär bli de fyra som tillsammans tar tag i situationen sedan.

Det v kan vinna är att vara ett identifierbart vänsterparti. Det kan vara så att det inte krävs att de röstar rött för att lyckas med det, men fortfarande är just det en väldigt viktig vinst för ett parti: att vara identifierbart ideologiskt.
 
Jag förstår inte heller. Skulle min hyra chock-höjas så skulle jag och sambo köpa i stället, känns som en bättre investering om man ändå ska ha höga månadskostnader. Men det byggs ju redan svindyra lägenheter i den här stan som ingen har råd att bo i, och de som har råd att bo i dem (mao har råd med 10 000 - 20 000 kr i månaden) köper i stället givetvis, förutsatt att det finns en insats. De som inte har en insats får glatt tacka ja och försöker sedan desperat byta bort dem på bytes-sajter. Känns som att de som vill bo en dyr hyreslägenhet i det långa loppet är ytterst få?

Nu är inte jag personligen någon påhejare av just marknadshyror men så som jag förstått det så skulle såklart hyrorna till en början bli ganska höga på vissa ställen och väldigt mycket lägre på andra ställen. Tillgång och efterfrågan s a s men efter hand skulle det resultera i att efterfrågan på de dyra hyresrätterna skulle minska och då måste hyrorna sänkas. Det skulle också innebära att inte folk "tjuvhåller" på billiga HR för att dels tjäna pengar på dem genom andrahandsuthyrningar eller också för att kanske spara dem till sina barn etc.
 
Jag tycker mig också se att dyra, rätt nybyggda, lägenheter blir genomgångsbostäder. Kanske är det vad politiken vill?

Jag menar, i mitt hus har många bott i decennier. Jag gillar att en hyresrätt kan vara ens hem under mycket lång tid (min partner har bott i vår lägenhet sedan huset byggdes 1979), men kanske vill inte den där marknadsinriktade politiken det av något skäl som jag har missat?

Ja, rent ekonomiskt är det ju förkastligt med en dyr hyresrätt så jag ser ingen anledning till att någon skulle vilja ha det i långa loppet.
 
Jag tänker att om v fäller den här regeringen, så är det inte exakt samma sak som att "göra gemensam sak med m, kd och sd, eftersom det knappast lär bli de fyra som tillsammans tar tag i situationen sedan.

Det v kan vinna är att vara ett identifierbart vänsterparti. Det kan vara så att det inte krävs att de röstar rött för att lyckas med det, men fortfarande är just det en väldigt viktig vinst för ett parti: att vara identifierbart ideologiskt.

Nej det förstår jag. Frågan är bara hur de tänkte sig steg 2 i detta? Risken för V är ju ändå att de indirekt möjliggör för en högerregering?
Att de kan ”hota” med att fälla vissa specifika förslag är ju dock bara tomma hot/spel för galleriet
 
Nu är inte jag personligen någon påhejare av just marknadshyror men så som jag förstått det så skulle såklart hyrorna till en början bli ganska höga på vissa ställen och väldigt mycket lägre på andra ställen. Tillgång och efterfrågan s a s men efter hand skulle det resultera i att efterfrågan på de dyra hyresrätterna skulle minska och då måste hyrorna sänkas. Det skulle också innebära att inte folk "tjuvhåller" på billiga HR för att dels tjäna pengar på dem genom andrahandsuthyrningar eller också för att kanske spara dem till sina barn etc.

Jag tänker att folk kommer att tjuvhålla på sina hyresrätter nästan oavsett hyra, eftersom du "alltid" kommer att hitta någon att hyra ut till i attraktiva områden. Visserligen, min lägenhet skulle jag kunna hyra ut svart för minst dubbla hyran i dagsläget och skulle den höjas så kanske jag bara skulle tjäna någon/några tusenlappar. Men har svårt att se att det skulle ge så stor effekt att folk skulle börja släppa dem.
 
Nej det förstår jag. Frågan är bara hur de tänkte sig steg 2 i detta? Risken för V är ju ändå att de indirekt möjliggör ten högerregering?
Att de kan ”hota” med att fälla vissa specifika förslag är ju dock bara tomma hot/spel för galleriet
Jag tänker att det kanske inte är det värsta som kan hända, ur v:s perspektiv eller ur vem som helsts perspektiv, att v indirekt möjliggör en högerregering. V skulle förbli en begriplig vänster. Det blir inte v som röstar för den där blåbruna, utan det blir ju i så fall l + c (orkar inte räkna hur många som behövs, men fler än m+sd+kd i alla fall).

Och, vilket jag ser som en nästan helt nedtystad fråga i dagens svenska politik: att inte acceptera den här regeringen som det nu ser ut att bli skulle ju också vara att faktiskt seriöst visa att nyliberalism också är farligt, precis som blåbrunhöger är det. Nu tror jag att det är pedagogiskt så gott som ogenomförbart att visa det, därför att (ny)liberalismen är så normaliserad, så väl företrädd av så många partier, så väl företrädd i (riktig) massmedia och så allmänt inbyggd i offentlig förvaltning på många sätt, så jag tror inte att lärdomen blir den som jag tror att v skulle önska. Och jag gissar att det påverkar dem i riktning mot den gula knappen.
 
Nej det förstår jag. Frågan är bara hur de tänkte sig steg 2 i detta? Risken för V är ju ändå att de indirekt möjliggör för en högerregering?
Att de kan ”hota” med att fälla vissa specifika förslag är ju dock bara tomma hot/spel för galleriet

Ja detta kan ju blir raketbränsle för konstellationen M+KD+SD, men det kan ju inte V ta ansvar för.
 
Jag tänker att folk kommer att tjuvhålla på sina hyresrätter nästan oavsett hyra, eftersom du "alltid" kommer att hitta någon att hyra ut till i attraktiva områden. Visserligen, min lägenhet skulle jag kunna hyra ut svart för minst dubbla hyran i dagsläget och skulle den höjas så kanske jag bara skulle tjäna någon/några tusenlappar. Men har svårt att se att det skulle ge så stor effekt att folk skulle börja släppa dem.
Släppa dem för att sedan inte kunna hitta en annan minst lika dyr vid behov? Nej, det tror jag inte. För det behövs hårdare regler och koll, högre hyror påverkar nog inte så mycket.
 
Ja, rent ekonomiskt är det ju förkastligt med en dyr hyresrätt så jag ser ingen anledning till att någon skulle vilja ha det i långa loppet.
För mig beror det på hur dyr jämfört med alternativen. Men visst, det finns ju en gräns för vad hyresrättsbekvämligheten får kosta. Lönen måste även räcka till lite annat.
 
Jag tänker att folk kommer att tjuvhålla på sina hyresrätter nästan oavsett hyra, eftersom du "alltid" kommer att hitta någon att hyra ut till i attraktiva områden. Visserligen, min lägenhet skulle jag kunna hyra ut svart för minst dubbla hyran i dagsläget och skulle den höjas så kanske jag bara skulle tjäna någon/några tusenlappar. Men har svårt att se att det skulle ge så stor effekt att folk skulle börja släppa dem.

Nej jag vet inte men det är ju det som framförs som argument. Jag tycker ju själv att det är en jättekonstig fråga att prioritera (likväl som att prioritera t ex gårdsförsäljning av vin) när vi står inför andra, riktigt stora problem eller utmaningar eller vad man nu vill kalla det här i Sverige. Sådant nämns inte överhuvudtaget i den där överenskommelsen.
 
Nej jag vet inte men det är ju det som framförs som argument. Jag tycker ju själv att det är en jättekonstig fråga att prioritera (likväl som att prioritera t ex gårdsförsäljning av vin) när vi står inför andra, riktigt stora problem eller utmaningar eller vad man nu vill kalla det här i Sverige. Sådant nämns inte överhuvudtaget i den där överenskommelsen.
Men överenskommelsen kommer ju ifrån de punkter där partierna varit oeniga tidigare?
Så vad är det för fel då att man har punkter som rör företagande?
 
Björklund låter sansad. Låt den uppskruvade retoriken lägga sig så ser vi med tiden. Rimligt tankesätt. Vi måste ju få en regering på plats och prova den.
 
Men överenskommelsen kommer ju ifrån de punkter där partierna varit oeniga tidigare?
Så vad är det för fel då att man har punkter som rör företagande?

Fast nu halmgubbar du. Jag har inte sagt att det är fel med punkter som rör företagande. Jag kan dock tycka att man lägger fokus på fel saker. Det finns nog en hel del saker som partierna är oense om som iaf jag tycker är viktigare att föra fram än införande av marknadshyror eller tillåta gårdsfösräljning av vin.
 
Det är något rätt mystiskt med att Björklund å ena sidan omtalar m+sd+kd som "högerpartierna", och samtidigt skryter över att en del punkter i Överenskommelsen är mer höger än vad alliansen på sin tid förmådde driva igenom.
 
Det är något rätt mystiskt med att Björklund å ena sidan omtalar m+sd+kd som "högerpartierna", och samtidigt skryter över att en del punkter i Överenskommelsen är mer höger än vad alliansen på sin tid förmådde driva igenom.

Vad är det för mystiskt med det? Det är ju precis så? Två tankar i huvudet...
 
Vad är det för mystiskt med det? Det är ju precis så? Två tankar i huvudet...
Jag uppfattade omtalandet om "högerpartierna" som ett så att säga liberalt sätt att markera avstånd till just högern. Att visa sig vara mitten. Mot det blir det konstigt - hur många tankar vi än förmår hålla i våra små hönshjärnor - att samtidigt visa upp sig som höger. Jag hade åtminstone valt två olika ord, för de saker han benämner som höger, om det hade varit jag.
 
:angel::angel::angel:

891EDEF9-F751-45B7-A359-69952F51C20D.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 037
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 824
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 664
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp