Bukefalos 28 år!

Ibland blir man trött på dessa djur...

A

Annaaa

Jo så här ska jag då o tävla en LB klass på grannklubben. Hästen e bra förberedd o jag likaså. Har varit o tävlat på detta stall förrut, så hästen är någorlunda bekant me omgivningarna. Allt känns toppen tills jag kommer fram till framridningen. Då får mitt underbara märrsto ryck o står mer på bakbenen o bockar än går fram. Plötsligt är allting förutom vad jag säger så fruktansvärt intressant o hästen e spändare än nånsin. Vad jag än gör blir det bara fel o jag åker nästan av nåra ggr då hon far fram i sina bocksprångsserier. Så småningom e de min tur o jag rider in i ridhuset, hästen fortfarande lika spänd. Slutar med att jag får utgå på egen begäran, då jag känner att inget funkar över huvudtaget. Går ut till framridningen o rider runt ett tag där, märker dock att det fortfarande inte e nån ide. Nästa dag går hon som en klocka, och förutom nåra bocksprång i galoppen går allt bra... suck..jaja hästarna måste ju också få ha en dålig dag ibland... (konstigt bara att dom dagarna RÅKAR komma nätr det är dags o tävla...)
 
Vissa hästar går tyvärr inget bra på tävlingar, liksom vissa hästar går bättre på tävlingar än hemma. Det handlar helt enkelt om vilken "typ" dom är. Det finns många exempel på bra häsatr som tyvärr inte kommer runt en 1,10 bana (fast de hoppar 1,40 hemma, lätt) och hästar som aldrig ens hoppar första hindret. Det finns hästar som trots piaff och passage aldrig tar sig fram till X. Det finns hästar som är fruktansvärda tills du sitter upp, och de som är tvärt om. Det finns hästar som går att transportera till tvälingar med kastar sig över bommen därifrån. Det handlar helt eneklt om att tycka om eller inte tycka om tävlingsmiljön. Vissa platser kan då vara sämre och andra bättre (eller inte lika illa hur man nu ser det) trots att vi människor inte ser så stor skillnad.

Om fallet är sådant att hästen ALLTID är besvärlig när man ska tävla då får man ju bestämma sig. Vad är viktigast? Vill jag behålla min häst, bita i det sura äpplet och inte kunna tävla/alltid hamna sist eller nästan sist eller vill jag tävla, klättra i klasserna och i sådana fall sälja min häst till någon som antingen inte är tävlingsintresserad eller tycker att "besvärliga hästar" är kul...
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 437
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp