Icke prop ekipage. Så trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Ponnyn väger 420 kg ca om ej mer. Ingen liten tanig häst.

ja jag rider på honom men bara 15 minuter men vill mer.
1 gång i veckan max och det är innan medryttarn skall rida.

Klar man inte vill inse först att man är tung men när man gör det så måste man ju gå ner i vikt som jag gör nu. Går bra redan några kg ner.

Men rider ej mer så länge jag ej väger mindre.

varav jag inte plågar honom.

Men snälla människa... förstår inte varför det ska vara svårt att ta in att du helt enkelt är för FULLVUXEN för din häst... jag var också ut på din hemsida och kollade när du länkat ut den... Ditt meddelande då till oss andra var att du och din pålle är ett BRA EKIPAGE... Vilket ni INTE är... du är för TUNG, han är för LITEN... DON efter PERSON... Att du skulle tävla honom är rena vansinnet... NÄ, byt pålle eller sätt dig på vattendiet..:cool: för det där kan ALDRIG vara bra...:grin:

Att vara en ridande tjockis som jag och du är innebär ett VÄLDIGT stort ansvar gentemot djuret... VI är skyldiga att se till att de djur vi rider är BYGGDA och rustade för oss och vår KILON.... allt annat är vansinne... nä, ta dig i kragen och hitta på andra övningar med din pålle innan han är allvarligt skadad...:crazy:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

beror ju hur man ser på saker och ting..
shettisen är i mina ögon inte alltid lämpad som barnponny pga sitt (ibland något envisa) temperament, men inte skulle jag börja rida på dem för det..
däremot passar de små barn rent storleksmässigt och ypperligt som körponnyer åt vuxna.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Återigen så blir ditt problem ytterligare större i och med att du BÅDE är tung och lång. Det blir oproportionerligt och MYCKET svårt för ponnyn att kunna arbeta harmoniskt, även om den tekniskt sett orkar gå framåt med dig på.

ett "standardmått" ang. LÄNGD, om vi lägger det till vikt, är att man bör vara max ca 1 dm längre än sin hästs mankhöjd. Om din ponny är 130 cm bör du alltså vara max runt 140 cm lång. Du är dock hela 3,5 dm längre än rekommenderat max längd och sen lägger du din vikt ovanpå det problemet så kanske du börjar förstå vidden.

Eftersom du startar den här tråden så måste ju många ha sagt till dig att du är för stor och för tung på din ponny? Säger det dig inte något, när ALLA påpekar detta och blir rent ut sagt chockade?
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Problemet är väl oxå att du ser inte ut att väga 75 kg.

Jag är 1.64 och väger mer än 75 kg och ser smalare ut än dej på både lår och rumpa.
Jag kan gå runt och säga att jag väger 35 kg och rida shettis, men det SER ju inte bra ut för det..
Hästen känner av vikten även om vi själva vill blunda för den.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag sitter på en diet och den fungerar.
När jag kommer ner i vikt rider jag honom mer.
Men ej nu.

Jag gör ju som jag vill med honom men är inte djurplågare eller elak för det.

Han lider ej när sitter upp och sitter alltid upp ifrån en pall på 80 cm så jag inte belastar hans sida. Har inte hoppat upp på en häst så på flera år.

Men skall köra honom nu lite och se hur det går när han är inkörd.
Sen efter det blir det kanske mer tävling.

Tror inte att domaren skulle skrika och klaga på oss som ekipage.

Men som ni alla säger du är för tung gör ngt åt det. jag gör det och har gjort det för att bli av med xtravikt man släpar på.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Kan bära är för mig inte detsamma som att den BÖR göra det varje dag. Jag förstår inte hur ngn ens kan komma på tanken att göra det på en c-ponny.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Är en glad och trevlig tjej som tränar western med min Exmoorponny.
Är nog bara jag i hela Sverige som tränar så här skulle jag tro. Vilket är roligt.
Till våren/sommaren blir det tävling är det tänkt.
Vi tränar Trail och Plesaure.


säger du i din presentation, vilket då på SJÄLVKLARA grunder ger oss en INDIKATION om att du FAKTISKT TRÄNAR och RIDER din PONNY regelbundet:eek:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

En Exmoorponny av den lite större modellen kan utan problem bära en ryttare på upp till 75 kg.


att bära är inte samma som att ridas...
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

ett "standardmått" ang. LÄNGD, om vi lägger det till vikt, är att man bör vara max ca 1 dm längre än sin hästs mankhöjd.[/QUOTE

läste för fort... trodde först det stod att man BÖR vara 1 dm längre än pålle och då hade det spruckit saftigt för mig med mina 1.60
 
Senast ändrad:
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag undrar vem i landet som satt den gränsen på exakt 1 dm och 1/6 del av hästens vikt.

Den vill jag tala med,

Säg då detta till alla ryttarna som tävlar att dem är mer än 1 dm för lång och mer än maxvikten så får även dem sluta rida tycker jag,
jag tänker ej försvara mig mer för detta.

jag är tung och går ner i vikt för att bli normalviktig.

tro vad ni vill om min vikt men jag vet ju eller hur.

Jag rider då och då inte regelbundet och tycker ej jag plågar honom att sitta i 15 min på ryggen i skritt.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Är en glad och trevlig tjej som tränar western med min Exmoorponny.
Är nog bara jag i hela Sverige som tränar så här skulle jag tro. Vilket är roligt.
Till våren/sommaren blir det tävling är det tänkt.
Vi tränar Trail och Plesaure.


säger du i din presentation, vilket då på SJÄLVKLARA grunder ger oss en INDIKATION om att du FAKTISKT TRÄNAR och RIDER din PONNY regelbundet:eek:

Vi tränar. jag hästen och medryttaren samt en som vi känner som rider till honom åt oss 1 gång i månaden. Toppenryttare som tävlar mkt i dressyr.

Markarbete finns det med.. om ni ej visste det är det mkt ifrån marken i western med, Som jag gör och de andra rider.

Om jag går ner all denna vikt kan jag tänka en träningstävling till sommaren.
har då 10 månader på mig vilket jag borde klara av.

ja jag är nog den enda i sverige som har en westerntränad exmoor.
men kan ju ha fel.. finns ett fletal till.

MEN:

JAG VARKEN ÄR ELAK ELLER PLÅGAR MIN HÄST UTAN TAR HAND OM HONOM JÄTTEBRA I ALL SKÖTSEL OCH HANTERING OCH HAR SMÅRYTTARE TILL RIDNIG OCH JAG SITTER UPP 15 MINUTER OCH SKRITTAR.

Inget fel i detta alls.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Du efterlyste i westerntråden att du ville träffa fler i samma län för att träffas och rida med..
Vem skulle mött upp om det bara gällde 15 min?
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Även om du går ner till flugvikt är du väl för lång ändå...?

Jo, det kommer finnas domare som anmärker om ekipaget inte ser vettigt ut..

Det mackan skriver är rekomendationer och riktlinjer. Inte lag i den bemärkelsen, men bör tas i allvarligt baktande..

vad jag inte riktigt förstår är varför du köpte en så liten ponny?
Mig spelar det lotto om vuxna rider ponny, men när de börjar knyta benen under magen på dem för att inte slå i backen....

Så hemskt kan det väl ändå inte vara att istället sitta på stor d-ponny eller en liten häst?

Fjording och nordis är ju typexempel på hästar som generellt bär bra utan att vara så jättehöga i manken..

Varför köpte du egentligen ponnyn? Vad var tanken?
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Du efterlyste i westerntråden att du ville träffa fler i samma län för att träffas och rida med..
Vem skulle mött upp om det bara gällde 15 min?

Måste det vara jag som rider hela tiden?

Man kan faktiskt ha roligt utan att rida hela dagen.

Men dem som känner mig vet att jag bantar och tycker jag är duktig.

Istället för att klaga på mer mer kan ni väl sluta och ge lite berömm då jag går ner istället för att gnälla på min kropp mer.

har som sagt 2 st som rider. jag och medryttaren och hon är med överallt.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag tycker faktiskt att du borde inse att med din vikt så bör du inte sitta på den här ponnyn alls, inte ens för skritt i en kvart.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Även om du går ner till flugvikt är du väl för lång ändå...?

Jo, det kommer finnas domare som anmärker om ekipaget inte ser vettigt ut..

Det mackan skriver är rekomendationer och riktlinjer. Inte lag i den bemärkelsen, men bör tas i allvarligt baktande..

vad jag inte riktigt förstår är varför du köpte en så liten ponny?
Mig spelar det lotto om vuxna rider ponny, men när de börjar knyta benen under magen på dem för att inte slå i backen....

Så hemskt kan det väl ändå inte vara att istället sitta på stor d-ponny eller en liten häst?

Fjording och nordis är ju typexempel på hästar som generellt bär bra utan att vara så jättehöga i manken..

Varför köpte du egentligen ponnyn? Vad var tanken?

Varför skall jag försvara mig i att jag vill ha en ponny.

Exmoor är en drömhäst.
Den har jag nu.

Vi trivs ihop och mår bra tillsammans.

Men vissa av er låter som avundsjuka enligt mig.

Jag la upp en bild på mig och visade oss. Men skrev inget påhopp eller förtal.
Utan bara vill visa oss.

SUCK.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

nu förstår jag faktiskt inte alls...
Jag har faktiskt (visserligen på stenåldern) ridit både trail och barrelrace men inte behövde jag träna speciellt från marken? Meningen var ju att jag skulle sitta PÅ hästen när vi tävlade..inte springa brevid..

säker på att du inte blandat ihop saker och ting med shettis agility?
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag undrar vem i landet som satt den gränsen på exakt 1 dm och 1/6 del av hästens vikt.

Den vill jag tala med,

Säg då detta till alla ryttarna som tävlar att dem är mer än 1 dm för lång och mer än maxvikten så får även dem sluta rida tycker jag,
jag tänker ej försvara mig mer för detta.

jag är tung och går ner i vikt för att bli normalviktig.

tro vad ni vill om min vikt men jag vet ju eller hur.

Jag rider då och då inte regelbundet och tycker ej jag plågar honom att sitta i 15 min på ryggen i skritt.


Det finns många ekipage som är för stora eller för långa för sina hästar. Varför skulle det innebära att det för den skull är okej, och att det därmed är helt okej att du rider din ponny?

citat:
Exmoorponnyn används idag inom alla ridsportens grenar och är dessutom en utmärkt körhäst Då den är grovt byggd kan den, liksom Islandshästen, även ridas av mindre vuxna.
http://www.exmoorponny.se/


detta verkar vara en av de få sidor som faktiskt förtydligar detta. Du verkar HELT ha missförstått, att bara för att det står att ponnyn "kan ridas av vuxna" så finns det inga gränser för längd eller vikt.

jag SKITER i vad du väger, om det inte har att göra med att du sitter på din lilla ponny. Du får väga precis vad du vill, jag har INGA synpunkter på fetma eller vikt utöver det! Men du orsakar en massa belastning på din ponny och kräver inget juste arbete av honom. DET reagerar jag på.

Tävlingsträning och ridning av din häst har nu förvandlats till ngn gång i veckan i max 15 minuter i skritt? Please.....Kan du över huvud taget föreställa dig hur det skulle vara för dig att släpa omkring på en lastpall med grejer, som stack upp högt över ditt huvud dessutom så att du fick svårt att hålla balansen, och dessutom vikten ovanpå detta. Vad sjutton har du för tränare som påstår att det är helt okej dessutom?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 157
Senast: Badger
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 091
Senast: Djurvän
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad ska man säga. Ingen av de medföljande sadlarna passar optimalt :meh:. Är väl något dottern misstänkt med fick det bekräftat i...
Svar
3
· Visningar
807
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp