Icke prop ekipage. Så trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

15 minuter en gång i veckan är ingen fara i skritt i skogen eller några små travsteg.

Skulle inte falla mig in att galoppera eller hoppa med min vikt,

Så ni kan vara lugn. Jag rider ej regelbundet, skulle inte klara av det heller.

Utan denna lilla. Med andra ord uppvärmningen innan medryttaren skall rida.

Den tar jag. Om man säger så.

Men är INGEN DJURPLÅGARE.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Ser ingen bild på er.

Varför skall du ha bilder igen på oss?

Den ligger ju i början av tråden. Ngn hade ju lagt upp den där lös.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

bilden ligger i ett tidigare inlägg...

och viljan att se bild på dig var för att den var relevant för tråden...

så datapuckad är jag inte att jag inte fattar att du plockat bort den..EFTER att jag kom till diskutionen och således inte sett den.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Hur skall kag kunna ta bort den när den låg i en annans bildmapp som de hade sparat på sin dator och lagt upp.

Varför skulle jag ta bort min bild när jag gjort en tråd av min.

jag försöker komma in på min sida men vet inte varför jag ej kan det.

kom ju in nyss.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Till TS
För mig spelar det ingen roll om det är en islandshäst eller vanlig ponny. Ponny som ponny människor i din storlek bör inte rida ponny det är absolut inte lämpligt. Jag är 168-170 och väger närmare 75 kg och jag skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att rida på en c-ponny inte en d heller för den delen. Inte ens om den skulle vara "viktbärande" det finns hästar mer lämpade för min storlek.
Här är jag på min lilla häst som är ca 166 cm. Med tanke på hans ganska kompakta kropp tycker jag nästan at jag är maxstorlek på honom:

För att se bilderna krävs att man har uppe jlundgren.zoomin.se
I2177037W676H507V20090908T090357Z.jpeg


I2176820W676H507V20090908T091333Z.jpeg


Min andra häst tycker jag är precis lagom han är 172. Jag skulle inte kalla mig själv tjock eller stor men som sagt jag skulle aldrig få för mig att köpa ponny eller islandshäst. Jag har haft ponny endast i tillridningsyfte kortare period när jag vägde ca 67.

Sen dessutom din sadel jag förstår inte hur du kan rida i en sån liten. Jag har 17,5 på min dressyr utifrån bilderna skulle du behöva en 18 eller 18,5 får det verkligen plats på hans rygg? Varför köpte du i huvud taget en sån liten ponny? Jag har svårt att se att du nånsin blir proportionerlig på din ponny även om du går ner i vikt.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Men jag vill ju även köra och så varav jag har ponny. ej bara för ridning då jag kunde köpt storhäst för de.

F.Y.I: Det går att köra storhäst också.


Säger ni lika när ni ser en lång person på en islandshäst på 135 cm?
men ingen verkar klaga när man rider islandhäst.

Tro mig, man höjer på ögonbrynen när det gäller isisar också!

Kommer man till turridning så säger dem inget. Konstigt det, även när jag säger min vikt.

Vid turridning är det inte alls samma sak, där handlar det om en enstaka eventuell "överbelastning", inte regelbunden som det blir i ditt fall.

jag vet att jag är för tjock på honom varav bantningen ok.
Men bantar nu för fullt och snart kan jag rida igen =)

Detta klingar ju inte lite illa när du hela tiden talat om att du minsann inte är alls är för tung för din ponny...:
De tycker inte att jag skall rida min ponny fast den orkar mig och jag inte är för tung eller stor.

Tväörtom.


Sen tycker jag att vissa här är lite väl hårda, min välmusklade hästar på 167-173 har då inga problem med att bära runt på 100-150 kg, bara det görs i "rätt form", alltså att de jobbar med ryggmusklerna hela tiden och inte säker ryggen (som TSs häst på bilden som syntes här innan. En sådan form är skadlig även om det bara gäller 10 min stillastående!!)

Flera av våra världscupryttare är män som säkert väger in på över 80, men då handlar det om större och betydligt mer vältränade hästar!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag håller med Taphua och många andra kloka i den här tråden, ridning är ingen rättighet och du ser tyvärr aldelles för stor ut för din häst. Sedan förstår jag inte riktigt hur du resonerar, i första inlägget fick jag känslan av att "jag rider, och jag kan rida alla hästar, oavsett storlekar. Det är bara för att folk tycker det ser fult ut som dom gnäller" men nu i slutet så är det mer "nej nej, jag rider max 15 minuter om dagen, och jag är för stor, men jag bantar och har medryttare så jag rider egentligen knappt någonting.."

Vilken helomvändning!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Sen tycker jag att vissa här är lite väl hårda, min välmusklade hästar på 167-173 har då inga problem med att bära runt på 100-150 kg, bara det görs i "rätt form", alltså att de jobbar med ryggmusklerna hela tiden och inte säker ryggen (som TSs häst på bilden som syntes här innan. En sådan form är skadlig även om det bara gäller 10 min stillastående!!)

Nu förstår jag dock inte resonemanget alls. vad är skillnaden?

en häst brukar som sagt rekommenderas en MAX vikt på 1/6 del av hästens egen vikt. En 700 kg häst skulle därmed orkar bära så mycket som 116 kg, men inte fanken 150 kg. vad är skillnaden isåfall mellan den hästen och TS ponny som borde väga ca 350 kg, och släpar omkring på 80 kg?
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

exakt. Om du hitatr bilden på mig så får jag inte längre rida den bruna hästen längre...(hon är min och utbildad av mig och hela köret) men hon tycker jag blivit för fet...:angel:
Sitter jag upp så känner jag direkt att jag är för tung. det talar hon tydligt om. Även om det inte skiljer så jättemycket i höjd på dem är den bruna av betydligt klenare modell än skimmeln.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Nu förstår jag dock inte resonemanget alls. vad är skillnaden?

en häst brukar som sagt rekommenderas en MAX vikt på 1/6 del av hästens egen vikt. En 700 kg häst skulle därmed orkar bära så mycket som 116 kg, men inte fanken 150 kg. vad är skillnaden isåfall mellan den hästen och TS ponny som borde väga ca 350 kg, och släpar omkring på 80 kg?


Ponnyn väger 420 kg ca om ej mer. Ingen liten tanig häst.

ja jag rider på honom men bara 15 minuter men vill mer.
1 gång i veckan max och det är innan medryttarn skall rida.

Klar man inte vill inse först att man är tung men när man gör det så måste man ju gå ner i vikt som jag gör nu. Går bra redan några kg ner.

Men rider ej mer så länge jag ej väger mindre.

varav jag inte plågar honom.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Kan han verkligen väga så mycket? (ingen koll på ponny-vikt).
Min quarter väger typ 400-450 och hon är ju mycket större.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Den stora väger mer än 700 :) Uttryckte mig lite klumpigt kanske, menade typ 100 till de mindre och närmre 150 till ena 170+-hästen.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Fakta exmoorponny
Typ ponny
Mankhöjd 115-125 cm
Färg Brun eller mörkbrun
Användning ridning, barnhäst
Källa: wikipedia

Står klart och tydligt barnponny!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Låter omöjligt att en 130 cm ponny av hans model väger 420 kg. Men gör han det så skulle då enligt 1/6 regeln, den absoluta maxvikten vara 70 kg på honom, inklusive sadel osv. Om du sen lägger till att du dessutom är för lång, så kommer du måsta gå ner ytterligare viktmässigt, för att det inte ska bli för belastat för ponnyn. Och då hamnar du ngnstans på den generella måttstocken för att rida mindre ponnyer rent allmänt - max 60 kg.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Ang de korta lädret på bilden. Medryttaren red som sagt och hon har korta ben.
behövde ej länga dem för en bild tänkte jag eftersom hon satt upp direkt efter.

.

Eh, lädrerna är inte för korta utan för långa. Så med andra ord rider din medryttare som har kortare ben med samma? :confused:
Låter inte riktigt sanningsenligt.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

nej, då... det är ingen fara...:D

Men man kan ju inte tycka lika JÄMT..
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag är ca 164-165 lång.
Hon är 155 lång.
Men hon är 14 år.

Exmoorfakta.



Familjeponnyn

Exmoorponnyn lämpar sig för såväl vuxna som barn. En Exmoorponny av den lite större modellen kan utan problem bära en ryttare på upp till 75 kg. Det är en allroundponny med naturlig fallenhet för hoppning. Rasen har framför allt utmärkt sig inom distansridning och körning.
Denna ponny är stark och skall hanteras av vuxna i barns sällskap.
Pga denna är den mer lämplig åt en vuxen ryttare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 159
Senast: Badger
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 093
Senast: Djurvän
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad ska man säga. Ingen av de medföljande sadlarna passar optimalt :meh:. Är väl något dottern misstänkt med fick det bekräftat i...
Svar
3
· Visningar
807
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp