Id- kontrollant + chipning

B

blondi3958

Vart hittar jag id-kontrollanter i Östhammar(Uppsala) till mitt varmblod?

Måste man chipa travare om dom har frysmärkning???
 
Hej!
Om du går in på www.svehast.se och kollar under id-kontrolanter, så har dom en hel lista på godkända kontrollanter plus de som är godkända för chipmärkning. Din lokala veterinär bör också vara godkänd för id kontroll.
Vad jag förstår behöver du inte chipmärka din travare, tror det är frivilligt förutom under speciella omständigheter, vet dock inte vilka. I alla fall bör det räcka med id-kontroll. Och så måste man vara registrad ägare hos STC för hästen, ganska självklart gissar jag, men jag reggade mig inte förrän nu och jag har ägt min häst i ett år nu, och jag vet att det inte är alla som reggar ägarbytet när de köper en före detta travare. :)
 
SHs Idkontrollanter är inte godkända för travare...

MEN jag tror till och med att det är så enkelt som att STC redan HAR ett konturdiagaram för din häst om den nu är frysmärkt, så det ska bara vara att kontakta dem för att få sitt pass. :)
Och nej, det borde inte finnas något skäl att chippa en häst som redan ÄR IDmärkt på annat sätt = frysmärkning...
 
Du får ringa STC och fråga. behöver du ändå en ID-kontroll så vet jag en som jag TROR är godkänd för vbl med, måste kolla det bara.

/Alexandra - bor 4 mil från dig ;)
 
Jag skrev en fråga om just id- kontrollanter, om de var godkända för vbl travare eller om man behövde en STC godkänd sådan, här på forumet. Som jag själv har förstått det måste id kontrollanten vara godkänd hos STC, men svaret jag fick var att det gick bra med vilken id kontrollant som helst, det hade hon haft som svarade. Tycker dock det verkar konstigt.
Men, man måste ha en ID kontroll även till vbl travare oavsett om dess kontur diagram är regisrerat tidigare. Om man går in på www.travsport.se så kan man beställa blanketter där. :)
 
HÄR (SHs hemsida) står tydligt utskrivet att SHs ID-kontrollanter får utföra ID-kontroll på alla raser utom travare...
VEM var det som gav dig svaret att vem som helst kunde göra det?
----
Tittade i din andra tråd... Tror inte att personen som svarade har erfarenhet av travare eller ens är medveten om att SHs ID-kontrollanter inte är godkända för travare.
 
JA det vore jätte bussigt av dig om du ville kolla det + hur mycket han/hon vill ha.
 

Liknande trådar

Mat Nog måste det väl finnas någon glasstillverkare i Uppsala värd en omväg? Var hittar jag godaste glassen där? :d
Svar
13
· Visningar
710
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
172
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 302
Senast: Squie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp