Idag ändras allt

Nu är det sista dagen som jag är här. För IDAG ska jag flytta till ett hvb hem. Jag hade ju som ett mål att jag ville bli ut skriven för nyår men då ville jag ju få komma HEM och inte till nåt sånt ställe. Så är ju inte som jag klarade det målet då.
Men ja iallafall så ska jag flytta dit idag då som känns jätte konstigt. För jag känner ju INGEN där och vet jätte lite om hur allt gårtill och allt sånt. Och jag är jätte dålig på att lita på dom jag inte känner och typ säga hur jag mår eller sånt. Så är jätte rädd att det kommer bli sådär så jag inte kan säga nånting och då är det ingen som jag kan få fram nånting till där. För som nu så är det tillexempel en av dom bra sköterskorna som märker ifall hon kanske ska fråga lite mera hur det är och så ifall jag inte kan säga. Och kan messa pappa ifall jag inte kan säga nåt. Men där är det ju ingen som vet hur jag är liksom så då kan jag inte det.
Och vad jag vet så är det inte låst där utan dom får inte låsa in en. Och dethär är säkert olika på olika ställen men iallafall som jag har sett och läst så är det jätte mycket möjlig heter att göra dåliga saker. Och det är också jätte jobbigt isåfall för ifall jag inte litar på nån där och inte kan säga ifall jag mår skit liksom så är det ju mycket större chans att jag gör dåliga saker också. Och isåfall OM jag skulle göra det så ifall jag skulle ångra mig så blir det också jätte svårt för jag inte känner nån.
Så ja det är jätte många saker som jag är nervös för och så. Och bara hur allt funkar och med typ mat och skola och allt sånt och om man har terapi och bara rädd för ALLT. Och att jag har inte fått säga hejdå till O eller hundarna så det känns också skit och som jag sviker dom. Eller jag vet att dom nog inte tänker så men jag kan ändå inte fåbort att dom kanske undrar varför jag bara är borta och aldrig kommer till dom ifall jag inte bryr mig mera och så. Och typ att jag känner det som jag är över given av alla och ingen bryr sig eller nånting men så kanske dom tror så om mig. Och jag vill verkligen INTE att dom ska tro att jag inte VILL vara hos dom men jag kan ju inte ändra det alls. Så det är också skit jobbigt.
Och att jag vet ingenting hur jag borde vara liksom eller vad jag ska göra eller nånting. Eller ja ska väl vara migsjälv tycker dom flesta men om jag BARA ska vara migsjälv och som jag känner så vill jag inte prata med nån eller göra nåt utan bara gömma mig och försvinna. Men det kan jag ju inte. Så vet liksom inte hur dom för väntar sig att jag ska vara så jag inte gör allt fel bara.
Iallafall så förlåt att det här är dåligt skrivet och så men ville bara försöka få ut lite och typ skriva lite hur det känns justnu bara. Och jag vet INGET om regler och så på hvb hemmet så har ingen aning ifall man får ha sin telefon och dator och sånt eller om man inte får eller nånting. Så ingen aning ifall jag kommer kunna skriva heller så bara så ni vet ifall jag bara försvinner så kanske man inte får det. Men somsagt jag har ingen aning så man kanske får ha allt somvanligt också men bara OM.
 

Jag tänkte bara skriva lite om hur det är här och så. Och alltså som jag skrev förut så är det bara M som är kontakt hunden då som jag liksom litar på och känner mig trygg med. Så tycker såklart det är bäst när kp jobbar så han är här. Men alla försöker vara snälla och så iallafall så än sålänge så är det inte som vissa ställen man har läst om iallafall.
Som idag hade jag typ samtal eller vad man ska säga med en annan och typ fick lite hjälp medel så det blir lite lättare att komunisera med dom. Så kommer inte ihåg exakt vad det hette men det är nån typ bild stöd. Så tillexempel ifall jag har jätte mycket ångest och behöver medicin eller vill ha sällskap eller nåt så finns det typ som kort så jag inte behöver komma på hur jag ska få fram det. Och att jag får skriva om jag vill och det är också ett kort för det. Så ifall jag kanske vill som prata med nån fast skriva så vet dom om jag visar det kortet. Och ett hund kort ifall jag vill ha hund sällskap :heart
Så det känns ju ändå att dom försöker hjälpa iallafall så vet att dom säkert gör sitt bästa men känns ändå jätte ensamt och jobbigt och att jag inte borde vara här liksom.
Sen med regler så är det massa olika regler om saker men egentligen inte så jätte konstiga. Utan det är typ att man kan få varningar och då finns det blå gul och röd. Och blå varning är liksom mindre saker typ om man inte kommer till maten eller ifall man har nån upp gift som man inte gör eller så. Och man har fyra blå prickar varje dag och en varning är en prick liksom. Och då är varje prick värd en summa så ifall man klarar allt så får man hela den dagen. Och ifall man har fått fyra varningar så får man inget den dagen. Så får man typ vecko peng på fredagarna. Så man kan liksom på verka själv hur mycket man får med hur man klarar saker.
Sen gul varning är mera allvarligare saker typ om man rymmer eller har druckit alkohol eller om man har kontakt med nån man inte ska ifall man tillexempel har dåliga kompisar. Så typ såna saker och så är det att det blir typ en konse kvens. Så kanske man inte får åka nånstans själv ifall man fick det innan eller att man inte får ha telefon och dator hur man vill och så.
Och röd varning är typ riktigt dåliga saker som om man är våld sam mot andra eller ger typ sprit eller knark till nån annan och sånt. Så typ olagliga farliga saker och då kan det bli att man inte får bo kvar.
Och annars så är det typ konse kvenser som tillexempel för mig att jag får inte göra aktiva saker om jag inte klarar maten. Så tillexempel ifall jag klarar en dag så kan jag få följa med på en promenad med M ifall han är här på kvällen men om jag har ätit för dåligt så får jag inte det. Och samma med skolan sen och om man vill ha nån fritids aktivitet så måste jag också klara maten då.
Men ja vet inte vad jag mer ska berätta men tänkte bara ifall nån skulle tycka det var kuł att veta eller nåt plus att jag bara ville skriva om nånting så jag har fokus på det. Så det är iallafall lite hur det funkar och så.
 
Min ena häst är på foder hos en som jobbar med häst- och hundunderstödd terapi. Hans fodervärd berättar förstås inte så mycket för mig om vad han gör. Men jag vet att en av de saker han jobbar med är att hjälpa unga i ungefär din situation. Han älskar uppmärksamhet men är också väldigt mjuk och känslig och lyhörd. Jag tycker att det är så bra att han fått ett så passande jobb som pensionär!
 
Ja alltså det med djur på behandlings hem så skulle jag iallafall tipsa ALLA som ska bo på nåt sånt att säga att man viłl vara på nåt där det finns djur. För tror dom hjälper JÄTTE mycket för många! Och iallafall för mig så tror inte jag att jag skulle klarat det alls ifall inte hunden var där när jag kom och att jag kan vara med han ändå ganska mycket :heart
Så såklart inte om man är allergisk eller rädd men för alla andra tror jag det är jätte bra med djur!

Håller med! Och på ålderdomshem!
 
På mitt förra jobb hade jag hängt upp en artikel om att hundar på arbetsplatser är bra för trivseln, sänker stressen, höjer vinsten och en massa andra positiva saker. :) Brukade ha med hunden då och då.

Märkte alltid att folk runtomkring var mycket positivare när hunden var där.
Vi har också en fyrbent kollega på kontoret! Det är fantastiskt för arbetsmiljön!
 

Bifogade filer

  • 53FE09AB-EF4F-4CAB-AC59-18FB5D3F52BC.jpeg
    53FE09AB-EF4F-4CAB-AC59-18FB5D3F52BC.jpeg
    180 KB · Visningar: 57
Jag tänkte bara skriva lite om hur det är här och så. Och alltså som jag skrev förut så är det bara M som är kontakt hunden då som jag liksom litar på och känner mig trygg med. Så tycker såklart det är bäst när kp jobbar så han är här. Men alla försöker vara snälla och så iallafall så än sålänge så är det inte som vissa ställen man har läst om iallafall.
Som idag hade jag typ samtal eller vad man ska säga med en annan och typ fick lite hjälp medel så det blir lite lättare att komunisera med dom. Så kommer inte ihåg exakt vad det hette men det är nån typ bild stöd. Så tillexempel ifall jag har jätte mycket ångest och behöver medicin eller vill ha sällskap eller nåt så finns det typ som kort så jag inte behöver komma på hur jag ska få fram det. Och att jag får skriva om jag vill och det är också ett kort för det. Så ifall jag kanske vill som prata med nån fast skriva så vet dom om jag visar det kortet. Och ett hund kort ifall jag vill ha hund sällskap :heart
Så det känns ju ändå att dom försöker hjälpa iallafall så vet att dom säkert gör sitt bästa men känns ändå jätte ensamt och jobbigt och att jag inte borde vara här liksom.
Sen med regler så är det massa olika regler om saker men egentligen inte så jätte konstiga. Utan det är typ att man kan få varningar och då finns det blå gul och röd. Och blå varning är liksom mindre saker typ om man inte kommer till maten eller ifall man har nån upp gift som man inte gör eller så. Och man har fyra blå prickar varje dag och en varning är en prick liksom. Och då är varje prick värd en summa så ifall man klarar allt så får man hela den dagen. Och ifall man har fått fyra varningar så får man inget den dagen. Så får man typ vecko peng på fredagarna. Så man kan liksom på verka själv hur mycket man får med hur man klarar saker.
Sen gul varning är mera allvarligare saker typ om man rymmer eller har druckit alkohol eller om man har kontakt med nån man inte ska ifall man tillexempel har dåliga kompisar. Så typ såna saker och så är det att det blir typ en konse kvens. Så kanske man inte får åka nånstans själv ifall man fick det innan eller att man inte får ha telefon och dator hur man vill och så.
Och röd varning är typ riktigt dåliga saker som om man är våld sam mot andra eller ger typ sprit eller knark till nån annan och sånt. Så typ olagliga farliga saker och då kan det bli att man inte får bo kvar.
Och annars så är det typ konse kvenser som tillexempel för mig att jag får inte göra aktiva saker om jag inte klarar maten. Så tillexempel ifall jag klarar en dag så kan jag få följa med på en promenad med M ifall han är här på kvällen men om jag har ätit för dåligt så får jag inte det. Och samma med skolan sen och om man vill ha nån fritids aktivitet så måste jag också klara maten då.
Men ja vet inte vad jag mer ska berätta men tänkte bara ifall nån skulle tycka det var kuł att veta eller nåt plus att jag bara ville skriva om nånting så jag har fokus på det. Så det är iallafall lite hur det funkar och så.
Jag älskar att det finns ett kort för hunden om du vill ha sällskap!
 
Väldigt intressant att höra hur du har det där. Vad tycker du om prick-systemet?
I mina öron låter det ju vettigt i alla fall.
Det är väl bra men det mottiverar inte mig så jätte mycket. För alltså menar inte att pengar inte är viktigt men för mig justnu så bryr jag mig inte om jag får 0 kr eller 200 kr eller nåt. Men det är väl ändå bra och iallafall tydligt och så.
 
Är det också en pudel? Det här är en blandning mellan dvärgpudel och toy tror jag. Så himla mysig är han! Och allergivänlig 😊 Han skäller alltid ut en på morgonen när man kommer men han ger tillbaka det i kärlek när han märker att det är en kompis som kommer 😍
Ja men jag vet inte vilken storlek han räknas som men han är ganska liten men inte pytte liten. Och han är också jätte gullig och snäll och så.
 
Ja alltså det med djur på behandlings hem så skulle jag iallafall tipsa ALLA som ska bo på nåt sånt att säga att man viłl vara på nåt där det finns djur. För tror dom hjälper JÄTTE mycket för många! Och iallafall för mig så tror inte jag att jag skulle klarat det alls ifall inte hunden var där när jag kom och att jag kan vara med han ändå ganska mycket :heart
Så såklart inte om man är allergisk eller rädd men för alla andra tror jag det är jätte bra med djur!
Jag har varit och jobbat(som hästtränare med hästarna på gården, främst de som inte var del av verksamheten) på behandlingshem med diverse djur. De hade små shettisar som var snälla och små nog att funka i verksamheten. Och så fanns det några grisar, kaniner, katter, hundar och höns. Man fick också odla lite grönsaker och blommor etc på sommaren.
Det var så fantastiskt att få se hur mycket djuren hjälpte de som var där!
De som drev det stället var några av de finaste människor jag mött. Helt underbara! De, deras gård, deras djur etc hade verkligen vänt livet helt till det bättre för så himla många under så många år. :heart
Jag fick läsa lite vad de som var och varit där sagt om hur det hjälpt dem. Det var så fint att jag blev helt tårögd.
Jag hoppas det kan bli så för dig med där du är nu! :heart
 
Ja förut innan jag sa nåt om äckel händelsen i våras till nån människa så var det bara B som visste det. Och alltså hon fattade ju säkert inte allt liksom men var ändå skönt att typ säga det till nån även fast hon är en hund.
Djur fattar, inte orden givetvis, men hur du känner dig - de är de mycket bättre än många människor att känna av. Och de är bra på att lyssna och skvallrar aldrig. Jag är så glad för dig att du har hunden.
 
Idag har ändå varit lite bättre än igår efter detdär i morse men nu är det skit jobbigt igen och har bara massa jobbiga dåliga tankar och vill bara bort härifrån. Och längtar hem jätte mycket och känns bara som jag inte borde vara här och att inget kommer hjälpa ändå sålänge jag inte ens vill vara här och typ inte vill ha hjälp. Eller jag iallafall vill inte göra det jag behöver då eller hur jag ska säga. Så då är det ju hopp löst ändå och bara slöseri.
 
Idag har ändå varit lite bättre än igår efter detdär i morse men nu är det skit jobbigt igen och har bara massa jobbiga dåliga tankar och vill bara bort härifrån. Och längtar hem jätte mycket och känns bara som jag inte borde vara här och att inget kommer hjälpa ändå sålänge jag inte ens vill vara här och typ inte vill ha hjälp. Eller jag iallafall vill inte göra det jag behöver då eller hur jag ska säga. Så då är det ju hopp löst ändå och bara slöseri.

Har du hunden hos dig nu?
 
Sen med regler så är det massa olika regler om saker men egentligen inte så jätte konstiga. Utan det är typ att man kan få varningar och då finns det blå gul och röd. Och blå varning är liksom mindre saker typ om man inte kommer till maten eller ifall man har nån upp gift som man inte gör eller så. Och man har fyra blå prickar varje dag och en varning är en prick liksom. Och då är varje prick värd en summa så ifall man klarar allt så får man hela den dagen. Och ifall man har fått fyra varningar så får man inget den dagen. Så får man typ vecko peng på fredagarna. Så man kan liksom på verka själv hur mycket man får med hur man klarar saker.
Sen gul varning är mera allvarligare saker typ om man rymmer eller har druckit alkohol eller om man har kontakt med nån man inte ska ifall man tillexempel har dåliga kompisar. Så typ såna saker och så är det att det blir typ en konse kvens. Så kanske man inte får åka nånstans själv ifall man fick det innan eller att man inte får ha telefon och dator hur man vill och så.
Och röd varning är typ riktigt dåliga saker som om man är våld sam mot andra eller ger typ sprit eller knark till nån annan och sånt. Så typ olagliga farliga saker och då kan det bli att man inte får bo kvar.
Och annars så är det typ konse kvenser som tillexempel för mig att jag får inte göra aktiva saker om jag inte klarar maten. Så tillexempel ifall jag klarar en dag så kan jag få följa med på en promenad med M ifall han är här på kvällen men om jag har ätit för dåligt så får jag inte det. Och samma med skolan sen och om man vill ha nån fritids aktivitet så måste jag också klara maten då.
Men ja vet inte vad jag mer ska berätta men tänkte bara ifall nån skulle tycka det var kuł att veta eller nåt plus att jag bara ville skriva om nånting så jag har fokus på det. Så det är iallafall lite hur det funkar och så.
Det låter som ”teckenekonomi”. Det används på olika hvb-hem, SIS-hem och andra ställen men har inte vetenskapligt stöd.
Som du skrev i ett senare inlägg att du inte bryr dig om du får veckopeng eller inte. Då fungerar det ju inte med teckenekonomi.
 
Egentligen så måste jag gå och ta kvälls fika nu också men det går bara inte. Och får typ panik på migsjälv för jag är så dålig så jag inte ens klarar att bara vara här liksom. Men jag verkligen miss lyckas med ALLT.
 
Egentligen så måste jag gå och ta kvälls fika nu också men det går bara inte. Och får typ panik på migsjälv för jag är så dålig så jag inte ens klarar att bara vara här liksom. Men jag verkligen miss lyckas med ALLT.
Du har ju lyckats med massor och du kom ju nyss så inte konstigt att det känns läskigt att gå ut. Tror du någon kommer komma och hämta dig om du inte går ut själv? I så fall kanske du kan visa en bild som beskriver att du har ångest och inte klarar att gå ut.
 
Det låter som ”teckenekonomi”. Det används på olika hvb-hem, SIS-hem och andra ställen men har inte vetenskapligt stöd.
Som du skrev i ett senare inlägg att du inte bryr dig om du får veckopeng eller inte. Då fungerar det ju inte med teckenekonomi.
Nej isåfall funkar det väl inte för mig.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 603
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 312
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 579
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp