Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Läste tråden först nu o tycker spom alla att det är hemskt! Stackars lilla Idun! Och för den delen, stackars pojkar med som är ute på exremt fel spår. Hoppas för alla inblandades skull att fsk- personalen o killarnas föräldrar agerar o sätter stopp nu på en gång!!
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Usch vad hemskt!
Tycker att det låter som att pojkarna har sett en cowboy och indianer och har sett hur indianer skalperat cowboys..
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

På Tisdag kommer vi vara med på uteleken och hålla lite koll för att jag vill se hur fröknarna jobbar och var toleransnivån ligger.

Fast det där är väl inte särskilt trevligt, att komma dit för att iaktta personalen?
Jag kan förstå att du vill veta, men jag tror att det är bättre att prata med förskollärarna och sedan möjligen vara där för att hjälpa dem med iakttagelser.

Jag har själv en del gånger anat att en del föräldrar kommer till skolan för att kontrollera mig och hur jag jobbar, och det väcker aldrig några särskilt trevliga känslor för min del. Skulle önska att de istället ställde uppriktiga och nyfikna frågor om hur jag arbetar med barnen och att vi tillsammans kommer fram till hur vi ska jobba vidare med det som oroar dem. Vi är ju alla ute efter samma sak, nämligen att barnen ska vara trygga och glada när de är i förskolan eller skolan eller hur?
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

onej nu missuppfattade du mig lite. Jag vill inte kontrollera fröknarna som så jag vill bara se för min egen skull hur det fungerar. Jag litar på dom och att de vet vad de gör. Det är bara det att jag är en människa som bygger upp extrema scenarion utav saker som oftast inte ens finns och tillslut brister allt och det blir jättefel. Därför vill jag för att undvika detta åka dit och hälsa på så jag får se hur de jobbar så jag slipper bygga upp något som inte finns :)
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

onej nu missuppfattade du mig lite. Jag vill inte kontrollera fröknarna som så jag vill bara se för min egen skull hur det fungerar. Jag litar på dom och att de vet vad de gör. Det är bara det att jag är en människa som bygger upp extrema scenarion utav saker som oftast inte ens finns och tillslut brister allt och det blir jättefel. Därför vill jag för att undvika detta åka dit och hälsa på så jag får se hur de jobbar så jag slipper bygga upp något som inte finns :)


Ahaaa, då förstår jag bättre! :)
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Fast det där är väl inte särskilt trevligt, att komma dit för att iaktta personalen?

Varför skulle det vara otrevligt? Man har som förälder all rätt i världen att vara med och se hur ens barns dagar ser ut på förskolan. :)
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Precis och det är ju inte det första arbete där man iakttar och granskar hur personal utför och presterar i sitt arbete?
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Fast det där är väl inte särskilt trevligt, att komma dit för att iaktta personalen?

I ett sådant här läge skulle huruvida det var trevligt för personalen eller inte varit långt ner på min prioriteringslista. Det är barnet som är det viktiga och allt annat hade varit sekundärt.

TS: Jag hoppas verkligen att ni lyckas få fram vilka det var som gjorde detta och att det aldrig upprepas. Stackars lilla Idun.
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Ja det känns lite konstigt alltihop att mitt lilla snälla barn blivit utsatt för något sånthär. (sen vet jag såklart att hon oxå hittar på tokigheter i skolan det berättar hon själv)
Ska prata med hennes andra fröken oxå nästa vecka för att ha lite koll på om de verkligen tog det så allvarligt som de utgav sig för att göra. Ska följa upp och hålla koll nu ett tag framöver.
Känns så tråkigt att dethär behövde hända eftersom jag har varit MYCKET tveksam till att låta Idun ens gå på Förskola eftersom jag har svårt att lita på andra än mig själv och min familj när det gäller sådant jag håller kärt (Idun och Djuren)

Nu har jag trimmat henne så hon är helt införstådd med att hon ska prata med fröken när det är något hon tycker känns konstigt och det har hon äntligen förstått nu, hon har förut bara berättat saker för mig och sen har jag fått vidarebefodra till fröknarna men nu vet hon att det är fröknarna hon ska prata med direkt när det konstiga händer och sedan berätta för mig när hon kommer hem :)
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

I ett sådant här läge skulle huruvida det var trevligt för personalen eller inte varit långt ner på min prioriteringslista. Det är barnet som är det viktiga och allt annat hade varit sekundärt.

TS: Jag hoppas verkligen att ni lyckas få fram vilka det var som gjorde detta och att det aldrig upprepas. Stackars lilla Idun.


Frågan är ju vad du vill uppnå?

Jag skriver bara vad jag upplever personligen. Jag blir besviken och rätt av förbannad när föräldrar skiter i att prata med mig men definitivt ska kolla mig.

När tror du att du blir mest lyssnad på, när du försöker kontrollera andra och "se till så att de minsann gör sitt jobb" eller när du pratar, frågar och söker ett samarbete kring det du upplever som knepigt?

Fundera på det. Att vara vuxen är att tänka ett steg längre och inte sätta sig i nån mental sandlåda - och det är definitivt inte bara vara "kund och kräva sin rätt". Vi är alla människor och om man försöker prata med varandra och arbeta tillsammans når vi längre än om vi behandlar varandra med misstänksamhet och tror att kontroll och bevakning skulle vara den enda vägen.

Om du verkligen vill ditt barns bästa så inser du nog ganska snart att personalen ÄR viktig för ditt barn och därmed är ditt förhållningssätt gentemot personalen också viktig.
 
Senast ändrad:
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Ja det känns lite konstigt alltihop att mitt lilla snälla barn blivit utsatt för något sånthär. (sen vet jag såklart att hon oxå hittar på tokigheter i skolan det berättar hon själv)
Ska prata med hennes andra fröken oxå nästa vecka för att ha lite koll på om de verkligen tog det så allvarligt som de utgav sig för att göra. Ska följa upp och hålla koll nu ett tag framöver.
Känns så tråkigt att dethär behövde hända eftersom jag har varit MYCKET tveksam till att låta Idun ens gå på Förskola eftersom jag har svårt att lita på andra än mig själv och min familj när det gäller sådant jag håller kärt (Idun och Djuren)

Nu har jag trimmat henne så hon är helt införstådd med att hon ska prata med fröken när det är något hon tycker känns konstigt och det har hon äntligen förstått nu, hon har förut bara berättat saker för mig och sen har jag fått vidarebefodra till fröknarna men nu vet hon att det är fröknarna hon ska prata med direkt när det konstiga händer och sedan berätta för mig när hon kommer hem :)


Du gör helt rätt:
Ber ditt barn kontakta fröknarna så fort något händer så att det kan redas ut med detsamma och tråkiga händelser kan stämmas i bäcken.
Detta visar även för din dotter att du har förtroende för fröknarna, att de också kan ta hand om henne och hjälpa henne - att hon inte är ensam och utsatt även om inte du är med henne på dagarna. Otroligt viktigt. Jag tror inte att en del förstår hur mycket man stjälper för sitt eget barn om man öppet visar misstroende mot personalen (jag säger inte att du gjort det, det är bara ett konstaterande jag vill lyfta fram, som dessutom är vetenskapligt belagt).

Jag tror att man som förälder ändå ska vara beredd att ens barn kommer att råka på trista människor i sin resa genom livet. Man kan inte bli skyddad mot allt, och hur bra föräldrar eller förskollärare och lärare man har så händer de att de inte finns till hands precis när det dåliga händer.
Den en bra förälder och ledare gör, är att ge barnet verktyg att hantera och bearbeta det som hänt.
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Varför skulle det vara otrevligt? Man har som förälder all rätt i världen att vara med och se hur ens barns dagar ser ut på förskolan. :)

Det är definitivt inte samma sak att vara där och titta hur ens barn har det på dagarna, mot att kontrollera personalen?
Om du varit med om bägge varianterna så kommer du märka skillnaden.

Som lärare har jag ofta föräldrar som kommer och är med en dag i skolan. De är tillsammans med sitt barn, intresserar sig för uppgifterna som barnet sysslar med och är med ute på rasten tillsammans med barnet och dess kompisar.
Det är jätteroligt med föräldrar som ställer nyfikna frågor kring det vi arbetar med, den pedagogik vi tillämpar och hur vi tänker kring olika situationer under dagen.

MEN det har också hänt att föräldrar kommer, sätter sig i ett hörn med armarna i kors och sedan tittar och antecknar under lektionerna. Sedan kommer ett klagobrev där det tas upp saker de anser att man sagt fel, gjort fel, tänkt fel.... Detta trots att man inbjudit till samtal och frågat om de vill veta något speciellt kring undervisningen.
Då har man bestämt sig för att något är fel, helt enkelt - och man vill kontrollera den där konsiga läraren..... Det bäddar inte för ett bra samarbete direkt. Och visst försöker jag agera så professionellt som möjligt, men känslan är INTE bra efter en sådan visit.
Då undrar jag just vad som hindrar den personen från att helt enkelt prata med mig istället.

Vill avsluta med att detta inte hänt särskilt ofta, men är lika obehagligt de få gånger jag eller mina kollegor varit med om det.
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Men dina erfarenheter av hur vissa föräldrar vill kontrollera dig som personal går ju inte att applicera på denna händelse?

Yggdrasil har pratat med personalen och vill se hur det går till när alla leker ute tillsammans, det går ju inte att jämföra med föräldrar som vägrar kommunicera, nekar till erbjudna samtal?
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

....................................................................
 
Senast ändrad:
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Men dina erfarenheter av hur vissa föräldrar vill kontrollera dig som personal går ju inte att applicera på denna händelse?

Yggdrasil har pratat med personalen och vill se hur det går till när alla leker ute tillsammans, det går ju inte att jämföra med föräldrar som vägrar kommunicera, nekar till erbjudna samtal?

Du reagerar på något som är helt överspelat nu.
Gå tillbaka och läs det hon skrivit och det jag svarat.

Onödigt att hugga innan man ens läst igenom tråden. :mad:
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Jag hugger inte på dig över huvudtaget. Jag diskuterar och jag har läst tråden så lägg ner attityd med arga smileys!

Diskussionen som sådan har ju fortsatt efter det. Svaren från via och yorkwann rör ju det som hände och inte ser jag att du skällt ut dom för att dom förde diskussionen vidare?

Jag blir fundersam över hur 17 du ens kan tolka mitt inlägg som hugg mot dig? Inlägget som sådant är varken otrevligt, elakt eller fylld med arga smileys.
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Precis och det är ju inte det första arbete där man iakttar och granskar hur personal utför och presterar i sitt arbete?

Jag hoppas verkligen att du säger likadant när de sitter i 8 timmar och betygsätter ditt arbete. I synnerhet om de är partiska med egna intressen i just ett enskilt fall samt icke insatta i just Ditt arbete inom en profession (vet ej om TS är pedagog men detta kan, mycket väl, vara fallet). Lekmän ska inte granska specifika uppgifter som de inte har kunskaper att bedöma är min uppfattning.
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Vad får dig att tro att jag inte suttit i situationen? Vem har pratat om att betygsätta förskolepersonalens arbete under åtta timmar?

Jag ser dock att just den meningen ser lite bitsk ut. Däremot så vet jag inte om jag håller med om i detta fall att inte föräldern ( antar att du menar förälder = lekmän ) skall iaktta förskolepersonalens beteende. En utbildning betyder inte per automatik att personen som innehar utbildningen agerar rätt och riktigt.
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Jag hugger inte på dig över huvudtaget. Jag diskuterar och jag har läst tråden så lägg ner attityd med arga smileys!

Diskussionen som sådan har ju fortsatt efter det. Svaren från via och yorkwann rör ju det som hände och inte ser jag att du skällt ut dom för att dom förde diskussionen vidare?

Jag blir fundersam över hur 17 du ens kan tolka mitt inlägg som hugg mot dig? Inlägget som sådant är varken otrevligt, elakt eller fylld med arga smileys.


Men det är ju redan färdigt - ÖVERSPELAT. Jag och TS har förklarat och förstått varandra, jag hade definitivt inte skällt ut de andra som undrat vad jag menade utan förklarat varför jag skrivit mitt inlägg öht.
Mitt inlägg handlade ju inte om att skydda mig som personal, utan att visa att vi alla bör lägga upp bästa möjliga bas för samarbete för barnets skull.

OM TS hade menat att åka till dagiset för att främst iakkta personalen och deras agerande så hade ju det jag skrivit visst varit applicerbart.
Nu förklarade hon att så inte var fallet och då var vi där igen: utrett och färdigt.

Passar på att svara ditt sista inlägg (som var riktad till nån annan) också:
På vilket sätt anser du att kontroll från föräldrar är bättre än ett samtal mellan dem och förskolläraren/personalen på jämlik nivå? Uppnår man ett bättre samarbete då, tror du? Bara en uppriktig fråga.

Min poäng med samtliga mina inlägg har ju varit att det är bättre att stå på samma sida, prata med varandra och TILLSAMMANS göra bästa möjliga för barnet.
 
Sv: Idag trodde jag mitt hjärta skulle brista!

Vi är på samma sida, vi tycker lika och jag aldrig skrivit att kontroll är bättre än samtal ( det har du tillskrivit mig ).

Jag försöker verkligen inte baktala eller nedvärdera förskolepedagoger i allmänhet. Jag har exempelvis i veckan hänvisat till Marcus Birros artikel i Expressen där han hyllar förskolepedagogerna och jag är så himla tacksam för att jag varje dag kan lämna min dotter till en vad jag anser vara en trygg och lärorik plats..

Men som förälder så kan jag också förstå att om en obehaglig händelse inträffar då vill kontrollera och observera hur dagarna fungerar, däremot har jag aldrig sagt att man ska neka samtal eller inte prata om händelsen med personalen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 510
Senast: Fibusen
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 389
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 696
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp