Ideellt arbete OK? (utbruten från Lena Natt och Dag döms till fängelse)

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Asko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 1 115

Bukefalos 30 år!

Jag tycker det är helt rimligt att medlemmar i en ideell verksamhet, som utnyttjar verksamhetens tillgångar, även förväntas bidra med visst ideellt arbete om de inte vill betala vad det där arbetet hade kostat för anställd personal. Jag gissar att det för ganska många känns betydligt rimligare att mocka 1-2 helgdagar per termin åt hästarna man rider på, än att betala för att personal med helg-ob gör det. Men då ska det ju framgå redan när man anmäler sig, vad man får, vad man betalar och vad som förväntas.
Att ett företag säljer ridutbildning, som i praktiken består till 90 % av hästskötarjobb, är ju en helt annan sak.
Fast så länge alternativet inte finns är det ju svårt att säga om de skulle vara beredda att betala. För det är ju tydligt att många inte vill lägga det ideella arbetet.

Kanske skulle motivationen till ideellt arbete öka om personerna visste att alternativet var x kr högre kostnad. Kanske skulle personerna glatt betala. Vem vet.

Haken är ju nuläget där jättemånga ridskolor är helt beroende av ideella insatser - som de har enormt svårt att få till trots mer eller mindre kreativa sätt att öka det ideella engagemanget

Jag vet inte vad som är mer eller mindre rättvist att utesluta personer som inte klarar av att arbeta eller att utesluta människor som inte har råd.
Den där tycker jag också är viktig att ha med sig så länge det är stalljour, bygga hagar osv och inte finns några alternativ - att många faktiskt inte kan göra det.

Fast så länge alternativet inte finns är det ju svårt att säga om de skulle vara beredda att betala. För det är ju tydligt att många inte vill lägga det ideella arbetet.

Kanske skulle motivationen till ideellt arbete öka om personerna visste att alternativet var x kr högre kostnad. Kanske skulle personerna glatt betala. Vem vet.

Haken är ju nuläget där jättemånga ridskolor är helt beroende av ideella insatser - som de har enormt svårt att få till trots mer eller mindre kreativa sätt att öka det ideella engagemanget
Så var det sist jag betalade till ridskola. Den som inte vill göra stalltjänst betalar 1600 spänn extra per termin, så hyr klubben in personal istället. För en familj med flera ridande kan det ju bli rätt kännbara summor om det skulle bli obligatorisk för alla att bekosta helgpersonal istället för att mocka själva. För en del blir det nog lite av en rolig social aktivitet också. De flesta tror jag alltså väljer att göra stalltjänst, men det är toppen att valmöjligheten finns!

Så var det sist jag betalade till ridskola. Den som inte vill göra stalltjänst betalar 1600 spänn extra per termin, så hyr klubben in personal istället. För en familj med flera ridande kan det ju bli rätt kännbara summor om det skulle bli obligatorisk för alla att bekosta helgpersonal istället för att mocka själva. För en del blir det nog lite av en rolig social aktivitet också. De flesta tror jag alltså väljer att göra stalltjänst, men det är toppen att valmöjligheten finns!
Klarar klubben hyra in personal om alla väljer att betala? Alltså räcker pengarna för att avlöna personal för att göra hela jobbet?

Det är nämligen det som varit problem för de ridskolor jag vet som provat det. Att plötsligt stod de med noll människor och x tusen kr - och t ex en hage som skulle stolpas och stängslas. Vilket kostade betydligt mer än x tusen kr att anlita folk att göra. Så det försvann fort. (Men visade också tydligt att folk tveklöst var beredda att betala summan det handlade om för att slippa).

Så gäller ju också då att man verkligen räknat på vad som händer om alla eller majoriteten betalar sig ur det.

Men ja det är super att alternativet finns. När jag stod uppstallad på ridskolan så betalade jag ju för att annan skulle ta mina stalltjänster. Min trasiga axel klarar inte av det. Kostnaden för att köpa sig fri (om än inte ridskolan direkt) räknade jag in i stallhyran.

Jag vet att de räknade på vad det skulle kosta att istället ha personal så alla slapp stalltjänst och det var faktiskt en i mitt tycke låg kostnad, under 500 kr i månad per box. Sen är jag inte säker på de räknat affärsmässigt på det - dvs behovet av att ha vikarier mm. Det blev dock inte av under de närmsta åren efter jag och tror inte det blivit av än idag.

Klarar klubben hyra in personal om alla väljer att betala? Alltså räcker pengarna för att avlöna personal för att göra hela jobbet?

Det är nämligen det som varit problem för de ridskolor jag vet som provat det. Att plötsligt stod de med noll människor och x tusen kr - och t ex en hage som skulle stolpas och stängslas. Vilket kostade betydligt mer än x tusen kr att anlita folk att göra. Så det försvann fort. (Men visade också tydligt att folk tveklöst var beredda att betala summan det handlade om för att slippa).

Så gäller ju också då att man verkligen räknat på vad som händer om alla eller majoriteten betalar sig ur det.

Men ja det är super att alternativet finns. När jag stod uppstallad på ridskolan så betalade jag ju för att annan skulle ta mina stalltjänster. Min trasiga axel klarar inte av det. Kostnaden för att köpa sig fri (om än inte ridskolan direkt) räknade jag in i stallhyran.

Jag vet att de räknade på vad det skulle kosta att istället ha personal så alla slapp stalltjänst och det var faktiskt en i mitt tycke låg kostnad, under 500 kr i månad per box. Sen är jag inte säker på de räknat affärsmässigt på det - dvs behovet av att ha vikarier mm. Det blev dock inte av under de närmsta åren efter jag och tror inte det blivit av än idag.
Skulle tro att det åtminstone täcker kostnaden för mockningen på helgerna. Som jag fattar det brukar man räkna att personal kostar 1,4 ggr lönen - då räcker 1600 kr för 8 h arbete till ca 143 kr/h, vilket väl får anses acceptabelt för en extraknäckande gymnasieelev eller liknande.
Sen bygger ju mycket ändå på att eldsjälar ställer upp och gör mer än de rent krasst behöver. Skulle man ta ekonomisk höjd för att precis allt ska kunna göras av anställd personal vet jag inte om det finns kundunderlag för att ha någon ridskola alls ärligt talat.

Skulle tro att det åtminstone täcker kostnaden för mockningen på helgerna. Som jag fattar det brukar man räkna att personal kostar 1,4 ggr lönen - då räcker 1600 kr för 8 h arbete till ca 143 kr/h, vilket väl får anses acceptabelt för en extraknäckande gymnasieelev eller liknande.
Sen bygger ju mycket ändå på att eldsjälar ställer upp och gör mer än de rent krasst behöver. Skulle man ta ekonomisk höjd för att precis allt ska kunna göras av anställd personal vet jag inte om det finns kundunderlag för att ha någon ridskola alls ärligt talat.
Man behöver ju ta ekonomisk höjd om man erbjuder folk att köpa sig fri. Nu verkar det ju i ditt exempel fungera men allt för ofta är det ju inte kalkylerat för att alla eller ens majoriteten ska betala sig fri utan man räknar med att folk ska ställa upp ideellt och inte betala sig ur det. Och om man så inte har pengar nog för att täcka att hyra in någon är man ju i samma sits som med rent ideellt arbete där för få kommer.

Nej det kanske inte finns kundunderlag om man tar betalt så man får kostnadstäckning. Men det blir ju svårare och svårare för ridskolorna få ideell arbetskraft ens när de tvingar eller ”hotar” för att få det. Och någonstans kommer det ju en breaking point där det är lägga ner eller försöka driva det som företag

Jag skulle rent personligen hellre se att det drevs som företag med vinstkrav och så kunde kommunerna ge kommuninvånare under x år en peng för fritidsaktiviteter och på det viset de till att kostnaden för barn på ridskola hölls rimlig. Jag är lite emot att ridskolor kan drivas på närmast vårdslöst vis men ändå räddas upp av kommunala bidrag och akutlån om och om igen. Det blir inte något direkt incitament att försöka förbättra driften då

Sanningen är tyvärr lite att många ridskolor, ridlägerverksamheter och ridcenter drivs närmast i ett mörker där finansieringen av hästar, personal, foder och strö, bränsle och maskiner, stall och hagunderhåll, ridhus mm sker inte bara genom ridskole, ridläger och medlemsavgifter och kommunalt stöd utan även av uthyrning av stallplatser, hästtransporter och hästar svart för att kunna finansiera personal inte minst helger och semestertider. Samt då inte minst utnyttjande av praktikanter för att slippa anställa och betala personal.

Att fodra, mocka, ta ut och in hästar, underhålla byggnader och hagar samt harva ridhus och padockar tar mycket tid. Men det ser ändå mycket märkligt ut när timmarna för personalen inte överensstämmer med arbetsuppgifter som behöver utföras dagligen 365 dagar om året med kvällar som helger och semestertider. Och sanningen är att det inte ovanligt finansieras av exempelvis svart uthyrning av stallplatser för privathästar och "fodervärdsavtal", hästtransporter mm.

Så fort man ser en privat ridskola med en "ridklubb" med anmärkningsvärt lite personal såsom vaktmästare och hästskötare utom ridlärare så är sannolikheten att verksamheten bedrivs med hjälp av svart arbetskraft och utnyttjande av praktikanter och minderåriga. En koll med skatteverket ställer ofta mer frågor än ger svar.

Och här är många gånger uthyrning av hästar samt utnyttjandet av "betalande fodervärdar" en gråzon med inkomster till ridskolorna där minderåriga utnyttjas utan att arbetsmiljölagen följs eller några gällande försäkringar finns. Det ser väldigt märkligt ut när ridskolor, ridlägerverksamheter och ridcentrum som inte är medlemmar i SVRF inte vill eller kan redovisa det "försäkringsbolag" som "personal" liksom "elever" skall vara försäkrat i.

Anmärkningsvärda boenden för "praktikanter" är inte ovanliga på de här ställena och när man ber dem redovisa det systematiska arbetsmiljöarbetet, riskbedömningar samt tillbuds och olycksfallsdokumentation så får de väldigt fort att avsluta samtalet.

Medlemskap i SRR, RRO och HYN är många gånger varningsklockor när det berör de här verksamheterna. Och inte ovanligt dyker de upp som APL/praktikplatser för rid och naturbruksgymnasium. Och medlemskap i SVRF är inte på något sätt en garanti för att verksamheten drivs seriöst utan en svart ekonomi. Ett kvitto betyder inte att intäkten redovisas.

Så här drevs exempelvis Akka Ridcenter AB. Men det är inte den enda ridskolan, ridlägerverksamheten eller ridcentret som drivts eller drivs så här...

Fast folk klagar ju redan nu på priser och kostnader i allmänhet, hur man då ska få folk att betala mer förstår jag inte.

Jag är inte längre kvar i hästsvängen men håller på med annan föreningsverksamhet - det finns inte en chans att man skulle kunna motivera folk att betala så mycket att man skulle kunna anställa någon att utföra arbete.

Ridskolan jag red på som liten (japp längesedan nu...) hade inte mer krav än att föräldrar skulle stå i cafeterian och kanske hjälpa till på någon tävling, dvs ungefär samma krav eller mindre än fotbolls och handbollsklubbarna hade.

Absolut att föräldrar hjälpte till med annat också men då var det verkligen ideellt.

Har dålig insyn i dagens ridskolor men finner ämnet intressant.

Ridskolan jag red på som liten (japp längesedan nu...) hade inte mer krav än att föräldrar skulle stå i cafeterian och kanske hjälpa till på någon tävling, dvs ungefär samma krav eller mindre än fotbolls och handbollsklubbarna hade.

Absolut att föräldrar hjälpte till med annat också men då var det verkligen ideellt.

Har dålig insyn i dagens ridskolor men finner ämnet intressant.
Och där jag red på 90-00 -talet var enda kravet att sälja 3-4 bingolotter per termin

Intressant att det fortfarande var jourer och liknande. På hundsidan har jag tränat en del både på brukshundklubb (dvs ideell förening) och hos privata - och det smidiga med privata är ju just det att man åker dit, tränar, åker hem. Inget jobb runtomkring, inga saker man behöver hjälpa till med. Sen är det ju dock oftast dyrare.
Här var det både mer jobb och dyrare.

Man behöver ju ta ekonomisk höjd om man erbjuder folk att köpa sig fri. Nu verkar det ju i ditt exempel fungera men allt för ofta är det ju inte kalkylerat för att alla eller ens majoriteten ska betala sig fri utan man räknar med att folk ska ställa upp ideellt och inte betala sig ur det. Och om man så inte har pengar nog för att täcka att hyra in någon är man ju i samma sits som med rent ideellt arbete där för få kommer.

Nej det kanske inte finns kundunderlag om man tar betalt så man får kostnadstäckning. Men det blir ju svårare och svårare för ridskolorna få ideell arbetskraft ens när de tvingar eller ”hotar” för att få det. Och någonstans kommer det ju en breaking point där det är lägga ner eller försöka driva det som företag

Jag skulle rent personligen hellre se att det drevs som företag med vinstkrav och så kunde kommunerna ge kommuninvånare under x år en peng för fritidsaktiviteter och på det viset de till att kostnaden för barn på ridskola hölls rimlig. Jag är lite emot att ridskolor kan drivas på närmast vårdslöst vis men ändå räddas upp av kommunala bidrag och akutlån om och om igen. Det blir inte något direkt incitament att försöka förbättra driften då
Jag håller inte med där. Både hästar i sig och säker utbildning med häst ÄR ju dyrt att hålla på med om det ska skötas på ett någorlunda seriöst sätt, det är inget man kan förbättra sig ifrån. Som skattebetalande kommuninvånare ser jag gärna att kommunen lägger pengar på att subventionera ridskoleverksamheten, så att folk kan rida även om de inte har råd att betala vad det egentligen kostar. Precis som att kommunen bär en del av kostnaderna för att sköta ishall, fotbollsplaner, kulturevenemang, och andra fritidsintressen kommuninvånarna vill ha. Problemet är snarare att driftsbidragen är för låga (tror det är vanligt att ishallen får betydligt mer pengar än ridskolan, trots att den är billigare att driva) vilket gör att verksamheterna måste räddas upp med akutlån då och då.
Men skulle ridskolorna behöva bära sig själva helt ekonomiskt skulle ridskoleridning enbart bli för de rika, och enbart i så stora städer att det finns tillräckligt många rika elever för att ha ett kundunderlag. En sådan utveckling vore tråkig tycker jag!

Jag håller inte med där. Både hästar i sig och säker utbildning med häst ÄR ju dyrt att hålla på med om det ska skötas på ett någorlunda seriöst sätt, det är inget man kan förbättra sig ifrån. Som skattebetalande kommuninvånare ser jag gärna att kommunen lägger pengar på att subventionera ridskoleverksamheten, så att folk kan rida även om de inte har råd att betala vad det egentligen kostar. Precis som att kommunen bär en del av kostnaderna för att sköta ishall, fotbollsplaner, kulturevenemang, och andra fritidsintressen kommuninvånarna vill ha. Problemet är snarare att driftsbidragen är för låga (tror det är vanligt att ishallen får betydligt mer pengar än ridskolan, trots att den är billigare att driva) vilket gör att verksamheterna måste räddas upp med akutlån då och då.
Men skulle ridskolorna behöva bära sig själva helt ekonomiskt skulle ridskoleridning enbart bli för de rika, och enbart i så stora städer att det finns tillräckligt många rika elever för att ha ett kundunderlag. En sådan utveckling vore tråkig tycker jag!
Om man inte driver ridskolan optimalt är det klart att man kan förbättra. Det gäller ju både om den drivs ideellt helt eller delvis eller om den skulle drivas i företagsform. Naturligtvis drivs inte alla ridskolor dåligt eller icke optimalt. Men jag har sett mer än ett exempel där tex posten i budgeten för renovering och underhåll är närmast noll. Det säger sig själv att det inte är hållbart, och oftast slutar det med att tillslut t ex hotar taket på ridhuset att rasa in och så behöver kommunen akut skjuta till pengar för ridskolan hotas av konkurs.

Jag menar alltså inte att ridskolor slösar med pengar och ska bättra sig eller liknande, typ ”slimma kostnaderna”. Tvärtom att de behöver börja se mer kostnader tidigare. Och här behöver då även kommunbidrag och ridavgifter justeras så kostnaden för tex underhåll faktiskt täcks årligen och underhållet inte bara skjuts upp och skjuts upp.

Ang pris så jag skrev i ett annat inlägg att jag gärna ser att kommunen skulle lämna bidrag för att kommuninvånare ska kunna rida (eller spela hockey etc). Dvs meningen är att barn fortfarande ska ha råd att rida.

Fast folk klagar ju redan nu på priser och kostnader i allmänhet, hur man då ska få folk att betala mer förstår jag inte.

Jag är inte längre kvar i hästsvängen men håller på med annan föreningsverksamhet - det finns inte en chans att man skulle kunna motivera folk att betala så mycket att man skulle kunna anställa någon att utföra arbete.
Jag skrev inte att folk skulle betala mer, utan att man inte kan veta om de skulle det utan att ha erbjudit valet.

Jag tror att vissa skulle vara beredda att betala x kronor mer, andra y kronor med och vissa inte alls mer. Men hur stor andel som är x och y kan man bara gissa.

Jmf jag med diskussionerna om höjd Stallhyra kopplad till att slippa tjänster som varit på olika ridskolor här så var det förvånansvärt få som då flyttade (där det genomfördes) eller sa att de skulle flytta (där det diskuterades). Och då även bland de som generellt ”gnällde” på att det var dyrt och att stallhyran var dyr osv. Kanske hängde det ihop med vad man uppfattar att man får för pengarna? Att stallhyran kändes för dyr tillsammans med jourerna men den dyrare stallhyran utan jourerna kändes mer värd? Eller så var det gnäll för att gnälla innan - jag vet faktiskt inte? Men jag insåg där att det verkligen inte är dumt att ge folk valet att betala mer för att faktiskt se om de vill det istället för att andra. För ridskolechefens tro innan var att 80% skulle vilja flytta om man höjde hyran. Och det var ju fel

Och där jag red på 90-00 -talet var enda kravet att sälja 3-4 bingolotter per termin
Och under samma tid i fotbollen (som ung vuxen och arbetslös utan inkomst) var man tvungen att sälja 4 bingolotter i veckan - så jag fick sluta med fotbollen. Själva terminsavgiften var ganska okej.

Och under samma tid i fotbollen (som ung vuxen och arbetslös utan inkomst) var man tvungen att sälja 4 bingolotter i veckan - så jag fick sluta med fotbollen. Själva terminsavgiften var ganska okej.
Vet du hur det är i fotbollen idag?

För det känns som på 90- och 00-talet var det ganska lindrigt med krav på insatser inom ridsporten - men desto mer för övriga idrottsföreningar. Det var bingolotter och korv och strumpförsäljning osv osv. Men har det minskat? Min känsla är det men den är enbart baserad på att jag inte ser IK Bjärven stå och sälja saker vid ett stånd utanför ICA och att kollegorna kommer med mindre kataloger över grejer deras barn säljer. Så försäljningen kan ju bara ha flyttas online eller liknande. Eller bytts ut mot andra krav

Ideellt arbete relaterat till verksamheten tycker jag är ok. På en ridskola där jag red skötte ridskoleryttarna stalltjänsten på lördagar. Privathästägarna skötte den på söndagar. På vardagar utom lördagar fanns det anställd personal. Det var inget tvång att delta, och det fanns också frivilliga som gjorde fler dagar än som krävdes.

Vad jag däremot inte kan förlika mig med är försäljning, där medlemmarna pressas att sälja lotter, korvar, kakor och allt vad det är. Sedan känner släkt och vänner pressen att handla. På små orter, där livsmedelsbutiken ändå kämpar för sin överlevnad, är det trist om föreningsförsäljningen ytterligare minskar butikens försäljning. På större orter däremot är detta inget problem.

Ideellt arbete relaterat till verksamheten tycker jag är ok. På en ridskola där jag red skötte ridskoleryttarna stalltjänsten på lördagar. Privathästägarna skötte den på söndagar. På vardagar utom lördagar fanns det anställd personal. Det var inget tvång att delta, och det fanns också frivilliga som gjorde fler dagar än som krävdes.

Vad jag däremot inte kan förlika mig med är försäljning, där medlemmarna pressas att sälja lotter, korvar, kakor och allt vad det är. Sedan känner släkt och vänner pressen att handla. På små orter, där livsmedelsbutiken ändå kämpar för sin överlevnad, är det trist om föreningsförsäljningen ytterligare minskar butikens försäljning. På större orter däremot är detta inget problem.
Jag tycker också det känns mer okej med ideellt arbete kopplat till verksamheten.

Jag har svårare för att föreningen har gått in i evenemang som inte på något sätt är kopplat till verksamheten eller den sporten och lovat funktionärer för att få pengar från evenemanget, och att det sedan delas ut som obligatoriskt funktionärspass bland de aktiva (tillsammans med föreningens egna tävlingar etc). Jag är inte superglad i försäljningar heller (kakor, kläder etc), men det har varit frivilligt i de föreningar jag varit med i nu som vuxen).

När jag växte upp var det säljkrav på några Bingolotter och kalendrar per år på ridskolan jag gick på, men inte särskilt många och inga andra krav på att hjälpa till. Vilket nog var tur för mig - mina föräldrar hade nog inte haft särskilt mycket tid och möjlighet till att hjälpa till (och ingen i familjen utom jag hade något hästintresse). Men sen hjälpte jag själv till frivilligt sedan jag blev tillräckligt gammal, och gör fortfarande. Men, jag hjälper till med det jag kan och vill. Skulle jag utöver det tvingas till att stå som funktionär vid ett icke-häst evenemang för att få in pengar till klubben skulle jag nog vara mindre glad i att frivilligt också stå som tävlingsledare/speaker/sekretariatsansvarig/skrivare/whatever några tävlingshelger varje år. Och nu med bebis - hundklubben accepterar att jag inte är med på gräsklipparlistan i år, men att jag gör det jag kan och har tid för. Annars skulle jag nog snabbt lagt av.

Jag hade en kompis som red på en mindte privat ridskola ridskola en period där kravet var att vara på plats två timmar innan varje gång. Ägaren bedrev uppfödning i mindre skala utöver ridskolan. De ridande eleverna skulle varje gång mocka, ta hand om föl och unghästar, typ rykta, visitera, ta in från hage.

De skulle också ta in ridlärarens häst och rykta den om ridläraren skulle rida den efteråt (kompisen red i sista gruppen för kvällen) och släppa ut de ridskolehästar som inte skulle gå fler lektioner för dagen. Fylla på vatten i hage och andra sysslor kunde också ingå, det var varierande beroende på årstid. Exakt vilka sysslor dom ingick för respektive grupp berodde på erfarenhet.

Det var stor rotation på elever på den ridskolan och de flesta stannade inte länge. Det var helt solklart att eleverna användes för att driva verksamheten som inte ingick i ridskolan istället för avlönad personal.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka