Idioter, hur polisanmäla?

Ta en skottkärra fyll den med storsten så den blir TUNG, ha den i beredskap på lämpligt ställe och var vakna när de kommer dundrande.. baxa ut kärran på vägen och spring utav helvete-har ni tur så är bilen efter detta en f.d bil och föraren ganska spak. Blir det trubbel så kan ni ju alltid säga att de kom så jävla fort så vi var tvugna att rädda oss därifrån..... :D
Kan det va´nåt?
 
Och hur skulle du känna dig om någon blev alvarligt skadad, kanske dödad pga detta? Bara för någon gör fel innebär det inte att man har rätt bära sig lika idiotiskt åt.
 
som det verkar så ligger ju döden på lur på den där vägen, med eller utan skottkärra..
Och det är ju föraren som skall anpassa hastigheten eller hur? hans val, inte omgivningens. Skulle inte tro att skottkärra med sten ger några livshotande skador på annat än bilen. De verkar ju inte talbara-sjävförsvar skulle jag vilja säga att det är
 
att folk beter sig hur som helst har jag också fått erfara.. tyvärr..
Där jag bodde förrut fanns det ett gäng pojkar som tyckte det var kul att skrämma hästarna.. *suck* Jag tog upp en diskussion med dem om detta.. och de berättade att det var kul att se hur mycket hästarna tålde innan de böev rädda (mycket lustigt.. *ironi*) när jag sedan bad dem tänka efter vad som satt på ryggen på dessa hästar, blev de lite lätt röda i ansiktet, blev lite tysta, och tänkte efter.. efter ett tag kom ordet: "Människa" ut munnen på dem, och efter den dagen var det inte lika roligt att försöka skrämma hästar..
 
Det är inget dumt råd med filmning.

Så kom vi tillrätta med fortkörningen på vår förra gård.

Vi riggade en videokamera i ett ladfönster och hade den på hela tiden, vände band när det var slut. Till slut fastnade idioterna med bilnr och allt.

Ett antal polisbilar på deras gårdsplan senare och på patrull ibland gjorde underverk.

Även idioter tenderar att vilja ha kvar sina körkort....

Tim
 
Är du bättre själv som avsiktligt kan tänka dig att riskera någons liv? Vill du leva resten av ditt liv och veta att du dötat/skadat någon (kanske oskyldig) allvarligt, jo det kan finnas helt oskyldiga i bilen också.

Då är det ett bättre råd att videofilma eller bygga permanenta farthinder.
 
Vars tog trådskrivaren vägen? Jag vill veta om ni fick ut någon "Dirty Harry"?!

"Make my day"
 
*Lånar svarsknapp*

Efter mitt och medryttarens besök har tydligen trafiken lugnat sig märkbart, tilloch med så pass att jag såg att stallägaren idag tagit bort det ena farthindret...

*pepparpeppar ta i trä*

Stallägarens fru trodde att mamman antagligen fått ett hysteriskt anfall på sin son och skällt ut honom (inte otänkbart med tanke på hennes sätt mot mig) och att detta fått ungarna att köra lugnt. Det var så att de krypkörde när de körde därifrån i förrgår... :crazy:


Hoppas nu detta håller i sig...som sagt *peppar peppar ta i trä*.


Tack för alla råd. :bow:
 
*S*

Ja kanske! :idea:

Men knappast!

Antingen så blev sonen utskälld efter noter eller så har pojkarna fått sig en tankeställare efter bilolyckan utanför Töre. De som är hos grannens son kommer bla. från samma byar som de som dog i olyckan och det kanske fick dom att tänka efter (det var en älg och inte en häst som var med i den olyckan men ändå!)...
 
Att folk inte kan förstå att hästar är levande djur som kan bli skrämda. Hur trafiksäker en häst än är kan den bli skämd, om inte av en bil kanske den hoppar ut i vägen för att den blivit rädd för något som legat bredvid vägen. Hästar är dessutom stora djur som inte bara blir skadade och lägger sig fint vid sidan av vägen efter att först släppt av ryttaren i säkerhet utan som även kan skada de som sitter i bilen ganska illa.
Man har varit med om det allt för många gånger allt folk kör förbi en så fort också nära, att hästen nästan sätter sig på röven av förvåning. Hur många gånger har man inte fått höra från okunniga personer, att om hästen ska vara i trafiken måste den vara trafiksäker annars borde den inte vara där. Men det är som jag skrev innan, ett levande djur som kanske blir skrämd av något annat eller bara överraskad.

Man blir så arg när man hör folk som inte bara är korkade och inte tänker sig för utan dessutom gör det med flit.
Jag tycker att du ska anmäla dem så fort du kan och kolla upp med vägverkat om vad som verkligen gäller med farthinder. Lyckat till ;)
Jag hoppas att det håller i sig nu. :D
 
Hade det kört förbi en bil i full fart hade jag hoppat av hästen och slängt något i bakrutan på bilen, HÅRT! Om man hinner med det förståss :crazy: men jag hade iallafall chansat och om dom hade sagt något hade jag bara sagt; nä, jag ´vet ingenting om det...

Var en gång ett gäng killar som spelade fotboll(m¨åste varit minst 1-2 år äldre än mig och min kompis men de måste trott att vi var äldre än dem) när jag och en kompis red ut, en av dom där killarna ville väl leka lite tuff och sparkade bollen mot hästen jag red, tur var det för ungen att bollen inte träffade.
Var inte så gammal då och jag hade väldigt kort stubin vad det gällde att reta upp folk så dem fick sig en rejäl utskällning och sen talade jag om för dem att nästa gång dem får för sig något sånt hoppar jag av hästen och går och spöar upp hela högen en efter en och då får deras föräldrar säga vad dem vill.
Sen stog dem bara tysta och stirrade medan vi red iväg och min kompis som jag red med tyckte väl det var "lite" pinsamt och var lika tyst hon med förutom när vi kommit en bit då vi skrattade åt saken istället för dem såg verkligen vettskrämda ut :rofl:
 
Sitter man till häst så är inte det först man tänker

- fort av och hyva sten efter bilen

Jag hade mer fokus på att hästen skulle lugna ner sig och inte bli rädd i fortsättningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 095
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 339
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 633
Senast: Lhas
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp