Bukefalos 28 år!

ifråga sätta sårvård

zilla

Trådstartare
min häst står i travträning,men jag är där och pysslar om min häst vid tid.
Hon har gjort illa sig och har ett "fint" sår på ena benet.
Enligt journalen från kliniken .så står det bara byt bandage var 4 dag eller vid behov, skötaren till hästen säger attt de på kliniken har sagt att det ska vara självdrenering, och att hon inte ska ha bandage. !?

kan man ringa kliniken och ifråga sätta detta eller om man ska skydda såret på nått sätt . Hon har börjat få gå i en paddock som nu är lerig efter allt regn.

provar att länka till en bild på benet.

http://photos-b.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v4516/185/12/639210364/n639210364_3201785_5494774.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: ifråga sätta sårvård

Ett sånt sår ska ha bandage för att läka på bästa sätt. Använd en kompress som inte fastnar i såret t.ex. solvaline och bandagera med bomull och gasbinda.
Byt bandage vid behov (kanske var 4-5 dag). Tvätta såret med vatten eller koksaltlösning vid bandagebyte.
Sår läker bättre i fukt + att trycket av bandaget gör att riskan för svallkött minskar.
 
Sv: ifråga sätta sårvård

när det blivit en ordentlig sårskorpa och såret börjat läka ordentligt kan ni ta av bandaget men tillsdess anser jag att såret ska vara skyddat med kompress och linda.
 
Sv: ifråga sätta sårvård

har haft bandage på och använt "nelex" .så är svallköttet borta nu !
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt...
2
Svar
21
· Visningar
6 669
Senast: Catrool
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 379
Senast: Messy
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 361
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp