ikke godkänd färg

Meibla

Trådstartare
Jag ska importera en "vit" collie tik från tyskland nu i höst... och eftersom det inte finns några vita collies här. (vad jag vet) så undrar jag om man kan få färgen godkänd??
:confused: nån som vet?? och vad krävs i så fall?
 
Det är väl avhängigt av vad det står i rasstandarden för collie om den får vara helt vit eller inte. Så det enklaste borde väl vara att ringa SKK /Svenska Kennel klubben/ och höra vad som gäller.
Men jag skulle tro att en collie ska var sobel- triculor- eller bluemerlefärgad för att få tas upp som renrasig.
Om det inte är en bordercollie som det gäller för där tror jag att den får se ut nästan hur som helst bara den kan valla bra. Lite beror det också på vad för papper hunden har från Tyskland. Är den inte registrerad där som godkänd kommer den aldrig att bli det i Sverige heller.
 
Det har jag väldigt svårt att tro...
Jag har själv inte rasen men jag vet ju att man inte får para vissa färger med varann med risk för att det föds helvita valpar.... Skulle så hända så avlivas dom...
Skulle dessa vara godkända av SKK så skulle inte det "mörkas" kring deras existens...
Så mitt svar på det hela är NEJ jag tror inte att du kan få din vita collie godkänd ....
Åh varför i hela världen ska man importera en vit collie då det finns så otroligt vackra collies som ÄR godkända???
 
***Åh varför i hela världen ska man importera en vit collie då det finns så otroligt vackra collies som ÄR godkända??? ****


För man ska vara annorlunda :crazy:
 
Åh varför i hela världen ska man importera en vit collie då det finns så otroligt vackra collies som ÄR godkända???

Nu kanske man inte vill ha en svensk colli utan en vit?
Tycker det är konstigt att man inte "får" köpa en hund med speciellt utseende. Man måste alltid följa "måtten" :crazy:
 
VEM har påstått att man inte får köpa vilken hund man vill??? Inte jag ivarjefall :eek:
Jag undrade bara VARFÖR???!!! Som gammal "trotjänare" inom SKK så har jag lite svårt att förstå varför man vill ha en hund som är lite annorlunda...men ej godkänd!!! Då det finns över 300 olika renrasiga Godkända hundraser att välja på :confused:
Men jag tänker inte beröra ämnet mer än så då det redan finns trådar om detta uppe....
Men som sagt alla är vi olika ÅH TUR ÄR VÄL DET!!!!
 
En orsak är att helvita hundar ofta är bara av olika oönskade sjukdomar och defekter.
 
Nej, men det lät så himla hemskt från din sida. Personligen tycker jag att alla hundar är värda ett hem. Även om det råkar vara en vit collie. :)
Jag råkar vara en sån som tycker det är grymt att avliva djur pga av fel färg osv. Därför jag reagerade så starkt. Men alla gör vi ju egna val. Vissa kanske tycker om Vita Collies eller röda Rottweilers. Det är ju Upp till var och en :)
 
jag kanske ska säga att vita collies inte är helt vita, utan har tecknat huvud och i vissa fall tecknade fläckar på kroppen.
Här är en länk så ni kan få se hur dom ser ut.
Heatherlands Kennel
 
Jag förstår varför man vill ha en färg som inte finns i sverige, själv är jag väldigt förtjust i blandraser och "fel-färgade" hundar, (Det värsta jag vet är att komma till en brukshundklubb och bara se schäfrar, trist!) men sen är jag inte så intressarad av att få hunden godkänd och registrerad hit och dit heller. Om man är det så finns väl ingen som helst anledning att köpa en hund som är "fel" i Sverige.
 
Jag förstår att du fallit för dom :love: :love:

Gdk eller inte... samt att dom såg inte ut att vara så "äckligt" långhåriga som våra "vanliga" collies..

SKK har mycket konstiga värderingar på hundraser......
 
Själva valpen kostar mellan 650 - 1200 euro... d v s mellan 6000 - 12000 kr.. då har hon fått alla sprutor, är DNA typad, ögonlyst, vet.besiktigad, avmaskad, alla vaccinations sprutor som jag behöver mm.
Sen kostar det ju flygbiljetter å allt annat runt d.. plus att jag måste ha tillstånd att ta in henne här. Så det blir några kronor. Men det är det värt :love:
 
visst e dom fina :love:
sitter och väntar på att dom ska födas nu =) det kommer jag iofs att få vänta på, för tiken skulle paras idag hehe =)

Gå in på hemsidan och klicka på galleriet om "Heatherlands White Maid of Mist Niagara" så ser ni min valps mamma :)
 
Näää, mig tilltalar dom inte :crazy:
Jag tycker faktiskt att "riktiga" collies är snyggare....
Men men smaken är som baken-delad...
Men åh andra sidan så skulle jag heller inte köpa en vanlig ordinär collie heller.... :mad: Men det är inte p.g.a utseende eller färg...utan för att dom är så veka mentalt :(
 
Re: icke godkänd färg

SKK godkänner bara de färger som rasens hemland, i detta fall England har godkänt. Tittade på din uppfödares hemsida och så att hon inte registrerar sina valpar i den tyska motsvarigheten till SKK som heter VDH. Därför godkänns inte hundens papper av SKK och du kan inte registrera den oavsett vilken färg den har.Sedan bör du har noggrann koll på OM,NÄR och HUR Jordbruksverket kommer att tillåta import av valpar under 3 månader från EU utan karantän. Annars har du att välja på 4 månaders karantän eller att valpen går kvar i Tyskland tills den är minst 7½ månad.
 
Re: icke godkänd färg

***Jordbruksverket kommer att tillåta import av valpar under 3 månader från EU utan karantän.*****

Är det något som är på gång menar du? Jag har inte hört talas om detta.
Jag håller också på att ev ta in en hund från Tyskland, och då är det ju rabiesvacc som gäller, så jag kommer inte få någon hund förrän hon är sju månader. Och just att få en hund när den är så gammal gör att jag tvekar. Vi får se hur det blir.
 
Re: icke godkänd färg

Jag pratade med jordbruksverket idag och efter 23 juli eller när det var så kommer dom att tillåta import av valp om man har dispens. Vilken man får söka hos dom.
Så förhoppningsvis får jag hem henne innan hon har hunnit bli över ett halvår.
 
Re: icke godkänd färg

Skulle man ha ett bra skäl för att få dispens?
Och varför måste du då vänta tills hunden blir ett halvår?
 
Re: icke godkänd färg

nja.. hon sa inte att man skulle ha ett bra skäl. Hpn sa mest bara att hunden inte fick vara över 12 veckor, och inte vistats utanför kenneln mm.
Sen så berodde det på hur mkt smitta å sånt det fanns i området.
Godkänner dom inte dispensen så måste jag ju vänta 6 månader eftersom dom måste rabiesvaccineras å allt det där.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
776
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 294
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 495
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
507
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp