ikke godkänd färg

Re: icke godkänd färg

Nu har jag pratat med jordbruksverket.

Det som ändras den 3 juli är att man ska ha EU-pass till hunden och att man inte behöver vaccinera mot valpsjuka (vilket jag tycker är dumt), och lepdog (tror jag det var), annars är det som vanligt med rabiesvaccin mm.
Jag frågade om detta med dispens, men det var något som bara diskuterades just nu, och det gällde då yngre hundar som inte varit ute bland andra hundar (som du skrev). Ev kan detta också gå igenom den 3 juli (det med dispens), men då kommer inte det börja gälla direkt antagligen. Fast det lät väldigt tveksamt om detta med dispens skulle bli av tyckte jag.


Iofs tycker jag nog det är bra som vi har det. Risken är annars att vi får in sjukdomar här som vi nu inte har.
 
Är en collie människa själv!! :)

Det jag skulle säga angående vita colliesar var att i USA är de mkt populära, har en god vän där som förder upp collie och de valpar som går först är de vita. Som någon annan sa är de ju inte helt vita utan har alltid en annan färg oxå om det så bara är på örat!

Personligen har jag svårt för vita collies men å andra sidan har jag inte träffat någon irl så det är svårt att säga om de är fina eller ej :)
Många har svårt för våran korthåriga collie när man har sagt att det är collie. Många som inte är så hundvana gissar alltid på att det är en korsning mellan vinthund/jakthund :) :crazy:
 
Re: icke godkänd färg

okej...
enligt hon jag pratade med så sa hon att man redan kunde söka dispensen. :confused:
Fick även hem en massa papper idag, varav ett står på svenska och resten på tyska (är inte speciellt duktig på tyska) så jag fattar ingenting av vad det står på dom. *suck*
Men men, det löser sej nog.
 
Nej, en sådan hund skulle jag inte vilja ha. Om jag vill ha en hund med så mycket vitt så kan jag hellre skaffa en borzoi.

Nu ser man varför collien skall ha mer färg på rygg och sidor. Den är helt enkelt ful med för mycket vitt. Det blir ingen stuns i hundens kroppsbyggnad.

Andra raser som har mer vitt verkar har mer av en karakteristisk kropp. Jag tänker då på Parson jack russel, bullterier, borzoi och westien. Dessa raser har antingen utpräglad form, kompakt kropp eller speciell päls.

Denna collien har faktiskt ingen snygg kroppsbyggnad, lång och nästan hängmatterygg - i alla fall tycker jag det... :crazy:

Men inte ens om färgen var godkänd skulle jag vilja ha en så vit hund. Jag tycker de vita hundarna är vackrast om de har en spänstig kropp och kort päls - borzoien är väl iofs undantaget som bekräftar regeln. Borzoier tycker jag om, nämligen... :angel:
 
Re: icke godkänd färg

Jag anade att vi fått olika information :crazy:
De kan väl se till så alla som svarar säger samma sak.

Får du mer info om detta får du gärna PM:a mig :)
 
Fast det har väl inte med det att göra heller...smaken är ju olika, en del gillar mopsar t om :crazy: :crazy:
Pyrenee är ju en vit hund utan "kropp" tex, och den är ju gdk...Huruvida man skall kunna regga eller inte har ju inte med smak att göra....själv tycker jag att det är ett flertal raser som inte ens skulle få finnas till...rena rama djurplågeriet :(
 
Jag gillar mops :D Men är väl för jag träffat några riktigt goa.
Men jag skulle aldrig köpa någon. Vill inte gynna avel där hundar föds som snorvlar och har sig för att kunna andas :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
776
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 296
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 504
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
507
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp