Inackoderingsavtal, vad kan man kräva? Stallregler osv.

Hade personligen aldrig stallat upp våra hästar där stallägaren kräver att godkänna medryttare etc. Även om vi inte hade haft behov idag kan vi ha behovet imorgon och det är tillräckligt svårt att hitta vettigt folk till ens hästar utan att fler ska ha åsikter om det.
Håller med de som ifrågasätter om du ska ha inackorderade alls. Någonstans får man släppa kontrollen och lita på att de man tar in har hjärnor att tänka med.

De är väl kanon att få rådgivning här. Behöver som sagt hjälp med vad som är rimligt att kräva. Det var därför jag startade tråden 🙂 Jag valde att tänka lite högt i vad som jag funderar på. Behöver få ihop en helhet i vad som är rimligt att kräva 🙂
 
Känns jättejobbigt att behöva boka banan, ibland kan planer ändras eller så och då vore det helt absurt att inte få rida sin häst på banan när man vill. Jag hade aldrig velat stå i ett stall där stallägaren bokar banan stora delar av dagarna när man själv kanske vill rida. Okej att ni har högt säkerhetstänk men ska inte hingstarna kunna vara bland andra hästar? Så är det ju på tävling etc... Är du så orolig ska du kanske inte ta in ston som inackorderingar utan bara ha valacker?

Som din inställning låter nu kanske du inte ska ha inackorderingar. Man måste våga lägga lite ansvar hos den inackorderade och låta denna få bestämma vem som ska ta hand om hästen mm själv. Att man sedan vill informeras om sådant är en annan sak.

Vid inkörningar av till exempel hingstar utför vi vissa moment i paddock. Vi har en ganska liten paddock. Då vill man kunna fokusera fullt ut på individen som utbildas just då. För egen del kommer jag anpassa mig mycket efter när inackoderingen vill vara där. Men vissa datum när vi håller kurser så behöver den faktiskt vara reserverad. Men de händer 1-2 gånger i månaden. Jag tycker faktiskt inte att det är något konstigt med det.
 
Jag hade inte stallat upp på ett ställe med de premisserna (boka ridbanan för ridning, stallägare med så mycket detaljstyrning även av min egen häst osv).
Däremot - möjlighet att boka ridbanan vid träningar med tränare utifrån (om man vill vara säker på att vara själv), hopp-dag eller liknande, det är en helt annan sak. (när du skrev först så lät det som att den inackorderade skulle behöva boka ridbanan varje pass den vill rida - och att du skulle boka upp banan rätt mycket och då var man inte välkommen).

Jag tänker mig att man som stallägare sätter upp ordningsregler i stallet och sen förväntas den som stallar in följa dessa, och då även eventuella medryttare och medföljande vänner. Det är ju även rimligt att man blir informerad om att "på torsdag kommer X och passar Brunte", så att man inte undrar vad detta är för främmande människa... Men att styra om man får ha medryttare och vem detta isåfall är - nej, det hade jag inte ställt upp på.
 
Tack för dina tankar. Tar med mig det 🙂

Jag hade inte stallat upp på ett ställe med de premisserna (boka ridbanan för ridning, stallägare med så mycket detaljstyrning även av min egen häst osv).
Däremot - möjlighet att boka ridbanan vid träningar med tränare utifrån (om man vill vara säker på att vara själv), hopp-dag eller liknande, det är en helt annan sak. (när du skrev först så lät det som att den inackorderade skulle behöva boka ridbanan varje pass den vill rida - och att du skulle boka upp banan rätt mycket och då var man inte välkommen).

Jag tänker mig att man som stallägare sätter upp ordningsregler i stallet och sen förväntas den som stallar in följa dessa, och då även eventuella medryttare och medföljande vänner. Det är ju även rimligt att man blir informerad om att "på torsdag kommer X och passar Brunte", så att man inte undrar vad detta är för främmande människa... Men att styra om man får ha medryttare och vem detta isåfall är - nej, det hade jag inte ställt upp på.
 
Vid inkörningar av till exempel hingstar utför vi vissa moment i paddock. Vi har en ganska liten paddock. Då vill man kunna fokusera fullt ut på individen som utbildas just då. För egen del kommer jag anpassa mig mycket efter när inackoderingen vill vara där. Men vissa datum när vi håller kurser så behöver den faktiskt vara reserverad. Men de händer 1-2 gånger i månaden. Jag tycker faktiskt inte att det är något konstigt med det.

Tycker att det är en helt annan sak att du som stallägaren ibland vill reservera paddocken för hingstar eller inkörning och att den bokas för träning och kurser än att jag som inackorderad måste boka den varje gång jag vill rida. Det första känns ju helt okej så länge den inte är bokad jämt och ledig på rimliga tider, det andra känns väldigt krångligt.

Appropå människor och spring tänker jag att det är lättast att stämma av sådant innan men svårt att skriva i kontraktet, absolut rimligt att vilja bli presenterad för eventuella medryttare som ska hänga i stallet, men kanske inte att vilja godkänna dem. Tar du in vettiga människor tänker jag att de i sin tur förhoppningsvis har vettiga medryttare.
 
Känns som orimliga förväntningar på någon som ska betala för att utnyttja anläggningen. Att behöva ha medryttare godkända känns helt främmande för mig. Att ridbanan då och då - med god framförhållning och inte varje vecka - är bokad kan jag kanske leva med, men då behöver det finnas tid någon gång under dagen att nyttja den.

Ordning och reda är viktigt, men att blanda in hingsthållning ställer höga krav på kunskapsnivån hos inackorderade om de ska vara inblandade i hantering av hingstar. Så pass höga krav att det knappt känns verklighetsförankrat.

Vad har ni för tillstånd för verksamheten idag?
 
Vid inkörningar av till exempel hingstar utför vi vissa moment i paddock. Vi har en ganska liten paddock. Då vill man kunna fokusera fullt ut på individen som utbildas just då. För egen del kommer jag anpassa mig mycket efter när inackoderingen vill vara där. Men vissa datum när vi håller kurser så behöver den faktiskt vara reserverad. Men de händer 1-2 gånger i månaden. Jag tycker faktiskt inte att det är något konstigt med det.
Ja, men att man kan boka banan är ju inte detsamma som att man måste göra det så fort man ska rida?
Är väl bara sätta regler att det ska vara vid träning ev vid hoppnincoch andra speciella saker som inkörning osv som man får boka?
Så har det varit där jag stått.
 
Jag skulle aldrig betala för att stå i ett sånt stall med så mycket regler. Boka ridbanan? Vid hoppning/träning ja, aldrig annars. Absurt.

Jag tycker det funkar att man har "hopping tillåten torsdagar (hela dagen), alla som vill får rida på banan men hinder kommer vara framme och det är fritt att hoppträna. Den som plockar fram ansvarar för att material kommer ut från banan"
 
Bra idé med referenser. Mycket mer rimligt än en prövotid. Ja men precis vi utbildar och håller mycket kurser och det innebär att det är andra som kommer till oss ibland. Då måste de som sagt gå att reservera vissa datum.

I övrigt känner jag väl att de är först till kvarn. Är den ledig kan den användas osv.
Referenser är bra om det INTE är stallet de står i nu. Jag vet många gånger en Stallägaren gett bra referens för att bli av med en mardrömshyresgäst så fort som möjligt. Få Stallägare vill sätta hästen på bar backe utanför stallet hur mycket de än vill bli av med hästens tillhörande människa.

Jag tycker som andra inte du ska ha inack utifrån dina behov som du beskriver.
 
Bokning av banan 1-2 ggr per månad ser jag inga problem med. Så länge inack kan boka på samma vis såklart. Men lät i starten som det snarare var varje vecka och alltid boka när man skulle rida.

Inte få ställa upp på gången för det står en hingst på gången hade jag inte accepterat. Om det är fullt på alla platser visst men en hingst i inack stall ska kunna uppföra sig såpass att den kan stå på gången
 
Har ni några tips på bra och tydliga uppstallningsavtal? Eller på punkter som är viktiga att ha med om man skriver ett eget. Vilka stallregler har ni i era stall?

Saker jag funderar på just nu: Bör man ta ut deposition?

Är jag krånglig om jag vill godkänna eventuella medryttare? Jag vill ha koll på vilka folk som rör sig i stallet. Har en intressent varav två tjejer i yngre tonåren som har en foderhäst tillsammans. Dom är lite inne på att skaffa en medryttare men jag vet inte om jag känner för att ha tre ryttare på 1 st häst som springer i stallet. Det är lite krångligt när man inte känner personerna. Hade man gjort det hade man ju kanske haft en magkänsla för att dom väljer medryttare med omdöme.

Jag funderar på uppsägningstid? Vad är vanligt?

Ska dom få ha en prövotid innan dom blir "fast" hyresgäst?

Vi har även hingst i stallet. Hur kan man formulera sig väl och tydligt kring säkerhetsaspekterna där?

Ridbanan som finns skulle jag vilja att man bokar upp sig på. Hur skulle en sådan lösning kunna se ut? Mellan vissa tider? För mig som har många hästar kan de ibland innebära att vissa dagar vill jag reservera ridbanan halvdag till exempel.

Ömsesidig respekt att står dom på stallgången så ställer ja inte hingsten på stallgången just då och tvärtom?

Ta med sig kompisar till stallet? Hur mycket kan jag styra upp utan att bli orimlig?

Jag vet av andras erfarenhet att ha inackoderingar kan antingen blir jättekul alternativt en mardröm :D
Ska du ha prövotid måste du visa hänsyn till hötillgång, grovfoder. Det är inte bussigt att slänga ut någon i november oavsett problem ni gemensamt kan ha skapat. Dvs visa or hänsyn till fodersitiationen och tar du in någon på hösten så är det över vintern till nästa grovfoder kan köpas. Iår finns det gott om grovfoder men det var ju vidrigt förra vintern. Det är ju för er skull också så ni bokar rätt mängd grovfoder.
 
Referenser är bra om det INTE är stallet de står i nu. Jag vet många gånger en Stallägaren gett bra referens för att bli av med en mardrömshyresgäst så fort som möjligt. Få Stallägare vill sätta hästen på bar backe utanför stallet hur mycket de än vill bli av med hästens tillhörande människa.

Jag tycker som andra inte du ska ha inack utifrån dina behov som du beskriver.


Jag har inga bestämda behov utan jag är helt enkelt enbart oerfaren när det kommer till att ta in inackoderingar utan det var snarare så att jag vågade tänka lite högt i min skrift. Det finns ett ödmjukt syfte med denna tråd.
 
Ang ridning på ridbana är en variant att ha bokning som standard men ha en/två tider varje dag för ridbanan ska vara öppen för alla och alltså inte går att reservera för en enskild eller ta upp plats så andra inte ryms.
Ex/18-20 öppen mån-fre, 10-12+16-18 öppen lördag-söndag
Var så i ett stall jag red i och det fungerade jätte bra!
 
Jag har inga bestämda behov utan jag är helt enkelt enbart oerfaren när det kommer till att ta in inackoderingar utan det var snarare så att jag vågade tänka lite högt i min skrift. Det finns ett ödmjukt syfte med denna tråd.

Jo det förstår jag. Men du har - av vad du skriver - ett behov av ordning och reda och kontroll som är jättesvårt kombinera med inackorderingar. Så utifrån dina behov tror jag det bästa är att du inte har inackorderingar.
 
Jag har kompisar som har inackorderingstall och jag upplever att det är mest problem sommartid. Någon vill ha sin häst uppstallad, andra åker på semester och verkar helt glömma allt vad ansvar heter, någon häst får fång osv.
 
Min första fråga är VARFÖR du vill ha inackorderingar?

Hur många hade du tänkt dig?

Om det är för att tjäna pengar tycker jag att du ska tänka om; ska du driva detta lagligt så kommer det att kosta mer än det smakar så att säga så vida du inte kan ta en rätt så hög stallhyra.

Jag tror absolut att det egentligen är bäst att försöka ha regler kring i princip allt eftersom folk ändå kommer att försök göra som de vill.

Jag har stått i x inackorderingsstall och det är i princip samma visa överallt och samma tjat om bla bla bla (sopa efter sig, släcka, inte lämna bajs på ridbanan osvj.

Du måste fråga dig om det är värt allt bekymmer du kommer att få för att tjäna x kronor.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 526
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 172
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 379
Senast: TBT
·
W
Hästvård En häst i stallet där jag jobbar blev skadad i mars(?) tror jag det var. Det första jag såg var ett sår, på insidan av höger fram...
Svar
11
· Visningar
2 120
Senast: wiw31
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp