Inackoderingsavtal, vad kan man kräva? Stallregler osv.

Jag tycker det är sjukt viktigt och rimligt med strikta regler, så jag håller inte alls med de som tycker att du ska strunta i inackorderingar om du nu vill ha kontroll. Tvärtom har jag stått i flera stall där jag önskat att det var tydligare formulerat i avtalen vad som gäller, för att stallägaren har varit bakbunden och inte kunnat utöva några tvångsåtgärder när de uppstallade börjar härja kring regler osv. Och ibland har jag/hästen kommit i kläm, trots att vi har varit de enda som följer stallreglerna och avtal.

Tänk såhär: Ett uppstallningsavtal är en överenskommelse mellan två parter. Det vill säga, du kan skriva (nästan, inom rimlighetens gränser) vad du vill i det, det är upp till den uppstallade att gå med på det och skriva under. Sen kan det bli svårt att hitta uppstallade om reglerna är alltför strikta, men det är ju en annan femma.

Jag hade varit väldigt noggrann med att definiera:
- Vad jag vill ska gälla
- Vad som händer om detta bryts!

- Och skriv med stallreglerna direkt i avtalet, låt det inte bli ett litet sidodokument som glöms bort.

Och rent spontant gällande de punkter du nämner:
- Uppsägningstid: självklart, 2 månader från båda parter gällande från nästa månadsskifte.
- Prövotid: nej, signalerar misstänksamhet och är för godtyckligt. Samma med deposition. Jag tror att dessa två saker kan skrämma bort många hyresgäster.
- Kompisar i stallet: jag har stått i stall som har haft som regel att en hästägare inte får ha mer än ytterligare två personer med sig inne i stallet samtidigt. Minskar springet, jätteskönt. Har givetvis även gällt barn också. Däremot tycker jag inte det är något konstigt att upp till tre personer delar på en häst på olika dagar.
- Boka ridbanan: ja visst, om samma regler gäller alla. Det vill säga, kan du boka av en heldag för kurs borde det kunna gälla de uppstallade också. Kanske med en övre gräns hur många timmar man kan boka per häst/månad.

Gällande medryttare har jag sett otaliga exempel på när de inte får ta del av stallreglerna eller får begränsad introduktion till vad som gäller i stallet. Jag hade skrivit in en klausul i avtalet att medryttare skall genomgå en introduktion av stallägaren och skriva under att hen har tagit del av och förbinder sig att följa stallreglerna. Hade jag fått en trevlig introduktion av stallägaren hade jag dessutom känt mig väldigt välkommen som medryttare.

Summa summarum, jag älskar stall med tydliga regler. Men samma regler bör gälla alla, för att alla ska känna sig välkomna. Och vill du ha full kontroll bör du skriva med i avtalet att det är du som har sista ordet att avgöra dispyter eller fastslå rutiner. Som sagt, det är upp till den presumtiva hyresgästen att gå med på det eller inte.
 
Jag tycker det är självklart att hingstarna ska kunna stå på gången samtidigt som andra hästar. Det hade varit väldigt positivt för mig med ett stall som tog emot hingstar överhuvudtaget dock, det brukar vara svårt att hitta! :)
Annars tycker jag att ordning och reda och regler är helt okej, inklusive viss bokning av ridbanan förutsatt att det finns fina ridvägar runtomkring.
 
Bokning av banan 1-2 ggr per månad ser jag inga problem med. Så länge inack kan boka på samma vis såklart. Men lät i starten som det snarare var varje vecka och alltid boka när man skulle rida.

Inte få ställa upp på gången för det står en hingst på gången hade jag inte accepterat. Om det är fullt på alla platser visst men en hingst i inack stall ska kunna uppföra sig såpass att den kan stå på gången
Har stått i samma stall som hingstar värda uppemot 20 miljoner. Inte ens där var det så hårda så säkerhetsregler som du vill ha.

Nej det är möjligt. För mig handlar det inte så mycket om värdet på hästen. För mig är det viktigt att få jobba i lugn och ro när jag utbildar hästar. Det är inte alltid störelemoment är lämpligt i dom olika inkörningsfaserna. Så jobbar jag.
 
Jag tycker det är självklart att hingstarna ska kunna stå på gången samtidigt som andra hästar. Det hade varit väldigt positivt för mig med ett stall som tog emot hingstar överhuvudtaget dock, det brukar vara svårt att hitta! :)
Annars tycker jag att ordning och reda och regler är helt okej, inklusive viss bokning av ridbanan förutsatt att det finns fina ridvägar runtomkring.

Ja det är såklart målet att dom ska kunna det. Men vissa individer är hingstigare än andra och jag vill ha lugn och harmoni i stallet. Dom är ju inte fulllärda från början.
 
Jag tycker det är sjukt viktigt och rimligt med strikta regler, så jag håller inte alls med de som tycker att du ska strunta i inackorderingar om du nu vill ha kontroll. Tvärtom har jag stått i flera stall där jag önskat att det var tydligare formulerat i avtalen vad som gäller, för att stallägaren har varit bakbunden och inte kunnat utöva några tvångsåtgärder när de uppstallade börjar härja kring regler osv. Och ibland har jag/hästen kommit i kläm, trots att vi har varit de enda som följer stallreglerna och avtal.

Tänk såhär: Ett uppstallningsavtal är en överenskommelse mellan två parter. Det vill säga, du kan skriva (nästan, inom rimlighetens gränser) vad du vill i det, det är upp till den uppstallade att gå med på det och skriva under. Sen kan det bli svårt att hitta uppstallade om reglerna är alltför strikta, men det är ju en annan femma.

Jag hade varit väldigt noggrann med att definiera:
- Vad jag vill ska gälla
- Vad som händer om detta bryts!

- Och skriv med stallreglerna direkt i avtalet, låt det inte bli ett litet sidodokument som glöms bort.

Och rent spontant gällande de punkter du nämner:
- Uppsägningstid: självklart, 2 månader från båda parter gällande från nästa månadsskifte.
- Prövotid: nej, signalerar misstänksamhet och är för godtyckligt. Samma med deposition. Jag tror att dessa två saker kan skrämma bort många hyresgäster.
- Kompisar i stallet: jag har stått i stall som har haft som regel att en hästägare inte får ha mer än ytterligare två personer med sig inne i stallet samtidigt. Minskar springet, jätteskönt. Har givetvis även gällt barn också. Däremot tycker jag inte det är något konstigt att upp till tre personer delar på en häst på olika dagar.
- Boka ridbanan: ja visst, om samma regler gäller alla. Det vill säga, kan du boka av en heldag för kurs borde det kunna gälla de uppstallade också. Kanske med en övre gräns hur många timmar man kan boka per häst/månad.

Gällande medryttare har jag sett otaliga exempel på när de inte får ta del av stallreglerna eller får begränsad introduktion till vad som gäller i stallet. Jag hade skrivit in en klausul i avtalet att medryttare skall genomgå en introduktion av stallägaren och skriva under att hen har tagit del av och förbinder sig att följa stallreglerna. Hade jag fått en trevlig introduktion av stallägaren hade jag dessutom känt mig väldigt välkommen som medryttare.

Summa summarum, jag älskar stall med tydliga regler. Men samma regler bör gälla alla, för att alla ska känna sig välkomna. Och vill du ha full kontroll bör du skriva med i avtalet att det är du som har sista ordet att avgöra dispyter eller fastslå rutiner. Som sagt, det är upp till den presumtiva hyresgästen att gå med på det eller inte.


Tack för mycket utflörlig information och upplägg! Ordning och reda bidrar till god stämning . Det är jag övertygad om 🙂
 
Bokning av banan 1-2 ggr per månad ser jag inga problem med. Så länge inack kan boka på samma vis såklart. Men lät i starten som det snarare var varje vecka och alltid boka när man skulle rida.

Inte få ställa upp på gången för det står en hingst på gången hade jag inte accepterat. Om det är fullt på alla platser visst men en hingst i inack stall ska kunna uppföra sig såpass att den kan stå på gången

Alla individer är dock inte fullärda från början. Det är inte alltid gott beteende kommer gratis och särskilt inte hos en unghingst. Ibland kan det ta lite tid att få dom dit man vill ha dom.
 
Nej det är möjligt. För mig handlar det inte så mycket om värdet på hästen. För mig är det viktigt att få jobba i lugn och ro när jag utbildar hästar. Det är inte alltid störelemoment är lämpligt i dom olika inkörningsfaserna. Så jobbar jag.

Du kan inte kräva absolut lugn och ro om du delar utrymme med andra. Om någon har sin häst i stallet så kommer de att vara där och gå fram och tillbaka med skottkärror, höpåsar, hästar, sadel, träns, glömma något i sadelkammaren och behöva gå en vända till. De kommer ha hästar med egna personligheter som tar plats och kanske distraherar.

Jag tycker att det låter som att du vill ha ditt stall för dig själv. Det är helt ok att inte vilja dela sitt utrymme med andra. Men bestämmer man sig för att dela så får man acceptera att de man delar med kommer ta plats och att de kommer vara där även på tidpunkter då du vill ha lugn och ro när du tränar en hingst.
 
Ja det är såklart målet att dom ska kunna det. Men vissa individer är hingstigare än andra och jag vill ha lugn och harmoni i stallet. Dom är ju inte fulllärda från början.

Naturligtvis inte, men jag är kanske travskadad. :) Det ska liksom funka helt enkelt, och det gör det så gott som alltid. Det behöver inte innebära några tuffa tag eller provokation heller.. men det är klart att det kan vara annorlunda när man tar emot andras hästar för arbete och inte har full koll på hur de är eller vad de varit med om. Jag skulle nog som inackorderad tycka att just det var en märklig regel bara, men stallet är ju ditt och det du säger gäller.
 
Du kan inte kräva absolut lugn och ro om du delar utrymme med andra. Om någon har sin häst i stallet så kommer de att vara där och gå fram och tillbaka med skottkärror, höpåsar, hästar, sadel, träns, glömma något i sadelkammaren och behöva gå en vända till. De kommer ha hästar med egna personligheter som tar plats och kanske distraherar.

Jag tycker att det låter som att du vill ha ditt stall för dig själv. Det är helt ok att inte vilja dela sitt utrymme med andra. Men bestämmer man sig för att dela så får man acceptera att de man delar med kommer ta plats och att de kommer vara där även på tidpunkter då du vill ha lugn och ro när du tränar en hingst.

Jag lägger ner den här tråden nu. Jag tror att ömsesidig respekt kommer lösa det mesta. Jag kommer ha tydliga men givetvis rimliga regler. Som flera redan nämnt så är de ju upp till inackoderingen att bedöma om reglerna passar eller inte. Jag är inte på något vis desperat att hyra ut de lediga boxarna. Men jag vill inte att stallet ska bli en bananrepublik.
 
Alla individer är dock inte fullärda från början. Det är inte alltid gott beteende kommer gratis och särskilt inte hos en unghingst. Ibland kan det ta lite tid att få dom dit man vill ha dom.

Fast jag vidhåller de ska kunna stå på gången. Annars ska de inte vara hingst. Jag står i stall med unghingst för övrigt. Jag har ett sto.

Tillägg: Den stod där under inkörning med btw. Det är nada special med den förutom att den inte ska ha sto I boxen bredvid. Men ston går förbi, står på andra sidan gången, I hagen bredvid mm. Sånt blir som ett krav I inack stall. Har man eget däremot kan man ju ha helt andra regler

Och kan hingsten inte stå på gången i inack stall så får väl hingsten stå i boxen. Och de andra på gången. På samma vis som en häst av annat kön som inte funkar normalt på gången får stå i boxen.
 
Senast ändrad:
Jag håller helt med om att regler behövs. Och att de är satt av en person som ser till de efterlevs. Men ju mer detaljregler ju mer kackel och strul blir det är min erfarenhet. Och jag skulle själv aldrig palla annat än helinackorderingar - jag skulle bli galen.

Jag tycker idealet är att Stallägaren har rggler men få och grundläggande. Och att Stallägaren sköter in/ut och fordringar. Sen får ägarna sköta sin häst efter eget huvud sålänge det inte på riktigt påverkar hästvälfärd.med på riktigt menar jag att t ex inte lägga sig i om nån vill klippa sin häst eller inte klippa sin häst, utan enbart när hästen faktiskt rent objektivt mår dåligt av vad det är.
 
Jag håller med de som tycker att tydliga regler är extremt viktigt i ett innackorderingsstall. Jag står mycket hellre i ett stall där det finns rutiner och regler där jag själv kanske inte håller med om precis allt än i ett stall där alla gör hur dom vill. Hur vida det är självklart eller inte att kunna ha flera hästar i gången samtidigt beror ju helt på layouten på stallet. Hur trångt det är osv. Har tex stått i stall där folk fått för sig att gå förbi uppställda hästar med sin egen helt utan tanke på att det kunde bli en farlig situation trots att inga hingstar var inblandade.

Jag ställer mig till skaran som tycker att hingstar ska kunna bete sig vettigt om de ska vara hingstar och att viss störning från omgivningen kan vara bra för unghästar men samtidigt så är alla hästar individer och kan kräva viss anpassning, speciellt under inlärning. Så regler om att man kollar med den som har hästen i gången eller den som rider på bana om det är ok att man tar ut sin häst/kommer in osv är absolut inget orimligt för mig men att behöva boka en ridbana inför varje ridpass känns överdrivet meckigt och jag skulle föredra andra lösningar.
 
Jag tänker att i ett travstall är det mestadels kunnig personal som jobbar där som har vana av hingstar, i ett inackorderingstall kan det vara hästägare, medryttare mm som inte vet vad lämpligt beteende och uppträdande kring en hingst innebär och då förstår jag att man vill ha ett högt säkerhetstänk.

Sen har vi haft inackordering där få grundläggande regler inte funkade. Tex sopa efter dig. Hästägaren sopade runt sin häst box inte hela stallgången (inte lång gång). Ställ tillbaka saker om du flyttat på dem (funkade inte).Ta upp hästskiten efter dig i spolspiltan (typ 1/3 kvar) osv. Så ja vissa inackorderingar måste man antingen ha en detaljlista för eller
 
Jag tror att det där med hur mycket krav man kan ställa på sina hyresgäster är helt beroende av hur attraktivt erbjudandet är i övrigt. Har man ett jättefint stall med fantastiska hagar och härliga ridvägar, eller ett stall i ett område där efterfrågan på stallplatser är mycket större än tillgången, så kan man antagligen få folk att ställa upp på en hel del. Jag har själv stått i stall med väldigt märkliga och begränsande regler, t ex ett där man inte fick ta med sig barn, inte ens för att hälsa på någon gång, ett där man inte fick vara efter kl 21 på vardagar och efter 22 på helgdagar, ett där ägarens tonåriga dotter förväntades få rida de inackorderade hästarna när hon ville (detta framkom först när man flyttat in...), ett där man var tvungen att skrubba av grepar och skyfflar varje gång man använt dem osv. osv. Har inte blivit särskilt långvarig på något av de här ställena men alla har haft någonting som gjort att det under en tid har varit värt det.

Det värsta jag vet däremot är när det finns en massa outtalade regler som stallägaren förväntar sig att man följer. Jag anser mig själv vara ganska pedant och väldigt noga med mina hästar, och jag vill gärna ”göra rätt”, därför tycker jag det är bättre med en massa nedskrivna regler för hur saker ska funka och skötas istället för att man förväntar sig ”sunt förnuft” som tyvärr ofta betyder helt olika saker för olika personer.

Jag tror att TS skulle kunna hitta någon eller några hyresgäster som skulle kunna funka alldeles utmärkt med de förutsättningar hon har, men en större inackorderingsverksamhet (fler än 2-3 hästar) skulle jag inte rekommendera att satsa på.

/Ylvalill, som stått inackorderad i 20+ år men nu börjat tröttna på allvar...
 
Vid inkörningar av till exempel hingstar utför vi vissa moment i paddock. Vi har en ganska liten paddock. Då vill man kunna fokusera fullt ut på individen som utbildas just då. För egen del kommer jag anpassa mig mycket efter när inackoderingen vill vara där. Men vissa datum när vi håller kurser så behöver den faktiskt vara reserverad. Men de händer 1-2 gånger i månaden. Jag tycker faktiskt inte att det är något konstigt med det.
Då bokar ni den tiden ni behöver. Det behöver ju inte betyda att alla andra ska boka när de ska rida.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 550
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 197
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 388
Senast: TBT
·
W
Hästvård En häst i stallet där jag jobbar blev skadad i mars(?) tror jag det var. Det första jag såg var ett sår, på insidan av höger fram...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: wiw31
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp