Bukefalos 28 år!

Inackorderingar

Shatoo

Trådstartare
Såg en tråd tidigare där ngn varit inackorderad och flyttat många ggr då stallägare ändrat villkoren osv.
Jag är stallägare med inackorderingar och det har oftast funkat bra! Uppstår det någon gång en diskussion så handlar det oftast om att inackorderingen anser sig "betala" för att det ska ingå. Men vart går gränsen? Mitt stall drivs som ett kollektivstall med låg hyra där allt finns att köpa på gården MEN vi hjälps åt! Tyvärr är vissa solklara saker inte så solklara för alla och som på vilken arbetsplats som helst så är det några som får ta ett tyngre lass än andra...
 
Vi har väldigt tydliga avtal i vårt (föreningsdrivna) stall, oklarheter avhandlas om det behövs på protokollförda möten så finns det på pränt sedan och man kan gå tillbaka och läsa.

Avtalsklausuler om vad som INTE ingår är väldigt viktiga framför allt om någon skulle försöka dumpa en häst. Vi har skrivit in att daglig tillsyn, skötsel, mockning, hovvård et c inte ingår just på grund av detta. Det hindrar inte att man hjälper varandra.
 
Vi har väldigt tydliga avtal i vårt (föreningsdrivna) stall, oklarheter avhandlas om det behövs på protokollförda möten så finns det på pränt sedan och man kan gå tillbaka och läsa.

Avtalsklausuler om vad som INTE ingår är väldigt viktiga framför allt om någon skulle försöka dumpa en häst. Vi har skrivit in att daglig tillsyn, skötsel, mockning, hovvård et c inte ingår just på grund av detta. Det hindrar inte att man hjälper varandra.

Nej som du skriver så få man nog vara övertydlig. Saker jag stött på är tex att man inte flyttar plankor på gödselstack när behov finns (oftast samma personer som gör det), att man lämnar loge i en enda röra efter sig (halm blandat med hö etc) eller att man packar sitt hö o där är 3 kg kvar, lämnar det, istället för att packa undan den och kratta iordning för att en ny bal ska kunna komma in.
Ska man behöva skriva in allt sådant under INTE ingår - idag står det mer vi HJÄLPS ÅT med följande....men vissa tycker inte att det omfattar dem
 
Nej som du skriver så få man nog vara övertydlig. Saker jag stött på är tex att man inte flyttar plankor på gödselstack när behov finns (oftast samma personer som gör det), att man lämnar loge i en enda röra efter sig (halm blandat med hö etc) eller att man packar sitt hö o där är 3 kg kvar, lämnar det, istället för att packa undan den och kratta iordning för att en ny bal ska kunna komma in.
Ska man behöva skriva in allt sådant under INTE ingår - idag står det mer vi HJÄLPS ÅT med följande....men vissa tycker inte att det omfattar dem

Man kan aldrig vara nog tydlig. Det som är självklart för en person är det inte för en annan. Det är inte alltid lathet eller slarv som gör att vissa inte gör det som andra gör per automatik.

Skriv ner rutiner och checklistor så kan ingen hävda att de inte vet vad som gäller.

Var tydlig redan vid kontraktskrivning över vad som ingår och vad som förväntas av eget arbete.
 
Håller med Görel. Allt hör inte hemma i avtalet, men absolut ska det finnas rutiner beskrivna för de olika uppgifterna. Det arbetet gör man en gång, och justerar om det behövs. Sedan kan man lägga det som en stallmanual och maila ut till nytillkomna hästägare, och förvara en utskriven kopia i stallpärmen. Finns inte en chans att komma undan med slarv.

I kontraktet hänvisas till vid varje tidpunkt gällande regler (se stallpärmen alt. pdf-fil på begäran via mail).
 
jag har kontrakt där många "detaljer" är med och hänvisar även till gällande "stallregler" - som skrivs av mig ;) allt för att försöka minska risken för missförstånd och misstolkningar. Men som murphy säger - går det att missförstå så kommer det att göras det. viktigt är väl att man som stallägare lyssnar & kan kompromissa men att man i slutänden alltid är den som bestämmer och att man behandlar alla lika (och försöker vara konsekvent). Har än så länge varit förskonad från stora konflikter - bara lite meningskiljeheter ang när hyresgästen hade "rätt" att använda "sjuk"boxen som hör till lösdriften.
 
Håller med Görel. Allt hör inte hemma i avtalet, men absolut ska det finnas rutiner beskrivna för de olika uppgifterna. Det arbetet gör man en gång, och justerar om det behövs. Sedan kan man lägga det som en stallmanual och maila ut till nytillkomna hästägare, och förvara en utskriven kopia i stallpärmen. Finns inte en chans att komma undan med slarv.

I kontraktet hänvisas till vid varje tidpunkt gällande regler (se stallpärmen alt. pdf-fil på begäran via mail).
Love it! Ord och inga visor. :bow: / Pedanten som drömmer om ett eget stall med skötsamma inackar.
 
Jag flyttade till ett stall där alla stallpass ingick i hyran.
Under de två senaste stallmötena har vi fått höra "Jag (stallägaren) har beslutat att istället för att höja er hyra detta år, låta er ta en var sin vardags-fodring i veckan". På två år har vi alltså gått från inga pass alls till två fordringar i veckan. Ingen möjlighet att köpa loss pass.
Den känns faktiskt lite tung. Men jag trivs i övrigt och klarar av att fodra så det håller mig kvar.
 
Håller med många kloka respondenter i tråden utifrån problematiken TS ger exempel på att dessa "detaljer" som redovisas knappast tillhör själva avtalet . Det blir stört omöjligt att ha med alla såna, det primära i avtalet är vad som inkluderas i hyran, vad för ansvar stallägare/inackar har gentemot varandra och sen i min erf är det bra att ha ett tydligt addendum till själva det avtalet som specificerar dagliga rutiner hur de ser ut (Mao ett skriftligt förtydligande som är bra den dagen man ev skulle få en inack som börjar hitta på egna förslag till ändringar) .

Utöver det kommer det alltid finnas de som gör massor och de som gör mindre... en lösning som funkat bra enl erf för mig i många år är att ha rullande veckoschema på "generell översyn/ansvar" när det gäller såna saker som att flytta spång på gödselstacken, tömma kärran i ridhuset , hålla lite översyn av fikarummet/se till att det är sopat på logen osv.

I min erf funkar det mycket bra - det ska ändå vara tydligt att den som har "översyns/undergållsveckan INTE ska städa åt alla andra utan alla förväntas hålla snyggt efter sig. Utifrån det brukar det sanera sig väldigt fint - för då ligger ansvaret tydligare och de som har "översynsvecka" kommer själva hojta till lite om de känner att det hela tiden fallerar . Det blir ett bättre ansvarssamarbete än att några "gnäller " och stallansvarig ska försöka förmedla gnället till samtliga vilket då ofta kan bli tråkigt då det kan tolkas som "kollektiv bestraffning".
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 308
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 040
Senast: kattan1974
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 931
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp