Inackorderingsstall

Sv: Inackorderingsstall

Vad säger egentligen Skatteverket om alla "svarta" stallplatser? Jag kan ju inte tänka mig att de tycker att det är ok att folka kör allt svart bara för att främja hästägandet i Sverige. Mitt företag drivs helt vitt och det förväntas gå med plus, alltså betala in skatt och moms. 500:- i månaden i kallhyra är ett skämt.
 
Sv: Inackorderingsstall

Jag konstaterade tidigt att man kan hitta en stallplats, svart, för under tusenlappen där in/utsläpp och foder/strö ingår.


Aldrig ngnsin hört talas om så mycket som ingår för en inackordering för under tusenlappen, jag vet inte vart du sett dessa annonser - i Norrbotten? :confused:
Bor i ett av sveriges häst tätaste län, (östergötland), här ligger hyrorna på + 3000 för helinackordering, och ca från + 2.000 där vissa tjänster, foder och strö ingår. det är ex. moms.

Jag håller inte med dig om att det inte går att konkurera med Lille Nils i bondgården som hyr ut ngra boxplatser "för sällskap". Det gör det visst det. Det kommer alltid att finnas olika marknader, folk med pengar, folk med mindre pengar, satsande folk som vill ha bekvämligheter, jmf med "enkelt folk" som vill göra allt själva, alternativt gör det själva pga ekonomi.
Det svåra med en verksamhet är att sälja in det, och motivera VARFÖR man tar de priser man tar, om dessa är högre. Vad erbjuder man som ingen annan/de flesta andra inte erbjuder? vilken marknadskrets vänder man sig till, och att då sälja in smart till denna marknadskrets.

som inackordering har jag inget emot att betala för tjänster och service, snarare tvärt om. Dock ifrågasätter jag om det är unik tjänst och service, som kostar 2 papp mer än granngårdens service som är ekvivalent. Det ser jag som en självklarthet, och även ett sundhetstecken, att detta ifrågasätts. Jag tycker ofta man stöter på verksamheter som erbjuder en viss "extra" service, och sen visar det sig att denna faktiskt inte håller måttet, eller är värd motiveringen till priset, jämfört med ngn annan likvärdig verksamhet. DET har man som konsument rätt att ifrågasätta, och som sagt, det är ett sundhetstecken att man gör det, som jag ser det.

PS! Kuriosa: Köpte min häst från Vintrosa för snart fem år sen : )
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderingsstall

Fattar inte varför folk jobbar gratis eller faktiskt sponsrar folks hästägande genom att ha dem uppstallade till otroligt låga priser.


Fattar jag inte heller, särskilt som det är ett jävla gnäll från stallägare som anser sig göra det : )
sluta med verksamheten eller höj priserna och sluta gnälla.
Hatar att vara inackorderad hos ngn som VALT att ha denna service, och ständigt få höra hur mkt välgörenhet och ideelt arbete som stallägaren utför. rena martyr skapen. Jobba på ICA om det inte passar! Som stallägare om man VALT att hyra ut, bör man bemöta sina hyresgäster med respekt, det är man själv som angett priserna.!

M/Irriterad då jag stått i ett par såna stall.
 
Sv: Inackorderingsstall

Vad min ursprungliga fråga var, varför mång som hyr ut boxar jobbar gratis och inte tar betalt för sin tid, och varför, i vissa fall, hyresgäster inte tycker det är ok att betala för den servicen. Jag håller inte med om att större delen av hästsverige skulle försvinna om stallägare började ta betalt för sin tid. Om an vill "bo billigt" kan man göra jöbbet själv och bara hyra boxen.

Jag håller alltså på att projektera för stall, dels för våra hästar, men också för c:a 4-5 inackorderingar. Jag vill kunna erbjuda service i form av in/utsläpp, täckesservice, fodring och ev mockning. Jag tänker bygga ett modernt stall med spolspilta, värmerum, fika/omklädningsrum, foderkök mm. Jag tänker i förlängningen även bygga ett mindre ridhus på anläggningen.
Naturligtvis är inte 4-5 inackorderingar något man kan livnära sig på, men en rimlig summa för fullservice, boxplats, foder och strö samt ett framtida ridhus, (och en hästmassage/månad..:)) borde ligga på minst 4000:-.
Man får väl hoppas att det finns folk som är villiga att betala för att stå på en bra anläggning.
Förresten Mackan,var det Lotta du köpte häst av?
 
Sv: Inackorderingsstall

som inackordering har jag inget emot att betala för tjänster och service, snarare tvärt om. Dock ifrågasätter jag om det är unik tjänst och service, som kostar 2 papp mer än granngårdens service som är ekvivalent. Det ser jag som en självklarthet, och även ett sundhetstecken, att detta ifrågasätts. Jag tycker ofta man stöter på verksamheter som erbjuder en viss "extra" service, och sen visar det sig att denna faktiskt inte håller måttet, eller är värd motiveringen till priset, jämfört med ngn annan likvärdig verksamhet. DET har man som konsument rätt att ifrågasätta, och som sagt, det är ett sundhetstecken att man gör det, som jag ser det.

Helt rätt att jämföra priser på liknande marknader. Här har vi marknader där somliga jobbar gratis, somliga hyr ut svart, somliga jobbar gratis OCH jobbar svart.... Sedan har vi oss som jobbar vitt och gärna vill ta ut ersättning för den tid vi lägger ner.
Konkurransen måste ske på lika villkor, annars blir det ingen marknad alls.
Om vi som hästägare vill ha bra inackorderingsstall och service, så tror jag att vi, i det långa loppet, måste vara beredda att betala för det.
 
Sv: Inackorderingsstall

Jag håller med i allt du (och flera) skriver!!!:bow:

Jag har också räknat på inackorderingar i min verksamhet men insett att jag vare sig vill eller kan konkurrera med priserna häromkring som i många fall ligger på runt 1500-1800 för inackordering inkl mockning i vissa fall. Bor i liten ort, Töreboda. Jag skulle behöva ha 2500-3500:-/mån minst.... Så länge det inte finns marknad för det får det vara, då tjänar jag mer på att ta in fler betäckningsston eller träningshästar.
 
Sv: Inackorderingsstall

Vad min ursprungliga fråga var, varför mång som hyr ut boxar jobbar gratis och inte tar betalt för sin tid, och varför, i vissa fall, hyresgäster inte tycker det är ok att betala för den servicen. Jag håller inte med om att större delen av hästsverige skulle försvinna om stallägare började ta betalt för sin tid. Om an vill "bo billigt" kan man göra jöbbet själv och bara hyra boxen.

Jag håller alltså på att projektera för stall, dels för våra hästar, men också för c:a 4-5 inackorderingar. Jag vill kunna erbjuda service i form av in/utsläpp, täckesservice, fodring och ev mockning. Jag tänker bygga ett modernt stall med spolspilta, värmerum, fika/omklädningsrum, foderkök mm. Jag tänker i förlängningen även bygga ett mindre ridhus på anläggningen.
Naturligtvis är inte 4-5 inackorderingar något man kan livnära sig på, men en rimlig summa för fullservice, boxplats, foder och strö samt ett framtida ridhus, (och en hästmassage/månad..:)) borde ligga på minst 4000:-.
Man får väl hoppas att det finns folk som är villiga att betala för att stå på en bra anläggning.
Förresten Mackan,var det Lotta du köpte häst av?

Jag håller med i ditt tänk, jag tror som sagt inte heller att större delen av hästsverige försvinner för att man tar betalt.
Nej, det var Marlene : )
 
Sv: Inackorderingsstall

Men grejen är ju den att folk har inte råd med tusentalskronor i stallhyra OCH foderkostnader OCH hovslagare, försäkringar, veterinär osv.
Skulle det vara så att alla stallhyror gick så att den/de som sköter stallet skulle få en skälig lön och även gå plus så skulle ju större delen av hästsverige försvinna.

Att folk går med på att "jobba gratis" beror säkerligen på att det är så det ser ut helt enkelt nu för tiden.
Skulle jag själv ha stall skulle det knappast spela mig någon roll om jag fick ta ut en häst istället för tre exv.
Har man det däremot som "företag" så måste man ju däremot ha en tillräckligt hög inkomst för att själv leva, och även kunna driva gården vidare även om det kommer oförutsedda utgifter, men då gäller det ju hur eller hur att man har ett stort antal hästar så man får en liten summa över på varje häst sas.
Jag tvivlar på att man skulle kunna få det att gå runt på bara ett fåtal hästar även om man tog överpris.

Ett stort problem med att priserna på stallplatser är så låga är marknaden riskerar att stagnera !

Om det inte finns några pengar att tjäna så bygger man ju inga nya anläggningar. Detta kan man se på att de flesta moderna anläggningar är till största delen finansierade med skattepengar i någon form.

Privat ägda anläggningar som är värda namnet byggs mest av svinrikt folk som antingen har "gammla" pengar eller folk som har lyckats vinna drömvinsten på lotto och byggs då ofta för eget bruk.

Vem ska bygga nya inackorderingstall om man går back på dom som finns ?

Så dom låga priserna kan även ses som ett hot mot hästsverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderingsstall

Mycket intressant tråd!!
Det jag förundras över är inte bara billiga stallplatser, utan att många hästägare tror att det är så mycket billigare att ha dem hemma på egen gård. Jag hör ofta det argumentet när priser diskuteras, de tycker att det är dyrt med 1500 - 2000 kr i månaden (inkl in-utsläpp, och hö+strö). Har man hästen hemma måste man ju räkna med bensinkostnader för frakt hem av foder o strö och dessutom tiden (pengarna) man lägger ned på fodringar(tex åka från jobbet). Vid ett tillfälle gjorde jag en jämförelse med en hästägare som hade hästen hemma och tyckte det var så billigt, där vi upptäckte att det kostade henne MER än för de som var uppstallade på ridanläggningen, där även ridhus fanns(privat).
Omkring där jag bor finns alla möjliga prissättningar, från 600 kr i månaden utan någon service till 3000 kr för helinackordering, i mellansverige, glesbygd.

Jag upplever dock att det är de statligt bidragstagande ridanläggningarna som drar ned priset och konkurrerar med de rent privata. Ridklubbarna försöker ju hålla ned kostnaderna för sina medlemmar och ligger därför under rätt prisnivå. Ofta har de inte räknat alls på vad det borde kosta utan tar betalt lite godtyckligt. Frågar man så har de ingen aning om vad privatdelen egentligen kostar i el, vatten, foder och skötsel...
Som privat stallägare blir man ju jämförd med närmast stora ridanläggning och måste kunna motivera prisskillnaden.

Jag tror nämligen att folk normalt betalar vad det kostar om man bara talar om vad man får, även om det är dyrt. Det handlar om att göra folk medvetna om att hästskötsel även är ett yrke. Gör på kul så att ni räknar ut hur lång tid ert stall tar att sköta, dvs i mantimmar (tar det 4 personer 15 min att släppa ut hästarna är det en mantimme) och ta med allt, som täcke på, hur lång tid det tar till hagen framochtillbaka, mocking, sopning, fodring mm och lägg sedan den lön ni tycker är rimlig....

Vårt stall vet jag, 15 hästar, tar 4,5 h /dag. En vanlig hästskötarlön ligger på ca 110 kr/h, vilket ger ca 500kr om dagen i lön
20 dagar på en månad ger ca 10 000 kr/månad. (Hästskötaren får ut ca 5000)
Varje hästägare bör då betala ca 670 kr/månad i enbart sevice. Lägg sedan på driftskostnader(el,vatten,mm) och foder och strö så vet man vad det borde kosta! (Glöm inte 25% moms tillkommer!)

Som uthyrare av boxar tror jag att om man preciserar kostnaderna för vad som ingår är det mycket lättare att få betalt!
 
Sv: Inackorderingsstall

Vårt stall vet jag, 15 hästar, tar 4,5 h /dag. En vanlig hästskötarlön ligger på ca 110 kr/h, vilket ger ca 500kr om dagen i lön
20 dagar på en månad ger ca 10 000 kr/månad. (Hästskötaren får ut ca 5000)
Varje hästägare bör då betala ca 670 kr/månad i enbart sevice. Lägg sedan på driftskostnader(el,vatten,mm) och foder och strö så vet man vad det borde kosta! (Glöm inte 25% moms tillkommer!)

Som uthyrare av boxar tror jag att om man preciserar kostnaderna för vad som ingår är det mycket lättare att få betalt!

Hästskötarlönen kostar mera, det tillkommer arbetsgivareavgifter, försäkringar m.m.
 
Sv: Inackorderingsstall

Räkna med att en anställd kostar i storleksordningen 3 kr per minut om man räknar med skatter, arbetsgivaravgifter m.m.

Som jämförelse så tar maskinringen där jag bor tar ca 280 + moms per timme för en "dräng".

Så med alla benlindor, täcken, småburkar med mat och annat trams så kommer en häst lätt upp i 2000 kronor i månaden i arbetskostnader.

Om man fodrar med kraftfoder i hink så kommer man i många stall upp i 10 000 kr per år bara för att ta av locken på hinkarna, så det gäller att rationalisera all hantering så mycket det bara går.

Bollerup hade ett projekt där man tittade på arbetskostnader, ett tradionellt varmstall med individuell uppstallning för 20 hästar kostade där ca 300 000 per år i arbetskostnader :grin:... med lösdrift kunde man komma ner i 120 000 per år.

På många av de bidragstagande anläggningarna så är det ridskoleeleverna och skattepengar som betalar privathästägarnas billiga hästhållning :mad:

Det är ju djupt orättvist eftersom bidrag för anläggningens drift och ridavgifter borde gå till just ridskoleverksamheten, inte till privathästägare.

Om jag blir kommunpolitiker någon gång så kommer jag att kräva att av ridskolorna att dom kan precisera vart varje öre hamnar, rätt ska vara rätt !
 
Sv: Inackorderingsstall

Läs ordentligt :cool:

den tråden heter vad betalar ni i KALLHYRA. Min kommentar i den här tråden var påståendet att man under tusenlappen får service så som kostnad för stallplats, foder och STRÖ som ingår i priset för under tusenlappen.

en viss och markant skillnad.

Om du läser i den tråden så har flera skrivit vad de betalar och där ingår bl a strö och grovfoder. Här är några urklipp ur tråden. Det är inte kallhyra dessa nämner:
"Jag betalar 500 kr då ingår boxen, hagar, halm och spån"

"Jag betalar bara 500 kr i månaden och då ingår box, hagar, el, vatten och halm till boxströ"

"Betalar 500kr mån. Då ingår:
*Halm + Spån
*Insläpp + Utsläpp
*Fri tillgång ensilage (under vintern) elr hö
*Boxplatsen så klart
*Hagar (enskilt elr i flock)"
 
Sv: Inackorderingsstall

Räknade lite idag för skojs skull. Visste inte hästskötarlönen så jag räknade på 120 kr vilket är vad jag skulle kunna tjäna som diskplockare. Vi skulle kunna ta ungefär 800 kr mer enbart för service och behålla hyran vi har idag som ren kallhyra.

Detta barkar åt mer tjat på gubben. Jag tycker det är givet att man ska kunna ta betalt för det arbete man lägger ner men det är som att prata med en vägg... Så där har ni kanske en förklaring till de låga hyrorna. Min pappa arbetar med ekonomi men han är snäll och uppskattar ruljansen i stallet.
 
Sv: Inackorderingsstall

Räknade lite idag för skojs skull. Visste inte hästskötarlönen så jag räknade på 120 kr vilket är vad jag skulle kunna tjäna som diskplockare. Vi skulle kunna ta ungefär 800 kr mer enbart för service och behålla hyran vi har idag som ren kallhyra.

Detta barkar åt mer tjat på gubben. Jag tycker det är givet att man ska kunna ta betalt för det arbete man lägger ner men det är som att prata med en vägg... Så där har ni kanske en förklaring till de låga hyrorna. Min pappa arbetar med ekonomi men han är snäll och uppskattar ruljansen i stallet.

Ett argument kunde ju vara att han genom att inte tar betalt för sitt arbete gör det svårare för dom som faktiskt vill göra det.
 
Sv: Inackorderingsstall

Jo precis. Han har nog aldrig tänkt så dock.

Det byggs ändå en del här i området, stall renoveras, privata ridhus smälls upp... Men det tycks inte hända något med priserna.
 
Sv: Inackorderingsstall

Hiskeliga summor detdär.. Jag jobbade i ett stall i GBG för ett tag sedan. De har manege, skrittmaskin, paddock, underbara ridvägar och helinackordering. 3500 kronor i månaden inklusive allt, även då mat, strö, täckesbyten. in/utsläpp till skrittmaskin m.m. Så dina 4000 som du sa, utan dessa tjänster. är för mig absurdt om man inte står i ett riktigt lyxstall!
 
Sv: Inackorderingsstall

Om du läser i den tråden så har flera skrivit vad de betalar och där ingår bl a strö och grovfoder. Här är några urklipp ur tråden. Det är inte kallhyra dessa nämner:
"Jag betalar 500 kr då ingår boxen, hagar, halm och spån"

"Jag betalar bara 500 kr i månaden och då ingår box, hagar, el, vatten och halm till boxströ"

"Betalar 500kr mån. Då ingår:
*Halm + Spån
*Insläpp + Utsläpp
*Fri tillgång ensilage (under vintern) elr hö
*Boxplatsen så klart
*Hagar (enskilt elr i flock)"

Och då frågar jag igen: vart bor dessa folk? Inte runt storstäderna iallafall, utan snarare i Norrbotten : )
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 229
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp