Inackorderingsstall

Sv: Inackorderingsstall

Mycket intressant tråd!!
Det jag förundras över är inte bara billiga stallplatser, utan att många hästägare tror att det är så mycket billigare att ha dem hemma på egen gård. Jag hör ofta det argumentet när priser diskuteras, de tycker att det är dyrt med 1500 - 2000 kr i månaden (inkl in-utsläpp, och hö+strö). Har man hästen hemma måste man ju räkna med bensinkostnader för frakt hem av foder o strö och dessutom tiden (pengarna) man lägger ned på fodringar(tex åka från jobbet). Vid ett tillfälle gjorde jag en jämförelse med en hästägare som hade hästen hemma och tyckte det var så billigt, där vi upptäckte att det kostade henne MER än för de som var uppstallade på ridanläggningen, där även ridhus fanns(privat).

Ojsan, där chockade du mig som har hästarna hemma..
Jag har nämligen också räknat, och du anar nog inte vad jag kom fram till...

Inackorderare brukar lägga till 50 öre/kg på hö, för att tjäna ihop till frakten.. Samma med spån, fast då annan summa. Inte alla nu, utan vissa!
Så där kan det väl jämna ut sig rätt bra med vad man betalade innan...
I helinackorderingar brukar de räkna med ev fraktkostnader för strö och foder


Om inte annat slipper man kallhyra, betala för fodringar/in-utsläpp m.m
Har du hästen hemma behöver du inte köra ngnstans för att kvällsfodra, det behöver du oftast om du har den iackorderad..
Samma gäller morgon och middagsfodring.

Att räkna med att åka hem från jobbet för att fodra är väl överkurs, jag tror inte att jättemånga gör det, om dom inte har ovanligt nära då såklart!

Mina hästar kostar mig mat, försäkring, hovvård och bensinpengar att hämta hö/spån. Hö och spån hämtar jag såpass nära, att det inte ens kostar mig halva kallhyran i ett vanligt stall. (De jag stått i:700-800 kr)

I ett stall hade de kostat mig mat, försäkring, hovvård, bensinpengar (Minst en resa om dagen), kallhyra, in/ut-släpp, täcke på/av, fodringar m.m...

Det går inte att jämföra...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inackorderingsstall

Hiskeliga summor detdär.. Jag jobbade i ett stall i GBG för ett tag sedan. De har manege, skrittmaskin, paddock, underbara ridvägar och helinackordering. 3500 kronor i månaden inklusive allt, även då mat, strö, täckesbyten. in/utsläpp till skrittmaskin m.m. Så dina 4000 som du sa, utan dessa tjänster. är för mig absurdt om man inte står i ett riktigt lyxstall!

Min "point" i detta är, att om man faktiskt ska ta betalt för den tid man lägger ner, på ett marknadsmässigt sätt, så hamnar man på dom summorna, (lågt räknat!)
Vad jag vill diskutera i denna tråd är, varför människor som har inackorderingsstall och erbjuder tjänster inte kan ta betalt för sitt arbete och varför inte hästägare är beredda att faktiskt betala vad det kostar att hyra arbetskraft som tar hand om deras hästar.
Din kommentar belyser just detta på ett bra sätt.
Den summa som du anger, 3500:-, med dom faciliteterna och service, är TOTALT omöjlig att få att gå ihop om man inte jobbar mer eller mindre gratis.

Om det är något som är absurt i detta samanhang så är det deras prissättning.
 
Sv: Inackorderingsstall

Min "point" i detta är, att om man faktiskt ska ta betalt för den tid man lägger ner, på ett marknadsmässigt sätt, så hamnar man på dom summorna, (lågt räknat!)
Vad jag vill diskutera i denna tråd är, varför människor som har inackorderingsstall och erbjuder tjänster inte kan ta betalt för sitt arbete och varför inte hästägare är beredda att faktiskt betala vad det kostar att hyra arbetskraft som tar hand om deras hästar.
Din kommentar belyser just detta på ett bra sätt.
Den summa som du anger, 3500:-, med dom faciliteterna och service, är TOTALT omöjlig att få att gå ihop om man inte jobbar mer eller mindre gratis.

Om det är något som är absurt i detta samanhang så är det deras prissättning.

Jo jag förstår din poäng, men i just detta stall var vi 2 st anställda, 75% var och ägaren gick ändå med vinst. Det ville jag komma fram till :)
 
Sv: Inackorderingsstall

Och anställningarna var normala anställningar, inget som kommunen eller annan var inblandade i ? T.ex lönebidrag ? Och en anställning med avtalsenlig lön antar jag ?
 
Sv: Inackorderingsstall

Och anställningarna var normala anställningar, inget som kommunen eller annan var inblandade i ? T.ex lönebidrag ? Och en anställning med avtalsenlig lön antar jag ?

Det var vitt rätt och slätt, jag var med i facket, facket kollade upp lön och allt åt mig, allt var som det skulle :) Lönebidrag fick hon inget vad jag vet iallafall. Jag kände inget behov av att kolla upp om min arbetsgivare fick lönebidrag faktiskt..
 
Sv: Inackorderingsstall

Jo jag förstår din poäng, men i just detta stall var vi 2 st anställda, 75% var och ägaren gick ändå med vinst. Det ville jag komma fram till :)

Säger du så, så är det säkert så, men jag kan inte för mitt liv begripa hur. Hade inte stallägaren några andra inkomster av verksamheten förutom boxuhyrning och den service till hästägarna som du beskrev?
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderingsstall

Och då frågar jag igen: vart bor dessa folk? Inte runt storstäderna iallafall, utan snarare i Norrbotten : )

Örebro, Halland och Tomelilla har de tre insändarna angivit att de är ifrån. Och varför skulle det vara billigare i Norrbotten? Foderpriserna och lönerna är troligen inte lägre där.
 
Sv: Inackorderingsstall

Örebro, Halland och Tomelilla har de tre insändarna angivit att de är ifrån. Och varför skulle det vara billigare i Norrbotten? Foderpriserna och lönerna är troligen inte lägre där.

Norrbotten var ett exempel. Självklart är priserna billigare än i tätbebyggda områden.

jag anser inte att TRE insändare är illustrativt för hur billigt man kan få stallplatser med service som ingår. Inte heller tycker jag det är illustrativt för folk som bedriver sån service/verksamhet ur vinst drivande/verksamhetssyfte. snarare är det då frågan om privat personer som har en mycket liten verksamhet och hyr ut till ngra få.
 
Sv: Inackorderingsstall

Norrbotten var ett exempel. Självklart är priserna billigare än i tätbebyggda områden.

jag anser inte att TRE insändare är illustrativt för hur billigt man kan få stallplatser med service som ingår. Inte heller tycker jag det är illustrativt för folk som bedriver sån service/verksamhet ur vinst drivande/verksamhetssyfte. snarare är det då frågan om privat personer som har en mycket liten verksamhet och hyr ut till ngra få.

Det var tre exempel av fler som fanns i tråden där priserna låg runt tusenlappen och det ingick både service och produkter i priset. Jag förstår inte ditt resonemang att om en liten verksamhet. Ska den inte gå ihop ekonomiskt då? Ska stallägaren skjuta till och/eller jobba gratis för att stallet innehåller få inackorderingar?
 
Sv: Inackorderingsstall

Argumentet att folk inte har råd kan jag förstå, men inte riktigt köpa ändå. Jag kan ju inte kräva att ICA handlaren ska jobba gratis bara för att jag ska kunna köpa oxfilé på en Tisdag.
Ska man ha häst så kostar det, så är det bara. Ska man dessutom ha någon som sköter den åt sig, så kostar det också. Eller borde göra åtminstonde.
Att man kan skära kostnader genom att själv ta hand om in/utsläpp, mocking och fodring är ju helt ok, men varför har människor så svårt att ta betat/betala för tid?

Men det är ju RÅD inte LUST.
Skulle vår stallhyra gå upp till 5000 i månaden skulle jag få slakta min häst (Ja, slakta. Ingen vill köpa en oridbar fånghäst).
Precis som halva hästsverige inte har råd med den summan pengar.
För oss "fattiga" finns ju bara valet att antingen ha häsetn i ett billigt stall, eller inte ha häst alls.
När det kommer till oxfilé så har vi valet. Vi kan äta nudlar istället för oxfilé och Ica handlaren kan få sina pengar.

Jag säger inte att jag inte håller med dig alltså, men verkligheten är ju sån att väldigt få människor har en lön så de kan avvara Så mkt pengar varje månad.
De allra flesta hästmänniskor lägger ju trots allt sina "sista" slantar till sina hästar...
 
Sv: Inackorderingsstall

Jag mockar bra och jag använder faktiskt 3 balar/häst i veckan. Vill inte ha ett lortigt stall
Fast grejen är ju att det blir inte lortigt om man mockar bra. Visst, vill du slösa spån så är det ju upp till dig, men det tycker inte JAG att någon av dina inackorderade ska behöva lida över...
Jag är extremt petig med att min häst alltid ska stå på ljust spån, är det lite småbrunt tycker jag det är smutsigt, men ändå använder jag ungefgär den mängden i månaden som du gör i veckan...

Förstörda??? Hästar ska väl ha i alla fall 1 ha / häst så jag tycker att det är det minsta som behövs. Jag vilar även mina hagar så att det finns bra gräs och inte upptrampade lerhagar med bara ogräs. Att så om kostar mycket pengar och ju fler hästar ju mer upptrampade hagar så EN extra häst drar faktiskt med sig extra kostnader.
Fast om du har så en ha /häst så finns det knappast någon risk i världen att de blir upptrampade ogräshagar om det kommer en häst till på samma yta.

Jo, det blir det. Ska renovera stallet nu och att bara köpa nya boxar kommer att kosta ca 20,000:- / box. Efter 10 år är det dags att fixa igen och då blir det slitage för 200:- / månad.
Om du ska helrenovera(?) nu och måste göra om allt igen om 10 år så kan det inte vara särskilt bra material du använder dig av :p
Våra stallar är fortfarande fräscha och en stor del av det ena är betydligt mer än 10 år gammalt och lär ju hålla minst lika lång tid till...
Det enda som behöver bättras på är ju smådetaljer och målningar..

Varmvatten (el???) för att spola häst plus tänt när jag annars kanske inte är där.
Fast så mkt varmvatten slösar man väl inte? Inte i mitt stall iaf.. Där tvättas hästar vid behov.
Och lysena står väl ändå på så länge det är "dag" för dina hästar?

Vadå knappast? Jag är noga med att ha jämt underlag så det blir faktiskt mer körningar. Slitage, diesel etc.
Men ett spår blir ju inte upptrampat så himla mycket mer av två hästar än av en.:p Här räcker det att släta till det en gång i veckan för att det inte ska bli dåligt, och då är jag på en ridskola :cool:
Om det nu inte är så att du eller din inackorderade rider på exakt samma ställe så det blir ett rejält spår av det då..
Och vad är det som säger att din inackorderade kommer rida i padocken flera timmar om dagen? Den kanske lika gärna rider i skogen.

Jag är noga med hästarna så det blir faktiskt 1/2 timmer per dag för fodringar och in/utsläpp. Hö 5 ggr / dag och kraft foder 2 och ev. täckesbyten så det blir minst 1/2 h dag. Man måste köra in hösilage oftare.
Fast man kan ju vara noggran effektivt :idea:
Du behöver ju ex inte springa fram och tillbaka med en höpåse till varje häst, utan du kan ju ta två åt gången.



Jag håller verkligen inte med dig i dina argument. :p
Hade det gällt 5 vs 10 hästar hade det varit en sak, men inte 1 vs 2.
1 häst gör inte så stor skillnad.
Som ex vi hade ca 20 hästar för ett par år sedan, nu är det 27 st. Det tar ju inte många sekunder längre med stalltjänsten ändå eftersom man ändå går med höpåsar och skottkärror. Det gäller ju bara att effiktivisera och packetera bättre sas.
När jag mockar hos min häst ex på sommaren kan jag lika gärna mocka åt min systers, det tar ju bara nån minut extra lixom..
 
Sv: Inackorderingsstall

Ang att det tar lika lång tid att ta hand om 2 hästar som en har du helt fel. Det tar givetvis längre tid och slitaget på stallet samt anläggningen blir givetvis större ju fler hästar du har. Dessutom finns det ofta en attityd bland inackorderade att de inte är lika rädda om sakerna som tillhör stallet som den som äger stallet är.

Det är just sådana uttalanden som dina som gör en stallägare trött och uppgiven. Du tror att din häst inte medför några merkostnader för stallägaren bara för att det redan finns andra hästar i stallet. Du kan få ta över mitt stall ett år så ska du få se hur verkligheten ser ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderingsstall

Jag är naturligtvis inte ute efter att tvinga människor att sälja eller slakta sina hästar. jag tror att det alltid kommer att finnas billiga alternativ, ungefär som man kan välja mellan nudlar och oxfilé.
Vad jag började med att fråga, och även ville diskutera, var varför så många säljer/köper oxfilé men bara tar betalt/betalar för nudlar, eller när det gäller hästhållning, faktiskt inte betalar något alls.

Ungefär som du tar upp i ditt inlägg så har ju många inte råd med oxfilé. Jag är helt övertygad att det alltid kommer att finnas stall där man kan hyra in sig, göra allt arbete med hästen själv, och klara sig undan med en förhållandevis låg kostnad i månaden.
Det är väl "nudel"-sidan på spektrat. Oxfilé sidan då?
Moderna nybyggda, kanske nyrenoverade stall med fler faciliteter, service i form av in/utsläpp, fodringar, täckesservice, mockning mm.

Det som jag ville diskutera i denna tråd, är det faktum att, om man vill satsa på att tillhandahålla uppstallning á la oxfilé, så är det nästan omöjligt eftersom man måste konkurrera med stall där priserna är så pressade att man i princip måste jobba gratis för att få hyresgäster.
Detta på grund av att så många stallägare faktiskt inte tar betalt för den tid man lägger ner på sina hyreshästar.

Att man jobbar gratis är något som jag tycker är märkligt och det är detta jag ville diskutera i den här tråden.
 
Sv: Inackorderingsstall

Ja, jag tycker det är konstigt att så många vill jobba nästintill gratis. Jag hyr ut mina stallplatser till självkostnadspris men då delar vi på allt arbete. Jag har inte lust att sköta allt jobb för jag har ett heltidsarbete och familj. I storstockoholm får du ge ca 5000 för en vit stallplats med foder och in och utsläpp . På ett stall i närheten kostar det 5 tkr men då ingår inte utsläpp på helger och röda dagar, du mockar själv och gör iordning foderpåsar.
 
Sv: Inackorderingsstall

Ja, jag tycker det är konstigt att så många vill jobba nästintill gratis. Jag hyr ut mina stallplatser till självkostnadspris men då delar vi på allt arbete. Jag har inte lust att sköta allt jobb för jag har ett heltidsarbete och familj. I storstockoholm får du ge ca 5000 för en vit stallplats med foder och in och utsläpp . På ett stall i närheten kostar det 5 tkr men då ingår inte utsläpp på helger och röda dagar, du mockar själv och gör iordning foderpåsar.


Fast då får du ju betalt i form av arbete kan man ju säga, så då är det ju en annan sak.
 
Sv: Inackorderingsstall

Jag tror att allt beror på var man bor, hur mkt hästar och hästfolk det finns där och vad för andra slags stall det finns. Är det ett område där många tjänar gott om pengar finns det givetvis utrymme för dyra uppstallningar. Det finns väl alla alternativ i de flesta städer? Bara det att i mindre städer finns det kanske utrymme för 2-3 sådana stall, och nära stockholm är de i majoritet.

T.ex. så i vårt stall är det ingen som tjänar stora summor men de har det bra ändå. De lägger knappast alla slantar på hästarna. De byter täcken när de går sönder, har en uppsättning benskydd istället för 3, köper spånbalar svart på andra sortering... Sådana personer skulle aldrig ställa sig på en stor, dyr anläggning även om de kanske har råd. För de prioriterar inte det. De åker på resor istället, har hästtransport eller två bilar.

Allt handlar ju bara om tillgång och efterfrågan... Vill man starta upp ett vinstgivande inackorderingsstall kanske man får flytta från sin lilla barndomsort till en plats där sådana stall kan gå med vinst.
 
Sv: Inackorderingsstall

*kl*

Fast jag vet ju några stycken som har det ganska bra ekonomiskt men som ändå gnäller väldigt ljudligt de tillfällen som stallhyran har gått upp med några hundralappar.... jag tror att det många gånger är lika mycket en fråga om kultur som en fråga om reda pengar - det finns liksom en inställning hos mycket hästfolk att det inte får kosta pengar (om det inte rör sig om fodertillskott då förståss för dom får kosta hur mycket som helst :grin:).
 
Sv: Inackorderingsstall

*kl*

Fast jag vet ju några stycken som har det ganska bra ekonomiskt men som ändå gnäller väldigt ljudligt de tillfällen som stallhyran har gått upp med några hundralappar.... jag tror att det många gånger är lika mycket en fråga om kultur som en fråga om reda pengar - det finns liksom en inställning hos mycket hästfolk att det inte får kosta pengar (om det inte rör sig om fodertillskott då förståss för dom får kosta hur mycket som helst :grin:).

Japp!
Men, vi får inte glömma att många som har inackorderingsstall befrämjar detta genom att inte ta betalt för att ta hand om andras hästar. dvs, man befäster tanken att in/utsläpp, täckesservice, fodring osv inte ska kosta något. Det är detta som förbryllar mig och det var därför jag startade tråden.
 
Sv: Inackorderingsstall

Intressant diskussion!
Den stora frågan är ju som sagt VARFÖR folk går med på att jobba gratis, inte så mycket om hästägare vill betala vad det egentligen kostar. Får man inga kunder till sin verksamhet har man inte en tjänst/vara som efterfrågas till det begärda priset, och kan då inte fortsätta.
Jag har inte behov av helinackordering där allt ingår, alltså är jag inte villig att betala de summorna. Skulle min arbets/familjesituation förändras så att det behövdes skulle jag få fundera över mitt hästägande helt enkelt. Tror inte att jag skulle komma fram till att det var värt det, har jag inte tid att vara i stallet för att ta hand om min häst lär jag knappast ha tid att njuta av hästen överhuvudtaget så då kan det ju vara. Då skulle jag nog bli medryttare istället, mer ridning för pengarna...:) (på tal om en annan diskussion...)
 
Sv: Inackorderingsstall

Intressant diskussion!
Den stora frågan är ju som sagt VARFÖR folk går med på att jobba gratis, inte så mycket om hästägare vill betala vad det egentligen kostar. Får man inga kunder till sin verksamhet har man inte en tjänst/vara som efterfrågas till det begärda priset, och kan då inte fortsätta.
Jag har inte behov av helinackordering där allt ingår, alltså är jag inte villig att betala de summorna. Skulle min arbets/familjesituation förändras så att det behövdes skulle jag få fundera över mitt hästägande helt enkelt. Tror inte att jag skulle komma fram till att det var värt det, har jag inte tid att vara i stallet för att ta hand om min häst lär jag knappast ha tid att njuta av hästen överhuvudtaget så då kan det ju vara. Då skulle jag nog bli medryttare istället, mer ridning för pengarna...:) (på tal om en annan diskussion...)

Jo men precis!
Kunderna betalar ju naturligtvis glatt det billigare priset utan att ifrågasätta allt för mycket.
Jag tror att detta med hästar är i hög grad intressestyrt. Många kanske har ett stall med 1-2 boxar över. Ma tycker det är kul med lite sällskap och tycker inte att det är så mycket mer jobb att ta hand om dom få extrahästar som kommer in. Man tar därför inte betalt för sitt arbete utan hyr ut, (i många fall svart), för en låg summa.
Om det är någon som sedan startar ett inackorderingsstall, mer på "riktigt", så lägger man sig på priser som är alldeles för låga för att man har kollat marknaden där man bor och konstaterat att stallhyrorna ligger på en nivå som är c:a 50% mot vad man borde ta om det var affärsmässigt, dvs, man tar ut betalt för sit arbete.
Man lägger sig därför på en på tok för låg nivå eftersom man bedömmer att man annars inte kan få några kunder.
Sedan är bollen i rullning.
Jag har tidigare sagt att jag tycker att det ska finnas alternativ. Det ska finnas stal där man utför arbetet med hästen sälv och alltså betalar en lägre månadskostnad, men jag tycker att alla vi som driver/ska driva inackorderingsstall faktiskt måste börja ta betalt för vårt arbete. Precis som höbonden, veterinären eller hovslagaren gör.
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 229
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp