Bukefalos 28 år!

Inflammation i Knä

S

sussa

:confused: Vet varken ut eller in, mitt 6 Åriga varmblod har fått Inflammation i båda knän???? Hur har det gått till fattar jag ej, Jag köpte honom i April i år o Vet sa att detta har han gått länge med men jag tycker det är märkligt att vi ej upptäckte det förrens han stod på 3 ben o inte kunde stödja det 4:e. Det tragiska va att han va halt i bägge bak :cry: . Min snutt är skogsriden ca 4 timmar i veckan under sommaren o vi har bara luffat o njutit, så jag fattar ej hur det har kommit sig alls.. Nu är han inne på sin andra cortisonbehandling o inne på sin 4:e vilo vecka, o inte blir han bättre. Detta är så tragiskt så...Fy så ledsamt för både hästen som lider både fysiskt o psykiskt o för mig som befarar det värsta :cry: . Är det någon annan som har haft en häst med denna åkomma, berätta i så fall om hur det gick.
Må Väl :)
 
Sv: Inflammation i Knä

Inflammationer i leder är den absolut vanligaste "åkomman" som behandlas runt om på sveriges kliniker....

Har en häst väl fått en inflammation är det inget som kan vilas bort, utan det måste behandlas med kortison/annan antiinflammatorisk medicin eller tuppkam....Hästen blir alltså inte bättre hur lite du än rider/kör...

I Juli fick jag hem en stackars kille som var så mager att han nästan gick sönder bara man tittade på honom, och han hade startat :eek: bara 2 veckor innan!!!
Han hade startat på och startat på trots upprepade misslyckanden, och utan att nån brytt sig om att kolla upp honom :mad:
Det var på leasing, och ägaren som bodde 120 mil bort var bestört när jag skickade kort....

Hur som helst, han var sned i ryggen...och vid ett besök hos vet. visade det sig att han var halt på alla 4....(svårt att se när de är halt på alla benen).
Det ena var värre än det andra och han fick sammanlagt 6( :crazy: ) sprutor kortison, båda bakknän, kotor samt kotorna fram....
Efter 4 veckor hade han blivit bra i alla ben utom ett. Eller ja, iaf så GOTT som bra.... Detta var höger framkota som han fortfarande var 3 grader halt på....vi bedövade samt röntgade men ingen punkt kunde lokaliseras, även om misstnaken liger i kotsenbenet.... Hur som helst, nu går han på Pronaxen, och ska så göra i en vecka till....

Jag bara hoppas att han ska få bli bra, då han börjar lysa igen! Han börjar få hull, glädje och livet tillbaka!! Han älskar att träna och det märks att han tycker det är kul att raca runt nu när han inte har så ont längre.....tänk vilken skillnad :love:

Det är ju så oxå, att när en häst har en inflammation, och har ont, som din häst tex, avlastar den ju de onda benet och det gör ju att belastningn ökar på andra ställen, vilket såklart förvärrar allting...Så att han (förmmodligen) gått med denna inflammation länge har ju gjort att det gått så pass långt....
Det brukar ju bli bra av behandlingar, så vi kan bara hoppas att din hsät får bli frisk...men en kombination kortison/tuppkam, brukar ge bättre effekt om inte bara kortisonet hjälper......

Misstaget eller orsaken till varför min häst inte blev bra av första beh. var att vi behandlade kotan och trots reaktion på böjprov var inte felet där....så i många fall kan det vara därför det inte blir bra...
Knän är oxå mer "farliga" och speciellt bak....en 1½ gradig hälta i ett bakknä, räknas ju som en 3gradig hälta i en kota....så om din häst var blockhalt i ett knä är det ändå ganska, eller ja väldigt allvarligt tyvärr..... :(
Blir det inte bättre tycker jag ni ska röntga för att utesluta ev pålagringar eller andra saker....då "vet" ni allafall att problemet sitter i mjukdelarna......

LYCKA TILL!!!
 
Sv: Inflammation i Knä

Tack då vet jag lite mer, då ser det inte så mörkt ut nu :) . Men veterinären sa att han skulle vila i hagen o att jag ej skulle gå ut o gå men honom. Så han är ju inte go o tass me nu direkt så fruktansvärt utråkad att gå Bra från stallet till hagen. :devil:
:banana: må väl
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Ny här på forumet Har haft schäfer som jag tränat o tävlat med i 40 år. Dessvärre otur som ingen annan med att få avliva mina...
Svar
12
· Visningar
1 678
Senast: Snurrfian
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 012
Senast: token
·
Hästvård vad ska jag ta mig till? köpte en 4 årig travar vallack i början av mars. han är endast tränad trav i 6 månader men va inget att satsa...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: nettan80
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 823
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp