Inför tjänstledighet, förvirrad

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag har sökt tjänstledigt för studier i höst, under förutsättning att jag kommer in. Det gäller naturbasår och det var 0,80 på HP förra året, jag fick 1,15 så det borde ju va cool.

Jobbet har nåt som heter årsarbetstid (som jag inte riktigt förstår mig på), men vi har iaf stängt midsommar-mitten av augusti och då har vi semester (betald, som grundar sig på att man varje dag aug-juni jobbat en halvtimma längre).
Så min sista dag på jobbet (och för alla på jobbet innan sommaren) är 19 juni.

Men jag tänker, hur gör man med slutlön och så? Skulle det vara säkert att jag går på tjänstledigt ett år får jag väl isf slutlön 25 juli, med alla semesterdagar betalade istället? Eller ska vi avvakta och jag går på semester som alla andra, och sen får slutlönen 25 augusti när jag vet att jag kommit in? Eller får jag inte slutlön alls fören jag säger upp mig?

Efter basåret i maj kommer det va ca 3 veckor kvar tills vi stänger för sommarn igen på jobbet, så jag antar att jag börjar jobba då men ej (knappt) har någon betald semester sommaren 2015 eftersom jag bara jobbar 3 veckor det året.

Jag vet att man inte får jobba på andra ställen när man är tjänstledig, men jobbar jag så får jag ju ha extrajobb på sidan om, och kan på så vis söka sommarjobb nånstans till sommaren 2015 och sen vara tillbaks på jobbet igen till hösten (eftersom jag verkar behöva många HP-försök på mig för att komma nånstans).
Verkar mitt resonemang stämma?

Får man CSN en månad i förhand eller i efterhand?
 
Sv: Inför tjänstledighet, förvirrad

Om du ska vara tjänstledig får du inte slutlön förrän du säger upp dig. Menar du semesterlön? Den får du förmodligen den 25 juli och kanske den 25 augusti beroende på hur det ser ut med semesterdagarna. Om du inte tar ut alla årets semesterdagar under sommaren har du de dagar kvar som blir över.

Hur det blir med timmar inom årsarbetstiden beror lite på vilka brytdatum ni har. Om årsarbetstiden följer kalenderår eller verksamhetsår eller om det är avstämning flera gånger om året. Oavsett vilket kan du ju se till att du ligger rätt i årsarbetstiden i år från det att din tjänstledighet börjar. Alltså inte för mycket plustid och inte heller så mycket minus att du får löneavdrag.

Nästa sommar har du inte intjänat rätten till betald ledighet genom ert årsarbetstidssystem men om arbetsgivaren stänger ned verksamheten kan du knappast jobba. Jag gissar att du får vissa semesterdagar och resterande tid ledigt utan lön men kolla detta med ditt fackförbund vad som gäller. Studieledighet kan ge rätt till intjänade semesterdagar, kolla upp hur det ser ut hos dig.

CSN betalas ut i förskott.
 
Sv: Inför tjänstledighet, förvirrad

Näe menar slutlön, semesterlön har jag ingen utan har betald semester hela sommaren ist. Det är lite speciellt det där, har inga dagar att ta ut, utan måste vara ledig på sommaren.

Jag stämplar in och ut varje dag och vet att jag ligger på minus, men det finns inte extrajobb så jag kan ta in dom timmarna. Så det blir väl avdrag på semesterdagar i sommar antar jag.
 
Sv: Inför tjänstledighet, förvirrad

Va tjänstledig :P Shit va rörig jag måste vara om inte ens det framgick :S
Men det låter ju logiskt att man inte får slutlön om man inte säger upp sig.
Blir så skevt bara eftersom jag får reda på om jag kommer in eller ej under allas semester..
Efter semestern ska dom ju ha nån "klar" om jag inte kommer tillbaka, men det är väl inte mitt problem iof.
 
Sv: Inför tjänstledighet, förvirrad

Du får lön tills du går på tjänstledighet, sen beror det ju på om du har förskottslön eller om den kommer månaden efter som avgör vilken som blir den sista.
Slutlön får man bara vid uppsägning.
 
Sv: Inför tjänstledighet, förvirrad

Skulle du däremot sluta innan semestern är över så för du resterande utbetald i klumpsumma om du inte vill spara den.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 299
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Hur beräknar man det? Jag jobbar som personlig assistent och vi får våra semesterdagar i April, dock så kom dom inte på förra...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 483
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Min anställning upphör 15 juni. Jag har fått klart att jag får fortsätta. Vi brukar få bestämma om vi vill att nya tjänsten påbörjas...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp