Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Hej!

Det är inte en riktig ridförbudsskylt, den är hemmagjord, och där står klart och tydligt- ridförbud för stigen är sönderriden. I min värld är det självklart att acceptera detta- eftersom det är hans mark och jag gissar att fler än vi ryttare vill använda stigen.

Men jag börjar tycka denna diskussion blir mer och mer intressant.

Att man inte får förstöra enligt allemansrätten är ju uppenbart- det är ju också precis vad som hänt här- att stigen har blivit förstörd. Jag har också full förståelse för Trix (och även min egen stallägare) som vill hålla sej väl med sina grannar.

Min stora fundering nu är detta med ridförbudskyltar- vi har en skogsägare som sätter upp den "officiella" varianten på alla vägar på hans mark och ingen av oss tror att han får det (det är så vitt vi förstår en allmän väg), men hur kollar man det? Som vanligt accepterar vi hans skyltar och att han inte vill att vi ska rida i skogen- men grusvägen hade ju varit trevlig att rida på.. (och hade gett oss iaf en väg där vi kan rida när det är blött i skogen).

/Lavinia, som önskat att markägarna avsatt en liten del av sin mark till stigar vi kunde rida på oavsett- om vi bara höll oss på sagda stigar..
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Det är inte en riktig ridförbudsskylt, den är hemmagjord, och där står klart och tydligt- ridförbud för stigen är sönderriden.
Stigen fick inte ridas sönder.
Och får inte heller ridas sönder mera.
Men det är inte tillräckligt skäl till att förbjuda ridning på den.
Om den inte tar mera skada så får man ändå rida där.
Men om det är blött och den skadas så skall skylten ses som en upplysningsskylt.
För då så får man inte rida där vare sig med eller utan skylt.

Min stora fundering nu är detta med ridförbudskyltar- vi har en skogsägare som sätter upp den "officiella" varianten på alla vägar på hans mark ....
På vägar får man alltid rida.
Det finns inget lagligt stöd alls att förbjuda det.

... hur kollar man det?
Bygg- och Miljö-nämnden i din Kommun.
Eller snarare i Kommunen där vägarna ligger.

Här en bra artikel i ämnet.
http://www.mrr.se/nrs/sg16.pdf
En alldeles ny som jag inte tidigare har läst.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Hej!

Det var en intressant artikel, gällde mest vatten och strand men även enskilda vägar.

Då blir väl nästa steg att kolla med kommunen huruvida skyltarna är godkända. Som jag sagt tidigare- jag kan acceptera att markägaren inte vill att vi ska rida I skogen (han har många konstiga ideér just den gubben- har bland annat försökt köra över hästar), men om vi kunde rida på vägen, skulle man på ett smartare sätt kunna växla vägar och slippa den nadra skogsägarens skog ibland med mindre risk för skador som resultat. Som det är nu är vi hänvisade till en asfaltsväg när det är blött ute- det är lite lagom skoj..

Vad den hemmagjorda skylten än kallas tycker jag det är bra att den sitter där, så stigen inte trampas sönder mer. Tyvärr tror jag att de som ridit på stigen behöver ett "förbud" för att förstå att de inte kan rida där just nu..

/Lavinia
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 524
Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 363
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
370
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp