Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Trix

Trådstartare
Eller går det helt enkelt inte fram?

Jag var ute och red igår kväll, det var en jättefin kväll och ridningen gick bra. Ändå kommer jag tillbaka till stallet både förbannad och ledsen.
Jag red en runda som jag inte ridit sedan förra sommaren och var chockad över hur söndertrampat och förstört det var!
Markägaren verkar också vara arg, för det stod skyltar här och var med påpekanden om förstörda diken och avstängda stigar pga de var söndertrampade av hästar!
Själv har jag alltid varit väldigt noga med var jag rider och när. Är det blött så rider man helt enkelt inte på vissa ställen med hänsyn till marken och den som äger den. Samma regler gäller för dem som står i mitt stall.

Fattar inte folk att vi har en unik möjlighet att rida på mark som inte är vår egen, och om man bara hänvisar till allemansrätten utan att egentligen förstå att den innebär att man kan rida på annans mark om man är försiktig?!
Informerar stallägare? Struntar inhysingarna i det? Eller är det helt enkelt så att folk inte bryr sig?!

Jag funderar på att ta kontakt med stallägare runt i bygden, för fortsätter det så här kommer våra möjligheter att rida i skogen att inskränkas betydligt!
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Jag tror att det är ytterst få stallägare som informerar sina inhyrda, jag har hittills aldrig varit med om det och då har jag ändå stått i flera olika stall. Känns som att många ryttare inte har någon respekt för markägare och ser det som en rättighet, snarare än en möjlighet, att rida i skogen (dessutom oavsett väder och underlag). Trist!
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Skogarna runt stallet där jag har min häst är mycket upptrampade. Det finns mycket hästar i området. Våran stallägare har inte informerat oss om att vi ska hålla oss borta från skogen när det är blött ute och det verkar ingen annan stallägare ha gjort heller med tanke på hur det ser ut.

I mitt förra stall var det totalförbud att rida i skogen när det var blött ute och mycket info så att nya inackorderingar inte skulle få för sig att göra det.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Jag tycker det är ett utmärkt initiativ att kontakta övriga stallägare. Vilket visar din seriositet, något du säkert kommer att ha nytta av längre fram.

Det är både sorgligt och irriterande att ryttare är så hänsynslösa. Själv har jag fått en av de bästa promenadvägarna sönderriden av några idioter som också galopperat runt på ett nysått fält i år. Flertalet gånger. På ett ställe där de garanterat inte kan ses av några närboende. Så dåligt.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Jag har stått uppstallad på en ridskola där det stod i uppstallningskontraktet att om min häst reds på förbjuden mark hade de rätt att säga upp mig på dagen.

I stallet fanns kartor med ridstigar och "förbjudna områden" markerade + att man tillfälligt spärrade av vissa områden t ex på våren innan gräset kommit igång. Som jag förstod det hade man tagit fram dessa tillsammans med markägarna runtomkring.

Nu låter detta kanske lite bättre än det egentligen var, för rätt mycket hade ändrats sedan kartorna ritades, t ex fanns det hyggen och planteringar som gjorde att ridstigarna inte alls stämde med kartan.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Jag misstänker att folk inte bryr sig. Många ryttare är både nonchalanta och lata. (Kolla bara i bajsdiskussionerna exv...)

Väldigt tråkigt när det blir sådär eftersom det förstör för ALLA ryttare när bönder, markägare och allmänhet får nog.

Låter som en bra idé att kontakta stallägarna i trakten. Förhoppningsvis finns det åtminstonde några som tar det på allvar.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

tyvärr så är det väl inte allt för ovanligt med nonchallanta ryttare, de är väl inte så många egentligen, men de ställer till det för den stora massan, och det är den klicken som markägarna kommer ihåg.

typiskt är väl att det är minderåriga som är i den där åldern när föräldrarna börjar släppa iväg de själva, men inte gamla nog att de kan lägga ihop ett och ett.

det är väl samma klick som rider mitt i bostadsområdet flera kilometer ifrån närmsta stall (har hänt här ett par gånger).
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Faktiskt så i mitt förra stall så hade ägaren till stallet pratat med markägarna runt omkring och informerade oss var och hur vi fick rida på marken. Inga oklarheter där :)

I nya stallet så satt det en lapp på anslagstavlan om vissa vägar som man inte får rida på när det är blött osv, samma med viss åkermark och så. Toppen!


Har du lust och tid så är det nog ingen dum ide att informera stallägare omkring dig, då kanske dom tänker till och pratar med sina inhysningar. Kanske har dom en del ungdomar/barn som inte tänkt till eller liknande.


Tråkigt om ni som sköter er ska drabbas av att andra inte sköter sig :(
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Jag vet inte hur det är i inyrningsstall eftersom jag alltid stått i eget stall, men som bonnunge är jag starkt fostrad i att vi t.ex alltid skulle hålla oss mitt på vägen eller i vägkanten, för att inte rida sönder hjulspåren. Något som ryttare i andra stall i närheten inte verkar ha koll på. (Iofs verkar inte cross-åkare som åker friskt på annans mark utan att fråga heller veta om det, och det gäller vuxen person!!)
Jag ser också om mark är planterad även om plantorna bara är en tvärhand höga, jag kan se om en stubbåker är insådd med vall osv osv. Där är det ofta problem efter vad jag förstått, men jag tror inte det är bara ungdomar som gör sådana missar.

Var på en informationskväll där jurister pratade om sånt som gäller oss hästägare, och en tvist dom berättade om gällde en kvinna som kört sin häst på en åker, men hävdat att hon inte förstörde något då hon "körde i sprutspåren"! Alltså i de spår traktorn gjort när man sprutat mot ogräs. Det vore ju intressant att veta hur hon gjort för att placera både häst och vagnshjul i traktorspåren.....

Tråkigt är det i vilket fall som helst att en del ska förstöra för oss alla. Hoppas på mera info från olika håll.

Lotta
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Hej!

Jag tror det här med hur folk rider har olika orsaker.

Dels tycker många att "vi förstör inte, vi har rätt rida var vi vill".
Dels tror jag många stallägare inte bryr sej om var inhysningarna rider.
Dels tror jag att folk inte förstår hur mycket de kan förstöra.
Dels kan det mycket väl bero på oklara/inga "direktiv" från stallägaren.

Själv brukar jag vara försiktig i skog och mark (har ridit 2 månader i vinter fram och tillbaka längs asfaltsvägen eftersom vi inte visste var vi FICK rida). Sen kan det ju vara svårt under de perioder som är blötast (typ förra vintern, när det var runt nollan hela tiden, blöt och inte fruset- lyckligtvis hade vi anlagda ridvägar där jag stog då och då fanns inte det problemet). Jag brukar också försöka rida olika vägar så det inte ska bli så upptrampat där jag rider- jag vill ju gärna få ha ridvägarna kvar- om jag nu hittar till dom!

Det är inte alltid helt lätt detta med ridning, drömmen hade ju varit om markägarna kunde upplåta vissa vägar man fick rida på jämt- men då endast där och inte nån annanstans.. Fast det kan man ju gissa hur det skulle efterföljas...

Till Trix: Jag tycker absolut du ska ta tag i stallägarna i området, jag står ju i närheten och vi har inte många ställen kvar att rida på om det fortsätter förstöras. Där jag står kan vi ju bara rida åt ditt håll nu- allt annat är förbjudet- så skäll gärna lite från mej också;-)

/lavinia, som inte ser skillnad på insådd mark och ej insådd- och därför undviker att rida där hon inte vet att man får rida.
 
Senast ändrad:
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Hej!

För den allmäna nöjdheten, vore det kanske värdefullt om stallägaren informerade sina inhysingar om allemansrätten.
Men jag är tveksam till om det verkligen är stallägarens sak - alla vi som rider, är väl skyldiga att hålla koll på vad som gäller?

Håller för övr med om att man försöker undvika att förstöra!
Jag undviker att rida på känsliga stigar när det är blött - håller mig till vägen istället.

Men det här med hänsyn är svårt.
En granntjej rider förbi min hage i rask galopp - hänsynsfullt eller är jag överkänslig som önskar att hon red lite lugnare och inte drog igång mina hästar med risk att de går genom staketet om de blir tillräckligt upphetsade?
Bilist som skrämmer vettet ur en häst och inte ens stannar för att se hur det gick?
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Jag har varit noga med att prata med ev inhysingar om vad som gäller. Har även affischer och broschyrer i stallet om allemansrätten.

Hos oss har vi fantastiska möjligheter att rida på anlagda vägar miltals runtomkring (med underbara grässträngar i mitten för härliga galopper) :love:. Men vi får inte rida offroad!

Och heller inte galoppera runt som stollar när vägarna är blöta eller rida på vägarna i skogen under tjällossningen.

Jag är otroligt tacksam för möjligheterna vi ryttare ges här och skulle bli vansinnig om någon inhysing eller medryttare inte tog hänsyn. :devil: Om det var en företeelse som dessutom upprepades, trots info och tillsägning skulle jag lätt säga upp inhysingen!

Nu ska väl tilläggas att dom som stått här respekterat detta väl! Och för tillfället har jag inga inhysingar men det är av helt andra skäl :p

/zelma
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Jag har informerat inhysningar och nya medryttare om att de inte får/bör rida på stigar när det är blött. Här har vi fantastiska ridvägar och en hel del hästar, och i princip alla visar mycket stor hänsyn och rider inte sönder stigarna.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Självklart passerar man andra (hus/hästar/hagar/bilar/cyklande/promenerande) i väl avpassat tempo. Förbi andras hagar kan jag tänka mig en kontrollerad trav, om det är en stor hage och hästarna i den inte bryr sig. Men annars är det strikt skritt som gäller. Möter jag folk som promenerar gör jag alltid halt om det verkar vara oroligt lagda människor med dålig hästvana.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Jag skulle vilja ändra rubriken till.

"Talar ni med era rid/stallkompisar om hänsyn och slitage i naturen."

Det är allas ansvar att se till att folk uppför sig på ett vettigt sätt, inte förstör för sig själv och andra, eller i varje fall försöka påverka. En diskussion - att tala med, är bra mycket effektivare än information-att tala till.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Nu svarar jag inte bara dig, utan även en del andra här i tråden.

Information ÄR och FÖRBLIR stallägarens ansvar. Trots allt är det vi som har stallet och inhysingar flyttar på sig, medan vi blir kvar med allt vad det innebär.

Det är jag som stallägare som får skulden för hur inackorderingar beter sig, sorgligt, men sant.

Det är jag som måste försöka upprätthålla goda relationer med mina grannar.

När nu vissa ryttare ridit sönder mark, jag vet fortfarande inte exakt vilka, får HELA ryttarkollektivet bära skulden. Trist, tycker jag.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Nej det är inte alltid ägarens ansvar, ägaren kan vara en komun,stor fastighetsägare eller någon annan person som inte har kunskaper eller intresse. Ansvaret ligger på den som bedriver verksamheten men även på alla som rider. Sedan är det ju långt ifrån alla som är uppstallade hos en hyresvärd av något slag, en del har egna stall utan inackorderingar. Information kommer man inte långt med (i den mån folk verkligen läser/hör det så glömer de det lika snabbt igen), en diskussion kring ämnet funkar mycket bättre så folk inte bara får informationen utan även tar till sig den och förstår varför.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

"Stallägare" = den som har stallet, oavsett om personen äger själva byggnaden.

Diskutera kan man göra till förbannelse, det finns ändå alltid folk som tycker att "allemansrätten" ger dem rätt att göra i princip vad som helst, om det sedan är ridning, tältning, göra upp eld eller bada från någon brygga...

Information, se till att den verkligen går in, förklara på ett pedagogiskt sätt hur det förhåller sig. Passar sedan inte galoscherna, ja då har de iaf inte i mitt stall att göra.

Vad gäller andra runtomkring kan jag bara hoppas på att de inser att de förstör för sig själva.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Du har då en egen definition på stallägare, och om det inte går att diskutera med folk så kan jag garantera att information inte går in.
 
Sv: Informerar ni verkligen era inhysingar om hänsyn?

Du har då en egen definition på stallägare, och om det inte går att diskutera med folk så kan jag garantera att information inte går in.

Jaså?

Om jag arrenderar en gård o driver/har ett stall, så är jag inte stallägare?
Ett stall är per definition inte endast en byggnad.

Du förstår tydligen inte att det inte handlar om en diskussion. Det finns de facto-regler som SKA följas. Det är skrivet i Allemansrätten att hänsyn ska visas. Att diskutera innebär att folk framför sina synpunkter och att man gemensamt kommer fram till något.

Att rida så att man förstör skog och mark är inte något som är förhandlingsbart, alltså är det information som gäller.

Mitt stall -> mina regler
Lika benhårt håller jag på att INGEN rider i skogen första veckan av älgjakten, det är inte heller förhandlingsbart av omtanke om både jägare och häst/ryttare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 524
Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 361
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
370
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp