Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Vad var det Ingemar Stenmark sa?

"Det är ingen ide att förklara för den som inget begriper". ;)
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

:D Nu måste jag bara brista ut i skratt!

Så du menar att vi skickar inte ekipage på de premisserna när de premisserna är just de som ger oss möjligheten till en lagmedalj???

Tycker nog att vi är flera stycken som beskrivit hur distansritt fungerar och att om man tävlar i LAG så är det inte fullt ös medvetslös som är taktiken. Det har varit svenskarnas styrka även om planen givetvis ändå kan brista, precis som i alla sorters tävlingar oavsett vald taktik.


Hur många lagmedaljer har distansen i tidigare mästerskap ?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag har läst försiktigt allt som du har skrivit och jag tycker nog att det är lite hårklyverier i diskussionen :crazy:

Att göra en klok chansning som går hem, medans motståndarens chansning inte går hem är för mig inte att "vinna på andras misslyckanden". Det är helt enkelt så att man har varit ett bättre (och smartare) ekipage den dagen.

Klart att det är bra för Rolf-Göran om Merediths häst har en dålig dag :grin: eller att hon gör en felbedöming. Inte iom det sagt att han inte har "meriter" utan pga att på elitnivå är marginalerna så små att sådana saker är det som avgör för dagen.

Förstår du hur jag menar?

Jo jag förstår hur du menar men att basera en lagmedalj på att de andra lagen blir uteslutna är inte riktigt samma sak som i hoppningen, men som sagt det går inte att jämföra men tankegången är ju den tankegången jag tror förbundet använder som försvar till att inte skicka något lag i distansen.

likaväl som att hoppningen inte hade fått åka om ingen lagmedlem någonsin hade ridit felfritt utan bästa resultaten dom haft är 8 fel och så hoppas vi att de andra lagen river mer eller vägrar ut sig så kan vi ändå ta medalj :crazy:
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Vad var det Ingemar Stenmark sa?

"Det är ingen ide att förklara för den som inget begriper". ;)

Och just den inställningen ger ju varken fler folk till distansen eller en resa till WEG :idea:
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag har bestämt för mig att Sverige har ett lag -brons från EM från 2001 tror att årtalet är rätt. Sen så vet jag att Sverige vann för-VM i Aachen 2005. Har för mig att det finns ind medaljer längre tid tillbaka. Ska kolla upp- återkommer.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Följer tråden med stort intresse.

Följdfråga: Med tanke på hur liten distanssporten är i sverige, Hur LÄNGE har vi överhuvudtaget kunnat skicka lag till mästerskap, och hur länge har vi kunnat skicka lag till mästerskap inom hoppning o dressyr?

Vi har på relativt kort tid byggt upp ett starkt landslag med flera bra ryttare och det finns många lovande unga ryttare på väg upp trots att vi är en mkt lite sport (i sverige). Sitter inte på några fakta själv, men med tanke på hur länge hoppning och dressyr har varit stora grenar så borde vi ju rimligtvis ha fler medaljer där än vad som än så länge finns inom distansen.

Men hur många medaljer vi har eller inte har tidigare påverkar ju inte hur många vi kommer att ta!

Fortsätter det på det här sättet så lär det ju dessutom dröja ännu längre innan vi får några... dock så låter det som om Norge snart kommer ha ett riktigt starkt distansteam!
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag har bestämt för mig att Sverige har ett lag -brons från EM från 2001 tror att årtalet är rätt. Sen så vet jag att Sverige vann för-VM i Aachen 2005. Har för mig att det finns ind medaljer längre tid tillbaka. Ska kolla upp- återkommer.


Lag-Bronset erövrades på VM t o m.

Vi har haft goda resultat på YR-sidan också. Är inte kalenderbitare så jag minns aldrig när och var vi fått medaljer, men jag vet ATT vi fått medaljer. Så det är inte alls så att Sverige är i bottenskiktet och leker distansritt. Vi är med i spelet - i allafall på lagnivå. Och medaljer är medaljer vare sig de är individuella eller en lagbragd.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jo jag förstår hur du menar men att basera en lagmedalj på att de andra lagen blir uteslutna är inte riktigt samma sak som i hoppningen, men som sagt det går inte att jämföra men tankegången är ju den tankegången jag tror förbundet använder som försvar till att inte skicka något lag i distansen.

Nu har jag och andra förklarat ett stort antal gånger att det mycket väl går att jämföra hoppning och distans utifrån lyckas/misslyckas trots att de är väsenskilda discipliner, men du förstår fortfarande inte. Med det menar jag att det inte är någon idé att försöka förklara för dig eftersom du uppenbarligen inte vill förstå. Jag lägger ner motargumenten.

Samma gäller varför distansen inte har fått åka - även det förklarat ett otal gånger, men även där tar du inte in vad vi säger. Så även här lägger jag ner att svara på dina påståenden/frågor
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Hei alle svenske distanse ryttere.
Vi her i Norge følger debatten ivrig,...

Hej Ellen - long time no hear. Hoppas att allt är bra med dig. Hälsa så mycket till mor och far från Kina och mig.

Kul att vi har norska besökare här på vårt distansforum. Och dessutom så celebert besök. För er som inte vet så är Tonje Danielsson en av Norges bästa ryttare och hon vann bland annat Onsala Arabians Distanscup 2009. Ellen Suhr är väl Norges mest meriterade distansryttare genom tiderna och hon har genomfört ett stort antal internationella mästerskap och haft stora framgångar genom åren.

Välkomna till vår svenska ankdamm. Jag hoppas att ni inte försöker värva svenska elitryttare efter den här fadäsen från SvRF. :)
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Nu har jag och andra förklarat ett stort antal gånger att det mycket väl går att jämföra hoppning och distans utifrån lyckas/misslyckas trots att de är väsenskilda discipliner, men du förstår fortfarande inte. Med det menar jag att det inte är någon idé att försöka förklara för dig eftersom du uppenbarligen inte vill förstå. Jag lägger ner motargumenten.

Samma gäller varför distansen inte har fått åka - även det förklarat ett otal gånger, men även där tar du inte in vad vi säger. Så även här lägger jag ner att svara på dina påståenden/frågor

Om du skall envisas med att jämföra hoppningen och distansen så har fortfarande hoppningen FÖRMÅGA att på egna meriter hoppa felfritt och ta medalj för att dom är BÄTTRE än de flesta övriga länderna. Dvs få länder kan gå om och det handlar inte om misslyckanden från de andra ländernas håll utan enbart för att dom faktiskt ÄR sämre.


Hur svårt är det att förstå den skillnaden??


Jag kommer iallafall följa MIN sport på VM och jag börjar faktiskt mer och mer tyvärr förstå varför ni inte för följa Er.

Tack och Adjö!
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Nåväl nu är det väl min tur att säga till dig att kan du inte ens de basala reglerna kanske du inte bör uttala dig :devil: ;)

Man kan inte riva några hinder i terrängen, det finns rivbara för säkerheten men du får inga straffpoäng om de trillar ner och dessutom har vi optimaltid att pricka så vi förlorar bara på att rida under den, man vinner inget genom att rida för fort. Men rider man för långsamt får man straffpoäng.

Jag ber om ursäkt för att fingrar slank på tangentbordet i inledningen av min jämförelse. Det skulle naturligtvis ha varit hoppmomentet och inte terrängen.

För alla vet väl att man, framförallt tidigare och generellt även nu, inte har rivningsbara hinder i terrängen. Det har varit svårt att missa den debatten, till och med om man är ointresserad av ridsport. Hinder som inte går att riva och dess konsekvenser. Men det är inte en debatt vi ska ta nu eller här på distansforumet.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Om du skall envisas med att jämföra hoppningen och distansen så har fortfarande hoppningen FÖRMÅGA att på egna meriter hoppa felfritt och ta medalj för att dom är BÄTTRE än de flesta övriga länderna. Dvs få länder kan gå om och det handlar inte om misslyckanden från de andra ländernas håll utan enbart för att dom faktiskt ÄR sämre.


Hur svårt är det att förstå den skillnaden??


Jag kommer iallafall följa MIN sport på VM och jag börjar faktiskt mer och mer tyvärr förstå varför ni inte för följa Er.

Tack och Adjö!

Synd att du fortfarande inte förstår.
Hoppningen är visserligen mer simpel än distansen men SÅ svårt att förstå hur distansen fungerar kan det väl inte vara när du fått så bra förklaringar?

För min - och de flesta andra människor som gillar sport - så är en medalj en medalj oavsett om den är erövrad genom en laginsats elller individuellt. Många inser också att det krävs olika sätt att tänka för att vinna en lagtävling jämfört med när man tävlar individuellt.

Passa på att följa din sport så länge det går. Så vitt jag förstått så är den väl på väg ut på OS och under granskning rent säkerhetsmässigt för övrigt.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Om du skall envisas med att jämföra hoppningen och distansen så har fortfarande hoppningen FÖRMÅGA att på egna meriter hoppa felfritt och ta medalj för att dom är BÄTTRE än de flesta övriga länderna. Dvs få länder kan gå om och det handlar inte om misslyckanden från de andra ländernas håll utan enbart för att dom faktiskt ÄR sämre.


Hur svårt är det att förstå den skillnaden??


Jag kommer iallafall följa MIN sport på VM och jag börjar faktiskt mer och mer tyvärr förstå varför ni inte för följa Er.

Tack och Adjö!

Tack för att du tittade in o var så trevlig. Alltid ett nöje när människor från andra grenar är positiva o öppna för annat.
För att det var väl inte för att håna oss o vår sport som ditt inhopp här gick ut på? Det verkar ju så på dina svar. Många frågor men aldrig ett accepterat svar.
Jag hoppas ingen här får för sig att ge tillbaka för det finns ju en hel del att säga om sporten fälttävlan.
// Linda
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag hoppas ingen här får för sig att ge tillbaka för det finns ju en hel del att säga om sporten fälttävlan.
// Linda

Nej det hoppas verkligen inte jag heller!!!
Det är ju definitivt inte sporten fälttävlans fel att en något inskränkt person med lite sämre fattnings gåvor är här inne och skriver.
Jag har själv hållt på med fälttävlan innan och har fortfarande bekanta som gör det på hög nivå och de är jättetrevliga, positiva människor som tycker distanssporten är en häftig sport och en av dessa följer alltid med landslaget när de är ute och represterar Sverige och hon uttrycker alltid sej med beundran över distansen som hon alltid följer på mästerskap.
Det kommer alltid in små bålgetingar här och där på alla typer av trådar och surrar av sej lite galla, en del människor är bara sådana.
Personen här skall ju tydligen bara följa sin sport på TV, och det kan vi ju också göra om det var det som gällde, bara för att Sverige eventuellt inte får åka så är fortfarande distansritten kvar, och i takt med den växer i den hastigheten den gör inte alls i farozonen för något annat heller.

Diskussionen här skall fortfarande vara hur fasen det gick till när nu våra, enligt uppsatta krav, ekipage är klara för VM men ändå inte får åka.
Finns det något sätt man kan trycka på, för vad som skulle behöva segla in i detta fallet är inte något VM ekipage utan lite samvete i flera personer huvuden!
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Eftersom det spekuleras i namn: På distansens OBS-lista finns en jämförande ranking som länge ligger till grund för mästerskapsuttagningar http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_695/ImageVaultHandler.aspx:

För att göra det enklare: Följande ekipage har uppfyllt den uppsatta kvalgränsen:
Liza Sundberg/Zsiwa 16,7 km/tim
Liza Sundberg/Kristall 16,2 km tim
Annelie Schultz/Nowator 15,9 km/tim
Jessica Holmberg/Princess Milennia 15,4 km/tim
Maria Hagman Eriksson/Power 15,1 km/tim

Ser till min förfäran, nu när jag läser igenom tråden igen, att jag missade i listan:
Cecilia Hellesen-Hansen/Bomb Jack 15,4 km/tim
Ursäkta!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Ser till min förfäran, nu när jag läser igenom tråden igen, att jag missade i listan:
Cecilia Hellesen-Hansen/Bomb Jack 15,4 km/tim
Ursäkta!!

Tack käre Groom-Pelle! Jag var osäker på ett par av ekipagen eftersom det stod någonstans i tråden att det var 6 ekipage som genomförde detta 2009. Men varför är inte Ingrid Boström med? Hon är väl den främsta och har väl också resultat från 2008?

Och jag läste också att någon tyckte det klankades på distansen och vissa ekipage i denna tråd. Jag tycker att förvånansvärt många har hållit en hövlig ton och om någon missförstår något är det väl ledsamt, men kanske inte hela världen? Vi alla har ju rätt till våra åsikter så länge vi framför dem på ett någorlunda sansat sätt.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Ingrid är inte kvalad.
Det räcker inte att man ridit 160km man måste ha ridit på minst 15km/h och det är endast dessa ekipage som gjort.

Liza Sundberg/Zsiwa 16,7 km/tim
Liza Sundberg/Kristall 16,2 km tim
Annelie Schultz/Nowator 15,9 km/tim
Jessica Holmberg/Princess Milennia 15,4 km/tim
Cecilia Hellesen-Hansen/Bomb Jack 15,4 km/tim
Maria Hagman Eriksson/Power 15,1 km/tim

Bra jobbat av er alla!
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Citat:ursprungligen postat av zorryNågon skrev att något ekipage åkt till VM i Malaysia för att "se och lära". Vem gör så? Erfarna ryttare som Inrid och Jessica valde ju att avstå och förbundet avrådde av vad jag kan utläsa i denna tråd. Men visst, det är upp till var och en att välja vad man lägger pengarna på.

----------------

Och eftersom zorry, tagit upp Malaysia VM igen, så vill jag med insikt göra klart att det var ingen svensk som avstod från att delta.
Det var endast ett ekipage, Anneli Schultz/Nowator, som klarat av de tuffa kvalen som FEI ställt upp och därmed var kvalad.
Svrf valde att skicka detta ekipage på deras meriter men man kunde inte ställa upp med ekonomiskersättning vilket teamet tog ställning till och valde att bekosta VM et på egen hand.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Och eftersom zorry, tagit upp Malaysia VM igen, så vill jag med insikt göra klart att det var ingen svensk som avstod från att delta.
Det var endast ett ekipage, Anneli Schultz/Nowator, som klarat av de tuffa kvalen som FEI ställt upp och därmed var kvalad.
Svrf valde att skicka detta ekipage på deras meriter men man kunde inte ställa upp med ekonomiskersättning vilket teamet tog ställning till och valde att bekosta VM et på egen hand.

Ok, då missförstod jag Dinamith när han skrev att ett ekipage åkte dit för att "se och lära" tidigare i tråden och det verkade tydligt som att SvRf inte hade för avsikt att skicka ngt ekipage pga minimala chanser om jag förstod Dinamith rätt. Men som alltid kan man missförstå saker och eftersom du "Magisk" skriver att du har insikt så antar jag att jag fattat Dinamith fel.
Men var det alltså inte fler ekipage som på SM 2008 klarade 15 km-gränsen? Jag trodde både Ingrid/ Kurir och Jessica/ Princess Millennia gjorde det, men jag ber om ursäkt om jag fattat det fel. Detta är ändå ingen kritik mot någon, utan en fråga varför man åker till ett VM för att "se och lära", för det var faktiskt så det stod och som oinvigd reagerade jag på ordvalet. Jag är ledsen om jag trampat någon på tårna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp