ingen betesmark...

Sv: ingen betesmark...

Jag har ingen betesmark hemma, men några mellanstora hagar. Under sommaren 1,5 månad, släpper vi hästarna på bete i närheten. Det brukar finnas betesplatser där man kan hyra in sig om man inte har bete själv. Detta funkar jättebra.
Hagarna hemma är en hel del i skog och det verkar hästarna gilla. De är ofta inne i skogen.
 
Sv: ingen betesmark...

Var i samma läge som er för ett tag sedan.
Vi har letat ett tag och tittat på en hel del ställen utan att man riktigt fått känslan om att här vill vi bo.
Det slutade dock med att vi gick och köpte ett för litet hus och för litet stall :o som vi nu ska flytta in i nu den 15maj.
Detta ligger nära till samhället så barnen fortfarande kan ta sig till kompisar på egen hand!
Sedan ska vi dra igång med utbygge av stall och hus när detta är klart så har vi vårt smultronställe! Dock på 2hk och lika mkt till på arrende från kommunen!
Det går om man vill! Lycka till med husköpet!
 
Sv: ingen betesmark...

Ridskolan? brukar "utomstående" få hyra in sig på deras bete?
Såg att huset låg i Sjuntorp så jag antar att det är NÄRK du syftar på. Där finns tyvärr inget bete att hyra in sig på. Det är en bristvara i år då två av gräshagarna har gödslats och ska sås om.
 
Sv: ingen betesmark...

Då skulle man ju gå med den oroande känslan i magen jämt! Nej, inget jag skulle ge mig in på. Men i detta fallet finns det ju vinterhage till hästisarna och trädgård till familjen ;)

Vet inte om man får länka?
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/168598

Har ni tittat på gården än?

Jag resonerar som Masse. Titta på skogen och se om den är lämplig att göra om till betesmark. Om den är det så är det så är det ju en tänkbar gård, om inte tycker jag det är alldeles för riskfyllt att bara ha arrendemark.
 
Sv: ingen betesmark...

Har ni tittat på gården än?

Jag resonerar som Masse. Titta på skogen och se om den är lämplig att göra om till betesmark. Om den är det så är det så är det ju en tänkbar gård, om inte tycker jag det är alldeles för riskfyllt att bara ha arrendemark.

Inte än. De skulle höra av sig när de skulle vara allmän visning.
Men vi är öppna för fler alternativ. Vi känner detta att det känns inte bra att inte ha egen betesmark... Men jag tror det blir att fara o kika nåndag framöver när dom nu ringer o hör av sig...

Nu är pappa inne på detta http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/172008
Får se hur resenomanget går sen.
Det är ju pendlingen som blir lite tradig, fast är det fin bra väg går det ju an.
Helst vill man ju bo så nära Thn som möjlig. Men här verkar de flesta gårdar mer eller mindre avstyckade eller i stort renoverningsbehov. Ett hitta vi som låg nära med fint stall/hus, vad vi upptäckte fanns det ingen toalett.
-Jag tyckte att vi kunde sätta oss i naturen.....
:rofl:
 
Sv: ingen betesmark...

kl

Vi köpte en gård på öland med bara rasthagar på egen mark.. Här är nämligen i stort sett helt omöjligt att få köpa mark.
MEN de vi köpte av gav oss 10 årigt arrende på betesmarkerna.. Samt de har mer mark runt i kring som nu endast ligger i träda men vi har bete så det räcker och blir över..
De är alltså storbönder och vill inte sälja ngn mark.. varför vet ni redan.
 
Sv: ingen betesmark...

tja jag har bara arrenderad betesmak. Men gott om plats hemma för vinterhagar till mina hästar. Självklart är det ju skönt om man kunde äga allt bete själv, men det är rätt skönt att få stängsel draget och vattnet dagligen kollat med. Jag sitter ju inte i sjön om jag skulle bli av med mitt nuvarande bete. Det finns ju tusentals annonser om bete runt omkring där jag bor även om jag skulle kunna bli tvungen att åka nån km för att rida. (har de ju nu på granngårn) och skulle jag mot all förmodan inte hitta nåt bete finge de väl käka hö under sommaren med.

Nu har jag ju ingen verksamhet utan bara tre hästar s¨å det ser ju lite annorlunda ut för en privat person kanske. Men alternativet för mig hade varit att betala ett par mille till för att kunna äga mitt bete och det kände jag inte riktigt för.
 
Sv: ingen betesmark...

Jag hade aldrig köpt en sådan gård! Jag blir lika ledsen varje gång jag ser annonser med objekt som det du länkar till, för någon vecka sedan var det en mäklare i min hemtrakt som annonserade om en "hästgård" med sex boxar, ridbana 30x60 meter samt rasthage. Total areal 3800 kvadratmeter. Räknar man bort ridbanan (1800 kvm), boningshus, stall och övriga ekonomibyggnader så inser man hur liten den s k rasthagen är....

Vi letade gård i över fyra år, och det största kravet var att det skulle finnas tillräckligt med egen mark. Prio två på listan var ett ok boningshus, och först som nummer tre i ordningen kom stallet.
Vi hittade en gård med 4,5 ha, gammalt men ytterst välhållet boningshus, och ett kostall. Första vintern bodde hästarna i uteboxar, sen byggde vi om kostallet till ett häststall som vi själva planerade in i detalj.

Lycka till med gårdletandet!

Immer

Precis! Marken är viktigast eftersom det är mycket svårt att köpa till senare. Hus kan man alltid bygga om eller till.
 
Sv: ingen betesmark...

Men, det är ju 6 ha skog till gården?? Skogshage är det bästa som finns! Vi har inte heller bete, MEN 3 ha skog där hästarna går året runt. Visst, man får tillskottsfodra hö på sommaren, men jag saknar inte bete en sekund med tillhörande insekter, fetma, fångrisk, stängsel/el/vatten-problem osv :). Det enda jag saknar är en ridbana.. Jag hade helt klart köpt gården!
 
Sv: ingen betesmark...

Pappa ringde imorse o va alldeles till sig, varav det blev vi här hemma också :D http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/175418
:bow:
Detta ska vi ha, säger dom ... Ja fantastiskt är det iallafall... vårat absoluta drömhus!! Eftersom det finns saker som Alla gillar.
Åhhhh tänk om... tänk om...
dt är ju livsfarlig...man kan ju bli så besviken ibland..när det inte alltid går som man vill...men vi får hoppas... och det är svårt att låta bli att drömtänka in hästarna på gården......

Dagen börjar fint!
:banana:
 
Sv: ingen betesmark...

Ser underbart ut, tänk att få ha en sådan ridbana :love:. Ok pris också med tanke på vad man får (även om jag själv inte skulle ha råd :angel:).
 
Sv: ingen betesmark...

Det ser jättefint ut till ganska vettigt pris i dom trakterna antar jag. Det är en hästgård i mina trakter som bara har 4 ha mark som de ska ha 1,8 mille för. :eek:
 
Sv: ingen betesmark...

Ja här är gårdarna svajna dyra, första vettiga pris på ett tag - för att få någonting för det!
Ska på visning nästa lördag.

Vi var i torsdags och kolla på det förstnämda. Det var komunen som äga marken till arrendet. Och det fanns "fornminnen" där så det var inte många procent att man skulle bli av med det.
MEN det var ingenting för oss. Som det såg ut nu, fanns det bara ett sovrum. Och på övervåningen fanns Ingenting. Talar om renovering för över 300 000 kr. och taket på stallet och huset såg ut att behövas bytas ut inom ett tag.
och nej, kändes inte bra alls.

Får hoppas på detta andra. Och hoppas att inte priset trissas upp alltför mycket. Ligger ju mellan trollhättan och uddevalla så det är nog endel spekulanter... spännande :D
 
Sv: ingen betesmark...

Jag tycker att huvudsaken är att man har till ordentliga vinterhagar, bete kan man alltid hitta MEN det är otrolig lyx att äga egen mark!!!
Innan hade jag en gård med 1,5 ha mark och arrenderade ytterligare 3 ha i anslutning men eftersom det var vall som vi tog ensilage på det mesta så räckte det ju inte till mer än rasthagar... På vintern fanns det heller ingen möjlighet att byta hage när de badade i lera utan hästarna fick gå där och slaska (ville ju inte slita på gräshagen) :(

Nu har jag kanske 10 ha mark som det bara är att hägna in efter hand och gör precis vad jag vill med! Det är lyx!!!

Håller med om priserna! Helt sjuka så fort man kan kalla det hästgård! Min kompis har precis köpt ett ställe med 3 ha för 1,450 000:- och räknar man att gängse taxa på öppen mark är 20-30 000:- per ha så blir det ett dyrt boningshus...
Men det är säljarens marknar efetrsom folk betalar
 
Sv: ingen betesmark...

Pappa ringde imorse o va alldeles till sig, varav det blev vi här hemma också :D http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/175418
:bow:
Detta ska vi ha, säger dom ... Ja fantastiskt är det iallafall... vårat absoluta drömhus!! Eftersom det finns saker som Alla gillar.
Åhhhh tänk om... tänk om...
dt är ju livsfarlig...man kan ju bli så besviken ibland..när det inte alltid går som man vill...men vi får hoppas... och det är svårt att låta bli att drömtänka in hästarna på gården......

Dagen börjar fint!
:banana:

Det ser ju jättefint ut. *håller tumme för att ni får det*
 
Sv: ingen betesmark...

Hej,

Har själv suttit i den knipan... Jag & min sambo letade gård i nästan 2 år, tittade på mängder men alltid/oftast var det för lite mark, knappt 1 h.:cool:
Tillslut hittade vi drömstället,:love: en gård med 10 h men ganska mycket att renovera men jag fastnade helt. ( Tur att sambon e snickare)
(Även att det inte var någon mäklare) annars hade det nog sprungit iväg....:angel:
Men det jag ville säg är att den som letar han finner!

Lycka till!:bump:
 
Sv: ingen betesmark...

Åh, det där var ju riktigt schysst! :love: Med egen paddock dessutom och bra med mark. Jag skulle dock inte backat för att köpa en gård med mestadels skog - det blir ju jättebra hagar av det!
 
Sv: ingen betesmark...

Pappa ringde imorse o va alldeles till sig, varav det blev vi här hemma också :D http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/175418
:bow:
Detta ska vi ha, säger dom ... Ja fantastiskt är det iallafall... vårat absoluta drömhus!! Eftersom det finns saker som Alla gillar.
Åhhhh tänk om... tänk om...
dt är ju livsfarlig...man kan ju bli så besviken ibland..när det inte alltid går som man vill...men vi får hoppas... och det är svårt att låta bli att drömtänka in hästarna på gården......

Dagen börjar fint!
:banana:


Hoppas att allt går bra. Vi letade gård i flera år, vi hade ju speciella önskemål ( två boningshus) och mycket mark både till vinterhagar och sommarhagar + att hagarna gärna skulle vara kuperade och träd.

Helst lösdrift och några bra boxar. Förra året hittade vi det.

8 st 12 kvm boxar, två färdiga lösdrifter, två boningshus och 13 ha åker/bete, 7 ha skog. Kuperade fina hagar. 2 superbra sommarhagar.
Nackdelen är att marken ligger på båda sidor om vägen, så en bit av ena sommarhagen ligger nära vägen, där har jag satt 5 trådar.

Det är verkligen skönt att inte vara beroende av arrende, har varit i den situationen och man kan aldrig vara riktigt lugn.

Det känns helt underbart att se fölen med mammor gå på den EGNA marken, ingen annan kan bestämma.
 
Jag är i samma sits som du. De flesta gårdar som säljs är avstyckade och de som inte är det - jaa... för varje hektar som tillkommer så stiger priset inte bara till skyarna utan RYMDEN! :crazy: Vilket jag iofs förstår, men det är trist att man inte har råd. Jag skulle dock aldrig våga mig på arrende!! Det kan man ju bli av med "när som helst". Nä. Hellre spara lite till och flörta lite m banken så man får ett lite högre lån. :angel: :D

Hehe - såg nu att du också är VG:are - så det är inte konstigt att vi upplever samma problem när vi letar i "samma" område!! ;)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 350
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 405
Senast: mamman
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp